kneuzingen hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 23:45

ondanks dat ik verscheidene topics voorbij heb zien komen over kneuzingen in de hoef, kan ik toch niet echt wat meer info vinden over het probleem bij mijn paard. Gaat hier om een 13 jarige merrie die al enige tijd op rust staat. Door de jaren heen heeft zij eigenlijk altijd regelmatig rode vlekken / kneuzingen op de hoefwand, bij alle 4 de hoeven. Ze loopt 24/7 op het land, wordt zeer regelmatig natuurlijk bekapt (waarbij de steunsels verwijdert worden), krijgt vitamine korrel en loopt soms wat gevoelig over het grindpad het erf af. Ze geeft de voorkeur aan lopen op het harde, zo wel onder de man als aan de hand.
Heeft er iemand enig idee wat erachter kan zitten?

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:22

Daar is weinig over te zeggen zonder goede hoeffoto’s.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 00:22

Ik heb foto's vd hoeven maar waar denk jij aan dan?

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 01:30

Ik zou dit met je bekapper overleggen, dan kan diegene er over uitleggen. :)

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 01:41

Wat zeggen da/smid er van?
Heb je foto's van de hoeven?

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 02:55

ts schrijft toch dat ze een bekapper heeft, noemt nergens een da én zegt dat ze foto's heeft maar eerst beniwued is waar aan gedacht wordt...

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 03:57

Klinkt als mijn pony. Hij heeft een extreem dunne wand. Doe je niks aan, is genetisch bepaald.
Wat doe ik er aan? Optimaal verzorgen:
Goed schoon houden. Smeren met Duo hoef om de elasticiteit te behouden. Cavalor hoof aid als supplement. Goed inpakken (springschoenen onder de transport beschermers) als hij op de wagen gaat. Als hij een dolle bui heeft, springschoenen in de paddock (hij knalt weleens tegen het hek). Vaak naar de smid, goedin overleg blijven met de smid. Kortom: zorgvuldig mee omgaan.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:13

Ik weet geen oorzaak, maar er is iemand die je heel goed kan helpen. Bel je bekapper en bespreek dit met hem of haar. Zij kan je helpen.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:54

Tja die steunsels zitten er niet voor niks..een paard hoort niet op de zool te lopen maar op de DRAAGrand en STEUNsels. Dus volgens mij gaat er iets niet helemaal goed met bekappen en ik zou een andere hoefsmid laten komen.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:59

Kneuzing komt in het algemeen door stoten van de hoef oid. Met de informatie in de OP is er niet veel over te zeggen. Het probleem kan in een dunne wand of zool liggen. Maar stel dat je fanatiek zou springen dan bijv door het raken van balken. Of doet je paard regelmatig gek met sprintjes oid dat ze zichzelf raakt? Probleem kan ook heel goed bij je bekapper liggen. Als je paard teveel op de zool loopt bijv of er wordt teveel van de wand weggeraspt elke keer waardoor deze veel te dun wordt. Ik zou dit probleem overleggen met je bekapper. Eventueel iets gaan bijvoeren voor een betere hoefgroei. En vertrouw je het niet, dan je dierenarts vragen of een second opinion van een andere hoefsmid. In principe zou een kneuzing ook pijnlijk moeten zijn, loopt je paard dan ook steeds kreupel?

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:14

TurdusMerula schreef:
ts schrijft toch dat ze een bekapper heeft, noemt nergens een da én zegt dat ze foto's heeft maar eerst beniwued is waar aan gedacht wordt...


Tja als mijn paard al jaren zo rondloopt heb ik toch echt wel eens overleg gehad met smid en dierenarts.
Zonder foto's vind ik het sowieso lastig om er iets van te zeggen. Een foto zegt zoveel.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 12:15

Uiteraard is mijn hoefsmid het eerste aanspreekpunt maar ze kan er ook niet echt duidelijk antwoord op geven. Paard is vrij cool dus eigenlijk kan ik uitsluiten dat het door aantikken of dergelijke komt. Overbelasting vd hoeven door lopen op het land lijkt me onwaarschijnlijk. Dierenarts zegt dat het niet heel erg is/kwaad kan. Paard heeft 4 witte hoeven dus dan zie je ook meer dan bij donkere hoeven. Het is meer dat ik mij zelf afvraag hoe het kan komen en het ergens niet vind kloppen! Paard loopt niet kreupel maar soms wel wat gevoelig. Steunsels worden niet weggehaald, teruglezende heb ik dat zelf niet goed aangegeven maar idd dragend gehouden. Hoefsmid denkt dat het van binnenuit komt maar hoe dan??

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:25

Steunsels laten staan!!!

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:08

Elisa2 schreef:
Tja die steunsels zitten er niet voor niks..een paard hoort niet op de zool te lopen maar op de DRAAGrand en STEUNsels. Dus volgens mij gaat er iets niet helemaal goed met bekappen en ik zou een andere hoefsmid laten komen.


Weet je dat draagrand alleen in NL zo wordt vertaald? ;)

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:27

edith2 schreef:
Uiteraard is mijn hoefsmid het eerste aanspreekpunt maar ze kan er ook niet echt duidelijk antwoord op geven. Paard is vrij cool dus eigenlijk kan ik uitsluiten dat het door aantikken of dergelijke komt. Overbelasting vd hoeven door lopen op het land lijkt me onwaarschijnlijk. Dierenarts zegt dat het niet heel erg is/kwaad kan. Paard heeft 4 witte hoeven dus dan zie je ook meer dan bij donkere hoeven. Het is meer dat ik mij zelf afvraag hoe het kan komen en het ergens niet vind kloppen! Paard loopt niet kreupel maar soms wel wat gevoelig. Steunsels worden niet weggehaald, teruglezende heb ik dat zelf niet goed aangegeven maar idd dragend gehouden. Hoefsmid denkt dat het van binnenuit komt maar hoe dan??


