[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:54

Of een van de producten van Feral Horse Care. (Vitalbix etc) Die zijn ook laag in suiker en zetmeel.

Bedankt voor je uitgebreide reacties Wanderers! Wat is het toch een lastige en complexe ziekte. Ik geef nu 15 dagen bute, zonder maagbeschermer oid. Daar ga ik morgen eerst eens achteraan. Gelukkig de bute wel aan het afbouwen. In stap is ze weer goed, draf op het harde nog wat kort maar ze doet het wel uit zichzelf. Ze verveelt zich stierlijk nu ze alleen staat omdat de ander met veulen op de wei/paddock staat.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:24

Ik heb een bulkzak van Abler omeprazole te koop. Zijn 4 schepjes uit.
Kan na openen nog een maand gebruikt worden. Nu nog 24 dagen goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:33

Dit is het filmpje van gisteren wat ik van mn moeder doorgestuurd kreeg;


Vanmorgen heeft de dierenarts hem pijnstiller gespoten en buut en maagcompositum achter gelaten. Vanavond heb ik hem zelf buut gegeven en liep hij alweer rond te scharrelen. Hoefsmid komt ook een dezer dagen (hopelijk morgen als hij er tijd voor kan vinden), ik heb gelijk maar de smid van de kliniek gevraagd..

Verder staat Sed nu dus in een kale wei met hooi, overkapping, waterpoel en een drinkbak. Hij kan dus zelf kiezen of hij zn hoefjes wilt koelen of juist niet, en waar hij gaat staan/ lopen/ liggen.

Ik heb ook zn prascend van 1/4e naar 1/2e gedaan. Morgen maar even scheren en alle benen weer even afspuiten als hij vooraan staat.

Mag ik hem wel laten lopen of liever niet?
Ik heb hem vanavond niet afgespoten omdat hij zo ver weg stond van de slang, durfde het nog niet aan hem naar de slang te brengen..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:28

Ik heb mijn merrie helaas in moeten laten slapen, er was in haar lichaam helaas meer aan de hand dan alleen HB. De voeten werden de laatste dagen steeds gevoeliger, ze wilde helemaal niet meer lopen. Op pijnstillers reageerde ze ook steeds minder en met de buut zouden we moeten stoppen ivm onvoldoende eiwitten. Als ik hierboven lees, was er op het gebied van maagbescherming wel een hoop te winnen geweest. Ik zal dat nog eens bij de kliniek aankaarten. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik met HB de volgende keer zolang door blijf gaan, ik vind het afschuwelijk, dat uiteindelijk al het pijn lijden voor niets is geweest. Voor wie doe je het dan nog eigenlijk, voor je paard.... of voor jezelf. Natuurlijk kun je een poging wagen, maar als je je paard geen paardwaardig bestaan meer kunt bieden op de langere termijn, dan kan je imo beter voor het paard kiezen.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:03

Shanna: ook (of eigenlijk juist) een kale wei is geen plek voor een bevangen pony. Ieder sprietje gras is er een te veel. Als hij zo slecht is, zeker in de acute fase, niet lopen. Wat hij zelf scharrelt prima, maar niet meer dan dat. Geeft te veel druk op de voeten.

Sterkte Tessebes, ik weet helaas hoe het is.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:31

Bedankt voor alle reacties, fijn om te lezen dat we aardig in de goede richting zoeken :)

Luzerne hooi word beetje lastig opslaan voor mezelf. Sta pension en wil liever iets geven wat ik in een voerton kan opbergen ;)
Wel. Bedankt voor de tip, kwa waardes idd prima!

