help!!hoefsmid heeft het nog nooit gezien..herkenning?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

weg123

help!!hoefsmid heeft het nog nooit gezien..herkenning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:48

Het verhaal:
Zen staat alleen voor op ijzers, altijd al.
Zen is op het land zijn linkervoorijzer verloren en was onregelmatig (in mijn ogen logisch, ijzer was immers kwijt)
Onze huidige hoefsmid was op vakantie en alle smeden waren druk, dus we moesten 2 weken wachten.
Een hoefsmid had wel tijd om zijn rechtervoorijzer dan ook maar eraf te halen, aangezien deze los zat.
Zen liep slecht.. ik bleef het zoeken achter de ijzers die miste, dus gevoelige hoeven.

Gister kwam de hoefsmid eindelijk.
Hij vond een vreemd plekje op zijn rechter voorhoef en ging hierin graven..
Gek genoeg begon zijn hoef te bloeden.. Hij was zekerweten niet bij zijn lever, en het was ook zeker weten geen ontsteking/hoefzweer.
Ook hoefbevangenheid is niet mogelijk.
De hoefsmid is gestopt, en was verbaast. Het is niet mogelijk dat de hoef op deze plek bloed, omdat tussen de lagen geen doorbloeding is.
Hij heeft er een dik ijzer ter bescherming onder geslagen en gaat nu overleggen met andere smeden.
Volgende week hoopt hij meer te weten.
Dit is een ervaren, gediplomeerde, betrouwbare hoefsmid. Wij geloven helemaal in zijn 14jarig vakmanschap.

Vandaag even getest. Los in de bak loopt hij redelijk. Wel wat voorzichtig maar niet stokkreupel.
Toch maar even erop gegaan (ik ben niet de zwaarste met mijn 53 kilo op Zen die 175 is) maar hij liep onder het zadel echt goed slecht zegmaar.. Ik was meteen afgestapt.

WIE HERKENT DIT ? :(

Dit zijn fotos van Zens hoef bij het bekappen:

Afbeelding

Afbeelding

*edit* Helder rood bloed, geen ontsteking!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:50

Dat heb ik ook nog nooit gezien.
Zou niet weten hoe dat in elkaar zit.
Ik ben wel benieuwd of iemand anders het herkent?
Ik hoop dat je paard wel weer snel opknapt.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:51

Jeetje dat ziet er wel erg uit zeg, zou je aan de hand van foto's misschien niet meer te weten kunnen komen, misschien zit er een oorzaak die je niet vermoed of is het een verkeerd aangegroeid iets..
Vind het wel eng dat hij zo ver door is gegaan met snijden, hoe is het met de kans op ontstekingen nu met de hoef, moet je weken met soda of juist droog houden?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:52

Je hoefsmid is toch nog tever in het leven gegaan, bij deze voet. Al vind ik het ook maar wat vreemd, ik zie vaak genoeg paarden waarvan de hoeven afbrokkelen, soms veel erger dan die van jouw paard en daarbij zit geen bloed en of kreupelheid.

Ik ben bang dat er toch iets niet goed is.

Maar waarom is jouw hoefsmid zo te werk gegaan? nu zit er een gat en dat hoort niet.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-09-11 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

weg123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:52

mika11 schreef:
Dat heb ik ook nog nooit gezien.
Zou niet weten hoe dat in elkaar zit.
Ik ben wel benieuwd of iemand anders het herkent?
Ik hoop dat je paard wel weer snel opknapt.

Tja hoop ik ook !! Hoop echt dat iemand hier zegt: Hé dat herken ik!

weg123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:52

Ragdollcat schreef:
Je hoefsmid is toch nog tever in het leven gegaan, bij deze voet. Al vind ik het ook maar wat vreemd, ik zie vaak genoeg paarden waarvan de hoeven afbrokkelen, soms veel erger dan die van jouw paard en daarbij zit geen bloed en of kreupelheid.

Ik ben bang dat het toch iets niet goed is.

Wij ook.. maar de vraag is wat dan??!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:53

Ik denk dat er wat kapot is van binnen in en dat dat naar buiten aan het zetten is??? Ik heb dit ook nog nooit gezien. Dus gok maar iets.
Of ergens ingetrapt? maar dan had je dat wel moeten zien.
Er moet in ieder geval ook even een dierenarts naar kijken.(fotos maken) want als dit gaat smetten dan ben je verder van huis.

weg123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:54

viv77 schreef:
Jeetje dat ziet er wel erg uit zeg, zou je aan de hand van foto's misschien niet meer te weten kunnen komen, misschien zit er een oorzaak die je niet vermoed of is het een verkeerd aangegroeid iets..
Vind het wel eng dat hij zo ver door is gegaan met snijden, hoe is het met de kans op ontstekingen nu met de hoef, moet je weken met soda of juist droog houden?

Hij heeft dit probleem nooit eerder gehad.
Hoefsmid adviseerde hem gewoon weer buiten te zetten.. Niks hoef ik te ontsmetten ofzo. Vandaag bloedde er ook niets.. hij heeft er wel echt last van

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:54

Ik vraag me af of er hoger in de hoef een bloeding is geweest die naar buiten komt zetten,echter is het echt helder rood.
Vreemd..

weg123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:55

D_MR schreef:
Ik denk dat er wat kapot is van binnen in en dat dat naar buiten aan het zetten is??? Ik heb dit ook nog nooit gezien. Dus gok maar iets.
Of ergens ingetrapt? maar dan had je dat wel moeten zien.
Er moet in ieder geval ook even een dierenarts naar kijken.(fotos maken) want als dit gaat smetten dan ben je verder van huis.

