[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:55

hoop dat dat wat gaat doen voor Mistral, kon ze niets over de ijzers zeggen of dat goed was of niet? of kan ze dat niet doormeten, zou wel handig zijn :)

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:59

lique68 schreef:
hoop dat dat wat gaat doen voor Mistral, kon ze niets over de ijzers zeggen of dat goed was of niet? of kan ze dat niet doormeten, zou wel handig zijn :)


Ze vond het heel goed beslag, maar doormeten dat gaat helaas niet.. pulsatie was er dus je hebt sowieso verkeerde energie daar.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:08

nog steeds pulsatie, dat is balen, weet niet hoe je engels is, maar op merckmanual staat ook veel info over laminitus, ook in combinatie met cushing, dat het met cushing toch anders is dan andere HB ook, ook over beslag etc, erg interessant maar helaas in het engels. msdmanual is er ook nog, ook handig om de voors en tegens en bijwerkingen van medicijnen/pijnstillers te lezen.
ben benieuwd of je wat gaat merken aan de prascend die je verhoogd, hopelijk helpt/werkt dat goed.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:11

Daphne1988 schreef:
Ik kan er gewoon echt niet uitkomen wat voor voer te nemen nu..
mistral liep vandaag zo:
https://youtu.be/R6YzbXTlksY


had je dat voer nog bekeken wat ik had opgezocht vorige keer, heel laag in suiker en zetmeel?
dacht dat een aantal in dit topic het ook voeren.
vond Mistral in het vorige filmpje op het harde beter lopen, klopt dat? 1 van de benen lijkt ook pijnlijker te zijn dan de andere.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:29

Op advies van aukjelizzy ben ik maagsupport van de paardendrogist gaan geven sinds gister en het resultaat mag er zijn: vandaag at ze weer haar hooi! Na een week van kwakelen met wel en niet eten, at ze vandaag echt mer overtuiging het hooi, happy me!
Daarnaast was ze zelfs bereid ‘pas’ (kunstje voet optillen) te doen met een voetje om vervolgens te bedelen voor nog een brokje metazoa. Wat maken zulke kleine dingen mij toch blij en geven mij hoop.
We filmen iedere dag en hopelijk kunnen we daardoor een goed beeld krijgen van haar ontwikkeling. Momenteel loopt ze alleen maar op het zachte en dat gaat prima! Harde beginnen we nog maar niet aan. Haar paddock met zand is op sommge plaatsjes ook best hard.
Wie weet kan ik ooit nog eens een filmpje plaatsen.

Wat moest ik toch zonder dit topic en jullie ervaring, zoveel wijsheid, kennis wat letterlijk mijn paard heeft gered! *klopt af op hout: niet te vroeg juichen..*

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:33

lique68 schreef:
Daphne1988 schreef:
Ik kan er gewoon echt niet uitkomen wat voor voer te nemen nu..
mistral liep vandaag zo:
https://youtu.be/R6YzbXTlksY


had je dat voer nog bekeken wat ik had opgezocht vorige keer, heel laag in suiker en zetmeel?
dacht dat een aantal in dit topic het ook voeren.
vond Mistral in het vorige filmpje op het harde beter lopen, klopt dat? 1 van de benen lijkt ook pijnlijker te zijn dan de andere.


Ja de daily plus bedoel je denk ik? Er zijn meerdere goede maar welke neem je want Vito was ook altijd goed..
Ze heeft duidelijk meer last van linksvoor. Ze loopt op het harde regelmatiger als op het zachte maar op het zachte wil ze toch liever.. (pony geeft alles aan)

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:33

Sterkte boeflover.

Hier even een positief verhaal.

Ongeveer 4 jaar geleden was mijn haflinger ook bevangen geraakt. De wei waar ze in stond is in tussen heel veel kleiner gemaakt en met rustige opbouw staat ze nu zomers hele dagen buiten. En dit gaat super. Je merkt er niks meer van dat ze hoefbevangen is geweest. Hoop dat we nog vele jaren zo door kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:37

Wanderers schreef:
Nee, wij spoelen het ( hooi in zo'n handige flexibele plastic ronde bak waar we gaten in bodem gemaakt hebben --> in kruiwagen --> water erin/overheen --> na kwartiertje bak eruit en op ophoging wederom kwartiertje uit laten lekken en klaar voor gebruik ; zelfde kan uiteraard met een hooinet maar dat vind ik persoonlijk altijd zo'n geklooi ;) )

