Teer op de hoeven smeren. Ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindicc22
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-03-14
Woonplaats: Emmen

Teer op de hoeven smeren. Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:07

Hallo,

Mijn paard heeft nu voor de tweede keer in korte tijd een dik achterbeen. Eind Januari was het de eerste keer. Linksachter was echt heel dik en warm, ook liep ze er kreupel aan. Ze had wat koorts en dus de DA gebeld. Die dacht aan een hoefzweer. Dit bleek uiteindelijk niet zo te zijn, been bleef dik. Met koelen en koelingsgel dun gekregen en vervolgens rustig aan het rijden opgepakt.

Vorige week maandag, 3 april had ze wederom een dik been. Ditmaal rechtsachter. Dit keer niet de DA gebeld.( had geeb koorts, dus leek me niet nodig) Begonnen met koelen en de gel en inmiddels issie weer wat dunner.

Nu komt het volgende. Mijn stal eigenaar bekeek de hoeven eens en zei me dat de stralen erg zacht en slecht zijn en dat ik er teer op moet smeren. Nou weet ik dat teren niet altijd goed is dus vroeg ik mijn hoefsmid wat ik ermee moest. Hij zei dat ik het kon doen, maar beter van niet en gewoon bij de volgende bekapbeurt netjes laten bijsnijden (ze is net 2 a 3 weken geleden geweest, en gaat keurig om de 8 weken)

Gisteren weer de staleigenaar de hoeven bekeken. Hij zei hier moet je echt wat aan doen! Dit is echt niet goed! Die moet je echt behandelen met teer. Want hij denkt dat door die gevoelige weke stralen ze dus geforceerd gaat lopen aangezien het pijn doet en daardoor dus die dikke benen krijgt en kreupel loopt. Dat ze de boel op een verkeerde manier belast.

Wie heeft er nou gelijk? En wat moet ik doen?
Wel of niet teer erop gaan smeren?

Alle tips zijn welkom!

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:10

mocht je paard iets van rotstraal hebben dan kan je dit inderdaad behandelen ja, of preventief behandelen. Maar ik zou dan een ander product als teer gebruiken. Maar vraag jij je stalhoudern om naar de hoeven te kijken of doet die dat gewoon ongevraagd (vast goed bedoeld).

even toevoeging: Teer sluit de hoef af, zo groeien (eventuele) bacterien alleen maar harder. En om eerlijk te zijn, als je hoefsmid zegt dit niet te doen, zou ik eerder naar de hoefsmid luisteren (die er meer verstand van heeft) dan je stalhouder.

Lindicc22
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-03-14
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:22

Maartje1990 schreef:
mocht je paard iets van rotstraal hebben dan kan je dit inderdaad behandelen ja, of preventief behandelen. Maar ik zou dan een ander product als teer gebruiken. Maar vraag jij je stalhoudern om naar de hoeven te kijken of doet die dat gewoon ongevraagd (vast goed bedoeld).

even toevoeging: Teer sluit de hoef af, zo groeien (eventuele) bacterien alleen maar harder. En om eerlijk te zijn, als je hoefsmid zegt dit niet te doen, zou ik eerder naar de hoefsmid luisteren (die er meer verstand van heeft) dan je stalhouder.


Ja en wat smeer ik er dan op? Ja de staleigenaar kijkt ongevraagd, ik liep langs. Ja hoefsmid lijkt mij ook meer verstand ervan hebben. Maar staleigenaar blijft aandringen dat het echt absoluut niet goed is. En als ik alles terughaal van de vorige keer wat de DA zei en een goede vriendin van mij, dan kan de staleigenaar wel eens goed zitten nu met zijn advies. En telkens een kreupel paard is ook niet leuk. En als het nou hetzelfde been zou zijn zou je zeggen dat been zit iets niet goed in of een peesblessure die langdurig aanhoud. Maar tis nu net het andere been. Dus ja ik weet niet wat ik ermee aan moet.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:27

Ik gebruik graag de gel van de welkoop.
Dit is voor runderen, groene gel die je met een kwast kunt aanbrengen en is superzuinig in gebruik.
Intracare hoof fit heet het, koper en zinksulfaat zit erin en het is in verhouding stukken goedkoper als sprays voor paarden, die vaak hetzelfde bevatten.

Tamsin

Berichten: 74
Geregistreerd: 05-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:29

Ik heb geleerd, dat je de hoeven eerst goed schoon moet maken, drogen en dan met teer insmeren. Dan heb je geen last van eventuele bacterien. (En die gaan toch dood in de teer).

Heb er zelf nooit problemen mee gehad, werkt goed!

