[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winny59
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:47

plutolover schreef:
waarom is het zo duur allemaal... ongv 80 euro per maand...

en los kopen is ook niet goedkoper



Vorige week CartiAid Vloeibaar gekocht bij EquiCanine voor 59,30 voor 40 dagen. Dat is ongeveer de helft.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:56

Zijn er ook mensen die boswellia geven (dus puur, niet gemengd met andere ingredienten in een supplement)? En zo ja, waar koop je dat? Vroeger haalde ik het altijd uit de UK maar dan deden we t samen met meerdere mensen.

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:04

Ik ben daar sinds kort mee begonnen. Ik heb het besteld bij Baroen.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:04

Drico schreef:
Wie weet er nog een merk wat een combinatie heeft van Glucosamine, MSM en Chondroïtine?

Ik heb tot nu toe gevonden:
- Paardendrogist Equiflexion
- Equine America (nadeel bij dit merk dat er suikers in zitten)
- HorseFlex Joint Power

Wil graag uitgebreid kunnen vergelijken alleen ik kom tot nu toe niet verder dan deze drie



Equiflexion is een hele goede!! Voer ik ook.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:59

Winny59 schreef:
plutolover schreef:
waarom is het zo duur allemaal... ongv 80 euro per maand...

en los kopen is ook niet goedkoper



Vorige week CartiAid Vloeibaar gekocht bij EquiCanine voor 59,30 voor 40 dagen. Dat is ongeveer de helft.


Deze heb ik nu ook besteld. Twijfelde tussen de senior variant of de gewone. Heb toch gewone gekozen

Omdat ik al Duivelsklauw enz geef

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:59

Vraagje. Heeft iemand hier ervaring met kunststof beslag bij paarden met artrose? Wij rijden veel buitenritten, omdat in de bak rijden niet mag. Echter door de stukjes weg die we oversteken slijten de hoeven te snel, blote voeten lukt dus niet. Ik heb nu gewone lichte ijzers eronder, maar dat absorbeert schrokken niet. Is kunststof beslag dan beter? Blijft dat ook wat zitten?

Westerntrail

Berichten: 1745
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:40

NietBekend schreef:
Vraagje. Heeft iemand hier ervaring met kunststof beslag bij paarden met artrose? Wij rijden veel buitenritten, omdat in de bak rijden niet mag. Echter door de stukjes weg die we oversteken slijten de hoeven te snel, blote voeten lukt dus niet. Ik heb nu gewone lichte ijzers eronder, maar dat absorbeert schrokken niet. Is kunststof beslag dan beter? Blijft dat ook wat zitten?


Ik heb geen ervaring met kunstof beslag, maar wil even zeggen ik heb mijn paard op ijzers met zooltjes er tussen werkt bij mij paard prima. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:41

Westerntrail schreef:
NietBekend schreef:
Vraagje. Heeft iemand hier ervaring met kunststof beslag bij paarden met artrose? Wij rijden veel buitenritten, omdat in de bak rijden niet mag. Echter door de stukjes weg die we oversteken slijten de hoeven te snel, blote voeten lukt dus niet. Ik heb nu gewone lichte ijzers eronder, maar dat absorbeert schrokken niet. Is kunststof beslag dan beter? Blijft dat ook wat zitten?


Ik heb geen ervaring met kunstof beslag, maar wil even zeggen ik heb mijn paard op ijzers met zooltjes er tussen werkt bij mij paard prima. :)


Ik heb de mijne nu ook zo'n 5 weken op zooltjes met ijzers en lijkt tot nu toe prima te helpen. Hij durft ook weer te schrikken en weg te rennen hahahah

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:25

Marije_1997 schreef:
Westerntrail schreef:

Ik heb geen ervaring met kunstof beslag, maar wil even zeggen ik heb mijn paard op ijzers met zooltjes er tussen werkt bij mij paard prima. :)


Ik heb de mijne nu ook zo'n 5 weken op zooltjes met ijzers en lijkt tot nu toe prima te helpen. Hij durft ook weer te schrikken en weg te rennen hahahah


