[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 01:13

Wat bij die van mij veel verschil maakte is dat hij niet al te los moet zitten, dus niet al te veel ruimte tussen het gat en zijn mond. En er moet natuurlijk wel wat langer gras op de wei staan, anders krijgen ze er echt niets door binnen en dan kan ik me voorstellen dat ze errug boos worden :o

Verder heb ik hem gewoon steeds langer op gedaan en na een paar dagen was hij er aan gewend eigenlijk. Dit jaar helemaal geen probleem met wennen eigenlijk en hij drinkt er ook prima mee.

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:11

Hoelang heeft die van jou zo’n ding om? Doet hij er ook sociaal mee (krabbelen met andere paarden)? En hoevaak voer je hem bij om de maag op gang te houden?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:41

Van 7 tot 5 en krijgt dan hooi bij gevoerd op stal en staat de nachten op stal. Hij staat nu alleen op een weiland waar echt bijna geen gras op staat, dus heeft hem nu niet om en krijgt nu op 'de wei' ook hooi bijgevoerd. Als ik hem nu om zou doen zou hij echt niks kunnen eten, dus dat doe ik hem niet aan.

Gedoe he zo'n ex HB paard en dan heeft die van mij ook nog eczeem, geef mij de winter maar :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:45

Ze krijgen het vanzelf door. Hier tot wel 12 uur per dag om. Schoftje krauwen doen ze snachts op de paddock wel. Ook drinken gaat prima, je moet er alleen erg in houden dat je drinkbak groot genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:10

Ben je niet bang dat ze te weinig binnen krijgen/ dat de maag stil komen te liggen en daardoor maagzweren krijgen? Helemaal i.c.m. buut vind ik het dood-eng voor de maag. Maar ik heb dan ook geen vreetzak, Sed eet bijna niks, met zo’n ding op zal hij nog minder of helemaal niks eten vrees ik..

Hij is wel heel blij met de waterbak haha!

Afbeelding

Afbeelding

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:14

Ideaal zo een waterbak!

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:15

Echt leuk zo'n waterbak!!!
Goed idee

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:53

Super eenvoudig te realiseren hoor! Wij hebben het diepste punt van de wei waar altijd het langst het water bleef staan/ de grond modderig bleef gewoon handmatig groter geschept haha! Elke dag een beetje, door hem vol te gieten wordt de bodem vanzelf egaal/ aflopend. Zo nu en dan moet er eens een paar uur de tuinslang in, maar een flinke regenbui doet ook wonderen! :D
Nu Sed HB is kan hij zelf kiezen of en hoelang hij zn hoefjes in het water zet, en wanneer ze verkoeling zoeken kunnen ze het water in en daarna rollen in het zand (tevens bescherming tegen de vliegen en steekbeesten) of onder de overkapping gaan staan. Ze hebben er allemaal plezier van!

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:19

Even een vraagje:

Hoe deden of doen jullie dat met opbouwen in beweging "werk" nadat je paard hoefbevangen raakte?

Dus op het moment dat paard weer pijnvrij liep zonder medicatie?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:21

Rechte lijnen stappen. Aan de hand en week later wat draven en zo opbouwen.
Ook al lopen ze zonder medicatie. Het draaiwerk blijft nog gevoelig in het begin.
Ben er ook pas na ruim 2 weken weer op gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door tylando op 27-05-18 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10488
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:25

Goed idee, die waterplas, maar blijft het water wel een beetje fris? Ik weet zeker dat die twee van mij er uit zouden drinken.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:40

Lotus83 schreef:
Even een vraagje:

Hoe deden of doen jullie dat met opbouwen in beweging "werk" nadat je paard hoefbevangen raakte?

Dus op het moment dat paard weer pijnvrij liep zonder medicatie?


