Een kijkje ín de hoef, zonder röntgenfoto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Een kijkje ín de hoef, zonder röntgenfoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 22:26

Een kijkje ín een hoef, zonder röntgenapparatuur Haha!
Ik was vanavond even bezig met wat hoeven en dacht kom, laat ik eens ipv een vraag op [BEH] eens wat informatiefs zetten Ja

Afbeelding
Die 'boogjes' die omhoog steken dat zijn de steunsels die doorlopen tot ín de hoef, nu zie je ook meteen waarom het belangrijk is dat ze niet te ver boven de zool uitsteken aan de onderkant, dan drukken ze namelijk bij elke stap het levende weefsel ín de hoef samen, je krijgt een soort knijper-effect. De straal is opgekruld bij deze hoef, omdat de hoef is uitgedroogd omdat deze al een tijdje in de huiskamer staat. Clown

hier is goed te zien hoe de witte lijn eruit ziet, het is een soort champignonstructuur
Afbeelding

Dit zijn twee hoefbenen, van een groot en een klein paard. Het hoefbeen is het (grootste) bot dat ín de hoef zit.
Afbeelding
goed te zien is, dat de linkerhoef last heeft gehad van verbening van het hoefkraakbeen, dat zijn die uitstulpingen aan de achterkant. Door irritatie en overbelasting (veel springen, of veel beweging met ijzers over asfalt, gebrek aan schokdemping door toonlanden) wordt het kraakbeen 'verbeent' en gaat eruit zien als bot. Het verliest zijn flexibiliteit en kan leiden tot kreupelheid.

Afbeelding
Hier is goed te zien dat een hoefbeen 'hol' is aan de binnenkant. Bij het doormiddenzagen van een hoef is het dan vaak net alsof een hoefbeen niet meer parallel aan de grond staat.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 27-02-08 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

corina21

Re: Een kijkje ín de hoef, zonder röntgenfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:28

dit is echt wel eensiets anders dan rontgen,
vind het er interesant uitzien,

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:29

Nou arabesk, dit is nog eens informatief. mag je van mij nog wel vaker doen.... Hoe ben je aan de hoef en hoefbeentjes gekomen? of heb je dit gewoon zelf voor uitleg of zo? Heb je nog meer, over de beenderen/pezen enz. Vind dit wel heel interessant...

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:32

Interessant ! *LOL*
Maar dat hoef ik niet in de huiskamer te hebben Nagelbijten / Gniffelen Hoe kom je eraan ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 22:33

Zammie schreef:
Nou arabesk, dit is nog eens informatief. mag je van mij nog wel vaker doen.... Hoe ben je aan de hoef en hoefbeentjes gekomen? of heb je dit gewoon zelf voor uitleg of zo? Heb je nog meer, over de beenderen/pezen enz. Vind dit wel heel interessant...

Wil je echt weten hoe je hieraan komt? Cool

Misselijk

Met neme een hoef van de slacht, grave hem in. Wachte een tijdje. Grave hem op, zodanig dat ie nog niet té verrot is. Op een gegeven moment laat het been los van de hoornschoen. Men visse de hoornschoen uit de grond, legt deze te drogen (schoonmaken).

Grave de rest van de hoef weer in, wacht nog wat langer totdat alles weggevreten is. Vis het bot op, gooi het in de H2O2. Klaar.

Als ik zin en tijd heb, zal ik ook een keer voor jullie de doormiddengezaagde hoef fotograferen die hier in de vriezer ligt voor de cursussen. Vork

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:34

Super interessant. Zie deze dingen wel vaker, maar dan zonder de heldere uitleg. Mocht je weer iets hebben, ik ga kijken Tong uitsteken

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:35

Jaren geleden heb ik mijn lieve Lector-merrie moeten laten inslapen omdat ze een ernstige vorm van verbening van het hoefkraakbeen had.
Interessant om dit nu eens goed te kunnen bekijken.

edit:
RianneH schreef:
Super interessant. Zie deze dingen wel vaker, maar dan zonder de heldere uitleg. Mocht je weer iets hebben, ik ga kijken Tong uitsteken

Ik dus ook..

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:37

vond met name de 'witte lijn' interessant om zo te zien, nooit geweten hoe die structuur was...

