[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:55

Roos is weer terug van 2 zakjes buut naar 1,5 zakje op een dag. Maar gaat nog niet zoals ik wil. Op t zachte loopt ze goed. Vrijdag ging ze zelfs met ff stappen te keer. Op het harde is het een drama.

Schoenen kunnen veel pony's echt heel goed ondersteunen. Roos loopt er op als ze buiten staat. Vorige maand ook nog 2 setjes verkocht aan verschillende klanten met hb pony's en die zijn er ook super blij mee.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:57

Dennis schreef:
Roos is weer terug van 2 zakjes buut naar 1,5 zakje op een dag. Maar gaat nog niet zoals ik wil. Op t zachte loopt ze goed. Vrijdag ging ze zelfs met ff stappen te keer. Op het harde is het een drama.

Schoenen kunnen veel pony's echt heel goed ondersteunen. Roos loopt er op als ze buiten staat. Vorige maand ook nog 2 setjes verkocht aan verschillende klanten met hb pony's en die zijn er ook super blij mee.


Jeetje zakjes van 5 gram of heb je kleinere verpakking? Ze knapt dus iig wel weer iets op nu?

Ik zou denken dat de schoenen na twee weken na het bekappen al niet meer passen?
Ik zag deze: https://www.hoofwear.com/hoefschoenen/e ... ultra.html

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:05

Nee, 1,5 gram. Ze blijft een beetje het zelfde. Ze was weer zo slecht dat ze veel lag, nu niet meer. Maar echt lopen doet ze ook niet (vandaar dat ik 2 of 3x per dag 5 minuten door de drek probeer te stappen, dan loopt ze blij en makkelijk).

Equine fusions zijn erg fijn. De all terrains hebben een dikke zool wat erg fijn is voor gevoelige voetjes (ik had mijn schoenen al voor de all terrains bestonden, ik heb dus de ultimates met zooltjes). Zelf vind ik de ultimates of gewone all terrains fijner kwa sluiting dan de ultra's. Die riempjes kon ik het niet mee worden. Maar voor paddock gebruik is het klittenband ook niet altijd ideaal.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:17

Dennis schreef:
Nee, 1,5 gram. Ze blijft een beetje het zelfde. Ze was weer zo slecht dat ze veel lag, nu niet meer. Maar echt lopen doet ze ook niet (vandaar dat ik 2 of 3x per dag 5 minuten door de drek probeer te stappen, dan loopt ze blij en makkelijk).

Equine fusions zijn erg fijn. De all terrains hebben een dikke zool wat erg fijn is voor gevoelige voetjes (ik had mijn schoenen al voor de all terrains bestonden, ik heb dus de ultimates met zooltjes). Zelf vind ik de ultimates of gewone all terrains fijner kwa sluiting dan de ultra's. Die riempjes kon ik het niet mee worden. Maar voor paddock gebruik is het klittenband ook niet altijd ideaal.


Ik vind dat zo moeilijk he als ze zoveel liggen dan vraag ik me echt af Hoelang nog zo door? Maar goed er komen toch telkens weer betere dagen tot nu toe!
Kon je de zakjes met minder dosering gewoon zo krijgen?

De hoefschoenen zijn idd zo op het oog super fijn.. maar mijn smid gaf aan dat hij bang is dat het snel niet meer past..

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:37

Mijn dierenarts heeft gewoon deze zakjes.
2 weken geleden wou ik eigenlijk foto's maken ter bevestiging dat er een sinker of bijna een zoolperforatie zat. Daar was ik van overtuigd. Dan was het klaar geweest. Maar schade op de foto is heel acceptabel.
Dierenarts wou nog niets weten van inslapen en wil haar zolang ze zelf nog lol heeft kijken we het aan.
We zijn pas een jaar aan het rommelen, dus waarom niet nog een half jaar :p .

Pasvorm van de equine fusions is redelijk makkelijk. Mijn pony's groeien er niet uit tussen bekapbeurten door. Meeste paarden niet hoor. Maar er zijn ook paarden die met 3 weken al over hun ijzers groeien.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:07

Dennis schreef:
Mijn dierenarts heeft gewoon deze zakjes.
2 weken geleden wou ik eigenlijk foto's maken ter bevestiging dat er een sinker of bijna een zoolperforatie zat. Daar was ik van overtuigd. Dan was het klaar geweest. Maar schade op de foto is heel acceptabel.
Dierenarts wou nog niets weten van inslapen en wil haar zolang ze zelf nog lol heeft kijken we het aan.
We zijn pas een jaar aan het rommelen, dus waarom niet nog een half jaar :p .

Pasvorm van de equine fusions is redelijk makkelijk. Mijn pony's groeien er niet uit tussen bekapbeurten door. Meeste paarden niet hoor. Maar er zijn ook paarden die met 3 weken al over hun ijzers groeien.



