2 weken na bekappen nog onregelmatig ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZarcoTje

Berichten: 2061
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

2 weken na bekappen nog onregelmatig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 21:51

Hoi :wave:

2 weken geleden is mijn paard bekapt geweest, toen de laatste hoef (links voor) klaar was kreeg ik al meteen in de gaten dat die korter was bekapt dan rechts voor (teen vooral te kort). Maarja, dan is het natuurlijk al te laat :+
Paar uur later op de weide zag ik hem onregelmatig lopen, op dat moment kon je het eigenlijk zelfs echt kreupel noemen. In stap liep hij al niet comfortabel. Hij wou zoveel mogelijk op het gras lopen en vermeed harde ondergrond.

Goed, kan eens gebeuren denk ik dan ;) paar dagen afwachten.. het leek te beteren. Een week later wou ik hem lichtjes rijden, eerst gelongeerd om te kijken of hij goed liep en dat leek van wel. Onder het rijden (heeft een kwartiertje geduurd enkel stap en draf) heb ik ook niets gemerkt.

Daarstraks wou ik hem terug rijden (1 week sinds laatste keer rijden, 2 weken sinds bekappen). In stap alles oke maar van zodra ik ging draven liep hij onregelmatig op links, op de kant waar hij te kort is bekapt dus. Hij maakt een kort pasje en het is erger op het harde.

Ik merk niet meteen een dikke of warme pees, de hoeven zijn ook niet abnormaal warm. Sinds ik hem heb (bijna 5 jaar) heeft hij nog nooit een pas kreupel of onregelmatig gelopen..

Zou hij nog steeds gevoelig kunnen zijn van die bekapbeurt ? |o
Nu ben ik een echte leek wat hoeven betreft, je vertrouwt ook gewoon op je smid. Maar ik vind hem qua stand niet zo mooi staan.. ik ben ook bang dat het erger zal worden als de smid hem op die manier blijft bekappen. Ik wil ook absoluut niemand in een slecht daglicht zetten want over mijn merrie en pony ben ik heel tevreden maar mijn ruin zijn hoeven zien er niet echt uit vind ik..

(Indien iemand foto’s van de hoeven wilt zien kan die een pb sturen, natuurlijk liefst bokkers die ervaring hebben met bekappen en een correcte stand :) )

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Re: 2 weken na bekappen nog onregelmatig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 22:14

Ik heb precies hetzelfde probleem! De mijne liep echt Kats kreupel na de smid twee weken terug.... gisteren gelongeerd en de ene kant was goed maar de andere kant liep ze niet kreupel maar wel hele gekke passen (als een soort draver, hele lange passen?) zag er nog niet 100% goed uit dus maar weer gestopt. Echt balen en vooral sneu.... de hoef in kwestie begint nu ook alweer te brokkelen terwijl ze al 2 weken op stal of in de paddock staat. Ik lees even mee!:)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 2 weken na bekappen nog onregelmatig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:32

een paard zou ná een bekapping níet slechter dan ervoor moeten lopen....

Anoniem

Re: 2 weken na bekappen nog onregelmatig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:39

Het kan door het bekappen komen idd. Niet meteen in de hoef zelf, maar stal dat de stand wat is veranderd, dan kan dat even oncomfortabel zijn. Maar dat zou geen 2 weken moeten aanhouden.
Heeft je paard misschien artrose in dat been? Of eerder last van pezen gehad bijv? Hoe oud is je paard?

ZarcoTje

Berichten: 2061
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 19:29

Ik vind hem links anders staan dan rechts wat stand betreft :\

Ik hoop maar dat het geen artrose is ! Het is ook echt vlak na de bekapbeurt begonnen dus dat lijkt me geen toeval meer ?
Hij heeft nog nooit een pas kreupel gelopen en hij is nog maar 9 jaar. Hij staat ook meer op de wei dan bereden te worden want ik rijd niet intensief en nu staat hij ook 24/7 buiten.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: 2 weken na bekappen nog onregelmatig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:39

Ik had dit ook, was wel op een achterhoef. Maar hij heeft op ontstekingremmers en pijnstilling gestaan.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: 2 weken na bekappen nog onregelmatig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:56

Bij o.a. paardenhoeven.info kun je veel info vinden over hoe een hoef er uit hoort te zien. Beetje rondneuzen en lezen kan nooit kwaad. ;)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: 2 weken na bekappen nog onregelmatig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:10

Volgende keer dat je paard bekapt moet worden zou ik je bevindingen (dus zowel het gevoelig lopen na te kort bekappen als de stand van de hoeven) met je hoefsmid delen.
Na 2 weken is de hoef voldoende bijgegroeid zodat je paard geen rechtstreekse last meer heeft van het te kort bekappen. Maar uiteraard kan er in de tussentijd wel een kneuzing of hoefzweer ontstaan zijn.