Wat doen met "verwaarloost" paard en hoeven?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Wat doen met "verwaarloost" paard en hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 19:56

Sinds begin december verzorg ik een paard dat op mijn stageplaats staat. Een 6 jarige Andalusiër hengst.
Het paard staat er sinds juli en de eigenares(?) komt zelden kijken... Paard heeft sinds die tijd geen hoefsmid
meer gezien en staat lang op de ijzers (verbaasd me dat ze er nog onder staan...) Ook heeft hem al vaak
peesblessures gehad, vermoedelijk door de te lange hoeven (is geblisterd op de benen). Ik ben het paard gaan
verzorgen omdat ik het zo zielig vond... Paard kwam nooit stal uit en mag ook niet op de wei omdat men het stalgeld niet betaald,
paard staat er als het ware gedumpt... Sinds een drietal dagen is hem beginnen te manken en daarstraks kon ie amper vooruit...
De staleigenaar heeft de eigenares (?) gebeld en gezegd dat er dringend iets moet veranderen maar laat geen gehoor meer...
Ik heb zo'n zin om de hoefsmid er bij te halen maar dit zit me een beetje dwars omdat het niet mijn paard is en omdat ik de
eigenares (?) niet ken, ze weet ook niet dat ik het paard verzorg. Wat moet ik doen? Is er iets wat gedaan kan worden?

Er staan thuis nog zo'n 5 of 6 paarden die er naar het schijnt ook niet geweldig bijstaan... lange hoeven en mager...
1 paard staat ook al sinds een jaar op een paardenkliniek omdat men de operatie niet wilt of kan betalen...

Kan men hier voor de dierenbescherming of zo bellen? Ik wil niet dat er terug complicaties gaan vormen voor het paard.

Ik wil graag jullie mening maar hou het vriendelijk :)

Smushi

Re: Wat doen met "verwaarloost" paard en hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:58

zou jij niet kunnen proberen in contact te komen met de eigenaresse? ik vind het sowieso al een beetje vreemd dat je het paard verzorgt zonder dat zij het weet, als je dit al doet moet je sowieso even contact opnemen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 20:02

Smushi schreef:
zou jij niet kunnen proberen in contact te komen met de eigenaresse? ik vind het sowieso al een beetje vreemd dat je het paard verzorgt zonder dat zij het weet, als je dit al doet moet je sowieso even contact opnemen.

Ik ben al te weten gekomen wie de eigenares is en de staleigenaar heeft gezegd dat er voor het paard word gezorgd maar het interesseert haar niet :)
Ikzelf ben een beetje bang om contact met haar op te nemen want het is naar het schijnt een speciale vrouw... :Y)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:08

Eigenaresse heeft duidelijk afstand gedaan van de paarden omdat ze A niet de nodige verzorging geeft en B de stalling en kliniek (en wei weet wie nog meer) niet betaald. Dus feitelijk kan ze weinig bezwaar hebeben als een wildvreemde een van haar dieren tenminste nog de nodige aandacht geeft.
Het kan zelfs zijn dat schulden bij diverse hoefsmeden de reden zijn dat er geen een is gekomen de laatste tijd, maar dat is speculeren.
Eigenaresse moet even bij de les gescheurd, of dat nu door de stalling eigenaar in persoon of de DB gebeurd of een deurwaarder. Paarden horen niet bij iemand die niet de inzet heeft. Er zijn altijd oplossingen te vinden als je wilt. Misschien is er iets ergs aan de hand met haar, we weten het niet, maar er moet wel actie ondernomen worden om de paarden daar niet onder te laten lijden, lijkt mij.

TS, je zou zelf een bezoekje kunnen brengen en gewoon vragen wat er eigenlijk aan de hand is en of je kunt helpen. Mensen in de problemen zien soms door de bomen het bos niet meer en weten niet hoe aan te vangen en een buitenstaander met frisse kijk kan soms met goede ideeën komen.
Ga dus niet heen om haar aan te klagen/beschuldigen, maar uit het idee te helpen.
Je kunt zelfs naar voren brengen dat afstand doen/in bruikleen geven van alle of een paar paarden misschien geen gek idee is.
Als je het zelf niet durft, vraag dan of er niemand van je stal is die het wel durft of dat je samen gaat. Hoe speciaal kan ze zijn dat het eng is?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 20:13

Lusitana schreef:
.

