[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:37

Allereerst nogmaals heel veel sterkte voor Dennis... Wat moet dat een enorm gemis zijn, je power-pony en 'matriarch' van de kudde die er niet meer is. Heel veel sterkte...

lique68 schreef:
Francis dankje! Ik ga morgen weer even op zoek ernaar!
Hoe gaat ht met je zorgenkindjes..opgeknapt?

Wel weer aardig goed. Nog niet zo super als twee weken terug en gisteren had ik weer m'n hart in m'n keel en tranen omdat ik bloed zag toen ik de rasp over een stukje dikke zool haalde bij de toon (ik moet elke week even de breakover licht bijwerken van m'n smid). Smid ge-appt, die belde gelukkig even terug om me gerust te stellen, ook over de mega dip die ze gehad heeft... bloed is oud en aan't uitgroeien (het 'drupt' niet maar 'doorbloed zoolweefsel' zeg maar. De warmte kan idd verslechtering veroorzaken doordat de hoefcapsule droog wordt en daardoor 'in droogt' en strakker wordt waardoor er toch weer meer druk op de voet ontstaat. Dat in combi met even geen ginkgo en daarna de mariadistel die te heftig werkte... Ik ga niks mee switchen voorlopig bij haar en ga een grote pot handcreme van de Tuinen halen om de hoeven wat zachter te houden. Modder maken is heel lastig omdat ik geen water op de wei heb.

Damian, mag je gerust vertellen, goed juist want idd.. het hele plaatje blijven zien is wel belangrijk. Toen Raya zo slecht was dat ze er bijna aan onderdoor ging was dat ook omdat ze er koliekverschijnselen bij kreeg. Ze kreeg eerst Mastic Horse Treatment maar toen de bute naar 4 zakjes per dag ging bleek dat niet meer voldoende te werken en heb ik haar toch op AbPrazole gezet. Dat maakte een wereld van verschil in het hele beeld. Ze krijgt nu nog steeds een klein beetje per dag (3/4 zakje, de andere kwart krijgt Pippa momenteel omdat die ook een klein beetje bute krijgt) en als dit op is ga ik terug naar de Mastic Horse Treatment, want ik ben vandaag weer terug gegaan naar een zakje bute per dag (met een heel zakje eet ze d'r bak niet leeg dus krijgt ze nog geen kwart binnen, met een half zakje gaat d'r bak schoon leeg en krijgt ze dus effectief meer bute binnen. Met de spuit appelmoes werd ze zó zat dat ik het over het voer ben gaan doen).
Hopelijk helpt deze behandeling en voelt Bennie zich snel een stuk beter.

Jeetje Lique, wat ellendig dat nu de andere kant weer slecht is. Sterkte er mee, hopelijk helpt het gipsen. In plaats van gewoon gips kun je ook Equitech Hoof Cast tape gebruiken, dat is veel stijtvaster en minder massaal aan de voet: https://www.kramer.nl/hoefbandage.htm?w ... ref=431177

https://www.youtube.com/watch?v=sBPQQfNWC1k

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:38

Als eerst heel veel sterkte voor degene die hun pony hebben verloren Y;(

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik lees al enige tijd mee, maar toch vind ik het bij mijn shetlander lastig. Even kort de situatie: sinds december is/was onze shetlander hoefbevangen. Helaas heeft hij dubbel de pech gehad door ook nog is een hoefzweer tussen door te hebben gehad. Het gaat nu best wel goed, hij loopt in stap niet onregelmatig meer en wilt graag lopen, in draf loopt hij ook nauwelijks onregelmatig meer. Wel merken we een verschil met wat voor weer het is. Twee weken ongeveer terug was het ontzettend warm toen zag je hem helemaal opknappen, maar toen het een paar dagen slecht weer was leek hij een stuk slechter. Nu het weer prachtig weer is doet hij het weer super. Merken jullie dit ook het verschil van weer?
Uiteraad is zowel de dierenarts en de hoefsmid er regelmatig bij of bij geweest.

Hij is getest op cushing, hier kwam uit dat hij geen cushing heeft. Hij krijgt nu 100 gram vitalbix daily complete met 30 ml lijnzaadolie en hooi ( wat ook getest, de hoogte van het suiker was prima). En hij heeft sinds december geen gras meer gegeten. Loopt 24/7 buiten met schuilhok.

