Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:05

Afbeelding

Afbeelding

nou, dan maar op deze manier! hopelijk is het duidelijk genoeg. -O- stomme photbucket...

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:31

@Kanyada zoals ik op de foto's kan zien is overal de hoefwand te lang en de steunsels ook. Daardoor zie je ook flares ontstaan. Ik zou de hoefwand en steunsels inkorten (gelijk aan zool) en de teen van een afronding voorzien :j

kraakte

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:40

Oke, ja dit dacht ik zelf ook al te zien idd. Ze is eind oktober voor t laatst bekapt, dus ze mag binnenkort weer. Ik kan er nog wel gewoon mee de weg op toch? Of daarmee wachten tot de smid geweest is?

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:55

Ze is nu negen jaar, waarvan ze zeven jaar Lang 24/7 in het weiland gestaan heeft, buitenritten in het bos of we waren in de bak bezig. Dus veel kwam ze niet op harde ondergrond.
Nu zo'n 8 a 9 uur per dag dus op verharde ondergrond in de paddock en tot nu toe eens per week een uurtje de weg op.
Is er nu kans dat de hoef van zelf goed afslijt? Of moet de smid er eerst t goede moddelletje van maken en van daaruit verder?
Niet dat ik te beroerd ben om de smid te bellen hoor! Maar vroeg het me gewoon af.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:02

Ik zou daar niet van uit gaan. Het is makkelijk als het wel gebeurd, maar het hoeft zeker niet. Mijn paard staat 24/7 in een verhardde paddock en loopt ook regelmatig op de weg, maar wordt toch iedere 8/9 weken bekapt (ik vind 13 weken tussen bekappingen erg lang) en ik heb een begin gemaakt aan het zelf bijwerken van de hoef (stralen, steunsels en verzenen. Hij staat met die voet namelijk wat steil en daarvoor is een tussenpoos van 9 weken eigenlijk te lang, maar de andere hoeven hoeven echt niet eerder).

Dat is een paard dat echt niet vreselijk staat, maar niet 100% gelijk.

Ik zou in ieder geval de hoefsmid laten komen, zo snel mogelijk, want als ze zelfstandig de overtollige hoorn eraf moet slijten, dan is de kans op brokken uit de hoef vrij groot. Op zich is brokkelen geen probleem, mits het niet een te diepe brok wordt. En daar heb je geen zekerheid over.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:18

Bedankt voor de info! Dan ga ik even een hoefsmidje regelen aankomende week. Dan zal ik wel weer opnieuw foto's maken. Ook wel fijn voor mezelf om bij te houden hoe de hoeven slijten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:34

Mijn paard wordt alleen bekapt en de hoefsmid komt zelfs elke 6 weken. Niet omdat ze dramatische hoeven heeft, maar omdat de hoefsmid vindt dat dit de uiterste tijd is tussen bekapbeurten voor elk paard.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:38

Ik zou ook niet zo lang tussen bekapbeurten laten zitten. Of ze moeten echt niet groeien qua wand en steunsels. Mijn paarden - ook mijn shet - gingen elke 9 weken (max wat er tussen zat). Geen enorm werk eraan, maar wel zodat de hoeven zoveel mogelijk gelijk blijven en eventueel op tijd gecorrigeerd kunnen worden. Nu gaat de grote ivm ijzers om de 7 weken, en shetlief wordt om de keer bekapt, maar tijdens de tussenliggende hoefsmid beurt wel bij gevijld.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:43

Het was zo dat ze eerst 60 km van mij vandaan stond en nu op nog geen km afstand. Dus vandaar dat ik het niet zo goed in de gaten kon houden.
Maar als ik het zo hoor, ga ik er nu vaker naar laten kijken!
Gelukkig groeien ze niet zo enorm snel, maar wie weet nu met andere ondergrond dat dit weer anders gaat zijn. We zullen het meemaken!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:18

Leuk nog eens wat leven hier!
@Kenyada: Ik vind dit eigenlijk wel hele mooie hoeven, ok er kan stukje af en daardoor is de wand wat uitgeweken, maar dit zijn op het eerste zicht prima hoeven! Als je veel gaat wandelen zullen ze wel gaan slijten, maar wel opletten want de steunsels (stukjes langs de straal) slijten minder goed mee en dan krijg je een hoef die kort wordt terwijl die dingen bv niet slijten en over de zool gaan groeien. Altijd handig om je zelf ook eens in hoeven te verdiepen, dan weet je er wel meer van af en kan je ook beter oordelen wat en wanneer er nu wel of niet af mag. Houden ze het niet uit op de weg kun je altijd eens rondkijken voor hoefschoenen :)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:51

Ik ben al beetje bij beetje dit topic door aan het lezen. Alleen jammer dat er veel foto's niet meer zichtbaar zijn.
Volgende week komt de hoefsmid langs dus hoop dat ik daarbij kan zijn.
Zijn er nog goede sites waar ik me in kan verdiepen?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:41

