topic over rotstraal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

topic over rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 19:40

Aangezien er veel topics over rotstraal geopend worden is hier in overleg een centraal topic.
Hier kan je al je vragen, ervaringen en/of tips over rotstraal kwijt.

Even een korte inleiding:

Rotstraal wordt veroorzaakt door een anaëroob micro-organisme.
Anaëroob wil zeggen dat het een organisme is dat alleen kan leven in een zuurstofarme omgeving. De ammoniak in urine wordt door bacteriën omgezet in salpeterzuur. Dit zuur heeft een oplossende eigenschap, en tast de straal aan.

Een andere groep bacteriën gaat dit hoorn verteren, oftewel opeten.
Dit proces wordt verrotten genoemd. De bacterie gaat lekker in de straal zitten (want hij kan alleen functioneren zonder zuurstof) en vreet zich wegen door de straal heen. Vandaar de rare flappen aan- en groeven in de straal. De vieze stinkende prut is heel simpel gezegd de ontlasting van de bacteriën! De bacterie plant zich razendsnel voort en de straal wordt ondermijnd. Dit proces herkennen we als rotstraal.

Het is dus belangrijk dat er zuurstof bij komt door de straal goed uit te laten snijden door de hoefsmid en daarna te behandelen met een middel tegen rotstraal. De stal dient goed uitgemest te worden en het paard moet voldoende beweging hebben (doorbloeding bevordert genezing). Verder dient het paard tijdig bekapt te worden, in geval van rotstraal even iets vaker.

Rotstraal komt vooral voor bij paarden die veelal op stal staan. Bij paarden die veel of alleen maar buiten staan komt het veel minder voor.
Dit heeft te maken met een aantal dingen:

- De doorbloeding van de hoef,
- Hygiëne en verzorging,
- De vorm van de hoef.

Paarden die veel bewegen hebben een betere doorbloeding in de hoef.
Hierdoor is de hoef gezond. Een paard dat veel op stal staat heeft veel minder doorbloeding in de hoeven, en tevens heeft urine de kans om de straal te ondermijnen (hygiëne). Echter: paarden die constant buiten in een modderwei staan hebben ook kans op rotstraal; de modder vermengt zich met mest en urine, en als de hoeven te weinig verzorging krijgen is het mogelijk dat ook deze paarden last krijgen van rotstraal.

De hoefvorm is ook van belang, maar dit heeft indirect te maken met doorbloeding. Een paard met hele smalle hoeven heeft een minder goede doorbloeding en heeft vaak ook een hele smalle straal.
Deze voet lost minder snel vuil dan een wijdere hoef.
Een wijdere, rondere hoef met een flinke straal lost makkelijker vuil en heeft een betere doorbloeding dan een nauwe, smalle hoef met een kleine straal.

Afbeelding
Rotstraal bij een 'klemhoef'

Er bestaan heel veel middeltjes om rotstraal mee te behandelen, bij het ene paard werkt het ene middel weer beter dan bij het andere.

* Stockholmer bruine teer werd vroeger vaak gebruikt, werkt vooral preventief en als de straal echt heel goed is schoongesneden.
* CTC spray (verkrijgbaar bij de DA halen), voorheen OTC spray. Ook wel 'blauwspray'.
* Tandpasta (droogt uit).
* Koudgeslagen honing of honingzalven (geneest).
* Citroensap, azijn, tea tree olie en andere 'zure' huis/tuin en keuken middelen die bacteriën doden worden ook wel gebruikt. *Ook chloor, bleek en formaldehyde worden door sommige mensen (op verdunde basis) gebruikt.
* Bij hele hardnekkige rotstraal wordt door sommige mensen 'droogzetters' voor koeien gebruikt.
* Ten slotte de merkmiddelen, zoals oa:
- Kevin Bacon Hoofsolution,
- Hypozin (op basis van zinkzalf),
- Hipposol,
- Egyptische zalf,
- Thrushremedy,
- NT Dry,
- Dry Feet,
- Hoof and sole hardener.

Wat is natuurlijk het allerbelangrijkste..?
De oorzaak aanpakken van de rotstraal! Ga even voor jezelf een aantal punten na:

- Heeft mijn paard wel voldoende bewegingsvrijheid?
- Wordt de stal wel goed schoongehouden?
- Komt de hoefsmid regelmatig?
- Worden de hoeven goed schoongehouden?
- Is de vochtbalans in de hoeven goed?

Ik zou zeggen, brand los!