Nu vind ik het erg lastig wanneer zou hij weer op het gras mogen? Ik wil hem in de toekomst in ieder geval wel met graasmasker op het land laten. Uiteraad als de omstandigheden het toelaten dat hij op het gras mag. Verder vind ik het erg lastig om te bepalen of hij nog steeds te dik is of niet. Voor degene die dat zouden willen kan ik een pb sturen met een foto van hem.

Samengevat wanneer vinden jullie de pony goed genoeg om hem weer op het land te laten? En is het verstandig om bijv glucobalance bij te voeren?

In ieder geval alvast bedankt voor het lezen!

Edit: nog wat bijgevoegd.
Laatst bijgewerkt door wodant op 11-05-18 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:41

Ik heb mijn merrie na haar eerste bevangenheid (in de winter, stond niet op gras, mogelijk reactie op darmontsteking) 2 seizoenen niet op gras gehad en daarna opgebouwd.
Ik zou persoonlijk dit seizoen nog niet op het gras zetten, lees hier ook veel terugval na veranderen van voer en/of supplementen

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:53

@polly bedankt voor je reactie. Dat is dus mijn twijfel inderdaad om dit seizoen over te slaan.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:23

damian23 schreef:
Ik durf het bijna niet te vertellen omdat ik niet het idee wil hebben dat jullie denken dat ik maar door blijf dokteren. Maar Bennie is er de komende 10 dagen nog. Maandag is de dierenarts geweest omdat ze hem wilde zien voordat we zijn afscheid zouden inplannen. Ze kon namelijk niet voorstellen dat hij ineens zo slecht was geworden.

Bennie is helemaal onderzocht maar het feit dat hij plots zo bol stond, naar achteren hing en steeds op stal ging liggen had niet zo zeer iets met zijn voeten te maken. Door het langdurige bute gebruik zijn zijn maag en darmen compleet van de rel. Zijn dip komt dus niet door zijn voeten maar hij had onwijze maag/buikpijn. Ik heb een paard gehad met maagzweren, die vaak koliek had. Hoe heb ik dit dus niet herkend? Je bent zo gefocust op die voeten dat je andere signalen ook toewijst aan die voeten. Bij maagzweren willen ze ook niet lopen, veel liggen, trekken hun buik op (bol staan) wat lijkt op achterover hangen bij HB.

Hij staat nu sinds dinsdag op de Gastrogard en Novacam ipv bute. En dat kijken we 10 dagen aan. Maar hij loopt nu al weer een stuk beter. Zijn voeten viel mee volgens de dierenarts. Dus de komende 10 dagen zijn spannend.

Ik wil dus iedereen hier waarschuwen. Wees alert op dit soort signalen bij langdurig gebruik van bute. Je weet op een gegeven moment niet meer goed waar je naar zit te kijken. Zere voeten of zere buik.


Heel bekend verhaal dit! Mijn merrie is ook extreem slecht geworden door de bute, die heeft al met al 56 dagen op de gastrogard gestaan. Bij haar was op een gegeven moment de staat van de maag nog zorgwekkender dan haar voeten. Heb haar toen puur op de metacam er doorheen kunnen trekken.

Sterkte Dennis!

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 00:44

Voor de bokkers die bij abler de abprazole bestellen; wat is de levertijd ongeveer?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 01:33

Lotus83 schreef:
Voor de bokkers die bij abler de abprazole bestellen; wat is de levertijd ongeveer?

Ligt er aan of je de rushfee betaalt of niet. Met heb ik het op de derde dag vanaf bestellen in huis, zonder heb ik nog niet gedaan maar duurt het dacht ik max 10 dagen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:45

Bennie lijkt het qua voeten goed te doen op de Novacam. Vandaag is het dag 4 en als het goed is heeft de Novacam nu een spiegel gemaakt.

Zijn buik en darmen zijn nog niet ok. Hij ligt veel op stal maar hij eet gelukkig wel heel goed. Ik zat hem gedurende de dag een aantal keer op stal zodat hij even lekker kan liggen. Buiten gaat hij niet liggen omdat hij zich niet veilig voelt omdat mijn paard in de wei er naast staat en er niemand over hem waakt. Ik hoop dat zijn buikje snel minder pijnlijk is.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:56