Kenyada schreef:
Ik ben al beetje bij beetje dit topic door aan het lezen. Alleen jammer dat er veel foto's niet meer zichtbaar zijn.
Volgende week komt de hoefsmid langs dus hoop dat ik daarbij kan zijn.
Zijn er nog goede sites waar ik me in kan verdiepen?

http://paardenhoeven.info :)
Bij menu kun je heel veel vinden

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:48

Hierbij een update van hoe haar hoeven er na 8wk uit zien. Ik heb nog even mijn bericht met de foto’s van 8 week geleden gequote, zodat het verschil goed te zien is. De rotstraal heb ik 8wk lang iedere dag behandeld met hooflex met als resultaat dat de stralen en hoefzool in een veel betere conditie zijn. Waar de rotstraal zat zit nu nog een groot gat, maar het groeit er al aardig uit en er blijft veel minder vuil tussen zitten. De hoefzool heeft een gezonde kleur gekregen (volgens Hoefsmit) en is aan het vervellen. De hoeven zijn al een stukje breder gaan staan. Kortom, groot verschil met 8wk geleden! Vooral de voorhoeven zijn echt weer naar buiten toe aan het uitzetten. De achter hoeven (zonder ijzers) doen dit ook weer een beetje maar veel minder sterk dan voor. We zijn er nog niet maar ik had nooit gedacht al zo’n vooruitgang te kunnen zien. Hierbij de foto’s en ben benieuwd naar jullie mening.

Foto's 8wk geleden:

Weidebloem schreef:
Hierbij een aantal foto’s

Vooraanzicht:
[ Afbeelding ]

Linksvoor:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Rechtsvoor:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Links achter:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Rechts achter:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Foto's nu:

vooraanzicht
Afbeelding

links voor (rechts voor is foto helaas mislukt)
Afbeelding

rechts achter
Afbeelding

links achter
Afbeelding

links achter profiel
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:28

Wat is dat voor spul wat je er op doet? Is dat vrij verkrijgbaar?
Ziet er uit alsof het goed werk doet!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:04

Ik heb hooflex frog & sole care gebruikt van Absorbine. Is vrij verkrijgbaar. Heb het bij agradi vandaan. Is zeer vloeibaar, maar door de spuitfles wel makkelijk aan te brengen. Ben er iedere dag een half uur zoet mee geweest. Eerst hoef schoonmaken vervolgens flossen met betadine waar de rotstraal diep in de straal zat. Daarna nog weer droog maken en hooflex erin spuiten. Het is raar spul, na een week behandelen begon haar hoef naar uiensoep te ruiken

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:16

hoor graag wat jullie er van vinden!!!!

achterbenen
Afbeelding

voor benen
Afbeelding

bekapt, en ijzers gingen er hierna onder
Afbeelding

voorbenen
Afbeelding

zijkant
Afbeelding

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:19

Perry vind je paard veel te hoog op de hoeven staan

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:20

NathalietjeB schreef:
Perry vind je paard veel te hoog op de hoeven staan

Klopt helemaal, wat zouden we hier aan kunnen doen ?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:38

Een betere hoefsmid nemen. Eigenlijk had je ook nog foto's moeten nemen van de onderkant van de hoeven, voordat de ijzers eronder gingen.

Waar staat je paard (plaatsnaam)?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:42

Heb je ook oudere foto's? Want ik kan nu niet zien of de hoeven beter of slechter zijn dan een poos geleden. Als hij hiervoor slechter op de hoeven stond dan ben je op de goede weg en dan zou ik op je smid vertrouwen, stond hij hiervoor beter (en helemaal als je smid er niks over gezegd heeft dat ze slechter werden) dan zou ik toch op zoek gaan naar een ander.

Heeft hij altijd zo hoog op de hoeven gestaan? Dan kan het slim zijn om de hoeven een keer op de röntgen te zetten om te zien waar het straalbeen zit in de hoef. Het kan zijn dat die gewoon heel laag in de hoef zit en dan is het logisch dat de hoeven ook langer zijn.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:16

hij stond altijd al zo stijl, eerst nog erger is nu al stuk verbeterd.......

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:28

Dan zou ik met je smid overleggen hoe dit aan te pakken.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:13

komt goed Naskapower, hij komt morgen.
Paard is ook niet kreupel of stijf oid, alleen verdikte kroonrand

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:50

Het is lastig te beoordelen zonder foto's van de onderkant. Ik zou bv wel willen weten hoe de straal, hoefballen en steunsels eruit zien en of de witte lijn ergens verbreed is.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:01

Hoi mag ik me ook melden? Paardlief had altijd al wat platte voetjes, maar het word steeds erger heb ik het gevoel. Instructrice zegt het ook. Ik ga straks even foto's maken!