Ik zelf heb al 2 paarden maar heb zeker interesse om dit paard over te nemen, hij is veel te goed om te verwaarlozen.
De staleigenaar heeft inderdaad ook gezegd voor een deel van hun paarden te verkopen maar het antwoord dat we kregen:
"De paarden zijn veel te goed voor te verkopen." Ik snap het totaal niet... Al de paarden die dat ze hebben zijn afkomstig
van Spanje. Misschien dat ze inderdaad in de schulden zitten en wil hun absoluut helpen en wil niet dat de paarden er onder
lijden... Maar dan een antwoord krijgen als "ze zijn te goed voor te verkopen" vind ik een beetje onrealistisch :).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:28

Als er bepaalde papieren achter zitten, zijn ze te kostbaar voor de nederlandse markt. Kan ook zijn dat ze denkt dat hollanders er niet mee om kunnen gaan omdat ze erg gevoelig zijn bv.
Hoe dan ook, als ze de paarden bv in bruikleen geeft, heeft ze niet meer de kosten ervan, maar blijft ze wel eigenaar. Zo kan ze bv uit de schulden, of haar dip, komen zonder haar paarden weg te doen en later het weer eens oppakken, of niet. Ik zou het zeker zo voorstellen. "Wat zou u er van vinden om uw paarden, of een aantal er van in bruikleen te geven zodat u een tijd niet zoveel kosten en meer tijd voor uzelf heeft? "
Je kunt eventueel toevoegen dat je best interesse hebt in dat ene paard om die langduring in bruikleen te hebben en alle nieuwe (geen achterstallige)kosten voor hem op je te nemen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:32

lastige situatie inderdaad en erg vervelend voor het paard.
Ik snap echter niet dat de staleigenaar geen beslag laat leggen op dit paard gezien de achterstallige betalingen?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 20:34

opisop_shop schreef:
lastige situatie inderdaad en erg vervelend voor het paard.
Ik snap echter niet dat de staleigenaar geen beslag laat leggen op dit paard gezien de achterstallige betalingen?

Staleigenaar heeft een beetje schrik om het paard in beslag te nemen of naar slacht of dergelijke te brengen omdat de
vriend van de eigenares nogal een beetje agressief is en in louche (schrijf je dat zo?) zaakjes zit. Staleigenaar heeft
Friese dekhengsten en zo op stal staan en wilt niet dat er iets gebeurd door die vriend ofzo :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 20:37

Lusitana schreef:
Als er bepaalde papieren achter zitten, zijn ze te kostbaar voor de nederlandse markt. Kan ook zijn dat ze denkt dat hollanders er niet mee om kunnen gaan omdat ze erg gevoelig zijn bv.
Hoe dan ook, als ze de paarden bv in bruikleen geeft, heeft ze niet meer de kosten ervan, maar blijft ze wel eigenaar. Zo kan ze bv uit de schulden, of haar dip, komen zonder haar paarden weg te doen en later het weer eens oppakken, of niet. Ik zou het zeker zo voorstellen. "Wat zou u er van vinden om uw paarden, of een aantal er van in bruikleen te geven zodat u een tijd niet zoveel kosten en meer tijd voor uzelf heeft? "
Je kunt eventueel toevoegen dat je best interesse hebt in dat ene paard om die langduring in bruikleen te hebben en alle nieuwe (geen achterstallige)kosten voor hem op je te nemen.

Ikzelf ben van België :) paarden staan daar ook. Ik ga inderdaad eens met de staleigenaar er over hebben of ik met haar contact mag opnemen. En inderdaad wil maar al te graag de kosten van de hoefsmid en ontworming enzo op mij nemen. Evt een deel van het stalgeld kan ook :). Het is inderdaad een kostbaar paard en is naar 't schijnt een echte PRE.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:48

Bel de eigenaren op en stel het volgende

'jullie moeten de veearts en hoefsmid bellen en het stalgeld betalen, en anders doe ik het maar dan is hij van mij'

Dikke kans dat ze akkoord gaan.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 20:51

Arabesk schreef:
Bel de eigenaren op en stel het volgende

'jullie moeten de veearts en hoefsmid bellen en het stalgeld betalen, en anders doe ik het maar dan is hij van mij'

Dikke kans dat ze akkoord gaan.