Ohh ik snap je hoor! Opgeven is nog helemaal niet aan de orde! Maar het gaat mij soms wel door merg en been als ik mistral zo zie of verhalen hier lees..

Ze gaat om de 6 weken zou het om de 4 kunnen laten doen mits nodig.. en plakijzers hoe denk je daarover?

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:46

Plakken en vocht gaan vaak niet super samen. Ik wil zelf no wel gaan testen met plakbeslag, als ik meer ga rijden met mijn gezonde pony's van hrt voorjaar.

Afhankelijk van welk plakbeslag kan je ook slecht nog koelen omdat veel kunststof beslagjes over de hele voet zitten.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:16

Daphne1988 schreef:
Ik vind dat zo moeilijk he als ze zoveel liggen dan vraag ik me echt af Hoelang nog zo door? Maar goed er komen toch telkens weer betere dagen tot nu toe!

Zolang er iedere dag verbetering is, gaan wij door. Volgens de dierenarts kan het wel tot het voorjaar gaan duren. Deze week moet ik nog 2 zakjes bute geven maar volgende week gaan we toch proberen om af te bouwen naar 1,5 zakje per dag.

Geven jullie er overigens nog een maagbeschermer bij (Omeprazole)?

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:29

Geen maagbeschermer, wel handje luzerne extra en baking soda.
De tijd dat Roos even geen buut kreeg at ze haar 'krachtvoer' (lees: 100 gram metazoa met een handje luzerne) een stuk beter. Maar nu met de baking soda er bij gaat het beter.

Ik hou haar wat dat betreft ook scherp in de gaten. Pony van een klant is binnen 3 dagen eens bijna er aan onderdoor gegaan op buut. Pony had gelijk met Roos een dip en kreeg nu alleen metacam (voor 400 kg, pony is zelf max 200). Daar doet hij het wel goed op (als in, blijft eten, mest blijft goed, valt niet extreem in en staat niet als een dood vogeltje in een hoekje) en is goed herstellende nu.

Roos heb ik vanaf zaterdag op 1,5 zakje (eerst 1,75), zaterdag was ze echt minder, gister redelijk en vandaag weer ff beter dan gister. Ik ga er dus op z'n vroegst volgend weekeind aan denken om naar 1,25 zakje te gaan. HEEL rustig aan, niets overhaasten.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:54

Jeetje wat een ellende allemaal dames als ik jullie verhalen zo lees! ( ben het topic vanaf begin aan het doorlezen) Ik geloof dat ik van geluk mag spreken dat zhuf enkel wat wisselend kreupel is. Moet heel eerlijk zeggen dat ze gister wel ff stokkreupel binnen kwam op rechtsvoor, maar na een zakje bute gisteravond ging ze vanmorgen in volle draf (oké niet helemaal zuiver maar toch) naar buiten. Harde tante denk ik!

Ik geef geen maagbeschermer erbij, maar ik heb tot nu toe ook alleen maar heel sporadisch wat moeten geven op slechte dagen. Nooit echt een langere tijd achter elkaar.

Hoe doen jullie dat trouwens met vitamine en mineralen? Want Zhuf krijgt echt alleen maar hooi (geweekt) dus ik ben bang dat ze te korten krijgt. Geef ook graag magnesium en vitamine e bij maar dat durf ik nu dus even niet. Voorheen verkruimelde ik een 1/2 pavo koek, heet water erbij en dan kon ik daar de vita e en magnesium doorheen doen maar durf haar nu dus maar even niet te geven. Morgen maar even overleggen.

En laatste vraag, wat zouden jullie doen. Morgen moet ik natuurlijk naar Visdonk, echter is dit een enkele reis van 3 uur voor ons. Betekend dus dat ze morgen in totaal 6 uur op de trailer staat. Ik wil haar dus eigenlijk vanavond en morgenochtend zakje bute geven, omdat ik bang ben dat het anders een erg pijnlijke reis wordt voor haar met al dat gehobbel. Alleen krijgen ze dan natuurlijk in de kliniek wel een vertekend klinisch beeld. Want als ik haar bute geef dan zien ze morgen behalve dat ze wat stijf is, klinisch niet zoveel aan haar.

Rauka

Berichten: 787
Geregistreerd: 09-03-04

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:06

Aukelizzy.. ik zou even met de DA overleggen. Misschien kan die met pijnstillers wel gewoon de onderzoeken doen en diagnose stellen.

Betreft maagbeschermer... hier stopte ze na een aantal dagen buut met eten. Een keer maagbeschermer van een stalgenootje gekregen en 24 uur later at ze weer als vanouds. Dus sindsdien kreeg ze maagbeschermer bij.