Bedankt voor jullie verhaal. Ik heb het daar ook over gehad met de hoefsmid, maar dat is veel zwaarder beslag dan wat hij nu heeft/gewend is. Aangezien zijn hoeven verder wel sterk zijn, raadde hij het mij af. Het zal dan geen voordeel leveren.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:41

Nou sorry, maar het gewicht van de ijzers op zich zal echt niet het probleem zijn....
Mijn paard heeft al járen artrose en loopt mede daarom op ijzers met zolen.
Kunststof ijzers zijn juist erg stroef en remmen nog meer af, ik ben juist blij met de gewone ijzers die nog enigszins glijden...( als de nagels beetje gesleten zijn)

En ik heb altijd iedere dag over straat gereden. Het gaat niet alleen om demping maar ook om het afrollen...ligt aan de plaats van de artrose, mijn paard heeft het in de kogels.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:08

Ik heb ooit een HKO paard op kunstof ijzers gehad en die knapte daar wel erg van op. Maar ze glijden inderdaad niet, dus dat geeft weer meer risico's op peesblessures e.d.

Weten jullie of duivelsklauw na een tijdje minder werkt als pijnstilling?

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:55

Heyhallo,

Behoorlijk stille meelezer hier. Mijn paard is eind januari geconstateerd met artrose in haar facetgewrichten. Ingespoten met corticosteroiden en hyaluronzuur maar dit mocht helaas niet baten. Nu een tildreninfuus gekregen in de hoop dat dat wel aanslaat.

De kliniek is heel realistisch naar mij geweest en aangegeven dat het infuus een kleine kans van slagen heeft omdat het inspuiten ook resultaat gaf van korte duur (korter dan 3 maanden). Dit infuus is echter de laatste kans voor mijn paardje.

Wie heeft ervaring er mee dat inspuiten niet werkt? En hoe is dat verder verlopen? Of wellicht zelfs ervaring met tildreninfuus?


De pijn van mijn paard is te erg voor poedertjes en dergelijke, dus dat zal helaas geen realistische optie zijn. Erg benieuwd naar jullie antwoorden.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:08

Weet alleen van meer dan 10 jaar geleden een artrose paard wat twee keer ingespoten is met coistericiden, mocht ook maar twee keer toendertijd. Eerste keer hielp een half jaar, tweede keer iets minder lang..uiteindelijk woekerde de artrose door en kon het paard daarna alsnog ingeslapen worden.

Dus niet zo positief...

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:47

Sorry. Ik ben geen fan van inspuiten met wat dan ook.. net wat hier voor genoemd word; helpt steeds minder lang... mijn paard heeft spat in beide sprongen en voor in de knie artrose.. loopt als een tierelier sinds het vast gegroeid is. Zot gunstig dus tijd geven en goede voeding en management doen wonderen

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:02

Ik heb er gisteren voor gekozen om beide knieën wel in te spuiten. Met SI heb ik hele fijne resultaten.
Mocht het voor de knie niet werken kan ik nog kiezen voor PRP. Dus ik vind inspuiten niet perse slecht. Behalve als je elk half jaar terug kan komen. Dan gaat het niet goed.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:12

DenieesB schreef:
Heyhallo,

Behoorlijk stille meelezer hier. Mijn paard is eind januari geconstateerd met artrose in haar facetgewrichten. Ingespoten met corticosteroiden en hyaluronzuur maar dit mocht helaas niet baten. Nu een tildreninfuus gekregen in de hoop dat dat wel aanslaat.

De kliniek is heel realistisch naar mij geweest en aangegeven dat het infuus een kleine kans van slagen heeft omdat het inspuiten ook resultaat gaf van korte duur (korter dan 3 maanden). Dit infuus is echter de laatste kans voor mijn paardje.

Wie heeft ervaring er mee dat inspuiten niet werkt? En hoe is dat verder verlopen? Of wellicht zelfs ervaring met tildreninfuus?


