Hoeven te kort?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manonnekex

Berichten: 17
Geregistreerd: 26-06-15

Hoeven te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 22:09

Hey bokkers, ik twijfel zo erg. Mijn fries liep vorige week heel slecht. Ze wouw niet eens meer lopen... Dit was donderdag en ze deed heel raar rechts achter met haar voet. Toen de vrijdags knapte ze op ze liep stijf hoefsmid gebeld of hij kon komen te kijken. Zaterdags kwam hij maar mijn fries wouw ineens voor niet meer lopen, ze ging draaien om haar voor voeten heen. Hij zei waarschijnlijk zijn haar hoeven te kort.. Dus moesten hoefijzers eronder oke dacht ik... Zondag knapte ze wel op maar voor rechts kreupel. De maandag het zelfde maar liep ze in stap beter. Dinsdag het zelfde verhaal als maandag. Woensdag gebeld met de kliniek in overleg ja het zelfde wat de hoefsmid zegt. Als het niet opknapte na een paar dagen dan moesten we komen.. We zijn nu alweer vrijdags en ze loopt nog steeds het zelfde kreupel. Alleen in stap gaat het al beter. Maandag komt de hoefsmid, maar ik denk persoonlijks dat het niet aan haar hoeven ligt. Mijn vraag is hebben jullie dit ook mee gemaakt? En of jullie eventueel tips hebben.

speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:11

waarom geef je der niet gewoon paar dagen rust zodat het kan helen en de pijn weg kan trekken hoe meer je der laat lopen met pijn hoe langer het duurt voor het weg is. Dus niet op steen, asfalt of beton zetten, daar slijten ze nog meer van, mochten ze inderdaad te kort zijn.

Appelgebak

Berichten: 27
Geregistreerd: 01-09-17
Woonplaats: Appelmoes

Re: Hoeven te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:14

Lastig oordelen vanaf een scherm en zonder foto.
Kan ze ook niet beginnend bevangen zijn?
En anders haar even rust geven.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:15

Hoe zijn de hoeven zo kort gekomen?
Zijn ze gaan brokkelen of heb je veel op de weg gereden?

Dit zal echt even tijd nodig hebben. De ijzers zullen de slijtage tegengaan maar dan nog moet je weer even de juiste lengte krijgen.

Veel in de modder, rust geven en voortaan misschien eerder ingrijpen?

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Hoeven te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:26

Misschien een foto van de hoeven plaatsen

Manonnekex

Berichten: 17
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 22:28

speurneusc ik heb haar niet meer gepakt dus sinds die donderdag ze staan 24/7 in het land. Ik heb haar zelf alleen gepakt voor de check in het land, ben sinds dien niet meer met haar op stenen geweest. En heb haar ook niet gereden alleen zien hoe ze liep etc. Ik geef haar alle rust, alleen ik weet niet of de hoeven indd te kort zijn dat betwijfel ik!

appelgebak; Wat ik al zij ik geef haar rust. Nee helaas vergeten ik zou de foto anders morgen maken en plaatsen.

Ceaser; Ik zeg zelf maar ja dat zegt iedereen bijna over zichzelf ik ben op vakantie geweest in de veluwe. Met haar voor dit gebeurde. En ik vond zelf dat ik bijna niet op de weg heb gelopen, maar dat zegt de hoefsmid zelf ook je gaat vaak toch de weg op en misschien heeft haar dat kwaad gedaan. Ja ik heb werkelijk geen idee.. Want dat bedoel ik dus. als de hoeven echt te kort zijn kan er geen ijzers onder. Maar goed.. Daarom betwijfel ik het of het ook zo is! Modder heb ik hier niet in het land haha.. We zijn toen 3 dagen in totaal op buitenrit geweest. Maar goed misschien heeft dat wel kwaad gedaan maar ik las ook over spierbevangen... En ik baal hier ontzettend van uiteraard! We gaan het afwachten! Want de hoefsmid zei waarschijnlijk... dus het is niet zeker.

Manonnekex

Berichten: 17
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoeven te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 22:29

Callum: zal ik morgen maken en plaatsen!

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:34

Appelgebak schreef:
Lastig oordelen vanaf een scherm en zonder foto.
Kan ze ook niet beginnend bevangen zijn?
En anders haar even rust geven.


Daar dacht ik inderdaad ook aan, zou toch voor de zekerheid de dierenarts laten checken of dit niet het geval is, want snel handelen is dan wel noodzakelijk natuurlijk. Succes en beterschap!

