Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:02

Ik ben ook tegen ijzers hoor, ik had liever een maatwerk hoefschoen van Smit uit rijssen gezien, maar die zou de zool niet ondersteunen/ tegendruk geven dus dat was geen optie.

De hoef is volgens mij niet echt stijler geworden. De WLD leek ook geruime tijd weggeweest te zijn, maar helaas is hij nu weer terug. Nog niet zo erg als toen, de hoefzweer is nu de grootste boosdoener maar dr hoefwand zelf is gelukkig wel een stuk sterker omdat de WLD daar dus nog niet helemaal doorheen is gegaan. De hoefzweer komt hoogstwaarschijnlijk wel door de WLD dus in die zin is dit drama wel het gevolg van de WLD.

Zo loopt ze vandaag, 1e deel is ‘s ochtends de wei in, 2e deel is ‘s avonds de wei uit.



Zo zag haar hoef er uit bij het verwisselen van het verband;

Afbeelding

Afbeelding

Het witte op de foto (de witte lijn/ lamellen dacht ik, of is dit al de lederhuid?) is wel echt heel zacht en bewegelijk. Het “puilt” ook een beetje uit, echt bizar! Ik kan me niet herinneren dat dat eerder bij het blootleggen ook zo was. Eerder liep ze blootgelegd zelfs zonder ijzers rond, als dat ook zo zacht en vloeibaar was geweest had dat toch echt niet gekunt toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:13

Ik heb eindelijk springschoenen in haar maat gevonden (xxl), in een felle kleur zodat ik ze ook nog eens terug vind als ze ze kwijt raakt!

Afbeelding

Zo liep ze vandaag;



En hier is de bewegelijkheid van de hoef te zien, al moet ik zeggen dat het witte al wel harder is dan gisteren!




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:37

Ze loopt voorzichtig, maar het lijkt wel beter.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:58



Ik vind dat ze nog steeds erg moeilijk loopt. Volgens de kliniek zou ze nu zonder metacam moeten kunnen, maar dat durf ik nog niet aan..

Vandaag ook het verband er af gehaald, nu moet ik het schoon en droog gaan houden en hoeft het in principe dus niet meer in het verband.

Ik denk ook dat ze nu voornamelijk zo loopt vanwege dat haar pees opgerekt wordt. Al is haar hoef ook nogsteeds niet ingedroogd aan de bovenkant dus misschien dat dat ook nog naar voelt nu het nog zo bewegelijk is..

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:28

Lijkt net dat het weer minder wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:06

De hoef is inmiddels aan het indrogen en dat heeft een barst/ scheur met zich meegebracht..

Zo was het;

Afbeelding

Zo werd het;

Afbeelding

Zo is het nu;

Afbeelding
Afbeelding

Het is nog steeds flexibel en scheurt nog steeds verder. Geen idee hoe lang het flexibel kan blijven, het verloop van een open bovenkant is wel echt heel anders dan een open onderkant..!

Ze loopt uiteraard ook nog niet goed.
Waarschijnlijk wil ik nu ook te snel hoor.. :=

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:32

Ik denk dat die barst in het gele stuk wel is pijnlijk kan zijn.. te vergelijken met kloven in handen en lippen. Te droog fzo ? Kan je of moet je het soepel houden? Dat gele is op zich maar een heel dun laagje over de lederhuid, als die lederhuid daar tussen gepitst wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:40

Ik moet het juist schoon en droog houden, dus niets er op smeren of afdekken of soepel houden..
Ik heb gisteravond de foto's ook naar de smid van de kliniek doorgestuurd omdat het me toch niet lekker zit, maar hij zegt dat ze slecht loopt door een combinatie van de hoef (''de bovenzijde zat los en was aan het rotten dus moest er af'' (ofwel het ontschoenen wat hij op de kliniek ook al benoemde)) en het oprekken van de pees. Dit gaat nog verder uitdrogen, maar dat duurt best wel lang. Ik moet dus vooral geduld en vertrouwen hebben.. -O-

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:56

Pff moeilijk hoor!

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 07:39

Afbeelding
Afbeelding


Het lijkt nu ook in de kroonrand door te scheuren/ barsten.. of ligt dat aan mij?