Ik heb een opbouwschema gemaakt voor mijn pony. Zijn nu 2 weken aan het wandelen en sinds 1 week om de 5 minuten stukjes draven en zitten nu op half uur wandelen. Vanaf volgende week wil ik der naast de fiets gaan doen zodat ze wat meer kan draven zonder dat ik der in de weg zit met niet doorlopen.
Wanneer ze het goed doet naast de fiets ga ik de inspannen voor de sulky en gaan we lekker beginnen met stapritjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:48

Het water blijft inderdaad niet heel fris, zeker met dat gestamp niet haha! Ze drinken er wel uit maar verkiezen toch het verse water in de drinkbak boven dit water. Hier drinken ze meer uit als voorbereiding op het spetteren of als de modder weer is gaan liggen, dat hebben ze snel genoeg door.

Voor minimale kosten hebben de paarden toch een hoop plezier! Vanmiddag gingen ze weer los! :D
Ik kan het iedereen dus aanraden!

Ooit willen we de poel wel wat groter aanpakken en dan ook uitgraven met een machine tot we bij het grondwater zijn, maar dat is een 10-jaren plan. Tot dan vullen we hem zo nu en dan eens bij en laten we het zo.



Ik heb nu dus overdags de rest bij Sed lopen zodat ze ook bij het water/ zoutblok/ overkapping kunnen, en ‘s avonds en ‘s nachts staat Sed hier alleen en de rest in de wei.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:55

Ik heb qua opbouwen ooit samen het start to run programma gedaan. Lekker buiten lange lijnen maken en ook goed voor je eigen conditie.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:27

Lekker buiten word een dingetje. Ze is niet verkeersmak op groot landbouwverkeer en we staan midden in de polder.. en daar is het in deze periode heel druk met groot verkeer...
Fietsen is geen optie.

Kwa beweging staat ze al hele dagen in de paddock waar ze zelf rondloopt, dit gaat tot op heden goed.

Rechte lijnen in de bak kan ik wel mee beginnen. En dan idd opbouwen en rechte lijnen gaan draven.

Hoop op meer tips en trucs. :)

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:21

Die van ons is op dag 3.
Gister had ze een hele depressieve dag en was ze erg inzichzelf gekeerd, gelukkig kon ze vanmorgen alweer naar ons hinniken.
Iedere dag lopen we wel 2x 15 minuten en dat gaat best goed en ze loopt gewillig mee.
Daarnaast kreeg ze 2 dagen 2x buut en nu is het gewoon 2x daags 1. Icm bloedverdunners en tranqigel of hoe het heet.

Ze heeft echter gisterochtend tot deze ochtend heel weinig/amper hooi en water genomen. Dat baart me zorgen, want met deze temperaturen..
De dierenarts is gebeld en die komt eind van de middag even kijken, want die wilt hem graag even zien. Heel benieuwd wat hij er van vindt hoe het ervoor staat, maar ben toch altijd weer bang om te horen “this is it”...

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:36

Het 'this is it' heb ik al zó vaak ( naar achteraf gebleken) ten onrechte van anderen gehoord dat ik daar inmiddels redelijk immuun voor ben geworden .. ben daardoor tegenwoordig meer dan ooit ervan overtuigd dat ik alle meningen op één hoop moet gooien en daarna vooral naar mijn eigen dier, situatie, mogelijkheden en gevoel moet luisteren.

Sorry, voor een eventuele herhaling Deni ... maar geef jij nu wel of niet inmiddels een maagbeschermer cq. maagzuurremmer?
Symptomen zouden op, bijkomende, maagproblemen kunnen wijzen .. zo ja dan zou Omeprazole pasta ( snelst nu via dierenarts te verkrijgen, ik persoonlijk heb goede ervaring met Pepticure .. merkte na 1-2 dagen duidelijk verschil).
Zolang zij last van maag hebben kan het, naast het in z'n geheel ongemakkelijk voelen, (voldoende) eten een groot probleem opleveren .. zéker in combinatie met de benodigde maar maag-aanvallende medicijnen .. negatieve spiraal moet doorbroken worden.
Ik persoonlijk zou nu echt een Omeprazol kuur starten ... en mogelijk ( zie andere ervaringen) stoppen met andere medicatie.
Omeprazol heeft overigens, op lange termijn, ook zo z'n nadelen en dient hoe dan ook na gedane werking afgebouwd te worden om plotselinge 'maagzuur explosie' te voorkomen .. ervaringen hierover zijn oa. op Bokt te lezen in speciale Maagzweren topic.