DanaDeen

Re: Centraal topic over rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:00

Mij werd aangeraden om Dettol onder de hoef te sprayen, heeft een ontsmettende werking (en natuurlijk een schone stal)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:19

Ook tea-tree olie werkt erg goed bij rotstraal. Zowel preventief als wanneer het al zover is :j

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 17:44

Dettol, ja waarom niet? Tea tree olie werkt inderdaad prima, staat ook in mijn lijstje :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:35

Ligt er toch wel aan welke tea tree olie neem ik aan.... Ik heb een flesje met een waarschuwing erop dat het kan in branden. Lijkt me niet zo fijn als de hoeflederhuid open ligt !
Ik gebruik "Goo" van Pete ramey. Is een combi van anti schimmel middel ( tegen schimmelvoeten bij mensen b.v. ) en antibioticazalf ( droogzetter b.v. ).

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:25

Goede tekst en initiatief SB!
De droogzetters gebruik ik idd ook bij heul hardnekkige rotstraal en bij diepzittende hoefzweren.
Droogzetters worden normaal gebruikt bij speenontsteking bij melkkoeien.
Vroeger kom je ze gewoon kopen bij de welkoop,ik weet niet of dat nog zo is omdat er penicilline inzit.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 14:49

@Maris: jij had een paard met steeds weer terugkerende rotstraal als ik het me goed herinner. Hoe lang gebruik je dit middel nu, en zie je al resultaat?
De tea-tree olie van Chi, die je voor een paar euro bij de drogist kunt kopen, is juist verzorgend voor de huid (je kan er zelfs mee in bad, als je dat al zou willen, yuk).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:04

Ja klopt, mijn paard had al jaren rotstraal aan alle 4 de hoeven. Als ik de Goo gebruik is het binnen een week of 6 al een heel eind goed. het komt alleen in de winter gemakkelijk terug ( vanwege zijn smalle hoeven ). Maar dan weet ik nu wat ik eraan moet doen ;)

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:58

Ik zie vaak deze tip voorbijkomen:
`Als je paard rotstraal heeft, smeer er dan tandpasta op`
Ik weet zelf nooit zo goed wat ik er van moet denken, weten jullie of dit echt werkt? :)

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:52

Gewoon dikke bleek... werkt super!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 21:40

@1906: tandpasta werkt wel in sommige gevallen. Maar er zijn betere middeltjes, zoals bijv. CTC spray :)
@bir: ik zou het wel eng vinden om dat soort dingen te gebruiken. Maar als het werkt.. Gebruik je het dan onverdund?

wadorijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:51

Een heel goed middel tegen rotstraal is kevin Bacon's hoof solution. Snel resultaat makkelijk aan te brengen. Dood bacteriën en hersteld de hoornlaag. Te bestellen op: http://www.kevinbacons.nl

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:54

ik kom iedere dag bij mijn paard en poets haar dan ook en toch heeft
mijn paard heeft aan 3 voeten rotstraal gehad,
nu nog maar aan 1, ze liep er ook kreupel op.
gebruik ook hypozin, dit kun je het beste met een doktersspuitje (zonder naald natuurlijk)
in de straal spuiten, gebruik het om de dag en zo kun je goed bij de
rotstraal komen, en goed weg laten snijden door de smid.
ze liep weer als vanouds, is nog niet over, maar gaat de goede kant op

IndianaBronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:10

Is Blauw tinctuur spray (ik geloof van sectolin) niet ook een nieuwe variant van CTC spray?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:14

heb de mijne vanaf vandaag noodgedwongen binnen gehouden. Zijn rotstaal in combinatie met zeer weke hoeven is zo erg nu, dat ik die overweging heb moeten maken om zijn hoeven enigszins de gelegenheid te geven te herstellen. De paddocks zijn drijfnat en het is op die manier dwijlen met de kraan open.

Ik heb goede ervaringen met dry feet. de straal word er mooi hard van maar breid nog steeds wel uit zeg maar...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:00

Mijn paard heeft ook rotstraal. Ik heb het eerst met Hipposol behandeld, en toen mijn HS kwam vond hij het er prima uit zien en zei dat het rustig was! Ik blij, beetje te blij, door er even niets aan te doen (geen hipposol) en nu is het dus 3 dubbel terug. Het gaat ook best diep :(
Ik heb nu egyptische zelf gekocht, maar wat een rot spul. Ik had gisteren enorm ruzie, dikke drapbobbel die in het flesje bleef zitten, kreeg het niet gemengt, en toen vloog de hele dop eraf := Handen en voeten paard helemaal onder := Vandaag heb ik het flesje eerst in warm water gelegd, dat lijkt te werken en ging een stuk beter.
Ik doe een watje vol egyptische zalf in de rotstraal holte en laat dat zitten. Ik verschoon het iedere dag; hoeven even in biotex, schoonmaken, drogen, egyptische zalf, watje. HOpelijk werkt dat.

Ik heb nooit met rotstraal te maken gehad bij mijn paard... een paard op stal had het wel een, dan werd er echte teer in gedaan ook met watten, 1 malig, en was het over. Maar ik lees verder alleen maar negatief over teer.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 22:08

Hihi, Egyptische zalf is inderdaad niet het aller-handigste spul vind ik...
Heb je al eens CTC spray geprobeerd?