Betreft de hartog, ik had hem al bijna zelf gehaald. Ik heb nooit bloed laten trekken bij mijn ruin simpelweg omdat ik het tot nu toe nooit nodig heb gevonden. Maar vermoed dat dit zijn 6e keer bevangen is? (1e x bij mij en hij is al 2,5 jaar van mij)
Maar wij vermoeden dat hij insuline resistent is, als hij iets heeft. Hij ziet er namelijk kern gezond uit verder dus cushing en dergelijke geloof ik niet en een paard wat zonder op de wei te lopen toch bevangen raakt, durf ik die gok wel hardop te nemen. ;)
Vandaar dat ik liever iets zoek laag in suikers, zodat hij dat ook gewoon lekker kan eten als hij niet in training staat en hij niet als enigste "niks" krijgt. Plus dat hij ook wel echt wat extra's nodig heeft.

Afbeelding
Even voor het idee, zo begon ik 3 a 4 jaar geleden met hem.. Er was geen spier op te krijgen..

Zo staat hij nu, foto van afgelopen week, dankzij die merriebrok heeft hij eindelijk spieren opgebouwd afgelopen jaar.
Afbeelding

Maargoed, die brokken zijn dus drama wanneer hij even niks doet, dus nu kijken of luzerne een goede vervanging is!

We hebben een verkooppunt gevonden 25km van ons vandaan, dan moeten we het daar maar ophalen..

Vitalbix hadden we inderdaad ook gezien maar vond ik nog best aan de prijs eigenlijk..

Tessebess, sterkte!
Snap je gevoel heel goed!
Toen ik mijn ruin 2,5 jaar geleden overnam wist ik van zijn gezondheid en heb ik gezegd dat als hij ooit weer zo ziek word ik hem laat gaan.
Hij staat nu op de bute omdat ik denk dat dit mijn fout is geweest en om deze reden hem weer oke krijg. Maar hij staat al in zijn uppie (wel met buren aan de andere kant van de draad) op een paddock met hooi. Werken is zijn leven, hij iw nu stront chagrijnig omdat hij niks doet (dat is echt zo! Mijn andere paard heeft dat helemaal niet.. Maar hij wel!)
Dat is geen paardwaarsig bestaan
Als hij na de bute kreupel blijft komt de dokter nog 1x voor eventuele hoef foto's, maar eigenlijk weet ik al dat het dan klaar is.. En dan mag hij direct de wei op, met mijn merrie, met onbperkt wortels en appels en alles en dan mag hij daarna de regenboog brug over..

Maar ik hoop, echt! Dat we nog optijd waren en hij niet meer gaat kreupelen aankomende week... Hij liep gisteren goed en heeft toen voor het eerst geen bute meer gehad, dus we gaan het zien..

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:14

Mijn Roos zou volgens verschillende artsen geen cushing kunnen hebben, toch wilde ik het getest hebben. Waardes waren extreem hoog! Terwijl je gewoon naar een fitte glimmende pony stond te kijken, die alleen snel zweette. Roos is ook zonder gras, zuinig op hooi terwijl ze in het werk stond zo bevangen geraakt dat ik haar niet meer kon helpen. Nooit op insuline resistentie getest, maar weet eigenlijk wel zeker dat ze dat ook was.
Weinig spieropbouw is wel een cushing dingetje. Samen met hoefbevangen zijn dat al 2 symptomen en zou ik wel durven testen, al is het maar om het uit te sluiten (of te bevestigen).
3 weken is niets als ze bevangen zijn, voor het herstel moet je minimaal in maanden denken.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:28

Dennis bedankt voor je reactie!
Hij komt dus wel op bespiering met de juiste voeding, zoals je ook ziet op de foto ;)

Hij zou best cushing kunnen hebben, dat zal ik niet ontkennen.
Maar dit paard heeft voor hij van mij was 2x advies tot inslapen gehad, zo ziek was hij.

Momenteel is het amper bevangen te noemen vergeleken wat hij gehad heeft in het verleden. Neemt niet weg dat hij wel degelijk bevangen is. En hij ook echt niet volgende week alweer aan het werk gaat.. Hij krijgt alle tijd die hij nodig heeft.

