[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:21

Okee, helaas mag ik me ook voegen in dit topic.
Mijn 11-jarige ruin heeft half mei HB opgelopen volgens de DA (heeft gekeken hoe hij liep en en hoefde alleen maar op alle hoeven te kloppen (vooral LV) om mijn paard een gat in de lucht te laten springen. Heb pijnstillers gekregen, paard weer op paddock, daar heeft hij een deel rubber tegels liggen, heb het stuk waar hij altijd heen en weert met zand bedekt en dit steeds natgehouden. Staat nu ook op het door hem verafschuwde graszaadhooi.
Paard heeft de hele tijd dat hij op de paddock staat niet stil gestaan, heeft ook nooit die kenmerkende stand gehad (gelukkig).
2 weken geleden DA weer laten komen omdat hij kreupel bleef lopen. DA zei dat ik ijzers onder moest laten zetten omdat zijn voeten te veel waren afgesleten (niet gek met al zijn heen en weer gesjouw nu hij alleen op verharde paddock stond) en hij alleen nog maar op zijn pijnlijke zool liep. De volgende dag meteen geregeld (hij heeft nog nooit in zijn leven ijzers gehad, dus was hier niet erg blij mee, maar ja, alles liever dan je paard pijn laten lijden).
Hij liep meteen stukken beter. in plaats van heen en weer lopen in de paddock, is dat nu heen weer draven/stuiteren. Hij staat nu weer 2 uur op de wei (mocht het weer gaan opbouwen). en ben nu ook met hem gaan stappen op de weg.

Mijn paard is eigenlijk niet in staat om alleen te staan, wat nu wel het geval is behalve als hij op wei is, en is het er niet meer mee eens om op de paddock achtergelaten te worden nu zijn hoeven door de ijzers geen zeer meer doen. Hij weet heel duidelijk te maken dat hij gras wil en vriendjes of op zijn minst met mij iets wil doen (ook als ik dat net al gedaan heb).

Wat ik nou graag zou willen weten (DA is te nuchter om veel advies te geven hoe ik iets moet aanpakken. Zegt alleen wat niet) is,:
a) hoe lang duurt het voor je een paard met HB weer kunt gaan longeren en uiteindelijk weer rijden? Hoe moet je dit opbouwen?
b) in plaats van ijzers zou ik liever nog kunststof ijzers willen (en het liefst helemaal geen natuurlijk, maar ja), heeft iemand daar ervaring mee?
c) Ik heb een deel van het topic doorgelezen, maar er zijn zoveel pagina's, wat opbouwen met wei betreft, zou ik ook graag advies willen. Voordat ik hem op de wei zet, is zijn mannekam nl. erg stevig, als ik hem er na de 2 uur afhaal is hij duidelijk geslonken. Ik weet niet precies wat dit wil zeggen en hoe en of ik wel verder moet opbouwen. Is dit een reactie op het gras van de dag ervoor, of moet hij die reactie meteen na het grazen krijgen als het niet goed is gegaan?

Kortom, als newbie in de HB-wereld, heb ik nog aardig wat vragen. Tips zijn zeer zeer welkom!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:52

@zippora :(:) balen dat je paardje ook is getroffen door HB.

1. hoe lang voor je weer kan werken met je paard? Dat hangt af van de schade in de hoeven van je paard. Zijn er röntgenfoto's gemaakt?
Mijn raad: Geef je paard eerst ruim de tijd om te genezen en pijnvrij te zijn, voordat je gedwongen beweging gaat geven.
2. Hoefijzers van ijzer worden gesmeed door de smid naar de vorm van de hoeven. Voor Kunststofijzers wordt de vorm van de hoef aangepast aan het kunststofijzer. Mijn voorkeur zou dit zeker niet hebben. En nu je paard zo'n pijn heeft in zijn hoeven, is het aanpassen van de hoeven helemaal geen aanrader.
3. Opbouwen in de wei? Sommige paarden kunnen nooit meer op het gras. Andere paarden maar een uurtje, terwijl het andere paarden lukt om weer op de wei te kunnen. Maar het blijft belangrijk de fructaan index in de gaten te houden. In het voor- en najaar is het gras veel gevaarlijker dan nu. Maar ook zegt dat niet alles, want gestresst gras (dat te weinig water of meststoffen heeft gehad) is het gevaarlijkst.

Kortom er is niet één antwoord. Elke paard verschilt, elke aanval verschilt.