Door een dunne wand bijvoorbeeld

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:37

Bedoel je rode vlekken op de hoefwand of op de zool?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:39

TurdusMerula schreef:
Elisa2 schreef:
Tja die steunsels zitten er niet voor niks..een paard hoort niet op de zool te lopen maar op de DRAAGrand en STEUNsels. Dus volgens mij gaat er iets niet helemaal goed met bekappen en ik zou een andere hoefsmid laten komen.


Weet je dat draagrand alleen in NL zo wordt vertaald? ;)


Net als steunsels, nergens ter wereld behalve in nl suggereert de naam dat ze zouden moeten dragen.

Mijn paardjes hebben redelijk goede hoeven, maar kiezelpaadjes vermijd ik liever. Misschien dat een merens die opgegroeit is in de bergen er tegen kan, maar de meeste paarden niet en dat is imo niet heel vreemd. Ik zou zulke paden vermijden of enkel met hoefschoenen betreden.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:13

hoe is de witte lijn? Als die verbreed is, rode vlekken op alle vier de hoefwanden, en het paard loopt gevoelig dan gaan mijn gedachten richting bevangen.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:43

Gypsy schreef:
TurdusMerula schreef:

Tja die steunsels zitten er niet voor niks..een paard hoort niet op de zool te lopen maar op de DRAAGrand en STEUNsels. Dus volgens mij gaat er iets niet helemaal goed met bekappen en ik zou een andere hoefsmid laten komen.


Weet je dat draagrand alleen in NL zo wordt vertaald? ;)

Net als steunsels, nergens ter wereld behalve in nl suggereert de naam dat ze zouden moeten dragen.



Ja en niet voor niks zo vertaald ;)

Maar goed, je paard heeft dan denk ik inderdaad een dunne zool TS..de hoefsmid zou met het bekappen er wel voor kunnen zorgen dat de zool wat "hol" word zodat de zool niet op de grond komt met het lopen. Een ijzertje kan ook goed helpen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:05

Newsflash, ik trim al jaren de steunsels gelijk aan de zool en vele mensen met mij. De laatste keer dat ik keek (vandaag) liepen ze alledrie niet kreupel.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:20

Gypsy schreef:
Citaat:

Tja die steunsels zitten er niet voor niks..een paard hoort niet op de zool te lopen maar op de DRAAGrand en STEUNsels. Dus volgens mij gaat er iets niet helemaal goed met bekappen en ik zou een andere hoefsmid laten komen.


Weet je dat draagrand alleen in NL zo wordt vertaald? ;)

Net als steunsels, nergens ter wereld behalve in nl suggereert de naam dat ze zouden moeten dragen.



Ja en niet voor niks zo vertaald ;)

Maar goed, je paard heeft dan denk ik inderdaad een dunne zool TS..de hoefsmid zou met het bekappen er wel voor kunnen zorgen dat de zool wat "hol" word zodat de zool niet op de grond komt met het lopen. Een ijzertje kan ook goed helpen.[/quote]

Een zool kan 'hol' worden omdat de hoef mooi gezond en in balans is.
Een zool hol snijden terwijl een paard al een dunne zool heeft, is vragen om problemen.
Een ijzer is symptoombestrijding.

In dit geval kunnen we van alles roepen, maar zolang niet helder is, wat er precies gaande is (want dat kan ik niet helemaal opmaken uit dit topic) is het gissen.

Edit: ik heb de quote een beetje kapot gemaakt maar volgens mij is het nog duidelijk genoeg.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:44

TurdusMerula schreef:
Een ijzer is symptoombestrijding.

Als het niet mogelijk is de oorzaak te veranderen is symptoombestrijding het enige wat overblijft.
Bij een paard met dunne zolen kan een ijzer veel ellende voorkomen.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:47

Sclimpre schreef:
TurdusMerula schreef:
Een ijzer is symptoombestrijding.

Als het niet mogelijk is de oorzaak te veranderen is symptoombestrijding het enige wat overblijft.
Bij een paard met dunne zolen kan een ijzer veel ellende voorkomen.


Er is niet gezegd, dat het paard van ts dunne zolen heeft he...

Plus
Citaat:
krijgt vitamine korrel en loopt soms wat gevoelig over het grindpad het erf af.

klinkt niet alsof het extreem gevoelig loopt

Dan zijn er nog andere opties, zoals hoefschoenen.

Maar nogmaals, dit is allemaal giswerk op deze manier.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:16

Sclimpre schreef:
TurdusMerula schreef:
Een ijzer is symptoombestrijding.

Als het niet mogelijk is de oorzaak te veranderen is symptoombestrijding het enige wat overblijft.
Bij een paard met dunne zolen kan een ijzer veel ellende voorkomen.

Precies. Die van mij staat op ijzers. De smid gebruikt zeer dunne nageltjes.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: kneuzingen hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:43

Haal het paard van het gras af, zet een maand of 3 op hooi op een paddock (paradise) oid (in elk geval zonder gras) en kijk dan of ze nog zo gevoelig is. Gras zorgt ook voor gevoeligheid op het harde/grindpaden bij bepaalde types paarden. En anders hoefschoenen gebruiken maar zolang het paard op rust staat is dat natuurlijk niet nodig.