Hoi, Ik heb mijn paard 1x laten springen over een balkje van 20cm hoogte. Nu kreeg ik op het filmpje commentaar van mijn zus en een vriendin dat ik ermee moet stoppen en dat het niet goed is. Echter in de Cap van mei 2014 staat een artikel over een fokker die hun jaarlingen laten vrij springen.
Ik heb het ook maar 1 x gedaan en echt niet hoog. Mijn paard springt er wel met veel ruimte over en de draad op het filmpje bedriegt waardoor het hoger lijkt dan de hindernis is.
Mijn paard is tevens 18 maanden, bijna 19maanden en springt soms uit zichzelf over de balk terwijl deze plat op de grond ligt.
Op Bokt staan meer topucs. Er is zelfs in een topic iemand die haar veulen vanaf de 3e levensmaand al met de moeder liet springen.
Kaus
Geplaatst: 28-01-15 10:52
Slecht is het niet. Zeker niet op deze hoogte en voor 1 keer. Maar ik zou je pony nog even lekker op de wei laten staan. Hier is ie geestelijk ook nog niet aan toe waarschijnlijk.
Es_ther
Geplaatst: 28-01-15 10:53
Zou m lekker op de wei laten staan en mee wandelen enzo. Als er een boomstronk in de wei ligt of hij vliegt over de omheining kan dat gebeuren, maar zou wachten met echt springen tot hij wat ouder is.
Het is leuk om een keertje geprobeerd te hebben, en zal zeker deze ene keer geen schade toegebracht hebben. Maar ik vind je paardje nog veel te jong mentaal om dit te doen, dus ik zou zeggen, Ga lekker wandelen etc, en begin over een jaartje ofzo pas met echt wat werk, zoals vrijspringen.
MarlindeRooz
Geplaatst: 28-01-15 10:55
Ik zou dat pas vanaf 2,5 doen en dan lekker laag en vooral balkjes draven.
Maar dan wel de basis dingetjes, ik zou met een jaarling vooral veel wandelen. De wereld zien! Langs het spoor, langs de weg, langs een basisschool etc.
Oh langs een school wandelen kan ik helaas niet. Er is geen school in een straal van 1 á2 km. Langs straat doe ik 1x per week. Hij reageert schrikachtig wanneer er een auto van achter hem komt. Maar niet dat hij ervandoor wil gaan. Hij draait eerder zijn kont meer naar de berm toe om de wagen beter te zien denk ik. Ik sta ook regelmatig stil langs een drukkere baan zodat hij het verkeer kan voorbij zien komen.
Ik zou het zelf persoonlijk ook niet doen, nog even lekker laten genieten van de groene weides op die leeftijd. Voor de ervaring was het misschien 1x leuk, maar vaker zou ik het niet doen. Zoals hierboven vermeld word is hij er geestelijk nog niet aan toe waarschijnlijk. Lekker de basis dingen aan leren zoals rustig naast je lopen, halster om en af doen, poetsen, wandelen en zo maar doorgaan. Laat hem nog even lekker jong zijn op de weide!
Ik stuit op een nieuw probleem. Gisteren was ik gaan wandelen. Maar hij werd te druk naast mij dus ik wil hem doen stoppen en geef daarbij druk op het halster terwijl ik ho zeg. Begint hij met zijn voorbeen te graaien en zijn hoofd van de druk proberen te ontdoen. Dit lijkt of hij de druk op de neus niet accepteerde, maar kan hem wel gewoon over zijn hele hoofd aanraken.
je kan hem gewoon laten springen zolang het niet te hoog is en niet te vaak gewoon voor de afwisseling is 1 keer in de maand goed hij word hier niet mee belast want in het wild moeten zo ook som over water ofzo om ergens te komen dan springen ze ook
Siepie
Geplaatst: 29-01-15 18:35
Ik zelf vind springen op zo'n jonge leeftijd te belastend voor het lichaam. Ook al is het niet hoog, toch komt er telkens een 'klap' op de pezen en de botten als het paard landt. Heel af en toe kan echt geen kwaad, maar ik zou het zeker niet regelmatig doen!
Dat mag, maar dat is wel iets dat je echt heel voorzichtig moet opbouwen. Ook in het begin niet draven op asfalt. Het is zwaar voor de pezen, daardoor maakt het ze sterker. Wel heel goed hoor overigens, mits het voorzichtig gebeurt! Bv, eerste maand 1x id week 10 min stappen op asfalt, 2e maand 15 min, en zo gaan opbouwen. Als je paard een jaar of 3 is kun je dit uitbreiden, door bv aan de fiets te gaan draven over het asfalt.
Zou ook max 1x in de week aanhouden
Het is overigens wel echt heel goed voor de pezen hoor, zeker als je spring ambities hebt voor dit paard!
Ik doe met mijn eigen paard na de training vaak 5 a 10 min uitstappen over asfalt. Voeren afvalstoffen uit het lichaam ook lekker af.