Hoefbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMoondance
Berichten: 14
Geregistreerd: 16-01-17

Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 13:27

Mijn pony is licht hoefbevangen, we hebben hem dus meteen op een zandpaddock gezet. Maar nu krijg ik als tip van zijn benen / hoeven te koelen... Maar is het nu niet wat te koud daarvoor? Ik heb ook al gehoord van een "koelingsgel", kan dit misschien als alternatief gebruikt worden?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:52

Dierenarts bellen en medicatie verstrekken.

Hoefbevangen = spoed

xMoondance
Berichten: 14
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 23:00

Polly schreef:
Dierenarts bellen en medicatie verstrekken.

Hoefbevangen = spoed

Het is niet zeker, hoefsmid komt morgen. Maar sinds hij in de paddock staat in plaats van grasweide lijkt hij er geen last meer van te hebben... Het was echt gewoon het begin wss, merkte ik doordat hij veel langzamer ging lopen van weide naar stal en terug... Maar goed dat was mijn vraag niet, krijg ik ook nog een antwoord op mijn vraag?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:06

Een (mogelijk) hoefbevangen paard heeft een diagnose van een dierenarts nodig en als het echt hoefbevangen is is koelen en koelinggel zeker niet voldoende. Paard heeft medische zorg nodig!

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:18

Juist in de startfase is medisch ingrijpen noodzakelijk.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:31

Ik ga mee met de anderen wat betreft een dierenarts en het starten van medicatie.

Wat betreft koelen: geen probleem. Mijn merrie was ook bevangen in de winter; het vroor 's nachts ook. Ik heb haar gekoeld in een afwasteiltje met water en zand, en later in een modderplas. Ik zette haar er een kwartiertje in met een plukje hooi, dan een rondje stappen (zachte bodem), dan weer een kwartiertje koelen. In totaal vier keer een kwartier koelen in de ochtend en vier keer een kwartier in de avond. En dan zelf tenenwarmers in je schoenen :P

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:37

Koelen is geen probleem met dit weer. Zelfs vrij gemakkelijk te doen door je paard in de koele modder te zetten. Verder medicatie erbij en als je nog op tijd bent daarmee kan je de schade hopelijk beperken. Heel veel succes en sterkte!

xMoondance
Berichten: 14
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 15:27

De hoefsmid is gisteren geweest en het bleek dus dat mijn minishet niet hoefbevangen is maar dat zijn hoefjes door de vorige hoefsmid heeeel slecht waren bekapt... Hij had dus bokkepootjes en waren zelfs wat scheef bekapt... Hij had dus last van een slechte doorbloeding en drukpunten bij zijn tenen waardoor hij zo gevoelig liep. Maar hij staat nu wel goed bekapt dus het komt weer helemaal goed! :)

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:24

Top dat ie niet hoefbevangen is!
Als EHBO bij hoefbevangenheid (als je het zo mag noemen) is de hoefjes koelen wel aan geraden. Hem in een natte zandpaddock zetten kan al helpen ja :)

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:52

Gelukkig is je pony niet hoefbevangen!

Flloorrr
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:14

Gelukkig niet hoefbevangen!!