Vroegah werden eigenlijk heel veel paarden met Stockholmer teer behandeld. De verhalen dat het afsluit e.d. kan ik best inkomen, maar het heeft bij veel paarden geholpen! Heb nog steeds een bus teer staan, maar gebruik het zelden.

Over de Sectolin blauw tinctuur spray staat alleen dit op de site: Een reinigingsvloeistof voor de hygiënische verzorging van alledaagse uitwendige huidproblemen van paarden en andere dieren. Werkt ontsmettend en voorkomt de vorming van wildvlees.
Kan nergens ingrediënten vinden. Geen idee of het dus hetzelfde is als CTC, Cyclo-spray of andere blauw/violet/groen/paars-sprays. Tjonge wat een hoop blauwe sprays zijn er toch op de markt.
Dan is er ook nog Animedazon spray, ook een Chloortetracyclinehydrochloride (leuk scrabblewoord) spray.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:12

Moet je de dettol nog aanlegen met iets? Moet je het na de hand uitspoelen?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:18

Mijn pony heeft ook een poos last gehad van rotstraal. Hij heeft op dit moment nog 1 diepe straalgroeve aan een achterhoef waardoor ik hem blijf behandelen. Ik heb egyptische zalf geprobeerd, ctc spray, hipposol en gebruik sinds kort hoof en sole hardener. Met het laatste middel zie ik vrij snel resultaat. Mijn pony staat 24/7 buiten waardoor ik een middel moet hebben wat snel intrekt (lees binnen 10 minuten) omdat zijn hoeven anders weer nat worden waardoor het middel niet meer werkzaam is. Met hoof en sole kun je dmv het kleine spuitje wat er bij dit goed in de groeve komen en ik merk dat zijn hoeven er harder van worden.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:02

Tova schreef:
Moet je de dettol nog aanlegen met iets? Moet je het na de hand uitspoelen?

Dettol hoeft niet aangelengd te worden en je hoeft het ook niet uit te spoelen, ik deed het altijd in een lege fles staart en manen spray en deed het zo onder de hoeven (of in zo'n bakje met een kwast er in)

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:28

Helaas hier ook weer beginnende rotstraal aan beide achterbenen. Oorzaak is bekend, teveel op stal staan dit keer. Stralen zijn nu schoon, hopelijk komt de nt dry vandaag of morgen binnen. En dan dus ook zorgen dat de stal schoon blijft. Hopen op beterschap na gesprek.
Vraag: voorhoef heeft nog steeds restverschijnselen van de vorige keer (nat weiland afgelopen zomer). De straalgroeve is nog diep. Kloof loopt door naar boven. Echter is het droog, eerder te droog. Wat is volgens jullie het beste om hiermee te doen?

Linnes11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:43

Heeft iemand de ervaring om eerst de hoeven met Betadine te wassen en daarna te teren?
Mijn paard heeft voldoende beweging, maar toch 2 hoeven met rotstraal.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:48

Hier ook 1 met rotstraal, is gelukkig bijna weg.
Mijn hoefsmid heeft het zo ver mogelijk weggesneden en adviseerde om het eerst ste wassen met betadine en dan blauwspray op te spuiten (de ouderwetse had mn schoonvader nog gelukkig). Ik heb zelf maar bedacht om de voet daarvoor nog even in de biotex te zetten om te zuiveren.
Dan goed afdrogen en dan blauwspray erop.
Na een paar dagen zag je echt duidelijk verschil!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:56

Ik maak het meestal goed schoon met een biotex oplossing.
Ik spuit dan met een oude wormenkuurspuit de hoeven helemaal uit.

Daarna doe ik er CTC op. (Nadeel: blauwe handen) of Egyptische zalf. (nadeel: dat dat niet altijd even vloeibaar is of soms ineens heel erg vloeibaar.... Sta je te knijpen en ineens zit alles inder....)

bir schreef:

Dit gebruikte een vroegere stalgenoot altijd. Werkte inderdaad wel goed.

Mijn smid zei vorige keer een keer dat ik mijn stal te goed bijhoud. Sharonne heeft namelijk hele harde hoeven. (zo grappig toen hij eens een stagaire bij zich had :+ )
Waarop ik hem gevraagd heeft wat hij liever heeft. Harde hoeven of Rotstraal.
Hij koos voor de harde hoeven.

Nu zijn we net na de koude dagen en dan komt de rotstraal weer eens naar boven.
Paar weken de stal wat opgepot gehouden en meteen weer een vieze, stinkende bende....
Dus goed schoongemaakt, daarna ingespoten en toen was het direct een stuk beter. Nu even goed in de gaten houden.

Linnes11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:03

bir schreef:

Dikke bleek??
Kan dat ook?
Was je de hoeven dan eerst, daarna bleek en dan nog iets erop? ZOals teer ofzo?
Of alleen de bleek!?