2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:13

Ik ben mijn 2 jarige paard rustig aan longeerwerk aan het laten wennen (stemcommando's vooral) dit steeds 10 minuten 1x per week ofzo. Vandaag viel mij echter op dat ze op 1 hand erg raar draaft, dit doet ze normaal niet. Ik vraag me dan ook af of mensen mjn beschrijving herkennen. In stap en galop is er niets te zien, op de andere hand is er ook in draf niets te zien. Ik vraag me af of ze dit doet omdat ze het moeilijk vind te draven in een rondje (ze is erg stijfjes) of omdat het kreupelheid is. Beschrijving:

Voor lijkt ze een soort galopsprong te maken en achter draaft ze, haar nek en hoofd gooit ze ook met haar voorbenen mee in de 'galopsprongen' Ik zie niet waar het vandaan komt en ze raced het liefst erg hard dus pijn lijkt het ook niet hoewel ze dus wel vreemd met haar voorbenen loopt.

Wie kan er iets zeggen naar aanleiding van deze vage beschrijving?

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:21

Dobel schreef:
ze raced het liefst erg hard dus pijn lijkt het ook niet hoewel ze dus wel vreemd met haar voorbenen loopt.Wie kan er iets zeggen naar aanleiding van deze vage beschrijving?

Heb je geen filmpje? Dat maakt het wat duidelijker.
Dat ze wel raced wil niet zeggen dat ze geen pijn voelt. Sommige paarden proberen voor de pijn weg te lopen...En misschien voelt ze minder als ze hard gaat..

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: 2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:23

ik ga morgen eens een filmpje maken

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:23

Lijkt mij alsof ze niet wil galloperen, maar dat jij haar zo hard laat draven dat ze een tussengang maakt? Of misschien onbalans?

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:26

Ik denk dat wij er zo inderdaad weinig over kunnen zeggen. Een filmpje zal in ieder geval handig zijn.

Verder, hoe wordt ze gehouden? Niet om een vervelende discussie aan te zwengelen, maar staat ze verder in het land, met andere paarden, op stal, etc. Dit even om een wat beter totaalbeeld te krijgen van wat er aan de hand kan zijn. Hoe groot is ze trouwens en is ze toevallig heel erg aan het groeien? Of groeit ze redelijk gelijkmatig?

Dat ze inderdaad wel wil rennen, zegt niet zo heel veel. Ik wacht even de verdere info af.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:26

2 Jaar???? Misschien heel slim plan om nog even een jaar te wachten??????????????
Veel te jong, 3 jaar is een mooie leeftijd om heel voorzichtig te beginnen!!!!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: 2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:28

Een twee jarige één keer per week 10 minuutjes longeren gaat ie echt niet dood van hoor.
Ik denk ook aan onbalans, zeker omdat je aangeeft dat het maar op één hand is. Maak maar een filmpje, dan zien we meer :) Ook van stap en galop misschien, misschien zien wij iets wat jij over het hoofd hebt gezien (niet bedoeld om kritiek te hebben maar het zou kunnen :) )

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:28

Niet gaan zeuren over leeftijd, zo zie je dat je een blessure ontdekt bij jonge paarden.

Lijkt op een borstspier kneuzing aan een kant.

Kan je checken door de voorbenen een voor een gestrekt naar voren op te tillen.

Niet forceren het paardje geeft aan hoe hoog je kan komen.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:29

ze staat 24/7 in de wei met een haflinger en is inderdaad hard gegroeid en heeft wel net een spurt achter de rug, . ze heeft een schuilstal maar verder niet ze is denk ik zo 1,55

@ aerdenhout1 ik denk dat dat mijn keuze is en een 2 jarig paard kan heus wel 10 minuten in de week aan de longeerlijn maar daar gaat het in dit topic niet over.

ik laat haar juist maar net aandraven, het gaat niet hard maar galop vind ze inderdaad gemakkelijker dan draf en zeker omdat ze rond moet kan het zijn dat ze een tussengang pakt heb het in ieder geval nooit eerder gezien en maak me wel wat zrogen dus ga morgen eens een filmpje maken. Rechte stukken in de wei is er overigens ook niets te zien het is puur 1 kant op in volte.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: 2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:29

ze delen elkaar af en toe trouwens wel rake klappen uit als ze 'bitchfight' hebben en meestal wordt ze dan tegen haar borst geslagen.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:30

Trouwens...1 keer per week heeft totaal geen zin, dat onthoud zo'n jong dier niet eens!
Je begint dus elke keer weer opnieuw met beleren, wacht gewoon nog een jaar, ga wandelen, leer hem halthouden, stilstaan, voetje geven, maar longeren is het begin van het 'echte' werk en daar is hij gewoon te jong voor!
Maar ja, dood zal hij er inderdaad niet van gaan!

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:40

Nog niet ;)

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:46

aerdenhout1 schreef:
Trouwens...1 keer per week heeft totaal geen zin, dat onthoud zo'n jong dier niet eens!
Je begint dus elke keer weer opnieuw met beleren, wacht gewoon nog een jaar, ga wandelen, leer hem halthouden, stilstaan, voetje geven, maar longeren is het begin van het 'echte' werk en daar is hij gewoon te jong voor!
Maar ja, dood zal hij er inderdaad niet van gaan!


jou mening en daarbij dan zou mijn paard vast heel intelligent zijn want die onthoud het wel.. ook al weer iets waar ik achter ben gekomen door haar als 2 jarige te longeren *\o/*

maar nogmaals daar gaat het topic niet over. ik ga proberen vanavond nog een filmpje te uploaden.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:49

Ik denk dat het vanuit een achterbeen komt, ofwel het binnenachterbeen omdat ze niet kan dragen, ofwel het buitenachterbeen omdat ze daarmee niet snel genoeg is.
Een filmpje zegt uiteraard meer dan een beschrijving, wat ik wel vreemd vind is dat een 2 jarig paard erg "stijfjes" is...
Is ze ooit eens gevallen of iets dergelijks?
Of een belemmering in haar bouw?