De pijn van mijn paard is te erg voor poedertjes en dergelijke, dus dat zal helaas geen realistische optie zijn. Erg benieuwd naar jullie antwoorden.


Ik heb veel ervaring met inspuiten, zowel corticosteroïden als hyaluronzuur. Het werkt inderdaad steeds korter. Op dit moment kan ik hem niet rijden. Ik ben nu aan het kijken naar polyacrylamide gel injecties. Dat is een soort laatste stadium mogelijkheid. De rest is niet meer mogelijk, omdat het in een te ver stadium is.

Tyrzavm

Berichten: 1626
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Wilp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:42

:wave:

Ik ga dit topic ook even volgen.
Bij mijn paard is er in Februari spat geconstateerd in een van zijn achterbenen.

Afbeelding

Bovenste foto is het been waar de spat goed te zien is. Ook enorme botverkalking aan de binnenkant van dit been ter grote van zowat een golfbal. Gewricht van het andere been was helemaal goed.

Mijn paard heeft dus nooit echt kreupel gelopen, eens een paar stappen en daarna amper tot niet. Toch werd dit de weken ervoor steeds vaker en toen zag ik de bult en dacht ik meteen aan spat. DA geeft aan hem een jaar rust te geven en rond augustus nog eens een foto te laten maken om te kijken hoe het ervoor staat met het verkalken van de 2 gewrichtjes.

Cynthia82

Berichten: 9317
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:03

Hai allemaal,

ik wil me hier graag aanmelden met mijn merrie Daisy. Daisy is een Haflingermerrie die 8 juni 25 jaar wordt. Ze heeft al langer artrose, maar ik vind haar sinds vorig jaar echt oud worden. Afgelopen winter is ze ook best mager geweest, ondanks dat ze genoeg te eten kreeg. Ze stond in de winter bij mensen thuis in Lunteren, omdat ze daar in de winter overdag zelf kon kiezen of ze binnen of buiten wilde staan. Hier kan ik dat haar helaas niet bieden.

Sinds 25 april is ze weer lekker thuis en staat ze 24/7 op de wei. Ze is qua gewicht wel wat bijgekomen, maar ze liep echt slecht.
Afgelopen vrijdag is de osteopaat/chiropractor geweest. Daarnaast heeft ze ook dry-needling toegepast.
Dais heeft overduidelijk last van de artrose in haar kogels voor én achter. Haar spronggewrichten zitten zó vol met vocht dat het daar lastig voelen is. Voor in haar knie heeft ze ook wat artrose, maar minimaal voor haar leeftijd. Haar hals is goed.

Ze heeft zo'n pijn in vooral haar achterhand dat ze heel lang zo veel mogelijk heeft gecompenseerd en daardoor zat haar hele lichaam helemaal vast. Vooral op haar SI-gewrichten vond ze de behandeling niet fijn.

Na de behandeling moest ze echt weer even wennen aan hoe haar lichaam beweegt :) maar na een paar uurtjes leek ze iets makkelijker te bewegen.
Ze gaat nu een week op Bute en ik heb Duivelsklauw besteld, zodat ze na de Bute gelijk over kan stappen. En nu is het afwachten wat er gebeurt de komende tijd. Gaat de Bute helpen? Gaat de Duivelsklauw helpen? Zit ze heel snel weer zo vast van de pijn?
Als het goed blijft gaan wordt ze over drie maanden als mijn andere (net drachtige) merrie behandeld mag worden weer behandeld. Dus nu is het afwachten.. Hoe reageert ze nu na de behandeling, en op de Bute en straks op de Duivelsklauw?

Ze loopt in ieder geval een stuk fijner en ruimer achter, maar ze staat nog steeds heel vaak zoals op deze foto's. Of dit betekent dat ze nog pijn heeft, of dat het inmiddels een voorkeurshouding is geworden, weet ik niet. Dat heb ik net ook aan de osteo gevraagd.

Ik lees vanaf hier graag mee met jullie verhalen om zo veel mogelijk kennis op te doen en als jullie nog tips voor mij hebben, zijn die meer dan welkom.