Wij zullen hier allemaal zeggen dat je heel goed naar je paard moet blijven kijken. En het kan per uur zelfs verschillen. Probeer eerst je paard maar door deze aanval heen te helpen. Er zijn namelijk ook eigenaren hier, wiens paarden het niet gehaald hebben.

Beterschap

En als je paard slecht alleen kan staan (en dat geldt voor veel paarden) is er niemand wiens paard bij jouw paard op de paddock mag. Hier moest de Haflinger solidair zijn en bij de KWPN-er met HB blijven voor gezelschap.

zippora

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:51

@Janouk, Dank je voor je reactie..
Vooral die over de kunststofijzers is erg handig!

Wat alleen staan betreft, hij staat in een in-uitloopstal met verharde paddock eraan vast. De paarden in dat rijtje stallen staan allemaal op de wei en niemand wil zijn paard van de wei af. Er is 1 iemand die ik zou kunnen vragen, haar paard is insulineresitent en mag maar 4 uur op wei, maar haar paddock is in een ander deel van het terrein. Dan moeten we toestemming vragen aan de eigenares van Agan zijn buur of haar stal gebruikt zou mogen worden deze zomer. Of ik moet toestemming vragen om Agan overdag op de paddock naast dat paard te zetten. Maar dan staat hij 's nachts nog alleen.

Weet je toevallig hoe snel de manenkam dik wordt als ze teveel fructaan binnen hebben? Is dat direct of is dat pas uren/een dag later?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:49

Als mijn paard 1 uur te lang buiten staat, is het al te voelen. Hoe dat bij andere paarden is , weet ik niet. Dat is mijn ervaring met Image, maar dat hangt ook van de tijd van het jaar af.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:01

Degenen met een hb paardje wens ik heel veel sterkte.

Het is een tijdje geleden dat ik mij in dit topic meldde... Ik heb een vraag. Flavio is van niks aan de hand, naar kreupel, naar hoefbevangen gegaan. Dit binnen een dag. Ik haalde hem dinsdag uit de wei (Flavio liep ruim 2 maanden op de wei). Dit deed hij wel erg sloom, maar er ging nog geen belletje rinkelen, want van een dagje wei met 't zonnetje erbij worden wel meer paarden een beetje rozig. Even bijkomen op stal en vaak in de bak ging hij dan weer als een speer. Dinsdag dus niet. Hij was echt niet vooruit te branden. Verder liep hij niet raar, tot ik aandraafde, kreupel, rechtsvoor. Ik naar stal, benen voelen en hoeven krabben en jahoor, een steentje, zat supervast in het hoekje van zijn hoef. Z'n hoef was vrij zacht, dus het steentje zat echt diep. Gelukkig kreeg ik 't eruit. Toen met Flavio naar de longeercirkel, werken is echt een voorwaarde voor weidegang voor Flavio. Helaas liep hij echt kreupel, verder niet stijf, 'gewoon' kreupel rechtsvoor. Weer naar stal. Toen liet Flavio me wel ontzettend schrikken! Hij begon te wiebelen... Toch geprobeert objectief te blijven, alles wees gewoon op een zeer voetje door het steentje, niet op hb, ook dit wiebelen, hij wilde liever niet op rechts staan.

Natuurlijk ging ik niet met een heel gerust hart naar huis, wel had ik de staleigenaar gevraagd Flavio extra in de gaten te houden en ook gezegd waarop te letten en ook dat als hij die ochtend stijf/gevoelig/kort, of anders raar liep hij niet de wei op mocht en of ze dit aan mij wilde laten weten. Flavio liep woensdagochtend gevoelig/stijf op 't harde en hij is in de paddock gezet. Ik meteen naar stal natuurlijk en jahoor, z'n bevangen loopje...

Lang verhaal, maar ik wilde even achtergrondinformatie geven. Mijn vraag is, kan het steentje de trigger zijn geweest? Of was hij al hb, liet het niet erg blijken (want hij is een harde) en deed het steentje daarom zoveel pijn? Of heeft het dagje rust het gedaan? Of?? Wat is jullie mening hierover?