Francis heel fijn dat ht weer beter met ze gaat. Hoop dat dit zich voortzet.
Die Cast heb ik naar gekeken dank je. Ga ht de da voorleggen wat die ervan denkt. Die is vrij stellig 'wy zetten ze altyd in ht gips' en punt.
Staan niet echt open voor iets anders. Hoefsmid reageert niet op mn appjes en telefoontjes helaas.
Voor haar maag ga ik ook bestellen by Abler.
Ze had veel baat by de pijnstiller in ht bloed. Vandaag weer eentje. Ze heeft wel veel pijn. Pulsatie aan 1 ader linksvoor. Rv klein beetje pulsatie dat was de 1ste keer bevangen heel duidelijk de pulsatie

Heb weer gelezen en gezocht naar informatie ook weer over Hoofcare.nl en breakover beslag ook geschikt voor dunne gevoelige zolen. Veel hier op bokt hebben er baat by gehad. Op de trailer kan ze echt niet momenteel. Is voor mij klein uur met de trailer. En...dan weet ik ht gewoon niet meer..twijfels & zorgen :(
Weet ook niet of ze er doorheen komt. Stomme hoefzweer..ze was zo goed. Jullie input is meer dan welkom

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:59

Heel veel sterkte Dennis, wat erg voor je dat je zo met je rug tegen de muur stond nadat je zoveel gedaan hebt om haar te genezen.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:03

Heel fijn Damian dat ht de goede kant op gaat met Bennie. Hoop dat de behandeling snel goed aanslaat!
Waarom ligt hy zoveel..door zn voeten of geven de maag en darmklachten dat beeld..liggen bedoel ik dan. Sterkte met Bennie

Dennis sterkte met ht gemis Y;(

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 13:30

Francis schreef:
Lotus83 schreef:
Voor de bokkers die bij abler de abprazole bestellen; wat is de levertijd ongeveer?

Ligt er aan of je de rushfee betaalt of niet. Met heb ik het op de derde dag vanaf bestellen in huis, zonder heb ik nog niet gedaan maar duurt het dacht ik max 10 dagen.


Ik heb besteld, via de normale levering want snelle levering kost 25 dollar extra. Ben benieuwd.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 14:48

weet niet of jullie de Horse Grimace Pain Scale kennen, had nu een andere DA die van alles uitgelegd heeft, die liet ook deze foto's zien hoe je de pijn van je paard kan inschatten.

nogmaals gevraagd naar buut en effect op de maag. de uitleg van hem; abprazole bv de werking is vergelijkbaar met een Rennie bij mensen. Gevaar van buut is oa de kans op maagbloedingen, van belang is dat ze goed blijft eten, last maag is minder of niet eten, de mest in de gaten te houden, niet te slap mag het worden en de kleur, ervan, bloed van beginnende maagbloeding bv legt een hele weg af van de maag naar uiteindelijk de mest, als het in de mest zichtbaar is, kleurt de mest zwart, oud bloed is zwart blijkt.
Hij wilde iig mijn merrie verder behandelen ik twijfelde of het nog eerlijk was door te gaan. ze heeft nogmaals een injectie met pijnstilling in het bloed gehad, dat helpt goed gelukkig en heeft haar op soort schuim gezet waar ze ook wat in wegzakt, gips gaat niet nog, ze kan geen 5 minuten op 1 been staan, als ze genoeg opknapt is dat een optie, dus ik hoop dat ze erdoor komt. Hij zei haar elk uur te checken of ze goed blijft eten, hooi, en hoe ze haar voeten belast etc en haar te "scoren"aan de hand van horse grimace pain scale.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:58

Heel veel sterkte Dennis!
Herken t Damian, hopelijk knapt jouw paard snel op.

Bedankt voor de bekap info!

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 19:01

Mijn pony loopt steeds beter (met afbouwende bute), maar ik blijf pulsatie voelen bij hem. ALs hij gelopen heeft is het minder-weg, tijdens koelen of langer stilstaan meer pulsatie.
dus nu twijfel ik of ik verder zal afbouwen.Hij loopt op stenen en kinderkoppen gewoon goed, maar pulsatie blijft (wel minder dan voorheen). Soms is het weg en dan weer aanwezig. ZO raar.
Ik laat woensdag fotos maken om te kijken of en hoe ver het hoefbeen gekanteld is. Misschien geeft dat extra uitleg van de pulsatie.....

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 19:34

Damian, mijn arabier had precies dezelfde reactie op de buut, al na 10 dagen was ze echt doodziek, at niet meer en kon niet staan, ze mag dat ook nooit meer hebben.
Hopen dat de kleine benny opknapt, sterkte!