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:29

Teer is een heel oud middel en het werkt zeker wel bij rotstraal. Ik maakt eerst de hoeven en stralen schoon met betadine scrub, daarna droogde ik het en deed er teer op en ook goed tussen en in de straalgroeven, vaak is de middelste heel diep. Bij mijn paard werkte het goed. Ook als de hoefsmid net geweest was deed ik er teer op.
Maar wat ook super werkte was Hipposol. Geen idee of dat nog bestaat. Is een spuitbus met een heel fijn spuitrietje wat echt in de straalgroeven kan. Echt superspul.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:33

Staat je paard op stal of buiten? Nattigheid is toch vaak de oorzaak van rotstraal.
Als je paard op stal staat, zorg dan voor een voldoende schone stal (bodembedekking). Staat je paard buiten, zorg er dan voor dat het in een droge omgeving staat, niet in de modder etc.
Teren is een lapmiddel. Een beetje ouderwets. Er zijn voldoende andere middelen die de hoef wat harder maken, zoals bijvoorbeeld Hoef en zool van NAF (https://www.paardendrogist.nl/product/n ... ol/101340/) Gevaar met teren is toch dat je de hoef afsluit en bevorder je juist de groei van bacterien en schimmels.
Je stalbaas moet dus geen advies teren geven, maar ervoor zorgen dat je paard in een droge schone omgeving kan staan.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Teer op de hoeven smeren. Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:37

Kan je niet een second opinion vragen bij een andere hoefsmid?
Zou idd ook eerder naar een hoefsmid luisteren dan naar een stalbaas.

Skessa_
Berichten: 10646
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:45

Mijn hoefsmid adviseert altijd om et honing op te smeren ipv teer. Misschien kan je dat eens proberen?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:50

Als het echt rotstraal is , dan eerst dit door de smid laten weg snijden!!

Daarna direct teren en dit bij houden, elke dag.

Laat je dit niet weg snijden, en smeer je er teer op, dan kan de infectie niet naar buiten en zoekt een andere weg en gaat dus de hoef in...

Teer is wel heel goed ervoor. Of blauw spray

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Teer op de hoeven smeren. Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:23

Mijn vraag is als eerste: Hoe wordt je paard gehouden? Op stal of buiten. Staat hij langdurig op stal zal het een tijdelijke oplossing zijn.
Als ik mijn 2 paarden bekijk hebben ze mooie droge stralen maar ze staan ook meer als halve dagen buiten.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:45

Ik heb altijd geleerd dat teer afsluit en dat de bacteriƫn dan niet weg kunnen.....
Hoof Hygiene Liquid Mustad werkt heel goed! Aanbevolen door diverse hoefsmeden bij ons op stal.
En dan niet vergeten om de oorzaak aan te pakken ;) (stal goed schoonhouden in droge paddock/wei zetten)

irisdepony
Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-10

Re: Teer op de hoeven smeren. Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:51


Dennis

Berichten: 31473
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:01

Meestal krijgen ze geen dik been van rotstraal, of het moet wel heel erg extreem zijn.
Heb je niet een foto'tje van hoe het er nu uit ziet?

Netjes open snijden en een middel als de hoof hygiene liquid van Mustad werkt vaak het best is mijn ervaring.
Teren is meer preventief. De bacterie die rotstraal veroorzaakt heeft helemaal geen zuurstof nodig en sluit je dan mooi op.

En de oorzaak weg nemen, anders kan je blijven behandelen maar krijg je het nooit echt fijn weg. Zorgen dat je paard netjes schoon staat, veel beweegt en juist bekapt word.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:13

Er zijn diverse middelen die teer bevatten die minder schadelijk zijn.

Nu gebruik ik al heel mijn leven bij mij paarden teer heb er nog geen slechte of kwade ervaringen mee gehad alleen maar goede. Vaak bij dit soort dingen te TE VEEL niet ok.

En idd zorgen dat je paard op een droge ondergrond blijft staan. Weet niet hoe zijn stal is of paddock?

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:27

Je kunt rotstraal ook behandelen met kopersulfaat. Maar om rotstraal te voorkomen is op z'n tijd teren op schone en droge hoeven en het schoon en droog houden van de stalling belangrijk.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Teer op de hoeven smeren. Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:23

Teren zou ook niet mijn voorkeur hebben, of je moet de zool en straal echt goed schoon krijgen. Zelf gebruik ik adsorbine hooflex. Aangeraden door mijn hoefsmid en zag het laatst ook op de kliniek staan. Het dood bacteriƫn, helpt tegen whiteline desease en rotstraal. Het hard de stralen uit. Het is vloeibaar maar trekt snel in. Ik ben er fan van en gebruik het nu 1x per week preventief voor gezonde stralen.