Woensdag heb ik meteen de dierenarts gebeld, Flavio krijgt nu ascal en tranquigel. Ik heb wel het idee dat ik er net op tijd bij ben, hij loopt nog. Maar aan de andere kant ben ik voor mijn gevoel veel en veel te laat, dit had ik willen voorkomen! Flavio heeft weer pijn en kan het land niet op, maar het is zo snel gegaan, terwijl hij normaalgesproken echt eerst wat slomer en wat stijver werd, dit doen alle alarmbelletjes rinkelen en dan zet ik hem extra lang aan het werk, dit is dan vaak voldoende om het te voorkomen, werken, werken, werken. Zo ging het eigenlijk elke zomer en pas toen hij 2,5jaar terug ontzettend hb was is dat kwartje gevallen (dat hij er al heel vaak tegenaan zat, maar nu lijkt hij er dus supersnel 'overheen'). Of is het nu zo snel gegaan, omdat hij het al eerder heel erg heeft gehad? Dat als ze eenmaal een keer goed over die grens heen zijn gegaan dit de volgende keer makkelijker gaat? Ik weet het echt niet, het ging zo goed. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:06

Hier ging het van niets, naar niet meer kunnen lopen in een paar uur. Dus op zich gaat het niet zo snel dan toch bij Flavio?
Het steentje en daardoor anders belasten zou mee kunnen spelen.
Hoe is hij verder qua gewicht? Manenkam? Etc?

Die van mij staat bijna altijd met een harde manenkam. Zelfs midden winter..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:08

:(:) arme Flavio
Weet je zeker dat Flavio echt hoefbevangen is? Of heeft hij door het steentje een forse hoefzweer en hangt daarom achterover?
Hoefsmid al laten kijken naar de hoeven?

Janouk werd een paar weken geleden hoefbevangen verklaard door de veeartst: hing naar achteren, pulsatie in beide achterbenen, warme gevoelige pijnlijke hoeven bij visitatie, etc.
Maar het beeld in gedrag was zo heel anders dan bij een hb aanval bij Image. Image was destijds echt ellendig, down. Maar Janouk bleef fit en brutaal ogen; kon alleen niet lopen.

En wat bleek later: Janouk heeft een soort spit in haar schouder/hals en gescheurde halsspier (na heel lang puzzelen en 8 veeartsen later), om dat te ontlasten naar achter gaan hangen en dat gaf de pulsatie, pijn bij de visitatie etc.
Ondertussen wel behandeld als hoefbevangen, dat kan natuurlijk nooit kwaad, voor de zekerheid.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:01

@ Dyonne en janouk bedankt voor de snelle reactie's. Okey, dan valt de snelheid toch wel mee inderdaad... Alleen bij Flavio ging het normaal anders. Had ik meer tijd om het te stoppen zeg maar. Ja, ik weet (bijna) zeker dat hij bevangen is. Hij hangt niet achterover, loopt echt met beiden voorbenen 'op eieren'. Het is hetzelfde loopje als 2,5 jaar geleden, alleen iets minder heftig. Vooral het pasje uit stal, drempeltje... Ook na even rustige beweging gaat het beter, zou bij een hoefzweer hetzelfde blijven toch? Al zou ik het wel een hele opluchting vinden als het 'alleen maar' een hoefzweer blijkt te zijn. De medicijnen ben ik mee begonnen en ga ik ook zeker mee door en de dierenarts beoordeelde het ook als hb, maarja, wat jij zegt, soms is hb voor de hand liggend en blijkt het toch wat anders te zijn.

Als het een hoefzweer zou zijn lijkt het mij dat Flavio alleen met dat voetje moeilijk zou lopen, toch? De hoefsmid is nog niet geweest (andere stal, nieuwe hoefsmid), zij zegt dat ze niks voor hem kan doen tot de ergste pijn weg is. Op de planning staat over 3weken. Mocht het wel een hoefzweer zijn dan kan ze dat pas later zien toch?

Flavio is wel dikker geworden, maar dat is logisch met weidegang, als ik andere paarden soms zie, dan valt Flavio wel mee. Maar wel weer al snel vetpockets...(op zijn rug?? Heel raar, dacht ook eerst verkeerde bespiering, niet passend zadel enz.) Daar moet ik toch echt meer op gaan letten, maar omdat hij nog zo goed bewoog en zijn ribben nog wel net zichtbaar waren dacht ik dat het nog goed ging. Woensdag pas een heel klein beetje harde manenkam.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:20

De buurpony was 2 jaar terug hoefbevangen. Vorig jaar in eens weer stokkreupel: leek weer hoefbevangen, maar had in 2 voorhoeven tegelijk forse hoefzweren. Toen die waren uitgesneden door de hoefsmid ging hij weer met sprongen vooruit.
Dus alles kan. Nog zo weinig van te zeggen voor Flavio.