Is veel over op internet te vinden over duur en nut van weken dan wel spoelen : om suikers eruit te spoelen wordt 30 minuten weken aangeraden maar inderdaad gaat voedingswaarde in totaal achteruit bij lang(er) weken.
Hier zijn oa. wat opties omschreven : http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... hooi-weken

Is gelukkig nog geen winter, maar noch alleen staan noch kuil zijn opties waar je voor wilt kiezen als je de keus hebt.
Misschien dat er afspraken zijn te maken met mede-stalgenoten over (eventueel wisselend) gezelschap van/voor jouw dier bv.?
Of misschien neemt jouw dier genoegen met 'overdraadscontact' in afgezet stukje paddock (indien mogelijk en toegestaan uiteraard)
Maar eerst maar in het hier & nu denken en handelen .. Succes!



Ja klopt eerst in het nu denken, maar toch speelt het dan in mijn hoofd. Wij regelen voeren enzo onderling zelf dus moet vast goed komen. Achter een draad kan niet, omdat een ander paard er zo doorheen zou lopen om te knuffelen haha. En vind het ook sneu, wil wel echt fysiek contact. Het is voordroog en gelukkig geen kuil, maar inderdaad nog even afwachten :)

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:49

had je dat voer nog bekeken wat ik had opgezocht vorige keer, heel laag in suiker en zetmeel?
dacht dat een aantal in dit topic het ook voeren.
vond Mistral in het vorige filmpje op het harde beter lopen, klopt dat? 1 van de benen lijkt ook pijnlijker te zijn dan de andere.[/quote]

Ja de daily plus bedoel je denk ik? Er zijn meerdere goede maar welke neem je want Vito was ook altijd goed..
Ze heeft duidelijk meer last van linksvoor. Ze loopt op het harde regelmatiger als op het zachte maar op het zachte wil ze toch liever.. (pony geeft alles aan)[/quote]

nee :D ik bedoelde Vitalbix Daily complete

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:51

Haha ja sorry die bedoel ik. Ben even warhoofd

juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:27

JoSav schreef:
Peca, ik heb mijn hooi direct laten testen. Test aanvragen kan eenvoudig hier: https://www.pavo.nl/essentials/producte ... -quickscan

Mijn merrie hebben we nooit zonder ruwvoer laten staan toen ze HB was, maar dat ging in porties dus niet in 1 klap een onbeperkte hoeveelheid. Maar dus wel altijd iets te knabbelen. En wel met geschikt ruwvoer en wanneer ‘s nachts op stal in combinatie met stro (wel goed stro, want niet elk paard kan zomaar tegen stro en ook niet zomaar eender welk stro). Lang of überhaupt een tijd zonder ruwvoer kan ook voor stress zorgen. Dat kun je er niet bij hebben.

Zo hebben wij het gedaan, maar wie weet hebben anderen weer heel andere ideeën. Lang zonder zou ik dus sowieso niet aanraden.
Ruwvoer test is wel een aanrader. Je moet nl. wel veilig en geschikt hooi voeren.

lique68: ik ben echt heel erg blij dat ze zo goed gaat, zeker met dracht en veulen was/is dat extra spannend. :j

Hoelang duurde het voordat jij die code via mail kreeg en uitslag had?
Ik probeerde net te bestellen maar kom niet verder dan pagina 3 dus moet ze morgen denk ik bellen.

Heb je er veel aangehad?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:30

Ik vroeg me af op wat voor weiland kan je een ex-hoefbevangen pony het beste kunt zetten. Op een weilandje met gras wat heel lang is en bloeiend/uitgebloeid is of op een pas gemaaid weilandje?

Hij komt in ieder geval met graasmasker op. Ik vroeg met dit af voor hoe ik dat het volgende weideseizoen het beste kan aanpakken.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:27

Op een pas gemaaid veld schijnt het fructaan de hoogte in te gaan dus ik zou dan eerder het eerste kiezen.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:39

@ Tessawodan : ook al zijn er diverse verschillen in van alles, over 1 ding schijnt men het wel eens te zijn .. áls grazen tot de mogelijkheid behoort dan bij voorkeur lang, ouder gras.
Zoals Pretty al aangaf : kort gras en zgn. 'gestrest' gras ( zoals bij extreme droogte maar zeker ook net gemaaid gras) is gevaarlijker dan lang gras, al is te veel vet gras uiteraard om andere redenen weer niet aan te raden .. alles met mate ;)
Ons bevalt overigens strookbegrazing het beste, gelukkig geen graasmasker nodig .. misschien een idee?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:40