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:53

pfff dat je nog niet gek geworden bent. Ik vraag me echt af wat hier nou echt de oorzaak van is. Jij misschien ook wel, maar elke keer als het beter lijkt te gaan krijgt hij een terug val. Geen idee hoe zoiets eruit hoort te zien. Gelukkig nog nooit meegemaakt. Ik snap heel goed dat je voor een ijzer bent gegaan, ondanks dat ik behoorlijk anti ijzer ben. Grootste nadeel is nu alleen dat de hoef slecht doorbloed en dus geneest. Ik denk ook niet dat je echt een andere optie hebt. Ik wil je heel veel sterkte wensen en hoop echt dat je over een half jaar kunt zeggen; Kijk deze hoeven eens (op een positieve manier)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 23:29

Ik wordt soms ook wel gillend gek hoor.. no horse no feet, en dat komt soms akelig dichtbij..

Maar vandaag liep ze zo! Daar wordt ik dan wel weer blij van! :D

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 06:15

Jaaaa!!!!

Dat ziet er goed uit!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:46

Vandaag is ze weer bij de kliniek geweest, en het ziet er onwijs goed uit! De hoef was al mooi gegroeid aan de kroonrand, en ze liep boven verwachting goed! Ze mag dus weer voorzichtig gereden gaan worden :D

Wel is er vooral aan de onderkant nog wat aangetaste hoef verwijderd, de andere uitgesneden delen waren nog mooi schoon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:33

Top, dat is goed nieuws!

senna21

Berichten: 11858
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:39

Fijn! Hoe loopt ze nu?
Je hebt wel engelengeduld nodig.
Hopelijk zet de genezing nu helemaal door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:25

Ze loopt nog niet helemaal zuiver, vandaag wat slechter dan gisteren omdat er gister natuurlijk weer het een en ander aan de hoef gedaan is. Maar desondanks ben ik wel blij dat ze weer gereden mag worden. Ze is wel echt heeeeeel dik geworden vind ik :o
Maar zoals ze vandaag liep wacht ik nog even met rijden. Ik zal kijken of ik het morgen weer kan filmen.

Vrijdag komt de paardenweegschaal, het moment van de waarheid!

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:48

Je gaat toch steeds een stukje met haar vooruit. Heel veel succes nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:16

Bij deze een filmpje van hoe ze vandaag loopt. 3 dagen na de smid dus.

Ook is ze vandaag op de paardenweegschaal geweest en is haar lichaamsconditie beoordeeld, ze is 642 kilo en heeft vooral een ronde bouw met veel spieren. Ik dacht dat ze erg vet was geworden na zolang stil staan en in de wei staan, maar daar heb ik me flink in vergist.
Ook omdat iedereen steeds tegen me zegt dat ze nodig op dieet moet en echt veel te dik is (want o.a. kuiltje tussen haar billen), maar het is echt vooral heel veel spier (beoordeeld door een dierenarts). Toch fijn om te weten! :D


Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:19

Ik denk dat er toch wel degelijk wat af mag :o , fjord zag er ook zo uit van ons en werd ook door DA gezegd is spier. Maar het was toch voor een deel ook echt vet. Hij is nu denk ik 80 kilo kwijt en zoveel mooier! Beweegt soepeler en zit gewoon veel beter in zijn vel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:59

Bijke is altijd al een rond paard geweest hoor, haar moeder was exact zo qua bouw, zelfs toen ze mager was was ze nog rond met geultje tussen dr billen.
Je hoeft niet te zoeken naar Bijke haar ribben, dus het is ook echt wel veel schijn bij haar.

Natuurlijk kan ze slanker, maar ze staat dan ook al vanaf augustus stil maar wel met onbeperkt voer en gras he :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:17

Bij deze een filmpje hoe ze vandaag liep, het gaat weer de goede kant op!

Ze is de 2e fries.


Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 01:20

Al een tijd niet meer in dit topic gekeken en nu bijgelezen.
Het blijft bizar en interessant tegelijk!

Ook ik vraag mij af wat mizora vraagt. Is er een reden dat er geem biotine bijgevoerd wordt?
Hopelijk ziet het er van de zomer allemaal beter uit en kunnen jullie pijnvrij weer eens gaan genieten!

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:00


anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:05

Tjonge zeg,wat eenellende en wat een moed en geduld hebben jullie.Hoe gaat het er nu mee?