Ik weet niet of je verder nog iets geeft qua voeding, maar dit misschien extra nat maken om zo vocht naar binnen te krijgen?
Ik spoel op dit moment standaard het hooi ... bijkomend voordeel is dat er ook zó wat meer vocht binnen komt.
Wat Noah wel geholpen heeft en helpt is toevoeging van Electrolyten .. vult sowieso tekorten aan en kan activeren tot drinken, maar nogmaals: ik zou nu eerst en snel ( sorry als dat wat dwingend klinkt :o ) voor een Omeprazol kuur gaan .. lijkt mij hard nodig en áls dat inderdaad zo is dan is dat snel te merken.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:48

Voor wat betreft het beweging geven : dit is per paard wederom o zo verschillend.
Zie hier reacties van mensen die in korte tijd na aanvang HB het al over draven hebben in tijdsbestek dat menig anderen al blij zou zijn dat het dier überhaupt wil staan of een stapje voorwaarts zou kunnen zetten :\

Ik persoonlijk zou reuze voorzichtig zijn met en tijdens het geven van beweging meer dan alleen stappen op, inderdaad, vooral RECHTE stukken op een bodem die voor jouw dier het prettigst aanvoelt.

Maar ook hier weer : geen enkel dier, geen enkele situatie is gelijk .. al is rechte stukken stappen in dit geval absoluut aan te raden boven volte's en/of korte wendingen en heeft mijn Noah bv. beduidend minder last in galop (zuiver) dan in draf (licht tot duidelijk onregelmatig); ooit ook in kliniek te horen gekregen dat galop voor de meeste paarden een minder belastende gang is dan de draf ..

Blijf je dier hoe dan ook goed observeren en pas alles aan eigen situatie aan: durf soms een stap voorwaarts te nemen, maar doe ook weer een stap terug als blijkt dat dat nodig is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:36

Lotus83 schreef:
Lekker buiten word een dingetje. Ze is niet verkeersmak op groot landbouwverkeer en we staan midden in de polder.. en daar is het in deze periode heel druk met groot verkeer...
Fietsen is geen optie.

Kwa beweging staat ze al hele dagen in de paddock waar ze zelf rondloopt, dit gaat tot op heden goed.

Rechte lijnen in de bak kan ik wel mee beginnen. En dan idd opbouwen en rechte lijnen gaan draven.

Hoop op meer tips en trucs. :)


Is aan de hand naar buiten dan niet juist perfect?

Het hangt idd af van het paard, maar als ze op het harde in draf zuiver zijn durf ik zelf wel stukjes (paar honderd meter) draf mee gaan pakken.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:44

Mijn HB merrie draaft nu weer uit zichzelf stukjes als ze er zin in heeft (ook op de beton),maar dit is dus 6 maand na haar aanval. Daarvoor had ik er nog niet aan willen denken,en zij ook niet,maar ik heb haar nooit gedwongen tot beweging en nu nog niet. Op haar slechtste stond ze ook apart van de kudde maar op een gegeven moment haar er weer bijgelaten zodat de groep haar wat meer deed bewegen en zo is het stilletjes aan beter gegaan.