Lique wat erg weer, die van mij wou toen ook niet meer eten, nadat ze gastrocard had gekregen, en daarna abprozole at ze gelijk weer stukken beter, ik ben haar toen ook een beetje speedybeet gaan geven en luzerne, dat vond ze gelukkig lekker en krijgt ze nu nog allebei, daar gaat de optima forma in en als dat op is en ze is van de med. af doe ik daar de biergist in.

Ik hoop dat die van jou weer snel opknapt, geef jij nu maagbeschermer?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:46

Even snel, later betere reactie.
Omeprazole werkt echt heel anders dan een Rennie voor mensen, het zorgt dat de cellen die maagzuur afscheiden echt stoppen en dat is een permanent iets, de cellen die door Omeprazole stil gelegd zijn gaan het nooit meer doen. Rennie verlaagt alleen tijdelijk de zuurgraad in de maag. Bij mensen werkt dat (zolang je na die Rennie niet direct weer gaat eten) maar omdat paarden permanent maagzuur aanmaken heeft het geven van Rennies aan paarden nagenoeg geen effect.

Ik ga nu met pijn in m'n buik naar de wei, gisteren middag na het wandelen een draadje vergeten dicht te doen waardoor ze een aantal uren op de rest van de track konden, die alweer helemaal groen is van het korte stressgras..,
Drie kwartier gewandeld, Raya had nog nergens last van maar Pippa heel erg, maar weer dat rare beeld van niet willen lopen maar wel kunnen. Ze zet haar voeten normaal neer maar loopt heel sloom, lag toen we aankwamen en ging na het wandelen ook weer liggen maar niet zweten, wel mesten dus koliek leek het ook niet. Tegen de tijd dat ik weg ging (4 uur 's nachts) stond ze hooi te eten.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:19

Ik meld me helaas ook even, voor het eerst in 30 jaar weer n HB'er, ons veelvraatje Belle. Woensdagavond kon ze bijna niet vooruit, maar was al na achten, en de donderdag feestdag, dus moest het nog even zonder DA doen. Gelukkig heb ik standaard pijnstiller/ontstekingsremmer liggen voor mijn artrosemerrie, en haar direct gerantsoeneerd. Ik weet met mijn gras geen blijf dit jaar, wordt paar weides vrijhouden en maaien denk ik. DA is intussen geweest, staat nu op buut.

Nu vroeg ik me iets af: hoeveel kg hooi zouden jullie geven aan een paard van 1m58 en 540 kg (waarvan 40 teveel eigenlijk)? Onbeperkt is geen optie: een hooinet met kleine mazen vreet ze in nog geen uurtje leeg.

Ik twijfel ook welk hooi ik zou geven: heb nog oud hooi met 7% suikers en 7% eiwitten, en luzernehooi met maar 4,5% suikers maar wel 15% eiwitten. Ik neig naar een mix van beide, hoe lager de suiker, hoe beter, maar overdosis eiwitten lijkt me ook niet gezond.

In acute fase, zijn jullie dan voorstander van beweging of juist stilhouden? DA adviseert stilhouden, vroeger hoorde ik zoveel mogelijk bewegen, bekapper raadt aan om de keuze te laten. Mijn gevoel zegt zoveel mogelijk beweging, maar durf het niet aan, dus heb ik haar n paddock met toch wel wat bewegingsvrijheid gegeven.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:58

hwn schreef:
Ik meld me helaas ook even, voor het eerst in 30 jaar weer n HB'er, ons veelvraatje Belle. Woensdagavond kon ze bijna niet vooruit, maar was al na achten, en de donderdag feestdag, dus moest het nog even zonder DA doen. Gelukkig heb ik standaard pijnstiller/ontstekingsremmer liggen voor mijn artrosemerrie, en haar direct gerantsoeneerd. Ik weet met mijn gras geen blijf dit jaar, wordt paar weides vrijhouden en maaien denk ik. DA is intussen geweest, staat nu op buut.

Nu vroeg ik me iets af: hoeveel kg hooi zouden jullie geven aan een paard van 1m58 en 540 kg (waarvan 40 teveel eigenlijk)? Onbeperkt is geen optie: een hooinet met kleine mazen vreet ze in nog geen uurtje leeg.

Ik twijfel ook welk hooi ik zou geven: heb nog oud hooi met 7% suikers en 7% eiwitten, en luzernehooi met maar 4,5% suikers maar wel 15% eiwitten. Ik neig naar een mix van beide, hoe lager de suiker, hoe beter, maar overdosis eiwitten lijkt me ook niet gezond.

