Hoe paard helpen met spat in beide spronggewricht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Hoe paard helpen met spat in beide spronggewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 22:29

Hoi hoi, mijn dierenarts is van de week weer langs geweest omdat ik vond dat ie toch niet zo lekker liep (houd staart erg hoog gedragen) Nu kwam zij tot deze conclussie;

We hebben geconstateerd dat Pery toch wat moeite heeft met het bewegen van zijn rechter achterbeen. Met name als zijn rechter achterbeen een langere pas moet maken (linksom), zie je dat hij een beetje stijf beweegt. Hierdoor is de belasting van zijn rug en schouders niet altijd gelijk en moet je met trainen en eventueel een keer dry-needling zorgen dat de spieren links en rechts goed en gelijk blijven functioneren. Nu gaat dat prima.

Mijn advies is Pery een supplement voor de gewrichten te geven en wat duivelsklauw als natuurlijke pijnstiller. Hier heb je gelukkig genoeg van op voorraad.

Maar dit voer ik dus al, en ik vraag mij af of ik hem verder niet nog ergens mee kan helpen? iets van speciale been beschermers oid... hebben jullie misschie nog ideeën ?

Quebelle

Re: Hoe paard helpen met spat in beide spronggewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:37

Duivelsklauw zou ik niet te lang geven, kan bij sommige paarden wat op de maag slaan.
Kijk zeker naar Glucosamine en MSM, kurkuma hielp ook bij mijn paard.

Verder is koude en lang stilstaan iets wat je moet vermijden. Ze hebben veel baat bij beweging, maar niet meer springen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:41

Was de spat al gediagnostiseerd? Of is dat nu gedaan op basis van het onderzoek? Spat zie je namelijk alleen op rontgen.

Inspuiten van beide spronggewrichten en een goede osteopaat. Bewegen met mate, goede bodem, zo min mogelijk scherpe bochten.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 22:50

Hij is 4 weken terug nog behandeld met dry needling, spat is 3 jaar geleden al met rontgonfotos vastgesteld, is inmiddels wel vastgegroeid.
Ik doe denk ik alles al maar wil hem zo graag helpen... Merk wel dat hij op de binnenhoefslag beter loopt momenteel

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 22:50

Saaams schreef:
Was de spat al gediagnostiseerd? Of is dat nu gedaan op basis van het onderzoek? Spat zie je namelijk alleen op rontgen.

Inspuiten van beide spronggewrichten en een goede osteopaat. Bewegen met mate, goede bodem, zo min mogelijk scherpe bochten.

Inspuiten raden ze absoluut af... Bewegen moet ie juist zo veel mogelijk

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:54

Maar je geeft nu aan dat hij kreupel/onregelmatig is door lichamelijk ongemak. Dan zou ik juist niet veel bewegen. In belang van het dier.

Inspuiten had hier bij een paard van stalgenoot zeer goede resultaten. Maar deze zat echt in de beginfase.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 22:58

Saaams schreef:
Maar je geeft nu aan dat hij kreupel/onregelmatig is door lichamelijk ongemak. Dan zou ik juist niet veel bewegen. In belang van het dier.

Inspuiten had hier bij een paard van stalgenoot zeer goede resultaten. Maar deze zat echt in de beginfase.

Sorry maar dat staat nergens hij loopt absoluut niet onregelmatig of kreupel! Hij probeert het ene been alleen iets te ontlasten waardoor hij een andere houding aan neemt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:01

Dat is kreupel, perryx.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:05

Perryx schreef:
Saaams schreef:

Sorry maar dat staat nergens hij loopt absoluut niet onregelmatig of kreupel! Hij probeert het ene been alleen iets te ontlasten waardoor hij een andere houding aan neemt.

Maar bij ontlasting en daarna overbelasting loopt hij toch niet goed. Dus geen tact - dan is die onregelmatig.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 23:15

De dierenarts zei dat hij absoluut niet kreupel is.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 23:15

Maar goed. Nu gaat het hier over en ik vroeg eigenlijk om tips.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:23

Heeft je smid de voetwnstand al aangepast? Om je paard te helpen kan je ze iets binnendoor zetten of spatbeslag onderleggen

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:47

Een goede smit doet inderdaad wonderen, maar beweging ook :j

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 12:04

knollentuin schreef:
Heeft je smid de voetwnstand al aangepast? Om je paard te helpen kan je ze iets binnendoor zetten of spatbeslag onderleggen

Bedankt voor de tip, maar hij staat inderdaad al binnendoor op ijzers! :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:57

Mag ik vragen waarom ze inspuiten af raden?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:57

Werkt tijdelijk, en de resistentie bouwt ook iedere keer op. Verder was mijn DA absoluut geen fan om een dier op (zware) medicatie te zetten om te kunnen blijven rijden/belasten. Altans mijn DA.

Maar ik had ook een hele goede orthopedische hoefsmid die internationaal endurance bekapt. Hij kon de stand van mijn paard zijn voeten zo goed corrigeren dat hij nog nooit zo vloeiend liep mét ocd/spat als zonder :') Verder gaf ik glucosamine met msm en duivelskruid afgewisseld met kurkuma.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 19:34

Quebelle schreef:
Werkt tijdelijk, en de resistentie bouwt ook iedere keer op. Verder was mijn DA absoluut geen fan om een dier op (zware) medicatie te zetten om te kunnen blijven rijden/belasten. Altans mijn DA.

Maar ik had ook een hele goede orthopedische hoefsmid die internationaal endurance bekapt. Hij kon de stand van mijn paard zijn voeten zo goed corrigeren dat hij nog nooit zo vloeiend liep mét ocd/spat als zonder :') Verder gaf ik glucosamine met msm en duivelskruid afgewisseld met kurkuma.

Hoe heeft hij dat gedaan dan?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:45

Mijn paard gebruikte zijn benen niet goed, en dat zette meer druk op zijn sprongewrichten en dus de artrose daarin. Door het corrigeren van de hoeven is de stand geleidelijk aan gaan verbeteren waardoor hij zijn benen beter is gaan gebruiken en hij zijn pijnlijke gewrichtend dus op een betere manier belaste. Heeft ontzettend veel goed gedaan, naast het rol beslag.