Zen staat alleen voor op ijzers, altijd al.
Zen is op het land zijn linkervoorijzer verloren en was onregelmatig (in mijn ogen logisch, ijzer was immers kwijt)
Onze huidige hoefsmid was op vakantie en alle smeden waren druk, dus we moesten 2 weken wachten.
Een hoefsmid had wel tijd om zijn rechtervoorijzer dan ook maar eraf te halen, aangezien deze los zat.
Zen liep slecht.. ik bleef het zoeken achter de ijzers die miste, dus gevoelige hoeven.
Gister kwam de hoefsmid eindelijk.
Hij vond een vreemd plekje op zijn rechter voorhoef en ging hierin graven..
Gek genoeg begon zijn hoef te bloeden.. Hij was zekerweten niet bij zijn lever, en het was ook zeker weten geen ontsteking/hoefzweer.
Ook hoefbevangenheid is niet mogelijk.
De hoefsmid is gestopt, en was verbaast. Het is niet mogelijk dat de hoef op deze plek bloed, omdat tussen de lagen geen doorbloeding is.
Hij heeft er een dik ijzer ter bescherming onder geslagen en gaat nu overleggen met andere smeden.
Volgende week hoopt hij meer te weten.
Dit is een ervaren, gediplomeerde, betrouwbare hoefsmid. Wij geloven helemaal in zijn 14jarig vakmanschap.
Vandaag even getest. Los in de bak loopt hij redelijk. Wel wat voorzichtig maar niet stokkreupel.
Toch maar even erop gegaan (ik ben niet de zwaarste met mijn 53 kilo op Zen die 175 is) maar hij liep onder het zadel echt goed slecht zegmaar.. Ik was meteen afgestapt.
WIE HERKENT DIT ?

Dit zijn fotos van Zens hoef bij het bekappen:

*edit* Helder rood bloed, geen ontsteking!