Behandel hem in ieder geval alsof hij zeker hoefbevangen is, kan geen kwaad. Vetpockets op de rug etc zijn altijd een flinke waarschuwing dat het de verkeerde kant opgaat.

Alleen als het hoefzweren zijn, dan wil je liever geen ontstekingsremmers geven, want die houden het tegen dat de hoefzweer naar buiten komt.

Maar dat zal je moeten overleggen met veearts en hoefsmid.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:50

Eens ze hoefbevangen geweest zijn, krijgen ze het ook veel sneller terug denk ik. Ook die vetdepots zijn een serieuze waarschuwing dat het '' metabolisch vaatje '' gaat overlopen en dan heb je het zitten. Hier is de ex-hoefbevangen merrie eerst 6 maand niet meer op een spriet gras geweest en dik 100 kilo vermagerd ( was vorig jaar april dat ze hoefbevangen werd ) Sinds half juni dit jaar staat ze op strookbegrazing ( lees : elke dag 10cm erbij over een lengte van ongeveer 10m ) en dit werkt gewoon heel goed tot nu toe. Ik kijk er heel erg goed op toe dat ze niet meer te vet worden hier ( eentje is ex-hoefbevangen, de andere heeft cushing :( ) Dus zie hier nu elke dag echt afgetrainde sportmodelletjes rondlopen... :D

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:31

De dierenarts was het met me eens wat betreft hoefbevangen, hij had ook lichte pulsatie bij al z'n benen (voor meer geloof ik). Het gaat in elk geval super goed met hem, okey ik ben natuurlijk totaal niet blij dat ie hoefbevangen is en hij heeft er echt wel last van, maar in vergelijking met vorige keer ben ik er veel sneller bij. Op dit punt waren we toen na maanden pas. M'n stalgenoten keken ook wel erg verbaast toen ik flavio uit stal haalde (heb een briefje op z'n deur gehangen dat hij hoefbevangen is en hoe lief hij ook kijkt dat ze 'm niks moeten geven), volgens mij verwachtten ze en paard dat niet meer kon lopen. Voelde mee even een aansteller, maar dat was snel over, hoefbevangenheid heeft niet alleen met z'n hoeven te maken en hij krijgt medicatie en ik was er tijdig bij. Ook ken ik m'n paard en hij heeft echt wel moeite met het drempeltje en loopt net even anders dan normaal.

Wat betreft vetpockets, ja, die ga ik veel serieuzer nemen. Die op zijn rug waren er alleen zo snel al en verder ging het zo goed. Nu zit hij helemaal onder trouwens....het laatste stukje van zijn manenkam is dik, hij kreeg ook aan de zijkant van zijn buik pockets, die zijn wel weer weggetrokken en op z'n kont, aan de achterkant 2 grote en aan de zijkant wat kleine. Een verlate reactie nog denk ik.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:15

Afgelopen winter hier ook plots eentje kreupel op 1 been, en van de diagnose hoefzweer, al vrij snel naar diagnose hoefbevangenheid gegaan. Moet zeggen, daar leek het ook wel op hoor, al had ik zelf ernstig mijn twijfels. Maar tja ... stevige shet die niet lekker loopt; de vergissing HB is zo gemaakt.

Na 5 maanden zoeken, behandelen tegen HB en ellende in het niet echt veel lekkerder willen gaan lopen, kwam er een arts op het idee om het eens hoger op te gaan zoeken. Hij zag toch 'iets' vreemd aan de beenzetting ... wat blijkt ... scheur in zijn ellebooggewricht.
Tja geen wonder dat hij niet lekker liep en andere benen/hoeven zijn gewoon overbelast geweest al die tijd omdat hij die breuk probeerde te ontzien.

Dus mijn raad ... als je twijfelt laat verder zoeken. Bij Janouk was het ook heel wat anders en ondertussen ben ik tegen meer verhalen gelopen van soortgelijke gevallen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:27

Altijd goed om niet meteen de conclusie hb te trekken, al is 't wel logisch dat dit gebeurd. Bij flavio denk ik echt dat 't hb is, terwijl ik eerst echt objectief probeerde te blijven en niet in de stress te schieten. Hij reageert ook goed op de medicijnen. Na 't weekend zonder, dus even kijken hoe 't dan gaat. Eind deze maand komt de hoefsmid, misschien iets eerder, dus mischien kan zij er dan meer over zeggen. Ook wordt er begin augustus een thermoscan gemaakt, deze stond al op de planing en is nu extra interessant, want dan kan ik ook zien in hoeverre de hb nog aanwezig is, ook in de rest van z'n lichaam.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:28

Hier was het dus een echt alleen een hoefzweer en gaat gewoon weer super.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:54

Mag ik hier mij ook melden?