Wat ik met mijn vorige bericht bedoelde is dat hij al door een hell gegaan is, beestje wou niet meer lopen, kreeg koliek alles erop en eraan het was echt hart verscheurend. Ik ga hem niet weer zo een traject in slepen. Dan heeft hij nu 2 hele mooie jaren gehad waarbij hij heeft mogen crossen in de bossen en alles mocht doen wat hij leuk vond (op springen na, dat mocht hij niet) en dan is het goed zo.

Maar ik vermoed eigenlijk dat hij weer gaat herstellen.
Dus daar houden we het nu maar even bij! ;)

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:36

Ik voer nu vitalbix aan beide ponys. En ze vinden het erg lekker. Ook al heeft maar 1 van mijn ponys hoefbevangenheid gehad ik heb ze gelijk beide op zelfde voer gezet. Dit ook omdat ik anders bang ben dat het met verzorgers verkeerd gaat als ik nog meer soorten voer heb wat Nadja dan weer niet mag.

Is heb de daily complete, active+ en lucerne+. O en de snoepjes van vitalbix ook.

Is idd aan prijzig kant maar je voert er weinig van.

Mijn meiden krijgen samen tot de lijn van 200 gr van de vitalbix maatschep aan daily conplete en dan nog zn half bekertje lucerne per dag. En dit delen ze dan.

De active moet ik nog even verder in lezen maar dat zou ook maar iets van tot de 300 streep zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:01

Dennis schreef:
Shanna: ook (of eigenlijk juist) een kale wei is geen plek voor een bevangen pony. Ieder sprietje gras is er een te veel. Als hij zo slecht is, zeker in de acute fase, niet lopen. Wat hij zelf scharrelt prima, maar niet meer dan dat. Geeft te veel druk op de voeten.

Sterkte Tessebes, ik weet helaas hoe het is.


De kale wei is echt meer zand dan gras, zoals te zien op dit filmpje (kreeg ik vanmorgen van mn moeder), in de bak staat meer gras. Zou hij hier ook een graasmasker op moeten dan?
Ik dacht dat deze kale wei wel kon, leek me ideaal voor Sed als revalidatie-plek..


Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:25


Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:22

Nadiine__x schreef:
Ik heb de vitalbix luzerne nog even opgezocht maar vind hem hetzelfde klinken als mijn eerder genoemde link;
http://www.equisentials.nl/Facts/FactsLucerne.aspx

Iemand ervaring met deze luzerne?


Als ik naar deze kijk zie ik dat ze er 4 tot 5 % suiker in hebben. Vitalbix heeft 2.8% suiker.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:06

Afbeelding

Sorry dat ik jullie kom lastig vallen. Maar mijn ex hoefbevangen pony heeft dit witte bij de kroonrand is dat erg?
Ze loopt overigens wel goed en staat enkele uurtjes per dag op lang gras.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:26

@ LadyDaily :
Begrip "lastig vallen" kennen we hier niet hé?! ;)
Even snelle reactie, wat ik op deze foto zie herken ik op wat ik ook bij onze paarden zie.
'Gewoon' droge kroonrand, ik masseer de kroonrand weleens met gewone uiercreme of in extreme/twijfelachtige gevallen een enkele maal met zuivere imkerhoning of olijfolie maar pas op: teveel / te vaak honing/olie kan kroonrand (waaruit nieuwe hoefschoen groeit) te week maken .. soepel houden is 1 ding, maar te week is ook niet goed.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:46

lique68 schreef:
Ik heb een bulkzak van Abler omeprazole te koop. Zijn 4 schepjes uit.
Kan na openen nog een maand gebruikt worden. Nu nog 24 dagen goed



Is verkocht.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:47

Idd, is gewoon war rommelige kroonrand. Vergelijk het met je nagelriem, die is soms ook niet helemaal netjes. Bij sokken-paarden (tinkers, friezen enz) heb je het vaak meer dan bij pony's zonder sokken.

Hevonen

Berichten: 5624
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:31

Shanna schreef:
Dennis schreef:
Shanna: ook (of eigenlijk juist) een kale wei is geen plek voor een bevangen pony. Ieder sprietje gras is er een te veel. Als hij zo slecht is, zeker in de acute fase, niet lopen. Wat hij zelf scharrelt prima, maar niet meer dan dat. Geeft te veel druk op de voeten.