Met dat idee zit ik ook en vele zeggen het om zo te doen.
Gisteren is het ook ter sprake gekomen om de papieren van
het paard te vragen maar eigenares laat dan geen gehoor meer.
Ze zou normaal vandaag langs komen voor stalgeld te betalen
lees: meer dan 1000€ maar ze is weer niet komen opdagen.
Zolang ik de papieren niet heb vind ik het nogal risicovol.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:01

Ja dan moeten ze wél de papieren overdragen als jij het op je neemt allemaal

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 21:03

Arabesk schreef:
Ja dan moeten ze wél de papieren overdragen als jij het op je neemt allemaal

Inderdaad :) ik ga morgen eens overleggen met de staleigenaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:05

er was een keer een zaak voor de rijdende rechter, waarbij een eigenaar zich ook lang niet liet horen en niet betaalde, volgens mij mocht toen de eigenaar van de pensionstal het paard verkopen en zo nog iets terugzien van de kosten oid

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:07

Zijn daar niet bepaalde "regels"/"wetten" voor? Voor het niet betalen van stalgeld... En dat je dan met de staleigenaren iets kunt regelen. Ik zou daar eens over informeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:10

ik snap het niet....staat er 1 paard al een jaar op de kliniek?
Ik wil niet weten wat dat kost :o

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 21:13

geerke schreef:
ik snap het niet....staat er 1 paard al een jaar op de kliniek?
Ik wil niet weten wat dat kost :o

Paard is in beslag genomen door de kliniek ja :) zolang ze de operatie van 7000€
niet betaald krijgt ze het paard niet terug mee en inderdaad er zullen wel andere
kosten bijgekomen zijn in het jaar dat het paard daar staat. Ze gaat daar niet meer heen.
Dat paard staat daar ook als het ware gedumpt...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:34

Ik zou de eigenares niet agressief benaderen met "anders is het paard van mij". Je hebt nl geen enkel recht om een paard toe te eigenen en als ze idd zo'n louche vriend heeft is ze echt niet vatbaar voor dreigementen. Dat lokt toch alleen agressie uit? Als ze bij mij met zoiets zouden komen waren ze nog niet jarig.
Als je een paard zomaar inpikt omdat je vindt dat je er recht op hebt omdat je er stalling enzo voor betaald, ben je gewoon wettelijk een dief, of je het nu goed bedoeld of niet. Je hebt alleen wat te zeggen als je met de koopsom op tafel komt en dat biedt. Als je dat bedoeld, heb ik niks gezegd.

Als je een paard in bruikleen hebt, ben je niet de eigenaar en krijg je dus ook vanzelf niet de papieren. Ik heb zelf een stamboekpaard in bruikleen.
Het paspoort hoort te zijn waar het paard gestald staat, de stamboekpapieren horen opgeborgen door de eigenaar, en gaan alleen van hand veranderen bij verkoop wanneer het paard ook officieel voor het stamboek wordt overgeschreven, via apart (spaans) formulier.
Je kunt een paard niet zomaar toe eigenen zelfs als de eigenaar accoord gaat voor bruikleen.

Risico vol? Waar ben je precies bang voor? Als je al begint met allerlei eisen, verklein je de kans dat ze accoord gaat.

Staleigenaren kunnen idd paarden verkopen om er nog wat geld voor te krijgen als vergoeding van achterstallig geld, maar niet zonder toestemming. Dat moet dus via toestemming van de eigenaar of via de rechter.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 01-01-11 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 22:37

Lusitana begrijp me niet verkeerd, ik zit met dat in mijn hoofd maar ik ga het zo niet zeggen en wil het paard ook niet stelen of dergelijke. Enkel een paardwaardig bestaan en ik laat het meeste aan de staleigenaar over :) Ik wil er niet mee in de problemen komen... Ikzelf ben nog net minderjarig maar mijn ouders staan achter mij en als het paard idd in beslag word genomen ben ik in staat om het te kopen, ik hoop dat je het een beetje begrijpt :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:38

De beste insteek is zien wat zij voor jou kan doen en jij voor haar in een normaal overleg.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 22:46

Lusitana schreef:
De beste insteek is zien wat zij voor jou kan doen en jij voor haar in een normaal overleg.

Inderdaad en er zal een normaal overleg komen :) morgen weet ik meer normaal :)

cbrmuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:55

Succes iig met alles!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:28

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 00:29

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:36

wat zijn de voorwaarden van de stal?

ik ken een paard wat 2 jaar lang rond liep.. voordat de eigenaar opeens langskam betaalde en het paard meekreeg.

een andere is via google weer gevonden na 4 keer verhuisd te zijn. zijn telefoonnummer stond bij een advertentie voor een soort paardenrassen die hij verkocht.