Knappe Dais <3
Afbeelding

En zo staat ze vaak
Afbeelding

Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:17

lastig

mijn haf van 22 hou ik echt soepel door grondwerk, en werk aan de hand enz. Als ik hem echt stil stil zet wordt hi juist stijver. mijne staat nu ook even op metacam, en dit mag ik combineren met duivelsklauw omdat ik hem toch van zijn ijzers met demping af heb gehaald. Waarom omdat ik niks merk van zijn atrose.

Maar omdat hij nu toch last heeft van zn hoeven en zn voeten totaal anders neerzet dan met zn ijzers en demping is hij wat overbelast geraakt. Volgende week moet ik stoppen en dan verder kijken hoe hij dan gaat lopen.

maar ook hierin zegt mijn dierenarts vooral bewegen. hij staat 24/7 in de hit dus bewegen doet hij wel.

ps ik heb in je profiel gespiekt. onze haflingers hebben dezelfde pa!

Cynthia82

Berichten: 9317
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:22

Stanley, ja dat is een Star :) Daisy dr volle broertje van één jaar jonger, heet ook zo :)
Ik ga ook even in jouw topic spieken :)

Leuk halfbroertje! Niet zo'n brede bles als Star vaak doorgaf :)

Ik probeer een paar keer in de week met Dais te wandelen, maar van de week wilde ze echt niet (voor de osteo kwam). Ze liep heel traag en ook wat onregelmatig achter. Toen ik haar ztilzette, tilde ze haar linker achterbeen op en die wilde ze ook niet meer neerzetten. Dat deed ze ook toen de osteopaat haar net had behandeld. Op zulke momenten kan ik gewoon niet wandelen met haar.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:35

Dan zou ik zeker niet wandelen dan geef ze zelf al aan dat ze last heeft ind.

Stanley van mij lijkt op z’n moeder... heb zelf getwijfeld of de mijne wel wel een star was.. en of niet verkeerde paspoort had.. (toen hadden we nog geen chips)

Maar toen ik de foto van z’n moeder zag.. dacht ik eh.. ja een mamma’s kindje.

Keer ook bij star wezen kijken en die man had hele verhalen over star z’n karakter leek net of hij het over Stanley had.

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:59

Cynthia82 schreef:
Hai allemaal,

ik wil me hier graag aanmelden met mijn merrie Daisy. Daisy is een Haflingermerrie die 8 juni 25 jaar wordt. Ze heeft al langer artrose, maar ik vind haar sinds vorig jaar echt oud worden. Afgelopen winter is ze ook best mager geweest, ondanks dat ze genoeg te eten kreeg. Ze stond in de winter bij mensen thuis in Lunteren, omdat ze daar in de winter overdag zelf kon kiezen of ze binnen of buiten wilde staan. Hier kan ik dat haar helaas niet bieden.

Sinds 25 april is ze weer lekker thuis en staat ze 24/7 op de wei. Ze is qua gewicht wel wat bijgekomen, maar ze liep echt slecht.
Afgelopen vrijdag is de osteopaat/chiropractor geweest. Daarnaast heeft ze ook dry-needling toegepast.
Dais heeft overduidelijk last van de artrose in haar kogels voor én achter. Haar spronggewrichten zitten zó vol met vocht dat het daar lastig voelen is. Voor in haar knie heeft ze ook wat artrose, maar minimaal voor haar leeftijd. Haar hals is goed.

Ze heeft zo'n pijn in vooral haar achterhand dat ze heel lang zo veel mogelijk heeft gecompenseerd en daardoor zat haar hele lichaam helemaal vast. Vooral op haar SI-gewrichten vond ze de behandeling niet fijn.

