[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 07:48

Stal_Fiore schreef:
Ik voer nu ook graszaadhooi, suiker 55-75 g/kg DS + energie <0,51 g/kg DS + proteïne <75 g/kg DS

Maar heb nu ander hooi gevonden, suiker 55-75 g/kg DS + energie <0,51 g/kg DS + proteïne 76-91 g/kg DS

Dus alleen het proteïne gehalte is daarin wat hoger. Zou dit kwaad kunnen?


Ik heb ook hooi dat hoog is in proteïne en volgens de voedingsdeskundige was dat juist goed. Als een paart weinig koolhydraten binnenkrijgt, moeten ze hun energie en bouwstoffen vooral uit proteïne halen. Ik moet juist een beetje lucerne bij gaan voeren voor extra proteïne.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:30

Kennen jullie op de site van pavo het seminar over hoefbevangenheid al? Ik vond het leerzaam omdat ik er pas sinds kort in moet verdiepen, helaas. Daar werd ook gezegd dat eiwit wel voldoende in het voer aanwezig moet zijn. Ook wordt er uiteraard ingegaan op suiker in gras. Wist daar wel ongeveer iets over, maar hier wordt het precies uitgelegd.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:10

Eiwit is idd juist goed!
Het is voor mijn gevoel echt iets hardnekkigs van vroeger dat ze dachten dat paarden HB werden door eiwitten. Ik twijfelde na de eerste keer hb ook aan alles of je het wel of niet zou willen geven. Maar juist als je soberder gaat voeren is eiwitten niet iets waar je op wil bezuinigen!

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:41

precies! en mijn chronisch bevangen oude heer van bijna 33 voer ik JUIST merriebrok bij vanwege de eiwitten. Hij doet nu 2 jaar niets meer en en valt met name in de bovenlijn in, vandaar de keuze om meer eiwitten te voeren, anders worden de eiwitten in de spieren aangesproken door het lijf.

Nu op een half uurtje gras eten aan de hand, ter voorbereiding op het weideseizoen....
Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:51

Mooi om te lezen dat een chronisch hb paard goed gaat op de merriebrok.
Ik heb daar ook naar gekeken, maar ik kon dat destijds niet vinden zonder lucerne. En daar kan mijn paard niet tegen.

Mijn paard staat op onbeperkt ruwvoer. Goed product, wel uit pak. Wat voor hem nodig is vanwege stofallergie. Dat gaat ook heel erg goed! Zit ook mooi in zn bovenlijn.
Icm met glucobalance heeft hij ook geen vet meet achter de schouder en ziet er juist heel goed uit!

Kyno

Berichten: 10425
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:12

Wat is jullie mening over glucobalance?
Ik voer het nu sinds een maand of 4, en ik ben er eigenlijk positief over. Maar op internet (website Jantine Leeflang) staat er een behoorlijk pittig stuk over dat het enkel dure soepgroenten zijn, om het maar plat te zeggen. En dat er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing is dat dit product kan werken.
Ik begin nu aan mijzelf te twijfelen of ik misschien iets zo graag wil zien, dat ik het ook daadwerkelijk zie? (Ik vind namelijk echt dat het knoert harde van de manenkam langzaamaan verdwijnt := )

Ik geloof niet in wondermiddeltjes maar geloof zeker wel dat de glucobalance dit proces heeft ondersteund (naast de aangepaste voeding).

Stal_Fiore

Berichten: 9359
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:24

Oké, dus dat andere hooi kan ik veilig geven... altijd die eeuwige twijfel hahah.
Eiwit en proteïne is gelijk aan elkaar?

Pfoe Kyno, ik durf het niet te zeggen. Mijn dierenarts zegt dat het niet wetenschappelijk onderbouwt is, maar dat ze wel merkt dat veel paarden er baat aan hebben.

Lekker Elcamino!

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:32

Tja, de mening van Jantine is vrij eenzijdig en duidelijk over alles wat niet wetenschappelijk bewezen is.

Ik ben sinds hb me veel meer gaan verdiepen in de Chinese/oosterse geneeskunde en bijv ook fytotherapie (kruiden). Daar kan de Westerse geneeskunde echt van leren.
Mijn paard is er enorm van opgeknapt, bij mijzelf werkte het niet of minder.

Zoals bij alles, ook wat wetenschappelijk is aangetoond, werkte het ene wel en het ander niet.

Mijn paard zit door glucobalance weer super strak in zn lijf. Een ander paard bij ons op stal doet het niets voor.

Als t werkt, werkt t, zo niet, dan niet.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:32

Stal_Fiore schreef:
Oké, dus dat andere hooi kan ik veilig geven... altijd die eeuwige twijfel hahah.
Eiwit en proteïne is gelijk aan elkaar?

Pfoe Kyno, ik durf het niet te zeggen. Mijn dierenarts zegt dat het niet wetenschappelijk onderbouwt is, maar dat ze wel merkt dat veel paarden er baat aan hebben.

Lekker Elcamino!


Klopt

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:11

Ik probeer Nicky nu elke 2 of 3 dagen beweging te geven.
Het werpt zijn vruchten af.
Bovenste foto is van 24 feb en onderste van vanavond.
Afbeelding

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:44

Ik wil er liever geen ijzers onder, maar hij blijft heel gevoelig op het harde.
Wat is verstandig, hoefschoenen of toch ijzers? En kan het zo zijn dat een HB pony altijd gevoelig blijft op het harde?
alvast bedankt

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:16

Kyno, het mogen dan dure soepgroente zijn. Maar heb jij tijd om alles zelf te mixen en te mengen?
Banjer krijgt Cavalor vitamino brokjes, magnesium en zout en verder niks.

