[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:20

Hier meteen verbetering met ijzers!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:15

Tip, hier bij de action hebben ze rubber tegels voor bv in de garage, zijn puzzelmatten. Zelf maak ik die op maat vd hoef en zet ze vast met zelfklevende bandage met daarover ducktape. Je kan zelfs na inzakken vh materiaal een extra stuk eronder doen waar je de teen vrij laat.
Maar je zou zeker bij de smid de pony/paard op deze matten kunnen zetten zodat de voet ontlast wordt waar dan het gewicht op komt. De onderkant is zachter dan de traanplaat kant.
Een goede smid kan zeker met een ijzer en siliconen onder een zooltje voor veel verbetering zorgen ook.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:40

Blue_flower schreef:
Mijn pony stond al op ijzers toen ze hoefbevangen was. Ze moesten er opnieuw onder toen ze net hoefbevangen stond ivm overgroeien van hoef. Ik wil dat mijn pony nooit meer aan doen. Ze kon geen seconde stil staan bij de smid, steigerde, beet en trapte. Dit gedrag heeft nog een jaar geduurd ongeveer voor ze weer rustig bij de smid kon staan. Zelfs toen we alleen maar gingen bekappen na ongeveer een half jaar.
In die periode wilde ze zelfs door de meeste mannen niet meer geaaid worden of vastgepakt.

Nu eindelijk staat ze gewoon weer rustig bij de smid. Loopt enkel op grind nog gevoelig zonder haar ijzers, maar het kan lang duren voordat de hoeven terug optimaal zijn.

Ik had een smid die niets wilde doen aan hoefbevangen paarden,omdat die te gevoelig waren.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:54

vraagje:
hoeveel hooi voeren jullie.
Mijn merrie 13 jaar oud, ca. 1,65 en gok op 500 kg was ineens hoef bevangen, op de foto's is een lichte kanteling te zien.
4 weken met buut gestaan en speciaal beslag.
inmiddels maand verder en het ziet er stuk beter zelfs aan het lopen op het harde is niets te zien (stukje van stal naar de wei). ze rent en bokt met grote regelmaat door de bak.
ze krijgt 2x een handje brok en gaat 2x per dag met masker op de wei en de bak in. ik geef haar ca. 6 kilo hooi per 24 uur. ze blijft zeuren om eten (bak leeg is roepen en gillen).

Mijn vraag is dus voor de kenners onder jullie voer ik genoeg. (ze is de laatste maanden ik gok 75 kilo afgevallen, deels voor de HB en deels tijdens)

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:04

Dat is wel net aan. Een paard moet ten minste 1% kg droge stof ruwvoer krijgen. Dat betekent dat jouw paard minimaal 5 kg DS hooi moet krijgen. Uitgaande van 80% DS, moet jouw paard 6,25 kg hooi krijgen. Nu krijgt ze ook nog gras, dus op zich zou het voldoende moeten zijn. Voer je het hooi gewoon los of uit een slowfeed-systeem? Een paard mag niet langer dan 2 uur zonder ruwvoer staan gezien kans op maagzweren.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:19

En wat voer je? Is je hooi geanalyseerd?
Ik verwacht deze winter veel HB omdat het hooi door de droogte met extreem veel suiker kan zitten.

Ik heb nu eindelijk een goede partij gevonden. Moet er wel bij zeggen dat er alleen maar zaad inzit van timotee.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:22

Hier inderdaad ook erg rijk hooi, mijn niet hbgevoelige shetlander wordt er ook rap dikker van. Lola geeft er gelukkig geen reactie op. Ik meng het nu wel voor de zekerheid met stro.

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:41

anjali schreef:
Blue_flower schreef:
Mijn pony stond al op ijzers toen ze hoefbevangen was. Ze moesten er opnieuw onder toen ze net hoefbevangen stond ivm overgroeien van hoef. Ik wil dat mijn pony nooit meer aan doen. Ze kon geen seconde stil staan bij de smid, steigerde, beet en trapte. Dit gedrag heeft nog een jaar geduurd ongeveer voor ze weer rustig bij de smid kon staan. Zelfs toen we alleen maar gingen bekappen na ongeveer een half jaar.
In die periode wilde ze zelfs door de meeste mannen niet meer geaaid worden of vastgepakt.

Nu eindelijk staat ze gewoon weer rustig bij de smid. Loopt enkel op grind nog gevoelig zonder haar ijzers, maar het kan lang duren voordat de hoeven terug optimaal zijn.

Ik had een smid die niets wilde doen aan hoefbevangen paarden,omdat die te gevoelig waren.



