Wond op kroonrand, weer open, kleine scheur in hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wond op kroonrand, weer open, kleine scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:30

Dierenarts uiteraard al gesproken, staat in de OP!

Dag bokkers,
De DA heb ik al gesproken, maar ik ben toch benieuwd naar jullie advies.

Vorige week haalde ik m'n paard uit de wei met een soort snee op de kroonrand die ook doorliep naar d'r hoef, waardoor daar ook een lichte scheur in kwam.
Op dat moment hebben wij de wond schoongemaakt, dichtgebonden met drukverband en dit 3/4 dagen gedaan.
Dat leek goed te gaan maar ik twijfelde toch wat, zeker aangezien ik zaterdag op vakantie ga wou ik mijn paard graag goed achterlaten.

Dus afgelopen vrijdag toch de DA laten komen om te checken, zij vond hem er ook goed uit zien. Wel wat dik, maar op dat moment was de wond mooi dicht.

Nu werd ik net op m'n werk gebeld dat hij toch weer open ligt... de rand was warm en er kwam wondvocht uit.
DA weer gebeld, en zij zeiden dat ze de komende 4/5 dagen 2x per dag 10 minuten met dr voetje in de soda moest. Dit gaan we dan uiteraard ook doen.

Maar omdat ik op vakantie ga maak ik mij toch wat zorgen, tenminste, je gaat toch met een iets ander gevoel weg. Wetende dat het niet helemaal oké is...

Ze heeft nooit kreupel gelopen. Er op drukken doet natuurlijk zeer, maar meer dan even d'r hoef wegtrekken doet ze niet.

Hebben jullie nog tips? Misschien een alternatief of een extraatje? Iets wat we extra in de gaten moeten houden?
Ik laat d'r gelukkig achter in de handen van m'n zusje en 2 kundige stalgenoten die haar in de gaten houden, maar het zit mij toch niet helemaal lekker en wil graag zoveel mogelijk doen haar zo goed mogelijk bij hun achter te laten.

Foto van hoe we d'r vonden:
Afbeelding

En een foto van net:
Afbeelding

(De hoefsmid komt morgen, hij kijkt er ook nog even naar dan)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:38

Mijn paard heeft precies hetzelfde gehad, helaas tot 2 keer toe. Ik zal op mijn telefoon zo wat fotos opzoeken. Hij heeft per snee een week boxrust gehad, tweede keer ook ontstekingsremmers en (of is dat) Metacam. Daarnaast verband om de 3 dagen verwisselen. Wachten tot het droog is en toen voorzichtig naar buiten met springschoenen (alleen in een droge wei).
Helaas nu als resultaat 2 scheuren in zijn hoef horizontaal omdat de groei van de hoef daar onderbroken is geweest.
Ik zou je met klem aanraden om er een dierenarts bij te halen om het goed schoon te maken, want mijn ervaring is zelf dat ze dit beter kunnen dan wij. Als het dan echt goed schoon is drukverband eromheen om ook de ontwikkeling van wildvlees tegen te gaan/het gat dicht te houden. Scheelt met hoeveel hoef je uiteindelijk mist. Al snap ik dat je nu ook gewoon naar het advies van je Da luistert hoor.
Fotos:
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:44

Bedankt voor je tips!
Ik zat al te twijfelen om inderdaad toch de DA er weer bij te halen om schoon te laten maken, maar dat doe ik dan vanavond wel als ik zelf op stal ben en het zelf goed kan bekijken (ik zit gewoon op m'n werk nu)

(Ze stond nu in de wei met springschoenen om, maar de DA zei ook al dat die schoentjes de wond ook juist weer open kunnen schuren als ze draaien. Ze tikt zichzelf best aan, dus draaiende schoentjes is niks nieuws.
Dus we gaan het nu in ieder geval even zonder proberen, misschien was dat ook wel het probleem en is er verder niks!)

Dat verband heb ik er inderdaad ook gehouden tot de wond dicht was, dus ik denk nu het beste het er gewoon weer omheen doen dan? (Nadat de wond schoon is natuurlijk. Stalgenoten hadden hem net al uitgespoeld en nu in ieder geval weer in het verband gezet)

Bij haar zit de wond in ieder geval niet zo erg op de rand als bij jou, wat een naar gezicht zeg! Hij loopt verticaal, en daardoor valt de hoef zelf erg mee, die "scheur" lijkt ook meer een snee en is behoorlijk oppervlakkig. Moest alleen goed in de gaten houden of die inderdaad niet verder ging scheuren.

