Mijn eerste post, en meteen een minder prettige.
Vroeger als kind heb ik jarenlang paard gereden (manege). Daarna door studie e.d. gestopt. Maar paarden zijn altijd in mijn gedachte geweest. Afgelopen juni (zo'n 15 jaar later). Heeft mijn partner mijn droomwens in vervulling laten gaan, ik mocht voor mijn verjaardag mijn eerste eigen paard uitzoeken

Bij het tweede paardje (e-pony) dat we gingen bekijken was het al raak. Ik was op slag verliefd.
5 jarige e-pony, ruin, stokmaat 1.52, Connemara x unknown, zadelmak, nog niet doorgereden.
Natuurlijk een klassieke beginners fout gemaakt, door dierenarts van handelaar, zonder erbij te zijn laten keuren (ja dom). Leuke kleinschalige pensionstal om de hoek gevonden. So far so good.
Eerste weken laten wennen. Toen longeren opgepakt, instructrice 1 á 2 x per week gereden (ong. 20 min). En ik veel longeren, en af en toe rustige ritjes in de bak. Ontzettend lieve pony, eerlijk, af en toe koppig, maar erg leergierig en slim. Enige probleem, buiging in de nek. 2 x osteopaat erbij geweest, nek zat vast. Na de 2e behandeling zou alles goed zijn volgens haar.
Bij het longeren (zonder zadel, zonder bijzet) vond ik hem onregelmatig lopen.
Instructrice erbij gevraagd, nee hoor niets aan de hand. Ik dacht, ok mijn eerste paard, ik zal wel te voorzichtig zijn. Paar weken later, longeren, ik vond hem onregelmatig lopen, eigenaresse pensionstal (met veel ervaring) erbij, nee hoor niets aan de hand volgens haar. Ok, het zal wel aan mij liggen. Niet veel gereden. Veel grondwerk, elkaar leren kennen, band opbouwen. Ik vond hem vaak struikelen. Tijdens longeren 2 x tijdens galop uitgegleden, vanuit achterhand. Bij los rennen in de wei ook uitgegleden.
Vorige week tijdens longeren vond ik hem nog steeds onregelmatig lopen, toen dacht ik, barst allemaal maar, ik bel de veearts.
Veearts gekomen, zag het ook meteen tijdens longeren. Buigproef gedaan, was prima.
Bloedtest op vitamine/mineralen/ magensium tekort gedaan, alle waarden waren prima.
Veearts weet op dit moment nog niet waar hij aan moet denken. Z'n benen lijken ok (op basis van buigproef), rug kan, nek kan, spieren, toch benen, zelfs artrose werd kort genoemd.
Vanaf gister op 5 dagen Metacam, daarna 5 dagen rust, vervolgens langzaam beginnen met longeren.
Excuses voor de lange uitleg.

Wat ik met dit topic wil, welke weg zouden jullie hierna bewandelen? Ik kan me niet voorstellen dat na ong. 3 maanden (of langer?) kreupelheid alles opgelost is met 5 dagen Metacam (zou wel fantastisch zijn).
Welk onderzoek geeft volgens jullie de meeste kans om problemen te vinden (te denken aan echo / foto's / mri)?
Kortom wat zouden jullie doen?
Verder, ookal is die kans erg klein, zeker zonder video, iemand die iets gelijkwaardigs mee heeft gemaakt?
Beknopte lijst aan dingen die ik opgemerkt heb (en wellicht niet relevant zijn);
- Kreupel / licht onregelmatig tijdens longeren, alleen in draf, zonder zadel zonder bijzet, voorhand, beide kanten op. Harde en zachte ondergrond.
- Lijkt van de voorhand te komen. Lijkt naar voren 'te vallen', nek 'valt ook naar voren'.
- Bij eerste galop sprong lijkt rechter achtervoet even boven de grond te 'zweven', kleine aarzeling, alvorens verder wel goed verder te galopperen. Galop nog niet 100% bevestigd.
- na opwarmen gaat het meestal beter. Na meerdere dagen stil staan is het erger. Het verbeterd niet, lijkt heel langzaam erger te worden maar kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.
- Rechte stukken geen last
- Moeilijk buigen hals
- Moeilijk om zijn voeten (langere tijd) op te tillen
- struikelen / uitglijden
- ong. 3 maanden / wellicht langer