In acute fase, zijn jullie dan voorstander van beweging of juist stilhouden? DA adviseert stilhouden, vroeger hoorde ik zoveel mogelijk bewegen, bekapper raadt aan om de keuze te laten. Mijn gevoel zegt zoveel mogelijk beweging, maar durf het niet aan, dus heb ik haar n paddock met toch wel wat bewegingsvrijheid gegeven.


Mijn dierenarts zei dat mijne op box rust moest. Dit heb ik ook gedaan als de dierenarts dit mij aanraad ga ik niet eigenwijs doen. De reden dat ze ook niet veel mocht lopen behalve dus in de box was dat juist als ze ging lopen kans dat het hoefbeen ging kantelen veel groter was.

Voor de doorbloeding heeft de mijne eerst 6 dagen aan ascal 600 gezeten zodat ondanks de boxrust wel het bloed in de hoeven goed door stroomde.

Qua slowfeeder/hooinet is het niet een idee om er dan 2 te doen. Dat de gaten nog kleiner zijn?

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:44

Mij raadden da's aan, uit zichzelf laten bewegen (zorgen voor zachte ondergrond), niet verplicht laten lopen. Ik merk wel dat lopen op t zachte hem goed doet.
Heb hem de eerste week met rust gelaten en daarna wat op zachte ondergrond gestapt (hij beweegt weinig uit zichzelf, ook als hij geen pijn heeft)..
Ik heb van mijn da een pot EKYgard "gekregen" soort supplement voor de darmflora. kent iemand dat?

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:33

@Dizzy, is dat ook geen bescherming voor de maag? Naam is me niet onbekend, denk dat het wel goed spul is.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:40

@ hwn:mijn d.a. zegt zelf laten kiezen of ze wel of niet wil lopen, beweging is in principe wel goed voor de doorbloeding (afvoer van afvalstoffen) van de hoef. Ik denk dat het hooi mixen inderdaad de beste optie is.
Hoeveelheid, als ze af moet vallen 1.2kg per 100kg lichaamsgewicht. Voor een paard dat wel goed op gewicht is wordt 1.5kg per honderd kg geadviseerd.

@Dizzy, ik ken het niet maar als het probiotica voor de darmflora is, dan doet het niets voor de maag.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:10

Wat is jullie ervaring met glucobalance?

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:19

Hwn..balen dat je paard bevangen staat!
Voor je hooi..waar heb je het laten testen. Daar kan je ht nl navragen dat heb ik bij Pavo nagevraagd. Ik had 1 met lagere suiker maar eiwit meer dan gemiddeld en 1 met suiker goed voor bevangen eiwit lager..( aanvullen kan met Luzerne) pavo adviseerde 1ste partij te geven ivm lagere suiker. Maar dit was aan de hand van de pavo quickscan.

Niet dwingen te lopen. Zelf laten bepalen is mij geadviseerd.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:31

assebassie schreef:
Damian, mijn arabier had precies dezelfde reactie op de buut, al na 10 dagen was ze echt doodziek, at niet meer en kon niet staan, ze mag dat ook nooit meer hebben.
Hopen dat de kleine benny opknapt, sterkte!

Lique wat erg weer, die van mij wou toen ook niet meer eten, nadat ze gastrocard had gekregen, en daarna abprozole at ze gelijk weer stukken beter, ik ben haar toen ook een beetje speedybeet gaan geven en luzerne, dat vond ze gelukkig lekker en krijgt ze nu nog allebei, daar gaat de optima forma in en als dat op is en ze is van de med. af doe ik daar de biergist in.

Ik hoop dat die van jou weer snel opknapt, geef jij nu maagbeschermer?


Hoelang ben jij al bezig met jouw paard?
Ja ht is echt vreselijk baal er zo vreselijk van. Ze loopt echt heel slecht. Ze s wel beter dan vrijdag. Ze heeft vandaag iom de Da geen pijnstiller in ht bloed gehad. Was redelijk stabiel vandaag. Ze eet goed gelukkig krijg alleen de buut er niet meer met eten in. Nu met spuit appelmoes..wat een geklooi is dat zeg! Onhandig ben ik er mee denk! Had ook speedybeet gehaald maar ... nee eet ze niet Subli luzerne..ook niet..zoetekauw
Heb haar met moeite zover gekregen dat ze Subli senior priores ging eten kon ik haar mee op gewicht houden.
Ze krijgt niets voor haar maag. Mijn Da zeggen dus dat dat niet helpt.
Twijfel...twijfel