Rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
larouscha
Berichten: 29
Geregistreerd: 31-05-10

Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 14:58

mijn paard heeft beginnende rotstraal. nu adviseerde mijn hoefsmid om teer erop te smeren. Ik heb het op gezocht en las dat je ook betadine spray kan gebruiken. ben naar de winkel gegaan en wou graag betadine spray. maar dat hadden ze niet. Wel iets wat er op lijkt. dat heet calendulan wondspray. Weten jullie of je dit ook kan gebruiken?

mariposa

Berichten: 565
Geregistreerd: 03-07-08

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:04

egyptische zalf zou ik voor gaan.
werkt prima,
teer zou ik niet doen

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:30

VSW->BEH.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:32

Teer werkt wel goed preventief. Het blijft langer plakken dan Betadine spray (jodiumoplossing). Wat zijn de ingrediënten van calendulan wondspray? Ontsmetten (rotstraal wordt door bacteriën veroorzaakt) is het sleutelwoord! En zo droog mogelijk houden. Daarnaast is beweging (doorbloeding van de hoef stimuleren) van groot belang.

mknuvers

Berichten: 152
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:09

ik gebruik blauwtinctuur. dat spray je op de hoef en hard hem uit.
kijk uit dat je het niet op je handen krijgt word je nl. net een smurf

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:17

Van Cavalor heb je Dry Feet, dat werkt echt heel goed.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:19

ik gebruik blauwspray

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:22

Citaat:
Van Cavalor heb je Dry Feet, dat werkt echt heel goed.

mee eens..! GEEN teer dat sluit de hoef af met alle gevolgen van dien..
( heb ervaring met een paard met hoefkanker en operaties wat voort kwam uit rotstraal)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:23

HippoLogic schreef:
Teer werkt wel goed preventief. Het blijft langer plakken dan Betadine spray (jodiumoplossing). Wat zijn de ingrediënten van calendulan wondspray? Ontsmetten (rotstraal wordt door bacteriën veroorzaakt) is het sleutelwoord! En zo droog mogelijk houden. Daarnaast is beweging (doorbloeding van de hoef stimuleren) van groot belang.

Inderdaad, daarnaast heeft rotstraal een hekel aan zuurstof, wat je er dus ook opsmeert het mag niet afsluiten. Teer is daarom af te raden als er al rotstraal is.
Ik heb destijds een middeltje gehad van de DA met formaldehyde erin (aggressief rotspul, maar het werkte wel). Als ik weer vermoed dat de straal wat te vochtig is en niet in orde gebruik ik hoef en zool, paars goedje met zinksulfaat erin. Dat werkt ook goed, mits je er vroeg bij bent. Aanbrengen met een dun kwastje, anders kom je niet goed in de straalgroeves of een klein spuitje zonder naald. Liefst met voet omhoog even laten intrekken, dan kan het nog wat dieper in de groeven zakken. Pas wel op dat het niet op de huid komt (zowel paard als jezelf), want het droogt flink uit.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:24

formaldehyde zit ook in dry feet als ik het goed heb :)

XladyX

Berichten: 1331
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:24

Wij hebben op stal 'Hippo Sol', is echt geweldig spul! Werkt super. Bij rotstraal gewoon even de hoef schoon maken met een borstel en hoevenkrabber en dan dit spul erin spuiten, des noods meerdere keren per dag. Het desinfecteerd ook en het is simpel in gebruik. Waneer de hoeven weer gezond zijn kan je dit spul ook prefenitief gebruiken (1x in de week).

oa te koop bij de paardendrogist;
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ol/101337/

Whis_Serada

Berichten: 6004
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: delft

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:29

Ik het TRUST gekocht na een dikke ander halfjaar te hebben geklooit met rotstraal.(en van alles geprobeert te hebben)
de eerste dagen tweemaaldaags (5dagen), toen 1maaldaags was het na een maand weg.
Teer niet doen hoor dat sluit enkel maar af en dan kan het de bleodbaan in slaan.

miss_nadine

Berichten: 1416
Geregistreerd: 29-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:30

Wij hebben verleden jaar egyptische zalf gebruikt, werkte erg goed :j

rolicoli

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:33

kleinvosje schreef:
Van Cavalor heb je Dry Feet, dat werkt echt heel goed.