Als mijn smid er toen mee gestopt was had ik dat ook absoluut begrepen. Maar ik ben blij dat hij niet opgaf en pony nu hem alle vertrouwen geeft.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:57

Mijn merrie stond al op ijzers.. die zijn aangepast, zo dat er weinig tot heen druk op de teen komt en zooitje met silliconen. Dit helpt goed. Voor de hoefsmid kwam kreeg ze flink pijnstilling en nu reageert ze nog weinig.. alleen met ijzer aanslaan.. maar ik vergelijking met hoe het was gaat het nu prima bij de smid. En zij is 20 april bevangen geraakt

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:23

__elise__ schreef:
Dat is wel net aan. Een paard moet ten minste 1% kg droge stof ruwvoer krijgen. Dat betekent dat jouw paard minimaal 5 kg DS hooi moet krijgen. Uitgaande van 80% DS, moet jouw paard 6,25 kg hooi krijgen. Nu krijgt ze ook nog gras, dus op zich zou het voldoende moeten zijn. Voer je het hooi gewoon los of uit een slowfeed-systeem? Een paard mag niet langer dan 2 uur zonder ruwvoer staan gezien kans op maagzweren.



via een slowfeeder en ik verdeel de 6 kilo heel goed over de dag, vlak voor de nacht haal ik haar stal leeg (mest staat op rubber) en krijgt ze 2 plakjes stro zodat ze nog iets te doen heeft. gras doet haar niet zoveel met masker op vaak staat ze na 20 min al aan de poort dat ze weer naar binnen wil.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:32

Amarie: Ik zou er lekker, zoals je al doe, stro bij blijven voeren om te knabbelen.

Ik kan weer op gelucht ademen wat Ebony betreft. 2 dagen een vol portie Metacam, toen 2 dagen een halfje, nog 2 dagen op schoenen en nu is ze weer helemaal rad, ook op het harde!
Ze heeft dus echt te gek gedaan op het harde na het bekappen. Ze zijn echt flink te keer gegaan hoor, slipsporen stonden door de hele paddock, in het zand, op het harde, draad langs het houten hek hing slap, hooibak was wat verschoven. Gelukkig was ze dus gevoelig door de combinatie van bekappen en dan 2 dagen later zo stom doen. Normaal is een sprintje over het harde ook geen probleem, maar dit was duidelijk meer dan een sprintje en net na het bekappen.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:19

Dennis schreef:
Amarie: Ik zou er lekker, zoals je al doe, stro bij blijven voeren om te knabbelen.

Ik kan weer op gelucht ademen wat Ebony betreft. 2 dagen een vol portie Metacam, toen 2 dagen een halfje, nog 2 dagen op schoenen en nu is ze weer helemaal rad, ook op het harde!
Ze heeft dus echt te gek gedaan op het harde na het bekappen. Ze zijn echt flink te keer gegaan hoor, slipsporen stonden door de hele paddock, in het zand, op het harde, draad langs het houten hek hing slap, hooibak was wat verschoven. Gelukkig was ze dus gevoelig door de combinatie van bekappen en dan 2 dagen later zo stom doen. Normaal is een sprintje over het harde ook geen probleem, maar dit was duidelijk meer dan een sprintje en net na het bekappen.


Gelukkig!!

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:24

Even een kleine update over Sky.

Zondag had ze dus zware koliek, maar na twee keer buscopan en pijnstillers knapte ze gelukkig wat op. Helaas kunnen we momenteel dus niet de medicijnen voor bevangenheid geven, omdat ze daar zo heftig op reageert. Ze krijgt nu alleen metacam, maar loopt daar nog niet goed op. Verder krijgt ze de pepticure voor haar maag. Hier lijkt ze goed op te reageren. Ze krijgt een klein beetje slobber voor de probiotica en eet verder goed haar hooi. De diarree die ze na zondag heeft gekregen is gelukkig weer over.

Met de dierenarts besloten om nu nog even niks te veranderen en haar eerst een beetje te laten aansterken. Maandag hebben we weer contact hoe het ervoor staat.

Afbeelding

assebassie
Berichten: 1250
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:17

Metacam is ook een NSAID hoor, (ontstekingsremmer en pijnstiller), dus is ook een medicijn voor HB.

En kan ook maagklachten geven bij langdurig gebruik dus is ook hierbij maagbeschermer nodig.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:34

assebassie schreef:
Metacam is ook een NSAID hoor, (ontstekingsremmer en pijnstiller), dus is ook een medicijn voor HB.

En kan ook maagklachten geven bij langdurig gebruik dus is ook hierbij maagbeschermer nodig.