Sterkte Tessebes, ik weet helaas hoe het is.


De kale wei is echt meer zand dan gras, zoals te zien op dit filmpje (kreeg ik vanmorgen van mn moeder), in de bak staat meer gras. Zou hij hier ook een graasmasker op moeten dan?
Ik dacht dat deze kale wei wel kon, leek me ideaal voor Sed als revalidatie-plek..

[ Video ]

Op een kale wei wordt het beetje gras dat er is continue afgegraasd, daardoor ontstaat stressgras, dat relatief veel suikers opslaat. Overigens kan ook hooi teveel suikers bevatten. Neem nooit hooi van de eerste snede. Zelfs tweede-snedehooi of bermhooi kan te suikerrijk zijn. Dat is een groot probleem - je kunt het hooi eventueel laten testen.

Kijk ook uit met luzerne, neem nooit luzerne met melasse en let goed op. Sommige paarden/pony's raken er juist bevangen van (onze hoefbevangen pony, aan de beterende hand werd er heel zwaar hoefbevangen van; bij andere dieren gaat het wel goed. Is dus afhankelijk van het individu).

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:27

Gister liep die van ons bij een wandeling wel weer heel goed gelukkig! Wat een stress toch altijd weer...
Ondanks dat gaan we wel ginkgo druppels (natuurlijk product dat oa doorbloeding verbeterd) bijvoeren, die zijn nu in huis gehaald.

Zelf dacht ik eraan om de druppels op een broodje of door (gekruimeld) beschuit te doen? Aangezien dat de druppels opneemt en ze dat denk ik wel gewoon op eet, en ik dan zeker zou weten dat ze dan de druppels binnen krijgt. Is beschuit of brood niet heel risicovol?
In water kan ook maar weet ik niet of ze het dan überhaupt wel dagelijks goed binnen krijgt.

Hiernaast krijgt ze af en toe metazoa als snoepje, maar dat durf ik nog steeds niet dagelijks te geven sinds ze vorig jaar hb is geworden. Al vindt ze dat wel erg lekker om te eten :D

Kan ik gewoon weer dagelijks 100g metazoa geven? En dan met beschuit of een broodje met die druppels erop? Of metazoabrokjes laten weken(?) en dan de druppels erbij?

Ik brainstorm maar wat, heb geen flauw idee of deze acties wel verstandig zijn of juist super slim. Wat is slim?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:36

Je kan gewoon een klein stukje brood geven met druppels. Hoeft maar puntje te zijn.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:22

Ik doe mijn druppels in een wegwerpspuitje opzuigen en zo in de mond spuiten.

O en de lucerne van vitalbix is zonder melasse. Had paar jaar geleden die van den Hartog maar daar zit dus wel melasse in.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:30

Mijn pony heeft ooit kilo's hartog op doordat iemand de deur niet goed had dichtgedaan en ja hoor hb

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 01:03

Ik doe de druppels gewoon over het voer Deni, dat werkt prima. Maar als je niks geeft om supplementen op te doen dan is een klein puntje brood geen drama hoor. Hoeft geen hele snee te zijn. Beschuit zou ik niet doen, dat is zo droog, loop je misschien kans op slokdarmverstopping.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:55

Heeft hier iemand ervaring met Eqygard? Zit daar net zoveel suikers in als in de Pronutrin?

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:41

Moet ik Sed nu in de kale wei al een graasmasker omdoen? Of is deze kaalte wel kaal genoeg?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:52

Shanna schreef:
Moet ik Sed nu in de kale wei al een graasmasker omdoen? Of is deze kaalte wel kaal genoeg?

Ik zou Sed helemaal niet op het gras zetten. Een pony die HB is mag eigenlijk gewoon geen sprietje gras meer. Juist in die kale weides bevat ieder sprietje gras te veel suiker.