Hoefsmid dacht ook aan dat hij bij het lostrappen van zijn ijzer die voorste lip zegmaar (aan het ijzer) tussen zn hoefwand heeft gekregen maar het gekke is dat hij zijn linkervoorijzer eraf heeft getrapt.. en niet zijn rechter...

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:55

o, dat ziet er eng uit! :(:)

Ik lees even mee, ben heel benieuwd wat dit uiteindelijk kan zijn :j

Ragdollcat

Mogelijk een soort van onstekking.

neem eens contact met hoofcare, je kan ze via googlen vinden en dan hun site bekijken en zo nodig contact opnemen met ze en deze foto aan hun per mail laten zien. Ze zien veel rottige dingen en ze weten ermee om te gaan en te behandelen.

Sjors

gadverderrie.
heb je de de DA al gebelt? mis, weet die het? :P
lekker hier een appel eten :o

weg123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:56

timokyana schreef:
Ik vraag me af of er hoger in de hoef een bloeding is geweest die naar buiten komt zetten,echter is het echt helder rood.
Vreemd..

Ja dat maakt het zo gek en daarom had de hoefsmid vraagtekens en is dus maar gestopt met verder graven...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:58

Dit heb ik idd ook nog nooit gezien. Weet wel dat ik de dierenarts er even bij zou halen.

Ow, even over je laatste zin, puur uit nieuwsgierigheid; waarom zou helder rood bloed beteken dat er geen ontsteking bij zit?

weg123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 21:00

rindin schreef:
Dit heb ik idd ook nog nooit gezien. Weet wel dat ik de dierenarts er even bij zou halen.

Ow, even over je laatste zin, puur uit nieuwsgierigheid; waarom zou helder rood bloed beteken dat er geen ontsteking bij zit?

Dan zou er wel troep in zitten of pus lijkt me

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:00

Dit heb ik 1x gezien bij mijn paard wat een wond in haar hoef had. (door een scheef ijzer).

Dit kan bv doordat de lip van het ijzer naar binnen is gedrukt, waardoor je inwendig een bloeding krijgt.
Ook een spijker kan zo'n bloeding veroorzaken.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:02

Ik zou als de wiede weerga de dierenarts bellen. Lijkt me niet goed... voor hetzelfde geld is er in de hoef iets beschadigd of heeft ie een kantelend hoefbeen (hoefbevangen geweest?) of een beurse/blauwe plek wat nu naar buiten komt zetten doordat er verder is gesneden dan normaal. Enige manier om daar achter te komen is om hem op de foto te zetten denk ik. Maar zeker niet mee wachten als er nu iets van een vuiltje naar binnen kruipt ben je heel ver van huis...dan krijg je wel een fikse hoefontsteking!
Laatst bijgewerkt door Dwyne op 06-09-11 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:03

Overigens mis ik waarom hoefbevangenheid niet mogelijk is?
Op welk been loopt hij kreupel?beide voorbenen nu?
Kan het zijn dat hij ergens in gestaan heeft,iets hoeft niet breed te zijn maar kan wel diep komen.

Ik denk toch een beschadiging van binnen door buitenaf of door iets binnen in wat niet lekker zit.

weg123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 21:04

Dwyne schreef:
Ik zou als de wiede weerga de dierenarts bellen. Lijkt me niet goed... voor hetzelfde geld is er in de hoef iets beschadigd of heeft ie een kantelend hoefbeen (hoefbevangen geweest?) of een beurse/blauwe plek wat nu naar buiten komt zetten doordat er verder is gesneden dan normaal. Enige manier om daar achter te komen is om hem op de foto te zetten denk ik. Maar zeker niet mee wachten als er nu iets van een vuiltje naar binnen kruipt ben je heel ver van huis...dan krijg je wel een fikse hoefontsteking!

Als de hoefsmid er niet zo'n paniek van maakt, waarom zouden wij dat dan wel doen? Die man heeft veel meer ervaring dan ons...
hij is nooit hoefbevangen geweest en zoiets is het ook zeker niet...dat had hij ook 100% zeker herkent..

weg123

Re: help!!hoefsmid heeft het nog nooit gezien..herkenning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 21:06

Geen hoefbevangenheid omdat de hoefsmid beweert dat dit niet zo is.. Ik heb helaas ervaring met hoefbevangenheid en Zen is absoluut niet op die manier kreupel

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:07

Ik plaats even je link in een ander topic waar nogal wat hoefsmeden komen :-)

weg123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 21:08

BEDANKT!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:08

Niet blind varen op het idee van de hoefsmid. Hoefsmeden zijn ook maar mensen. Hij geeft zelf al toe dat ie dit nog nooit gezien heeft, dus waarom zou hij weten of er wel of geen DA bij moet en hoe ernstig het is?!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:10

Ja ik toch ook mee in het advies om hier even een dierenarts naar te laten kijken.