[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:24

dianalamboo schreef:
uitgegroeid stengelig gras wat hard is door de droogte, zal dat ook nog veel fructaan bevatten?
ze krijgen 1x per dag en klein strookje erbij maar 1 heeft er veel jeuk en dikke manenkam


Ik gok op ja :j Ik heb hier ook strookbegrazing op lang stengelig gras en moet zeggen dat ze gewoon vet worden van elke dag maar een klein stukje erbij. Dus voor mij zijn deze weersomstandigheden idd linke boel wat betreft de suikers in gras.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 19:41

we hebben besloten dat ze geen gras meer krijgen nu de situatie zo is

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:32


divafloortje
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:43


Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:56

tylando schreef:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html

Hier zeggen ze dat t gehalte juist laag is

Onder de index staat aangegeven dat er alleen rekening wordt gehouden met de temperatuur en de hoeveelheid zon. Er wordt geen rekening gehouden met het soort gras, bemesting en water.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:36

betere app is de engelse laminitis app (playstore) die houdt rekening met locatie, temp, zon en regen. Deze geeft al wekenlang bij mij zeer hoog risico aan.

edit, kost wel een paar euro, dacht 6euro

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:21

Even vraagje, hopelijk snel antwoord want hierin vertrouw ik meer in ervaring als in de dierenarts.

Mistral heeft een ontstoken oog. En daar moet ik nu eigenlijk terracortril in smeren.. maar het is een corticosteroïd.
Enig idee of het kwaad kan voor bevangen paarden?

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:44

Geen idee Daphne, wel goed dat je eraan denkt, je DA zal toch wel weten wat hij voorschrijft?
Ik gebruik meestal zalf met chlooramfenicol, dat werkt prima.
Er gaat natuurlijk maar heel weinig in een oog, dus ik gok dat het geen kwaad kan.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:50

Hmmmm, ik snap je twijfel Daphne ...
Ikzelf heb bij de paarden ( maar ook bij mijzelf ;) ) goede ervaring met oogdruppels van Kruidvat Opticare ( citaat, omdat er meerdere soorten zijn, deze heeft paarse tekst: "verzacht en kalmeert bij gevoelige ogen als gevolg van irritatie")
Voor andere paard eens anti-biotica oogdruppels moeten gebruiken ( ontstoken + gaatje in netvlies) .. verbeterde helaas niet echt.
Na het stopzetten AB en starten met de Kruidvat druppels was er wél een, snelle, verbetering te zien .. gaatje is litteken geworden maar gaat verder goed.

Wat tips :
~ zowel bij zon als harde wind doe ik een vliegenkap ( zo'n mesh stof geval) op om oog(en) te beschermen .. elke avond kap even goed uitwassen/spoelen om schoon te houden van ontstekingsvocht.
Uiteraard wel eerst in veilige omgeving en aan de hand proberen of je paard zo'n kap accepteert!
~ vaseline rondom/onder oog smeren ( 1-2 x daags) om te voorkomen dat ontstekingsvocht aankoekt en/of huid 'aanvreet'
~ ervoor zorgen dat er geen haren in ogen kunnen komen : voorpluk boven ooghoogte afknippen ( yep, zelfs mijn Friese lange voorpluk :\ ) en eventueel aanwezige lange manen 'weg' vlechten ( gedeelde hengstenvlecht vanaf oren tot waar nodig)

Misschien het proberen waard?
Indien er geen verbetering komt zou je altijd nog DA middel kunnen gaan gebruiken.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 12:46

Ik moet zeggen dat ik juist nu wel mijn hb shet op de wei heb, daar staat erg lang en heel droog gras en dat gaat echt redelijk mits erg kleine stukjes er dagelijks bij. Ben ik erg blij mee want mijn oude Arabische ruin staat er ook in de wei en die 2 kunnen niet zonder elkaar. Dus t is of aan stal de shet op de paddock en de Arabier er naast in erg kaal weitje waar voorheen shet ook wel eens bij stond maar juist dan bevangen werd ivm gestresst gras. Of nu op de dijkwei waar het gras echt zeker tot knie hoogte staat en super dor is en daar een klein stukje waar de shet op staat en de Arabier loopt er om over de gehele wei.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:24

barbaras schreef:
Ik moet zeggen dat ik juist nu wel mijn hb shet op de wei heb, daar staat erg lang en heel droog gras en dat gaat echt redelijk mits erg kleine stukjes er dagelijks bij. Ben ik erg blij mee want mijn oude Arabische ruin staat er ook in de wei en die 2 kunnen niet zonder elkaar. Dus t is of aan stal de shet op de paddock en de Arabier er naast in erg kaal weitje waar voorheen shet ook wel eens bij stond maar juist dan bevangen werd ivm gestresst gras. Of nu op de dijkwei waar het gras echt zeker tot knie hoogte staat en super dor is en daar een klein stukje waar de shet op staat en de Arabier loopt er om over de gehele wei.