Ik lees al een poosje mee. . Sterkte voor iedereen die nu aan het tobben is. Hier gaat het even goed en daar ben ik heel dankbaar voor. Het is vreselijk :/

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:23

Bennie eet nog steeds goed. Ik geef wel pronutrin bij.

Aukelizzy, lastig... ik zou zelf neigen om wel medicatie te geven, maar ik denk dat je dat beter met de dierenarts kan overleggen.

Ik voer zelf nu Duits Kruidenhooi (laag in suiker), bietenpulp (speedibeet van Pavo), de Balancer Pro van JPGF (hoog magnesium en vit E) en Doddson&Horrel CushCare (ook laag in zetmeel en suiker).

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:30

Even de dierenarts bellen voor advies.
Roos heeft de keren dat ze op de trailer moest (maar een kwartiertje enkele reis) wel wat extra pijnstiller gekregen, maar ik ging ook alleen heen voor een foto'tje om te kijken hoe het er voor stond.

Bij een bevangen paard is het vaak hoe minder hoe beter. Vitamientjes en mineralen komen later wel, binnen een paar weken hebben ze echt niet meteen ernstige tekorten.
Roos heb ik ook gehalveerd op haar metazoa (normaal ruim 100 gram, nu ruim 50), en geef het meer zodat ze haar luzerne met glucobalance beter eet.

@ Damian23: waar haal jij CushCare? Met 3 cushies op stal misschien ook wel een idee

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:32

Die bestel ik bij De Bruin in Andijk (A. Bruin diervoeders). Hij levert aan huis.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:23

SmartBH schreef:
Zijn normaal rantsoen bestaat uit hooi en marstall force vitaminekorrel.

Ik twijfel om hierin in te veranderen omwille van het kunnen geven van supplementen.

Optie 1: hooibrok + magnesium supplement + liksteen zonder magnesium en equi4life (paardnatuurlijk stelt deze combo voor)

Optie 2: marstall vito + equi4life

Ik ben nogal in de war over die supplementen. Met wat doe je goed en wat niet. Normaal is mijn vitamine supplement volledig maar kan hij misschien baad hebben met die andere.

Wie kan mij eventueel wat meer inzicht geven in de magnesium-calcium verhoudingen en het supplement equi4life?

Ik vind het zelf ook lastig, ik heb me er al een paar keer wat in verdiept maar kom er steeds niet uit (dit heeft weer invloed op dat en zus weer op zo en dan ben ik de draad weer kwijt).

EJV

Berichten: 336
Geregistreerd: 05-04-10
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:20

Hoi allemaal,

Ik meld me hier (helaas) ook. Mijn paard is eind december bevangen geraakt. In eerste instantie kwam het niet in mij op dat ze bevangen zou kunnen zijn, omdat ze op stal staat en ik dacht dat bevangen raken altijd kwam als paarden veel gras aten :+

In eerste instantie kreeg ze de diagnose bevangen door de kou, maar na een week op stal staan en haar benen warm gehouden te hebben, liep ze nog niet goed. Dus een afspraak gemaakt op de kliniek, hoeven gingen op de foto en hier kwam uit dat ze toch echt bevangen was.

Achteraf is ze waarschijnlijk al een keer eerder bevangen geweest, in oktober haalde ik haar met precies dezelfde symptomen uit stal (lees: niet willen lopen). Maar toen dacht ik dat dit met de smid te maken had omdat ze net nieuwe ijzers had. Nadat hij haar opnieuw had beslagen liep ze weer goed. Bij het bekappen de keer daarna dacht mijn smid al te zien dat ze tegen het bevangen aan zat of was geweest.

Inmiddels staat ze als sinds eind december op rust. De eerste twee weken heeft ze echt boxrust gehad en metacam. Inmiddels is ze daar vanaf en loopt ze ook weer helemaal goed en kijkt ook weer goed uit haar ogen.

Ik kan haar gelukkig dagelijks los buiten zetten met haar buurvrouw, zonder dat ze uit haar dak gaat. Ook loop ik elke dag een rondje met haar, om toch even haar benen te strekken. Maar nu vroeg ik me af wat nog meer wel/niet goed is om te doen. Ik heb in de tweede week van februari een controle afspraak (over 3 weken).

Als ik daar groen licht krijg wil ik ook pas weer het rijden op gaan pakken. Maar wat kan ik tot die tijd nog meer met haar doen? Dit gewoon nog 3 weken aan houden? De smid komt ook deze week dus wellicht kan hij al wat zien. Ik heb zelf 0 ervaring met bevangen paarden en kan op het internet ook vrij weinig informatie vinden over de revalidatie erna en hoelang het gemiddeld duurt. Hoe bouwde jullie het weer op en hoelang hebben jullie paarden op rust gestaan?

capopjekop

Berichten: 30672
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:46

Grietje heeft een paar soft rides. Daar heeft ze echt baat bij. Echter is ze nu een schoen kwijt en kan ik die niet vinden in de modder. Overweeg dus een ander paar te kopen.