Doordat zij de hele zomer op de paddock moet,net zoals vorige zomer,ben ik meer en meer van mijn pony's ook wat vaker op de paddock gaan laten,fijn voor Kikkie om toch het kuddegevoel te behouden en eigenlijk bevalt het me best goed zo. Voel ik me minder schuldig tegenover haar en ze hebben meer plezier met een stuk of 4/6 op de paddock dan als je er 2 laat verpieteren en ze de rest zien op de wei lopen. 't is me toch soms teveel risico met die kleintjes en ik had veel merries leeg,die hebben het ook niet nodig dan om zich vol te vreten met gras.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:24

Omdat ik helemaal geen ervaring heb met hoefbevangenheid een vraag aan de experts. Bij mijn paard zijn op de kliniek gevoelige voorhoeven geconstateerd. Vermoedelijk komt dit omdat ze vorig zomer tegen hoefbevangenheid aan heeft gezeten. Op de foto's is overigens niks bijzonders te zien. De DA adviseert ijzers. Wat is jullie ervaring? Moet ik mijn paard nu voor altijd op ijzers zetten. Zijn er ook andere manieren om van die gevoelige hoeven af te komen? De leefomstandigheden zijn al zoveel mogelijk aangepast (graaskorf, strookbegrazing met lang gras en geen krachtvoer).

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:44

Bij ons is net de da weg, en hij was niet negatief. Hij vond haar in goede conditie, en zei dat ze nog wel 10 jaar mee kon als ze weer beter is. Haha eerst zien dan geloven maar nooit verkeerd om te horen dat ze er goed bij staat verder.

@Wanderes Jouw berichten voegen altijd zoveel toe, helemaal top!
We Hebben nu inderdaad een Omeprazole kuur voor 12 dagen gekregen. We moeten vanavond sowieso de buut laten zitten, nu moet ze eerst weer gaan eten en dan kan de buut weer gegeven worden.
Ook is ze getemperatuurd, en ze was 38,1 dus dat viel mee. Gelukkig verder geen griepje of iets dergelijks onder de leden, dus dat loom zijn komt waarschijnlijk door de combinatie ziek zijn + medicatie + warm weer.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:42

:o :o .. ik doe alleen wat anderen ook doen Deni en waar ikzelf ook heel veel aan heb en aan gehad heb: eigen ervaringen delen.
Mede dankzij het lezen van ervaringen van anderen met hoefbevangen paarden leeft mijn Noah nog.

Nou moet ik zeggen dat ikzelf geen ervaring heb met behandeling van maagproblemen bij HB paard ( ik ben vrij snel begonnen met het geven van Maagsupport en ik denk dat dat Noah behoedt heeft voor ernstige maagproblemen .. maar wetende wat ik nu weet denk ik niet dat hij daar helemaal vrij van is geweest!) maar heb nu wel een ander paard dat Omeprazol nodig heeft en herken symptomen.

Maar volgens mij heeft topic volger/gebruiker Aukelizzy wel de nodige ervaring met maagproblemen bij HB paard, misschien kan zij je verder helpen als je nog vragen hebt?

Overigens, súper dat je dierenarts je dat bekende en benodgde hart onder de riem heeft kunnen steken !

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:11

@abcxx: mijn HB paard had deze strijd zónder speciaal beslag absoluut niet overleefd; liever had ik gezien dat ze niet nodig geweest waren maar wat ben ik blij met deze, nét op tijd, aangeboden hulp en mogelijkheid!

Ik kan en durf hiervandaan niet te zeggen wat voor jouw paard beter zou (kunnen ..) zijn.
Maar volgens mij zijn hier lezers die meer ervaring hebben met gevoelige voeten, mijn gevoel zegt: blote voeten om (zool)groei te bevorderen ... maar als zool té dun ( is dat uit foto's gebleken?) cq. pijnlijk is zal deze toch ( nu eerst?) beschermd moeten worden.
Loopt ze 'op eieren' of echt kreupel?
Je zou eens met goed passende (leen) hoefschoenen kunnen proberen of ze dan beter loopt, dan wordt direct duidelijk of die bescherming haar helpt en dan kun je haar die indien nodig/paar uur per dag geven.

Hoop dat mensen met meer kennis en kunde je verder kunnen helpen!

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:06

Net nog een rondje gelopen en ze werd alweer levendiger dan het duffe dat ze was.
Alleen toen ze op stal stond en ze ging plassen was haar plas wel donker rood :? Zijn dat misschien afvalstoffen dan of nierproblemen...?
Het houdt je bezig he zo een zorgepaardje :=