Boxrust is helaas geen optie, daar is ze veel en veelte druk voor. In de wei staat ze rustig, dus daar maak ik mij niet zo'n zorgen om.
Rijden of iets dergelijks doen we natuurlijk niet.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Wond op kroonrand, weer open, kleine scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:01

Vraag ook zeker na bij de dierenarts of iets van ontstekingsremmers nog nodig zijn. Ik had de springschoenen erom omdat de wondjes bij mij kwamen door het steigeren en neerkomen van de hoeven van een ander paard. Ik zou ook even opzoek gaan naar de oorzaak want zoals je bij mijn verhaal ziet is dat de moeite waard (dacht dat de eerste keer een ongelukje was maar zat blijkbaar dus meer achter). Ik zou het verband er zeker weer omheen doen. De grootste wond ging echt heel goed door het verband, door de tegendruk. Als ik zie wat voor scheur er nu in de hoef zit wil ik niet weten wat het was als dat verband eraf bleef (de wond is namelijk nog 'dichter' gegaan na deze fotos door het verband). Boxrust was bij mijn paard noodzakelijk omdat het winter was en dus nat, met verband naar buiten is dan geen optie. Maar kan nu best anders.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:33

Ah dan snap ik het, van de winter als de rest ook binnen staat had die van mij het inderdaad ook gekunt ;)

Ontstekingsremmers (metacam) heb ik toevallig nog een halve pot van staan dus die ga ik gewoon geven!

En de oorzaak weet ik niet zeker, maar ze staat samen met een Friese merrie in de wei. Die 2 kunnen niet met en niet zonder elkaar, en rennen vaak zij aan zij (of spelen).
Dus het meest logische is dat die Fries op de hoef van die van mij is gaan staan (heeft ook ijzers) en zo een scheur gecreeerd heeft.
DA vond dit ook het meest logisch klinken, omdat de snee verticaal is en het in de wei gebeurd is, waar verder niks zit waar ze zo'n wond aan op kan lopen.


M'n vriend heeft net Soda en een hoefzak gehaald, heb hem gelijk ook drukverband mee laten nemen :)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Wond op kroonrand, weer open, kleine scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:43

Jaren terug heb ik ook iets dergelijks gehad met 1 van onze paarden. De dierenarts adviseerde toen om dagelijks de hoef tot en met de kroonrand in een soda oplossing te zetten, daarna de wond te drogen en in te sprayen met acederm spray. We hebben er geen verband om hoeven doen.

Het paard heeft daarna een tijd met een horizontale hoefscheur gelopen die er uiteindelijk probleemloos uitgroeide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:00

Mij werdt nu door de DA geadviseerd er niks op de smeren/sprayen, wat is dat voor spray dan?
Ik ken het ook niet van naam namelijk.

Ik denk niet dat dit een horizontale scheur zal worden, aangezien hij nu helemaal verticaal staat

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Wond op kroonrand, weer open, kleine scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:21

Acederm spray ontsmet, legt een soort van dun filmlaagje over de wond zodat er moeilijk vuil in komt en voorkomt wildvleesvorming. Het wordt gewoon verkocht bij ruitersportzaken en ik meen ook wel bij de Welkoop e.d.

Anoniem

Re: Wond op kroonrand, weer open, kleine scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:21

Oh dankjewel! Dat is misschien wel een idee!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wond op kroonrand, weer open, kleine scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 18:57

Schoon houden, pijnstillers en lekker op de wei zetten daar is de minste infectiedruk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:55

Gister was er iemand op stal die meer aan natuurlijke geneeswijze doet.
zij adviseerde weer om hem helemaal goed schoon te maken met die Soda, en daarna helemaal dik in de smeren met groene klei. Dit gewoon een paar dagen laten zitten en dan weer een keertje schoonmaken met Soda en weer opnieuw insmeren...

Inmiddels het 3e advies, ik twijfel nu heel erg wat wijsheid is...

Dit was de wond na het weken in Soda
Afbeelding

Mij is altijd geleerd geen klei op een open wond te smeren?
Maar in Soda/water weken lijkt mij ook weer dat een eventuele korst steeds weer los laat dan?

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Wond op kroonrand, weer open, kleine scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:05

ik moet eerlijk zeggen... zoals het eruit ziet. even in de gaten houden, maar echt gaan dokteren? lijkt me niet nodig. dit lost zichzelf wel op

Anoniem

Re: Wond op kroonrand, weer open, kleine scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:25

Ik heb de DA ook niet meer laten komen hoor! :)

Het is meer dat het gewoon een k*tplek is waar gewoon hele snel vuil in komt...
En nu zoeken we de beste manier om dat in ieder geval zoveel mogelijk tegen te houden

Saravdster
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:38

Vooral schoon houden en minder druk voeren.

Anoniem

Re: Wond op kroonrand, weer open, kleine scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:29

Bedankt voor je berichtje, maar inmiddels zit hij dicht en goed genezen :)

Tancreda4

Berichten: 24072
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wond op kroonrand, weer open, kleine scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:56

Fijn dat het goed is genezen. Bij mij was een kroonrandwond moeilijkere koek met antibiotica en lange nasleep. Paar weken terug heeft mijn hoefsmid voor het eerst de uitgroei onzichtbaar kunne maken. 9 jaar later