Klopt, dat weet ik. Alleen is dat nu het enigste medicijn waar ze geen negatieve bijwerkingen op geeft. Ze kreeg buut, ascal en relaquine. Maar dat gaat dus niet goed bij haar helaas.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:26

Angs1989 schreef:
assebassie schreef:
Metacam is ook een NSAID hoor, (ontstekingsremmer en pijnstiller), dus is ook een medicijn voor HB.

En kan ook maagklachten geven bij langdurig gebruik dus is ook hierbij maagbeschermer nodig.


Klopt, dat weet ik. Alleen is dat nu het enigste medicijn waar ze geen negatieve bijwerkingen op geeft. Ze kreeg buut, ascal en relaquine. Maar dat gaat dus niet goed bij haar helaas.


Tis echt een hele knappe pony <3
Misschien het vlak onder het hooinet nog wat vergroten zodat er geen hooi in het zand valt?
Ik heb 2 van die puzzelmatten onder mijn hooinetten

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:43

Hier ondertussen anderhalve week verder met mijn pony. Sinds gisterochtend op 2 halve zakjes buut per dag. Het valt me nog niet mee. Ze is wel verbeterd, maar loopt nog lang niet lekker. De dierenarts wil haar volgende week op de foto zetten om te zien hoe de voetjes eruit zien. Wat is bij jullie het moment geweest om foto's te laten maken? En is het 'normaal' dat het proces zo lang duurt?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:54

Ik heb een paar weken terug foto's laten maken. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Niet alleen omdat ik nu de inwendige schade weet, maar de hoefsmid weet nu ook wat hij wel en niet kan met de hoef.
Wat zegt je hoefsmid ervan? Heb je een hoefsmid die kundig is met bevangen hoefjes?
Ik merk dat mijn dierenarts een andere mening heeft dan mijn hoefsmid, maar mijn hoefsmid heeft veel meer ervaring dus daar vertrouw ik op.

Overigens beoordeelt de hoefsmid de foto's anders dan de arts die ze gemaakt heeft. Die heeft het alleen gehad over de (lichte) kanteling en niet over het feit dat het hoefbeen verzakt is. Vandaar dat ze toch steeds pijnlijk is. Momenteel staat ze op 1/2 zakje bute. Gisteren een hele gehad omdat ze weer bekapt is en het dan altijd even moeilijk heeft. Hoefschoenen past ze helaas niet meer, die heeft ze maar 3 keer aangehad.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:02

Bedankt voor je reactie.
Hoe lang was jouw pony al bevangen voor je ze op de foto hebt laten zetten? En heb je daarbij de pony verplaatst naar de kliniek of thuis foto's gemaakt?
Mijn hoefsmid is er nog niet bij geweest. De dierenarts gaf aan dat ze goed op de voetjes stond en op het moment dat ze bevangen werd, was ze net bekapt.

Marcella

Berichten: 36739
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:12

Herstel kan maanden duren afhankelijk van hoe erg het is geweest.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:25

Wij hebben eerste week meteen foto’s laten maken omdat ik zekerheid wilde. Na 6 weken. nogmaals op de foto gezet om te kijken hoe het ervoor stond.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:46

__elise__ schreef:
Bedankt voor je reactie.
Hoe lang was jouw pony al bevangen voor je ze op de foto hebt laten zetten? En heb je daarbij de pony verplaatst naar de kliniek of thuis foto's gemaakt?
Mijn hoefsmid is er nog niet bij geweest. De dierenarts gaf aan dat ze goed op de voetjes stond en op het moment dat ze bevangen werd, was ze net bekapt.


3 maanden. Ze was toen echter al wel een dikke maand weer helemaal goed. Ik heb thuis foto's laten maken.
De hoefsmid vind ik wel echt nodig! Mijn hoefsmid heeft haar een stuk naar achter gezet waardoor de druk van de teen af gaat. Met bekappen en/of een ijzertje kan je al veel verschil maken!

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:30

Oké. Dan is het denk ik op dit moment het handigst om eerst foto's te laten maken en aan de hand daarvan de hoefsmid laten komen.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:44

Die van mij stond op vrijdag acuut bevangen, dachten we.. maandag foto's laten maken en bleek er een kanteling van 12% te zitten.
Door andere blessures en ellende vermoedelijk de bevangenheid over het hoofd gezien en ze stond ook niet op gras.
Dus mijn ervaring is om niet te lang met foto's te wachten..
(Inmiddels 4 maanden verder)

Gulpje

Berichten: 8072
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 16:12

Hoi, ik breek heel even in! Bokker Lindor92 gaat een grote AbPrazole bestelling doen bij Abler, de bulk packs. Nu komen we er 3 tekort om de superdikke korting te krijgen. Zijn er hier toevallig nog mensen die interesse hebben in een bulk pack?