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: 2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:54

ze is groot en log qua ras: een comtois ze ziet er dus als ze loopt zowieso veel minder soepel uit dan mij haflinger of shetlander dus het ziet er wat stijf uit dat was bij mijn vorige belgische trekpaard ook altijd dus wel 'normaal' denk ik. Ze struikelt bijvoorbeeld ook over heel veel dingen en tilt haar voeten niet verder op dan nodig.

Gemmeke

Berichten: 1107
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Leiden

Re: 2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:59

Vindt het paard het draven op een volte niet gewoon moeilijk, zeker jonge paarden vinden het vaak nog moeilijk. Ze hebben meestal een goede en slechte kant, zeker als je zegt dat het paard het niet heeft op rechte stukken. Dus het inbuigen op de volte is lastig. Proberen de volte groter te maken of longeren zonder lijn zodat het paard ook rechte stukken kan draven.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:01

Als ze met 2 jaar al groot is, dan kan groeipijn ook een rol spelen! Ze zijn met 2 jaar nog volop in de groei en zeker een paard dat heel erg omhoog gaat moet je de tijd geven! Spieren, pezen kunnen de groei van de botten niet bijhouden... komt ook bij mensen voor en veel andere dieren! Dat geeft pijn!
Maar ik begrijp dat je dat liever niet wil,stil zetten, dus ik haak af!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:03

Ik denk ook dat het onbalans is, (of groeipijn, en dat voelen ze ook meer op de volte als rechtuit) en dat je er beter aan doet om eerst lange stukken te gaan maken. Dus niet aan de longeerlijn op de volte, maar aan een lange lijn mee stappen en draven op het harde, rechtuit. Als dan de links/rechts balans beter is, kun je met een paar maanden altijd nog verder gaan op de volte. Nu ben je blessures in de hand aan het werken, ook al is het maar eens in de week 10 minuten (een keer verstappen kan immers genoeg zijn voor maanden lang last van een peesblessure).

Anoniem

Re: 2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:06

Volg even, dit doet een paard die ik onder het zadel heb (5jaar) ook.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:09

Angela schreef:
Ik denk ook dat het onbalans is, (of groeipijn, en dat voelen ze ook meer op de volte als rechtuit) en dat je er beter aan doet om eerst lange stukken te gaan maken. Dus niet aan de longeerlijn op de volte, maar aan een lange lijn mee stappen en draven op het harde, rechtuit. Als dan de links/rechts balans beter is, kun je met een paar maanden altijd nog verder gaan op de volte. Nu ben je blessures in de hand aan het werken, ook al is het maar eens in de week 10 minuten (een keer verstappen kan immers genoeg zijn voor maanden lang last van een peesblessure).


Vergeet niet dat dat soort rassen laat uitgegroeid zijn en dus hun tijd hard genoeg nodig hebben.
Ik heb zelf ook zo'n slungel en heb een paar jaar gewacht zodat ik er langer plezier van heb.

maar idd, TS wil dit niet horen en weet het beter :evaw:

Vilar
Berichten: 553
Geregistreerd: 14-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:13

Je kunt maar beter stoppen met het longeren. Het is nergens goed voor op zo'n veel te jonge leeftijd. Stemcommando's kun je ook aanleren zonder het paard in de rondte te laten rennen. Dus als je toch iets leuks wilt gaan doen en iets wat geen kwaad kan, ga dan gewoon rechtuit aan de hand wandelen.

Dobel schreef:
en ze raced het liefst erg hard dus pijn lijkt het ook niet hoewel ze dus wel vreemd met haar voorbenen loopt.

Racen doen ze juist wanneer ze pijn hebben of moeite met iets hebben, en ook om zichzelf overeind te houden (dan is het dus onbalans, wat logisch is op deze jonge leeftijd).

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: 2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:18

Uit jouw omschrijving zou het mij juist niet verbazen als ze pijn heeft. Wat Vilar al zegt; racen doen ze vaak juist om de pijn te "ontlopen". En daarnaast; als het hoofd zo duidelijk meegaat in de bewegingen, dan lijkt mij dat ze iets wil ontlasten.

Anoniem

Re: 2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:38

Aangezien ik zover ik kan beoordelen met hetzelfde probleem zit, zou ik nog een kleine toevoeging willen geven.

Bij mij is het dus zo dat mijn paard net zoals het paard van ts een soort galopsprong maakt. Ze wil me altijd op het verkeerde been gooien, dus als ik op het goede been lichtrijd maakt ze een ''galopsprong'' en gooit me op het verkeerde been. Dit doet ze vooral op rechte lijnen, en vooral op de linkerhand (op de rechterhand ook, maar een stuk minder). Als ik met haar in de bos draaf, doet ze dit niet!
Dit is echt niet fijn rijden.

Zelf denk ik dat het iets met balans te maken heeft, maar ben nu al een jaar met de merrie bezig en krijg het niet goed.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: 2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:40

wat zegt je instructeur ervan?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: 2 jarig paard heeft rare draf op 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:42

@amykimmie: aangezien jou paard een stuk ouder is, is het wellicht handiger als je een eigen topic opent, met als het kan een filmpje erbij? Dan krijg jij tips waar je mee verder kunt, en blijft dit topic voor de tips waar TS iets mee kan :)