Paard met platvoeten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Paard met platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 14:15

Hallo,

Even een vraag. Ik ben de laatste tijd niet meer zo tevreden over mn smid.
Mijn paard heeft voor plat voeten en is nu 14 jaar.
Vorig jaar zijn we begonnen met de smid om haar rechter op haar hoeven te krijgen. We zijn nu ruim een jaar verder en ik heb niet het idee dat het beter is geworden. (Ik wilde haar wat stijler hebben omdat dat beter is voor haar pezen en banden maar wel binnen het bereik wat ze aan kan natuurlijk)

Nu heb ik dus het idee dat het niet verbeterd is en ondertussen moet ze om de 4a5 weken (!!) Omdat ze er anders helemaal niet fijn meer op staat. Volgens mijn hoefsmid is dit normaal ( ik denk hier anders over)

Ik heb wat foto's geplaatst, de ijzers zitten er nu bijna 2 weken onder en liggen dus al bijna in haar straal en een ligt scheef.
Ik heb een andere hoefsmid van stal gevraagd om zijn mening maar dat was ook niet echt wat ik had verwacht.
Ik heb mijn dierenarts gebeld en hij komt vrijdag kijken.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en zien jullie wat ik zie of zie ik dingen die niet bestaan....

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: Paard met platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 14:19

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard met platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:31

Kun je je of een smid niet vragen om er een half zooltje in te leggen. Op de verzenen zeg maar. Dus een soort hakje?

op de foto waar je pols met horloge te zien is, heb ik het gevoel dat de linkerwand langer is dan de rechterwand.

En wat jij vraagt, dat heb ik ook met mijn smid, dat het lijkt of de ijzers gedraaid zitten. Maar als ik naar het midden van de ijzers kijk dan zit dat wel precies tegenover de straal. Mijn smid kort overigens ook nog de takken in.

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 14:34

Monique1963 schreef:
Kun je je of een smid niet vragen om er een half zooltje in te leggen. Op de verzenen zeg maar. Dus een soort hakje?



op de foto waar je pols met horloge te zien is, heb ik het gevoel dat de linkerwand langer is dan de rechterwand.

En wat jij vraagt, dat heb ik ook met mijn smid, dat het lijkt of de ijzers gedraaid zitten. Maar als ik naar het midden van de ijzers kijk dan zit dat wel precies tegenover de straal. Mijn smid kort overigens ook nog de takken in.


Dus jij bedoeld zn half zooltje aan de kant van de "ballen van de hoef" een zooltje..? En de rede daarvan is..? Misschien is het inkorten van de takken idd ook een optie.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:58

sommige paarden hebben nou eenmaal "platvoeten".
je kunt dit wel iets rechter krijgen, maar dan houdt het op. zeker op deze leeftijd moet je niet heel veel meer willen veranderen.
we hebben altijd een grote kwpn-er gehad met zulke grote, platte voeten. die is door onze smid iets gecorrigeerd , maar meer als dat ging niet. hij deed overigens wel gewoon 8 weken met de ijzers zonder problemen of te plat worden.
ik vind de takken van de ijzers erg lang/ rond naar binnen gebogen.
en begin niet aan kunst en vliegwerk als keiltjes of zooltjes/ verhogingen.
dan krijg je alleen maar meer druk op de verzenen / hielen en dat is uiteraard niet de bedoeling.

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:04

Mijn vorige paard had ook platvoeten. Mijn smid adviseerde juist om dit niet te veel te corrigeren, omdat alle banden en pezen gebouwd zijn op deze stand. Ze heeft er nooit een stap slechter van gelopen. In de zomer moest ze wel elke 6 weken naar de smid, in de winter 7 tot 8 weken.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paard met platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:23

Wat goed dat je je verdiept in hoeven. Bij www.paardenhoeven.info is veel informatie te vinden. Want idd deze hoeven zijn niet ok met hele ondergeschoven hielen. En het ijzer ligt er echt scheef onder.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard met platvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:55

zoals ook al door enkele anderen werd gezegd, de één heeft steilere hoeven en de ander heeft meer plattere hoeven. Eens het paard volgroeid is kun je aan de bouw hiervan niks meer drastisch gaan veranderen hoe spijtig je dit ook mag vinden.
De hielen van je paard lijken me idd vrij kort en zelfs een tikeltje ongelijk, is dus uitkijken hoe en wat je hieraan kan en mag corrigeren, een hoefsmid heeft daar normaal gesproken het beste inzicht in, dus ga zelf niet vanalles willen veranderen.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 00:09

Ik mis een zij aanzicht foto, daar op kun je het beste zien of je paard netjes met 45 graden staat of dat de teen te lang is.

Wordt je paard warm beslagen en krijgt het ijzer opzet mee?

Ik vind wel dat hij de hoeven krap op het ijzer zet, zo groeien de hoeven wel erg snel over de ijzers heen.

Ik heb zelf een paard gehad met zwemvliezen maar die hield ze toch keurig 9 weken onder, zonder problemen.
Juist door het beslag werd het uitdijen wat tegen gegaan.