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:37

Hier heb ik echt wel het idee dat glucobalance goed helpt.
Ik geef het nu nog steeds bij als onderhoud.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:42

BarbaraNova schreef:
Ik wil er liever geen ijzers onder, maar hij blijft heel gevoelig op het harde.
Wat is verstandig, hoefschoenen of toch ijzers? En kan het zo zijn dat een HB pony altijd gevoelig blijft op het harde?
alvast bedankt


Absoluut schoenen. Je kunt dan veel regelmatiger bekappen. Echt een stuk gezonder.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:44

Marjo89 schreef:
BarbaraNova schreef:
Ik wil er liever geen ijzers onder, maar hij blijft heel gevoelig op het harde.
Wat is verstandig, hoefschoenen of toch ijzers? En kan het zo zijn dat een HB pony altijd gevoelig blijft op het harde?
alvast bedankt


Absoluut schoenen. Je kunt dan veel regelmatiger bekappen. Echt een stuk gezonder.


+1

Stal_Fiore

Berichten: 9359
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:19

Marjo, ziet er goed uit!

Barbara, ik zou voor schoenen gaan. Mijn paardje is zoveel opgeknapt toen ik haar van de ijzers af heb gehaald.


Ik ben 2 dagen geleden weer een half zakje minder buut gaan geven. Merk wel dat ze wat “vermoeider” loopt daardoor. Maar vaak heeft ze even een paar stappen nodig en dan herpakt ze zich. Is dat bij die van jullie ook zo?

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:28

Dank jullie wel. Hoe meten jullie? Net na het kappen? Neem aan iets later?

@Stal_Fiore, ja mijn pony heeft dat ook inderdaad...even doorbijten zeg maar en heel goed afbouwen idd

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:57

Ik ben ook echt fan van hoefschoenen. Ivy is er onwijs door opgeknapt.

Met afbouwen zie ik inderdaad wel dat ze de eerste paar dagen wat voorzichtiger loopt. dat loste zich elke keer in een dag of twee weer op. Gebeurt dat niet, moet ik van mijn dierenarts weer terug op de oude dosis.

Ivy lijkt nu stabiel op een half zakje buut. Ik zie eigenlijk alleen nog in het draaien dat ze wat minder loopt. Woensdag worden er nog een keer bloedzuigers geplaatst.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:22

Ik heb toentertijd voor Grietje softrides gehaald. Persoonlijk ben ik voorstander van blootvoets als het even kan en deze schoenen kunnen probleemloos 24/7 aan. Toen ze met schoenen op een gegeven moment nog gevoelig liep heb ik haar wel laten beslaan. Dus ik zou eerst kijken hoe je paard op schoenen reageert. Dan kun je altijd nog overwegen later ijzers te nemen

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:36

Stal_Fiore schreef:
Marjo, ziet er goed uit!

Barbara, ik zou voor schoenen gaan. Mijn paardje is zoveel opgeknapt toen ik haar van de ijzers af heb gehaald.


Ik ben 2 dagen geleden weer een half zakje minder buut gaan geven. Merk wel dat ze wat “vermoeider” loopt daardoor. Maar vaak heeft ze even een paar stappen nodig en dan herpakt ze zich. Is dat bij die van jullie ook zo?


Wel herkenbaar, dit moet wel wegtrekken met enkele dagen.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:39

Glucobalance doet hier eigenlijk niks bij mijn pony. Gok dat hij een IR is ook al is hij nooit getest. Hij is dikker dan de HB pony.

Afbeelding

Loopt 4-5 dagen per week voor de wagen maar hij valt geen gram af lijkt het.

Barbaranova ik ben lyrisch over Wol zn hoefschoenen. Heb liever hoefschoenen dan ijzers. Schoenen kan je afdoen namelijk. Heb het idee dat dit het hoefmechanisme veel meer bevordert.

Hier volledig van de buut af. Vind hem altijd aan de hand beter lopen dan los maar hij loopt los ook super vlot. Lastige blijft dat ie niks ziet en ik niet weet of ie twijfelt vanwege pijn of gewoon voorzichtigheid.

Prachtig paard Marjo!

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:45

Bedankt voor jullie reacties. Hoe zit het dan met het afrollen van de voet met hoefschoenen? Want ik neem aan dat dat toch best pittig is in vergelijking met blote voeten. Krijgt je pony geen beenproblemen door hoefschoenen?

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:49

Dat zal er ook aan liggen welke schoen je koopt. Hoe lang ze erop moet lopen etc. Maar de softrides hebben een teen die ronder afloopt dus afrollen gaf geen probleem. Grietje heeft iig geen been problemen gekregen en toch zeker maanden op schoenen gelopen

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:58

Ze zijn over het algemeen wel gemaakt om het afrollen te bevorderen. Mijn blinde pony struikelt nog wel eens maarja niet zo gek, die moet alles op gevoel doen. Maar verder kan hij er super mee uit de voeten. Hij heeft wel de versie voor 24 uur dragen en niet per se om ermee aan het werk te kunnen. Ze zijn aangemeten door Ciska/Dennis die hier ook wel eens in het topic meepraat en veel ervaring heeft met hoefschoenen en hb pony’s.

Afbeelding

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:01

Ik heb de easyboot sneaker, en die hebben inderdaad een afgeronde teen om het afrollen makkelijker te maken. Ik ben nog steeds onwijs tevreden met deze schoenen, ik moet alleen uitkijken dat er geen zand in komt.