@pretty oke dankjewel!
@wanderers bedankt! Strookbegrazing is ook zeker een optie, dan zou dus eventueel een graasmasker niet nodig zijn? Want het liefst gebruik ik die natuurlijk niet, tenzij het niet anders kan.

e06

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: nederland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:20

een beetje laat Eight maar heftig hadden ze nog andere paarden spullen meer genomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:47

Sedje vandaag, geen pijnstillers vandaag gehad! :D


Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 00:27

Daphne1988 schreef:
Haha ja sorry die bedoel ik. Ben even warhoofd


Die van mij is drie keer doorgemeten, waarvan vitalbix er tot 2x toe slecht uit kwam. Uiteraard paardgebonden, maar hier komt het er niet meer in.

Die van mij krijgt veel schraal hooi, nu komt er iets rijker hooi bij gezien hij zo schraal is in bespiering. Verder voer ik bij:
- speedibeet 500gr (want te schraal door bloedworm)
- havens gastro 600gr (3x goed gemeten)
- phytonics multivit (hoog vit b gehalte)
- lijnzaad (ivm zand) en lijnzaadolie (om aan te komen)
- vandaag gestart met hennepzaad ivm vele eiwitten, aminozuren, vetten, vitamine B en magnesium

Oftewel, op de gastro na probeer ik dus in kleine hoeveelheden met grote concentraties te voeren, zodat er zo min mogelijk ballast in dat lijf kan komen

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 06:56

Geen bericht goed bericht? Hoe gaat het met de paardjes?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 08:10

Ik twijfel hier een beetje. Ze doet het goed, loopt best oké maar toch zie ik er nog steeds iets aan. Draaien en draven is nog steeds niet fijn. Stappen gaat wel goed, ook op het verharde. Ze heeft nooit echt ruim gelopen dus vind het heel moeilijk om te bepalen of ze weer loopt als vanouds.
Vandaag maar contact opnemen met de hoefsmid om de hoeven weer te laten doen. Mijn eigen hoefsmid zei dat het niet nodig was, maar daar twijfel ik aan. Wand begint te scheuren en af te brokkelen.
Afbeelding

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:59

Hier gaat het super met Nadja. Heeft al naast de fiets gelopen. En afgelopen zaterdag haar weer voor het eerst voor de sulky gehad. Stapritje met klein stukje draf. Ging echt goed geen hink of wat dan ook. Zijn al bezig met langzaam weer aan gras wennen. Grazen laat ik aan de hand doen met het hoge berm gras. Pony helemaal blij dat ze weer grasjes mag eten :D

Is vandaag 8 weken geleden dat de dierenarts is geweest voor haar. Had echt toen niet durven hopen dat ze het nu 8 weken later zoo goed zou doen.

Mijn dappere sterke meisje <3

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:43

Grietje lijkt beter te gaan. In de kliniek zeiden ze dat plakijzers konden helpen maar dat ze niet verwachten dat ze er meer resultaat mee kunnen halen dan met schoenen. Dus ik heb even zitten knutselen met siliconen. Ik heb nu een zooltje gemaakt met een rand. Het lijkt bij haar vooral de zool te zijn. Even kijken hoe ze erop reageert. Ze staat er wel ontspannen op tot dusver. Minder de voeten om en om ontlasten. Afbeelding

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:48

Mijn lieve Roosje op ons laatste uitstapje. Rennend de trailer op, voordeurtje open rammen om naar buiten te kunnen kijken, discussie dat hij onderweg toch echt dicht moest ;) .
Wat was ze blij, en wat doet het zeer dat ze er minder dan een week later niet meer was. En dat is al weer een maand geleden…..
Afbeelding
Afbeelding

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:54

Knappe Roos. Niet te geloven hé. Rotziekte. :(:)

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 18:29

Met mistral haar voeten gaat het al bijna een week behoorlijk goed nu.
Maar ze is vandaag doodziek
Slecht eten, koorts, liggen dierenarts is geweest en heeft rectaal opgevoeld daar was niet heel veel te voelen, dus zonde erin aan de voorkant lijkt haar maag iets overvuld maar ook niet extreem.
We hebben met alle pijlen geschoten, darmontspanner koortsremmer en ulcer gold.
Ze vond het het nog waard om te proberen. Mistral is nu iets rustiger maar ze is echt niet fit.
Wat maak ik me een zorgen om haar.