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:35

Hoe zijn de steunsels? Als die veel te lang zijn kunnen ze daar ook kreupel van zijn. En loopt ze alleen op het harde kreupel of ook op gras?

Manonnekex

Berichten: 17
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 22:37

lisa_xxx schreef:
Hoe zijn de steunsels? Als die veel te lang zijn kunnen ze daar ook kreupel van zijn. En loopt ze alleen op het harde kreupel of ook op gras?

We hebben sinds dien niet meer op het harde gelopen, alleen maar in het land.

Manonnekex

Berichten: 17
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 22:42

flappie28 schreef:
Appelgebak schreef:
Lastig oordelen vanaf een scherm en zonder foto.
Kan ze ook niet beginnend bevangen zijn?
En anders haar even rust geven.


Daar dacht ik inderdaad ook aan, zou toch voor de zekerheid de dierenarts laten checken of dit niet het geval is, want snel handelen is dan wel noodzakelijk natuurlijk. Succes en beterschap!


Sorry had niet meer gereageerd op dat bevangen. Maar dan zou de hoefsmid dat toch ook moeten zien. Lijkt mij! En het zou mij toch ook moeten opvallen aan de hoeven En dankjewel!

Appelgebak

Berichten: 27
Geregistreerd: 01-09-17
Woonplaats: Appelmoes

Re: Hoeven te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:43

Naar mijn weten kun je dat niet altijd vanaf de buitenkant zien.
Als je het gaat zien, dan is het stadium al veel verder dacht ik.

Manonnekex

Berichten: 17
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 22:53

Appelgebak schreef:
Naar mijn weten kun je dat niet altijd vanaf de buitenkant zien.
Als je het gaat zien, dan is het stadium al veel verder dacht ik.


Ja ik moet zeggen dat ik het vreemd vind, hij heeft zelf paarden en zolang in het vak! Dan zou hij het wel moeten zien. hij heeft haar ook zo gezien op zaterdag. Ik moet zelf zeggen ik vind allemaal maar raar. Daarom hebben we de kliniek gebeld maar ja die zei het zelfde als de smid. Veel vinden het ook raar dat de kliniek dit zegt terwijl ze haar niet hebben gezien alleen het verhaal aan de telefoon wat ik dus ook op bokt heb geplaatst! Daarom ook allemaal mijn vraagtekens erbij...

Appelgebak

Berichten: 27
Geregistreerd: 01-09-17
Woonplaats: Appelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:59

Misschien kun je voor jezelf een ultimatum stellen? Als ze na een x aantal dagen rust nog niet beter loopt naar de kliniek?
En maandag even afwachten, want dan komt de smid weer. Toch?

Manonnekex

Berichten: 17
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 23:02

Appelgebak schreef:
Misschien kun je voor jezelf een ultimatum stellen? Als ze na een x aantal dagen rust nog niet beter loopt naar de kliniek?
En maandag even afwachten, want dan komt de smid weer. Toch?


Ja maandag komt de smid weer! Eerder kon hij niet. Ja als het na een paar dagen niet over was moesten we bij de kliniek komen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoeven te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 23:33

Alleen maar op het land gestaan en gevoelig lopen dat klinkt als bevangen. En nee niet elke smid herkent dat, zelfs niet elke veearts. Laatst nog een veearts een kapitale misser zien maken. Paard zou niet HB zijn, ik zag het op een km afstand al; katsbevangen.

Manonnekex

Berichten: 17
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 23:41

Arabesk schreef:
Alleen maar op het land gestaan en gevoelig lopen dat klinkt als bevangen. En nee niet elke smid herkent dat, zelfs niet elke veearts. Laatst nog een veearts een kapitale misser zien maken. Paard zou niet HB zijn, ik zag het op een km afstand al; katsbevangen.


Veeartsen kunnen indd missers maken. Hebben wij ook al meegemaakt. Naja als ze indd bevangen zou zijn. Zou ze ook niet lekker gaan lopen met ijzers toch? (sorry nog nooit bevangen van dichtbij meegemaakt)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoeven te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 23:45


Manonnekex

Berichten: 17
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 23:48

Arabesk schreef:
hier kun je alles over HB lezen:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/founder.html


Zou zo lezen heb even snel gekeken en zo staat ze er niet bij! Een vriendin doet ook aan natuurlijk bekappen. En dat me deze plaatjes ook gestuurd! Ze loopt wel wat in het land hoor! Ze eet goed en drinkt goed en ze loopt wel. Ook als ik in het land kom loopt ze naar me toe ze is vrolijk.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 00:31

De manier waarop het paard op het plaatje staat is wel een typisch beeld van een bevangen paard maar lang niet alle paarden staan er zo bij.
De mijne liet een heel minimaal beeld zien van hb, die heeft er nooit zo bijgestaan.
Het hoeft niet hb te zijn, het kan meerdere oorzaken hebben waarom ke paard zo loopt.
Heeft de hoefsmid gekeken naar eventuele zoolkneuzingen of een hoefzweer?