Ik heb sinds 1 maand weer een bevangen shet staan -O-
Ik heb al 1 paard verloren aan deze rotziekte en nu weer ellende dus. Momenteel is ze stabiel.

Ik ben er zo klaar mee, wat ik eigenlijk zoek is een nieuw tehuis voor mijn shetlander ( 3 jarige mooie zwart bonte merrie). Ik zoek een tehuis waar ze samen kan staan met een andere bevangen shet/paardje zodat ze samen met dit diertje op kan trekken (ik heb alleen weidegrond thuis) en kan eigenlijk een bevangenpaardje geen goede zorg zo geven, ik zou er zo weggeven aan een iemand die verstand heeft van deze ziekte en die een grote ruimte heeft waar ze met soortgenoten rond kan scharelen op een zandstuk.

Mocht iemand een goed adresje weten pb me maar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:10

:(:) dynamiek
%=÷×#@ wat is het toch een rot ziekte. Helaas weet ik geen geschikte baas, maar wil je wel een knuffel geven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:29

Kalote dynamiek, het zit jou ook al niet mee.

Kun je niet een paddock maken voor je shet? Weggeven moet je net mazzel hebben. Persoonlijk denk ik dat de meeste mensen liever een gezond paard kopen dan eentje die meer risico loopt op terugval. Desalniettemin heel veel sterke met je pony.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:29

Dank jullie ik denk toch op de een of andere manier denk ik dat er wat aan mijn grond/weide/gras mankeerd, de shets voerde ik nog steeds het oude hooi wat over was van Dynamiek. Ik heb achter mijn huis 2 stallen met een kleinde zanduitloop vind het eigenlijk te klein voor ze, mijn goede andere shet moet nu ook daar verplicht in lopen terwijl die graag op de weide is.

Kijk ze gaat alleen weg naar een goed tehuis geef er ook niet zomaar weg ik dacht kan het beter hier in het topic vragen dan zo gewoon op het net zetten dan ga ik mensen krijgen die er niks vanaf weten of ze wordt doorverkocht of wat dan ook.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:21

Wat vervelend dynamiek!
Als ik sommige paarden vol in het gras zie staan twijfel ik ook wel aan onze weide. Hoe kan het in godsnaam dat het bij die paarden wel goed gaat. Aan de andere kant zijn natuurlijk alle paarden verschillend en zal de ene vatbaarder zijn dan de andere.

Vorige week is door de DA hier een hoefkneuzing geconstateerd. Ik dacht zelf weer aan beginnende HB, maar de dierenarts zag geen enkele reden hiertoe (geen typische stand, niet te dik, manenkam niet erg opgezet). Nadat hij de druk van de kneuzing heeft gehaald ging het aanzienlijk beter. Tot zaterdag morgen, bij het op de wei zeggen zag ik meteen dat hij voorzichtiger liep dan de voorgaande dagen. Heb nu de hoefsmid gevraagd of hij wil kijken of de DA het bij het rechte eind heeft. Als het een hoefkneuzing is kan het natuurlijk heel lang duren. Hij denkt daarom na over een ijzertje met een zooltje. Heeft iemand hier ervaring mee?

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:42

Hallo allemaal,

Ik heb een oudere shetlandpony. Ze is pas een paar maanden van mij. Deze winter was ze erg vermagert en zat onder de luis. Ik heb haar tanden laten doen (was nog nooit gebeurt) en heb haar wat bijgevoerd met Hartog Balance (speciaal voor sobere rassen) en wat lijnzaadolie omdat ze zo slecht uit de vacht kwam. Ik ben daar inmiddels ruim twee maanden mee gestopt omdat het gras ging groeien en ze een dikkere, harde manenkam kreeg.
Inmiddels krijgt ze ook vetkussentjes, eerst op haar schouder, nu ook op haar rug. Ik ben uiteraard bang voor hoefbevangenheid. Al heeft ze op dit moment geen warme of gevoelige hoeven.
Ze staat op vrij kaal weiland met nog twee andere shetlandpony's. Wel is het naar mijn mening te groot (sorry, ik kan geen schatting geven). Ze staat bij een pensionstal dus het afzetten van een stuk land moet in overleg.
Mijn vraag is of deze maatregel voldoende zal zijn. Of is daar geen voorspelling over te doen?
Ik probeer haar ook elke dag beweging te geven; wandelen of longeren.
Ik heb ook de keus om haar daar weg te halen en haar op een andere plek in een paddock met zand en een hooinet te zetten. Maar eerlijk gezegd staat me zo'n leven een beetje tegen. Sowieso om haar uit haar vertrouwde omgeving en kudde te halen vind ik zielig.
Ik heb zelf wel wat gelezen over HB, maar heb geen idee hoe hoog het risico nu is. Ik laat me adviseren, maar de een zegt; gelijk van het land af, en de ander; ze staat hier al 7 jaar op het land, elk jaar dik geworden en nog nooit HB geweest. Tja, ik weet het ook niet meer eigenlijk. Naar wie moet je nu luisteren? Iemand tips/adviezen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:35