Ik zou hier echt mee oppassen!
Ondanks dat het gras er misschien uit ziet als hooi op een stokje zit er echt veel fructaan in

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:08

Zonder masker? Ik zou het niet aan durven hoor.

Die van mij staat momenteel bij familie dichtbij en er was vandaag verjaardag en iedereen was zo van huh heeft ie een masker om omdat ie anders agressief is? :Y)
Nee is een grasmasker _/-\o_

Trouwens: vorig jaar had ik osteopaat laten komen die is weggegaan zonder te behandelen omdat ze toen nog duidelijk nog te slecht was, nu twijfel ik of ik haar anders alsnog laat komen aangezien ze weer hb is geweest maar door snel handelen hersteld, maar duidelijk niet helemaal goed bij de rug/achterhand meer zit en ze nog nooit behandelt is. Of is een fysio/massage/chircopractor/whatever zo een persoon beter? Wat zouden jullie doen voor een pony'tje?

Daarnaast twijfel ik over voor hoefschoenen aanschaffen. Momenteel loopt ze alleen maar over gras wat goed gaat incl draaien, maar op het harde loopt ze blijvend iets korter en voornamelijk moeilijk met draaien. Aan wat voor prijs/type kan ik denken/tips/ervaringen?

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:54

Daphne1988 schreef:
Even vraagje, hopelijk snel antwoord want hierin vertrouw ik meer in ervaring als in de dierenarts.

Mistral heeft een ontstoken oog. En daar moet ik nu eigenlijk terracortril in smeren.. maar het is een corticosteroïd.
Enig idee of het kwaad kan voor bevangen paarden?


Is uitwendig gebruik, dus denk niet dat het kwaad zal kunnen. Terramycine is gelijkaardig maar bevat geen cortisone, zal echter mss een minder krachtige werking hebben. Kamillethee is ook een optie, zolang de ontsteking natuurlijk niet te ernstig is.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:35

Heb het inderdaad behandelt met kamille thee en het is enorm opgeknapt al. Bedankt voor de reacties

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:47

Mijn paard is in december voor t laatst (winter) bevangen geweest en is erg schraal, mede door een bloedworminfectie. Hij krijgt veel ruwvoer (baal per dag), maar het duurt lang voor er wat bij komt. Laatste bloedonderzoek was hij weer helemaal goed.
Ik zet hem niet op gras ivm risico bevangenheid, probeerde de coolstance copra maar daar krijgt hij erg jeuk van.

Is grasbrok wel veilig om te geven om aan te laten zetten?

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 17:25

Hier is het gras zo kort en droog dat ik betwijfel of ze sowieso veel binnenkrijgen. Hier toch geen symptomen van HB meer gezien, ze staat nu toch alweer meer dan een maand van 's morgens tot 's avonds op de wei (of wat ervan overblijft :( )

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:44

@ Slmt : ik heb geen ervaring met grasbrok, kan ik dus niets over zeggen, maar wél goede ervaring met Seniores Priores van Subli ( lang inweek tijd) en sinds kort ook met Speedibeet van Pavo ( korte inweek tijd ).
Beiden vul ik aan met Lucernemix van Hartog, maar lucerne blijkt voor veel paarden/mensen geen mogelijke/gewenste optie te zijn.
Heb overigens wel eens info gevraagd over grasbrok, maar werd mij juist afgeraden vanwege hoge suikergehalte (zou hoger zijn dan in de lucerne) dus vandaar nooit uitgeprobeerd ..

Ook al eens aan een probiotica kuur gedacht ?
En lijnzaadpap ?

Succes en sterkte!
Laatst bijgewerkt door Wanderers op 15-07-18 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:49

Hier voer ik sinds 2 weken ook seniores priores bij aan Lola. Wel heel rustig aan het opbouwen, maar ze geeft daar gelukkig geen enkele reactie op!

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:46

Ik zag een percentage van 13% suiker/zetmeel bij die van Hartog. Dat leek me wel meevallen. Maar ik durf het niet zo goed, ben ergens toch bang dat fructaan de grasbrok noet consequent maakt in percentages. Wellicht compleet verkeerd gedacht.

Bietenpulp wordt hier al gevoerd, maar geeft vooral een bolle buik (naast de hooibuik) en verder blijft hij ribbig.
Luzerne lukt idd niet vanwege jeuk die dan volgt.