Over wel of geen medicatie: ik zou het wel doen. Paardje heeft er baat bij met de reis en bij Visdonk houden ze wel rekening met medicatie. Ze kunnen veel aflezen aan de foto's, conditie van je paard en de hoeven.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:38

... valt voor mijn niet mee om telkens weer in die meest verschrikkelijke tijd te duiken, daarom niet kunnen reageren op je directe vraag Aukelizzy .. maar ik neem aan dat je mijn ( uitgebreide ...) berichten over Noah inmiddels bent tegengekomen ?

Vwb. de reis naar Visdonk, ik ging er eigenlijk vanuit dat je daar in de buurt woonde .. niet dus :(
Moet eerlijk zeggen dat ik juist vanwege diezelfde afstand en reistijd niet naar Visdonk/van Nassau gegaan ben ... vond dat te ver en te belastend voor mijn paard.
Ik denk dat dat, achteraf gezien, tevens wel de redding van zijn leven is geweest ... Noah was er zó slecht aan toe, ik denk niet dat ik hem levend terug had gekregen.
Hou je er ook rekening mee dat, als ze al wél opties zien, dat dan de mogelijkheid bestaat dat ze Zhu daar (willen ..) houden?

Vwb. maagbeschermers, ik gaf en geef wel een maagbeschermer als er Buut gegeven moeten worden : Maagsupport van De Paardendrogist .
Na (periode van) medicijnen geef ik overigens Probiotica van Puur ..

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:40

Ik heb indd al een heel deel van je verhalen gelezen!

Het is inderdaad echt een heel eind weg. Ik woon zelf in Oudkarspel. Dat is in de kop van noord Holland, bij Alkmaar in de buurt. Ik vind het ook ver, en het is dat zhuf gewoon heel goed te pas is anders had ik de reis niet aan gedurfd. Ik heb tot vorig jaar om de twee weken de reis naar Visdonk gemaakt met mijn andere paard. Hij was al door alles en iedereen afgeschreven en in Visdonk hebben de dierenartsen en Rob en Anton hem min of meer gered. Ik heb dus echt heel veel vertrouwen in hun en ga me toch maar aan de reis wagen. Moet er wel op een rottijd zijn, om 9.30. Ga heel vroeg rijden (5.45) zodat we beetje voor de spits uit rijden hopelijk. Dekentje ligt indd in de auto, denk dat de kans meer dan aanwezig is dat ze zal moeten blijven.

Charaz

Berichten: 24330
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 23:33

EJV, waarom heeft ze boxrust gehad? Mijn ervaring is juist dat beweging op hun eigen tempo de doorbloeding in de hoeven stimuleert en zorgt voor een beter herstel.

Helaas is onze kleine pony vorige week ingeslapen, ze had cushing en hierdoor ook regelmatig bevangen ondanks alle maatregelen. Deze keer kwam ze niet door de bevangenheid heen en had veel pijn ondanks de buut. Je staat zo machteloos ondanks dat alles volgens het boekje geregeld wordt werd ze niet beter.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 07:56

Charaz, sterkte!! Mijn cushing shetje staat nu ook bevangen en steeds heb ik nog de angst dat hij er niet doorheen komt. Maar ik zie iedere dag nog vooruitgang. Maar wat ik me dus afvraag, hoe komt het toch dat cushing paarden regelmatig bevangen raken, ondanks dat ze op de prascend staan en voer krijgen wat laag in zetmeel en suiker is.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:00

Ik ben inmiddels veilig in Visdonk aangekomen, om 9.30 hebben we een afspraak bij de DA en om 10.00 bij de smid.

Heb net de uitslag van het bloedonderzoek binnen en ze heeft in ieder geval wel EMS.

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:17

Je hebt liever een gezond paard, maar 'zomaar' bevangen is ook raar. Dus je hebt nu wel een rede en kan je daar mee aan het werk.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:34

Bij die van mij is de prascend verhoogd naar een half pilletje omdat de HB waarschijnlijk toch van de cushing komt.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:10

Ik ben weer thuis. Zhuf had wonder boven wonder alleen rechtsvoor een kanteling en hoefbeen was iets gezakt. Dierenarts en hoefsmid waren eg positief. Wel moeten we proberen om haar ongeveer 100 kg af te laten vallen. Ze is nu beslagen, zal waarschijnlijk wel de rest van haar leven op een ijzer moeten maar dat geeft niet.

Nu werdt mij wel aangeraden om een vitaminekorrel bij te geven. Welke voeren jullie? Ik voer het liefste iets wat ik kan weken zodat ik er een soort slobber van kan maken. Dan kan ik haar nog extra magnesium bijgeven. De pavo vital ben ik niet zo'n fan van...