Dat heeft bij mijn paard ook heel goed geholpen! Nu nergens meer last van.

Sneezey
Berichten: 51
Geregistreerd: 15-08-10

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 01:39

Ben het met de meeste eens: geen teer, dat sluit alleen maar af. Ik gebruik DTC spray, haal ik bij de DA.

Ew11
Berichten: 70
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:07

Ik zou eerst goed ontsmetten met Betadineshampoo en vervolgens Egyptische zalf gebruiken.
Dit heeft bij mijn paard enorm goed gewerkt!

Capricornia
Berichten: 79
Geregistreerd: 04-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:37

Ik gebruik altijd Cavalor Dry Feet, en bij Bodegraven heb ik blauw tinctuur gekregen, dit werkt ook echt HEEL goed, teer zou ik niet aanraden, bij mijn paard had het niet of nauwelijks effect.

Dig

Berichten: 217
Geregistreerd: 21-10-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:45

Egyptiche zalf werkt perfect :)

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:12

Buiten de middeltjes om die hier al vermeld worden (en heel goed werken) is het heel belangrijk dat je smid de slecht plekken goed wegsnijdt. Laat hem ook regelmatig komen om het te onderhouden. Als je er even "boven op zit" ben je er het snelst vanaf..

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:26

Goh, ik heb juist wel goede ervaringen met teer. Moet je natuurlijk wel Stockholmer teer gebruiken he, en geen carboleum :P Mijn paard had vorig jaar beginnende rotstraal, in een onderliggende laag in de straal. Dat heeft de smid er toen eerst uit gesneden en daarna heb ik steeds de hoefzolen en stralen geteerd. De uitgesneden voet is toen genezen en aan de andere voeten heeft hij nooit rostraal gekregen, ook al heeft hij de hele winter in een nogal drassige paddock gestaan (wel met verhard stukje)

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:26

ik gebruik ook alleen maar teer en nooit geen problemen. mijn hoefsmid raadde al die andere goedjes alleen maar af. maar de smid moet wel goed bijsnijden, anders heeft het geen nut.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:27

Met blauwe spray was het met 3 dagen weg.

Sanne678
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:19

Weet iemand ook waar hippo sol te koop is?? Ik heb wel gezien paardendrogist etc, maar weet iemand nog iets anders gewoon winkel, EJ of divoza, welkoop, jumper oid?

Ik las dat betadine(spray)ook een goede oplossing is, wat zijn jullie ervaringen hier mee??

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16144
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:33

Sanne678 schreef:
Weet iemand ook waar hippo sol te koop is?? Ik heb wel gezien paardendrogist etc, maar weet iemand nog iets anders gewoon winkel, EJ of divoza, welkoop, jumper oid?

Ik las dat betadine(spray)ook een goede oplossing is, wat zijn jullie ervaringen hier mee??


larouscha schreef:
mijn paard heeft beginnende rotstraal. nu adviseerde mijn hoefsmid om teer erop te smeren. Ik heb het op gezocht en las dat je ook betadine spray kan gebruiken. ben naar de winkel gegaan en wou graag betadine spray. maar dat hadden ze niet. Wel iets wat er op lijkt. dat heet calendulan wondspray. Weten jullie of je dit ook kan gebruiken?

karin1976
Berichten: 96
Geregistreerd: 12-06-10

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:35

ik heb voor mijn paard wel teer gebruikt.
eerst schoonmaken met betadine,en dan teren.het was vrij ernstige rotstraal,en het was zo weer weg,gelukkig.