Lijnzaad geef ik in gemalen variant (90gr) met lijnzaadolie (150ml). Lijnzaadpap is nog weer iets anders?

Paard is een half jaar in behandeling bij Eric Laarakker. Darmen (en opname) waren drama en zijn nu weer helemaal ok. Maar op de een of andere manier komt hij nu moeilijk aan. Lijf het het zwaar gehad met meerdere keren hb, medicatie én bloedwormen + alle wormkuren daarna.
Ook al getest op cushing. Is t ook niet.

Wellicht heeft het gewoon tijd nodig en wordt het niet meer zoals t was. Hij is nu in twee weken tijd 4 kilo aangekomen op vooral ruwvoer.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 20:54

Lijnzaadpap = (in mijn geval ;) ) de benodigde hoeveelheid hele of gemalen lijnzaadjes overgieten met ruim kokend water, goed roeren, zo'n 8 uur laten staan en opnieuw goed roeren .. wordt op die manier slijmerige pap.

Misschien mening/advies aan Eric Laarakkers vragen?
Hij kent je paard immers al en kan allicht tips geven over waar specifiek jouw paard mee geholpen zou kunnen worden ; onderling overleg zou je sowieso misschien gerust kunnen stellen over tijdsbestek etc. en/of inderdaad waardevolle tips opleveren.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:50

Ah zo, ja dat slijmerige eet hij niet :)

Wordt ook gedaan hoor, overleg met Eric. Maar Eric zegt zelf niet meer zo thuis te zijn in voer. Onbeperkt ruwvoer is t beste en van gras komen ze vaak ook goed aan. Maar dat wil ik niet vanwege de hb, dus vandaar dat ik keek naar grasbrok. Dus we proberen af en toe war nieuws en ik laat het mee meten tijdens onderzoek.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:28

.. dan zou ik persoonlijk toch gaan kijken of de Seniores Priores een optie zou kunnen zijn, uiteraard stapsgewijs in voeren, maar dat zal wel bekend zijn .. en lang weken, maar wordt duidelijk omschreven.
Overigens haalde mijn, tgv. van heftige hoefbevangenheid ernstig vermagerde, paard niet voldoende uit de onbeperkte ruwvoer gift .. at daar ook absoluut onvoldoende van .. hij blééf maar afvallen tot er uiteindelijk niet veel meer van hem over was. Nou ja, hoe ik hem weer op gewicht gekregen heb staat in diverse berichten te lezen, ook foto's zijn er te vinden .. even zoeken via mijn profiel, gaat over Noah.

Overigens heb ik ook hart/maagpatiënt weer redelijk op gewicht gekregen met hiervoor beschreven voeding ; hij eet overigens wél goed en veel hooi maar 'groeit' daar niet van en heeft dus ook extra's nodig.

Ik weet overigens wel van het bestaan van een voedingsdeskundige .. ik zal even zoeken, misschien kan zij je helpen ..
Naam gevonden : Anneke Hallebeek.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:35

Slmt9 schreef:
Ik zag een percentage van 13% suiker/zetmeel bij die van Hartog. Dat leek me wel meevallen. Maar ik durf het niet zo goed, ben ergens toch bang dat fructaan de grasbrok noet consequent maakt in percentages. Wellicht compleet verkeerd gedacht.



Ik geef mijn ponys lucerne van vitalbix. Zit dit qua suikers en zetmeel in: Suiker (uit luzerne, niet toegevoegd) 2,8 % Zetmeel 2,4 %

En volgens mij zat er bij die van Hartog ook melasse in. En dat zit er bij vitalbix helemaal niet in.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 07:30

@kimmie: het voer van hartog waar ik het over heb is de grasbrok, niet de lucerne. Daar zit idd melasse in. Van lucerne gaat mijn paard helaas schuren, heb helaas alle merken al geprobeerd, ook in brokvorm. Ook die van vitalbix.

@wanderes: thx, dan ga ik toch de sp nog overwegen!

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:08

Hoi Allemaal

Heb best een brandende vraag; mijn merrie was bevangen geweest aan 1 voet en ging nu supergoed... al ruim 6 weken van de medicijnen af en in stap dat ik er weer op.
Nu heeft zij donderdag het ijzer eraf getrapt.. van haar bevangen voet en die is er vrijdag weer onder gezet. Nu is ze weer bevangen, althans, zo loopt ze .
Hoefsmid gebeld vrijdagavond en contact dierenarts..

Maar wat denken jullie, is het een idiote gedachte haar van de ijzers af te willen hebben?