Manonnekex

Berichten: 17
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 09:55

nuscaniels schreef:
De manier waarop het paard op het plaatje staat is wel een typisch beeld van een bevangen paard maar lang niet alle paarden staan er zo bij.
De mijne liet een heel minimaal beeld zien van hb, die heeft er nooit zo bijgestaan.
Het hoeft niet hb te zijn, het kan meerdere oorzaken hebben waarom ke paard zo loopt.
Heeft de hoefsmid gekeken naar eventuele zoolkneuzingen of een hoefzweer?


Ik heb geen idee moet ik zeggen... Het lijkt mij van wel maar goed... We gaan het maandag zien.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Hoeven te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 10:16

Als je zegt dat je hoefsmid wel zou moeten zien als ze bevangen zou zijn, waarom zou hij dan niet zien dat de hoeven te kort zijn? Die zijn niet in een week opeens heel veel bijgegroeid dat ze weer goed zou moeten lopen. Dat duurt even. En als je zijn oordeel niet vertrouwd haal je er een andere bij. Waarom moet zoiets altijd op bokt gevraagd worden? Meeste antwoorden komen van mensen die er niet voor geleerd hebben en gaan alleen op ervaring uit, bovendien hebben zij je paard óok niet gezien. Er zijn veel opties. Waarom niet afgaan op de mening van iemand die er verstand van heeft en je paard heeft gezien? Vertrouw je het niet, ga je verder kijken bij 'experts', dus inderdaad een kliniek. Pas als je daar uitgedoktert bent, kan ik me voorstellen dat je op bokt gaat raadplegen.. Of misschien wel iets eerder, maar je snapt me vast wel.

Manonnekex

Berichten: 17
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 10:32

Leffroi schreef:
Als je zegt dat je hoefsmid wel zou moeten zien als ze bevangen zou zijn, waarom zou hij dan niet zien dat de hoeven te kort zijn? Die zijn niet in een week opeens heel veel bijgegroeid dat ze weer goed zou moeten lopen. Dat duurt even. En als je zijn oordeel niet vertrouwd haal je er een andere bij. Waarom moet zoiets altijd op bokt gevraagd worden? Meeste antwoorden komen van mensen die er niet voor geleerd hebben en gaan alleen op ervaring uit, bovendien hebben zij je paard óok niet gezien. Er zijn veel opties. Waarom niet afgaan op de mening van iemand die er verstand van heeft en je paard heeft gezien? Vertrouw je het niet, ga je verder kijken bij 'experts', dus inderdaad een kliniek. Pas als je daar uitgedoktert bent, kan ik me voorstellen dat je op bokt gaat raadplegen.. Of misschien wel iets eerder, maar je snapt me vast wel.


Ik snap goed dat je dit zegt. Maar als je logisch nadenkt hoeven te kort moeten hoefijzers onder. Dan zouden toch ook geen hoefijzers onder kunnen als de hoeven te kort zijn? En ik vroeg of mensen ervaring mee had. Maar die reactie's zijn er nog niet. Dus niet alleen om wat het kan zijn. Ik zit in onzekerheid omdat ik twijfel kliniek zijn we indd al achterna geweest zei het zelfde aan de telefoon. De kliniek heeft haar ook niet gezien. En ik wil de hoefsmid ook totaal niet in het verkeerde dag licht zetten onthoud dat! Of de kliniek.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoeven te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:07

Stijf lopen en kreupel op 4 voeten, van de ene op de andere dag klinkt mij ook als bevangen in de oren.
Voordat paarden in die typische stand staan zijn echt flink bevangen, bij lichte bevangenheid lopen ze 'op eieren', wat stijf en bewegen niet graag. Zou 'm maar eens van het gras afhalen en alleen schraal hooi geven en kijken of hij opknapt.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Hoeven te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:09

Om enigszins een oordeel/advies te kunnen geven via bokt ie het handig dat je een aantal foto's/filmpjes plaatst. Van haar voeten zelf maar ook van je paard in het geheel hoe ze nu staat en beweegt. Dan nog is het moeilijk oordelen maar dan hebben we iniedergeval een beeld.