Na de behandeling moest ze echt weer even wennen aan hoe haar lichaam beweegt :) maar na een paar uurtjes leek ze iets makkelijker te bewegen.
Ze gaat nu een week op Bute en ik heb Duivelsklauw besteld, zodat ze na de Bute gelijk over kan stappen. En nu is het afwachten wat er gebeurt de komende tijd. Gaat de Bute helpen? Gaat de Duivelsklauw helpen? Zit ze heel snel weer zo vast van de pijn?
Als het goed blijft gaan wordt ze over drie maanden als mijn andere (net drachtige) merrie behandeld mag worden weer behandeld. Dus nu is het afwachten.. Hoe reageert ze nu na de behandeling, en op de Bute en straks op de Duivelsklauw?

Ze loopt in ieder geval een stuk fijner en ruimer achter, maar ze staat nog steeds heel vaak zoals op deze foto's. Of dit betekent dat ze nog pijn heeft, of dat het inmiddels een voorkeurshouding is geworden, weet ik niet. Dat heb ik net ook aan de osteo gevraagd.

Ik lees vanaf hier graag mee met jullie verhalen om zo veel mogelijk kennis op te doen en als jullie nog tips voor mij hebben, zijn die meer dan welkom.

Knappe Dais <3
[ [url=m/CQt7Nr.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zo staat ze vaak
[ [url=m/TEJlcf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1WC0Br.jpg]Afbeelding[/url] ]


Niet om je te ontmoedigen maar zo'n houding is wel echt om de voorbenen te ontlasten en ze heeft er dus echt pijn aan. Ik heb dit vaker gezien.
Als de pony ook echt aan geeft niet te willen wandelen of zelfs dan niet goed/ beter gaat lopen na 5/10 minuten dan is het erg van binnen.

Cynthia82

Berichten: 9317
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:33

Leuk is dat he, die gelijkenissen tussen je pony en de ouders? Daisy is echt de vrouwelijke versie van Star qua uitstraling en bles.

Elisa, ik weet het :(
Ik had gisteren deze foto's doorgestuurd naar de osteo en zij gaf ook aan dat ze dan nog steeds pijn heeft (ondanks de Buut), dus misschien kon ik eerst twee zakjes gaan geven.
Vanmorgen de veearts gesproken en die gaf aan dat je in sommige gevallen 1 of 2 dagen 2 zakjes kan geven, maar daarna wel verlagen naar 1 zakje.

Op internet vind ik:
Dag 1: 1 of 2 zakjes per 450 kilo
Dag 2: 1 zakje per 450 kilo
Daarna: 1 zakje per één of twee dagen.

Na 4-5 dagen geen verbetering, dan moet je stoppen.

Dais haalt de 450 kilo net denk ik, dus om na 5 dagen één zakje per dag, nu één of twee dagen twee zakjes te gaan geven en dan weer eentje, voelt voor mij niet heel zinvol.

De veearts vond het wel prima om de Duivelsklauw erbij te gaan geven. Dus daar begin ik dan vandaag maar alvast mee ipv zondag als de Buut op was.
En dan nog maar even goed aankijken. Maar ik ga er niet te lang mee proberen als ze echt veel pijn heeft.

Earth

Berichten: 7930
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:26

Cynthia, ik ben meelezer want ik vind dit topic wel interessant, maar ik schrik wel een beetje van dit beeld. Dit paard heeft echt flink pijn, en dat ze zo vast zit in haar lijf zal wellicht komen door overcompenseren. Ik zou het niet te lang rekken, kijken of ze gaat veranderen door de bute, maar niet te lang door modderen. Soms is het gewoon genoeg he :(:)

Cynthia82

Berichten: 9317
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:28

Ik ben het helemaal met jullie eens hoor. Ik ga ook zeker niet te lang rekken. Maar ik wilde wel de osteo en pijnstillers geprobeerd hebben voordat ik de beslissing neem (ijdele hoop misschien. Net als dat ik hoopte dat ze staan ondanks pijnstillers een voorkeurshouding kon zijn).

Als ze zo blijft en niet verbetert, houdt het snel op.

Ze is ook in een paar jaar heel oud geworden.
Vier jaar geleden:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

En jullie meningen helpen me zeker. Na 25 jaar samen zie je soms de werkelijkheid niet helemaal.