Er werd gevraagd hoe het met Image gaat:.......................nou dat wil ze best vertellen.

Als je hele oude verzorger langs komt, wil je natuurlijk wel even laten zien hoe fit je nog bent als 23 jarige. Geluiden maken als een stoomtrein en gaan .........
Zo trots dat Image het zo goed doet. Gepensioneerd, maar als ze zo gaat, kan ze wel weer eens aan het werk. Normaal doen we eigenlijk niets meer met haar, maar haar oude verzorgster wilde haar even zien stappen. haha nou die knoppen zitten er nog op hoor.
http://www.youtube.com/watch?v=vjTkouSR ... e=youtu.be

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:30

@shetjeiris daar is helaas geen voorspelling over te doen, maar wat wel zo is, is dat, eens het '' metabolisch vaatje '' gaat overlopen, het kwaad geschied is...omdat je zegt ze staat al 7 jaar op het land en al 7 jaar te dik geworden...meestal ontstaan die metabolische ziekten zoals HB, EMS, Cushing na jarenlang te dik te zijn. Het kan jaren goed gaan en dan ineens, pats! Als ze vetkussens begint te krijgen, is het inderdaad oppassen geblazen! Het ene paard kan er natuurlijk beter en langer tegen dan het andere en juist daarom is het niet te voorspellen hoe het gaat lopen.
@janouk opzadelen die merrie ? :D Ik denk dat die nog veel plezier in het werken zou hebben !
@dynamiek hier hetzelfde probleem met de weides...is hier een soort van zandgrond ( heeft ook zo z'n voordelen natuurlijk! ) maar eens het een paar dagen niet regent, is het hier kurkdroog en dus absoluut geen ideale groei-omstandigheden voor het gras met als gevolg een hoger fructaangehalte...heb het hier aan den lijve ondervonden met mijn 2 merries :( Resultaat is nu dus strookbegrazing, elke dag 10cm over een lengte van 10m erbij en de helft van de weide teruggegeven aan de boer/verhuurder...met veel spijt in het hart maar het is helaas niet anders...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:36

janouk schreef:
Er werd gevraagd hoe het met Image gaat:.......................nou dat wil ze best vertellen.

Als je hele oude verzorger langs komt, wil je natuurlijk wel even laten zien hoe fit je nog bent als 23 jarige. Geluiden maken als een stoomtrein en gaan .........
Zo trots dat Image het zo goed doet. Gepensioneerd, maar als ze zo gaat, kan ze wel weer eens aan het werk. Normaal doen we eigenlijk niets meer met haar, maar haar oude verzorgster wilde haar even zien stappen. haha nou die knoppen zitten er nog op hoor.
http://www.youtube.com/watch?v=vjTkouSR ... e=youtu.be

En of die janouk kan lopen zeg. Die doet het echt super!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:57

Dandorra2 ik zit hier ook op zandgrond zit hier tegen kootwijksezand aan, echter deze weid e is ons eigendom , jammer genoeg is mijn weideinrit te smal voor de moderne tractor momenteel heb ik dus hoog stengelig gras staan wat zowat hooi is. Ik weet niet meer wat ik met mijn weide moet doen, paarden houden krijg ik hoefbgevangen paarden van, mijn man zat nu aan alcapas te denken die de weide kaal moeten houden. Echter ik durf niet meer aan beesten te beginnen. Ik heb al zoveel ellende gehad.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:59

Kun je de rest van de weide niet verhuren? Er zijn vaak wel schapenboeren die ergens een stukje grond willen pachten.

Haha geweldig, Image had haar dagje wel :D