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:38

super intressant! Ja

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:43

heb het aandachtig zitten bestuderen, echt interessant, ik wacht met smart op een nieuw onderwerp van je

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:44

Je mag van mij de doormidden gezaagde hoef ook wel plaatsen. heb het weleens gezien, maar met jouw uitleg erbij wordt het allemaal wel duidelijk....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:45

jeetje wel super interesant hoor

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:46

Wat ziet dat er mooi uit zo'n binnenkant van een hoef, ik wist helemaal niet dat het er zo champignon achtig uitzag.
Heb je het niet te lang in de grond laten zitten? Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 23:03

Citaat:
vond met name de 'witte lijn' interessant om zo te zien, nooit geweten hoe die structuur was...

realiseer je eens dat daar dus ook de hoefnagels ingaan Nors opkijken als een paard beslagen wordt

schimmels bactieriën en andere zooi kan dus makkelijker binnenkomen via de gaten die de nagels hebben gemaakt, en langs de nagels kan dus nogal wat rotzooi binnendringen en de witte lijn aantasten

de witte lijn fungeert als een soort klitteband tussen de hoefwand en het hoefbeen. Het hoefbeen hangt ín de hoef. Als de witte lijn niet gezond is, gaat het hoefbeen drukken op het onderliggende weefsel, dat veroorzaakt ontstekingen en gevoeligheid. (In extreme gevallen hoefbevangenheid)

Heel veel paarden die gevoelig lopen, hebben niet een te dunne zool of wat dan ook, maar een slechte witte lijn.

Ook voeding en ziektes of medicijnen kunnen de witte lijn aantasten.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:09

Écht intressant! Wow!
Heel gaaf om dat zo eens te kunnen bekijken, en wat ben ik blij dat die van mij niet op ijzers staan Haha! !

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:10

Jeetje, wat kan je dan het beste doen als je paard veel buiten loopt ipv beslaan om de hoef hard te houden?
Jij weet wel veel over hoeven trouwens, hoe komt dat zo? Hobby, nieuwschierigheid, of studie?

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:11

super interessant!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:17

Arabesk: Ik weet dat je NH-er bent en dat is natuurlijk je goed recht en ben altijd wel nieuwsgierig naar je uitleg over bepaalde dingen, maar ik heb in het verleden altijd de paarden op ijzers gehad. Dagelijks over straat en wedstrijden rijden, nou dan kun je niet zonder hoor... En heb dus nooit geen problemen gehad met de hoeven op het gebied van gevoeligheid o.i.d. Ik praat nu over een periode van zeker 18 jaar dat ik de paarden/ponies op ijzers heb gehad. Nu lopen ze op blote voeten omdat ik weinig op straat kom en geen wedstrijden meer rijd en vorig jaar had ik er wel eentje met zeer gevoelig zolen.... Heb foto's laten maken en er was niks te zien op de foto's en natuurlijk kreupelheidsonderzoek en daar kwam ook uit dat het in de hoef zat. (Hoefsmid dacht ontsteking, maar kon na meerdere keren langs te zijn geweest niets vinden) heb nu een andere (traditionele) hoefsmid en na een paar keer bekappen door hem loopt ze weer perfect. Ze staat nu weer wat hoger op d'r verzenen en heeft meer zool. Dit is toch het tegenopvergestelde van NH bekappen of niet?

SenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:43

Zeer interessant!
Wel wat vraagjes....
Die straal he, is die nou samengeknepen? Dus zou hij eigenlijk nog breder moeten worden en is hij nu te smal?

En wat ik me ook nooit zo heb gerealiseerd is, dat bij ijzers de nagels in de witte lijn komen. Zowel mijn vorige paard, als mijn huidige paard worden gestrasserd. Maar dit paard stond wel op ijzers en is nu aan het herstellen hiervan (heb hem pas drie maanden).
Nou vroeg ik me af, groeit die witte lijn nou ook gewoon verder? Eigenlijk vraag ik me zoiezo af, wat er nou allemaal groeit. De hoefwand, de straal en de zool is het enige wat je ziet aan de buitenkant, maar wat groeit er dan precies niet verder aan een hoef?

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 00:15

Mooie foto's arabesk!
Echter, nergens op de foto is de witte lijn te zien, dus ook niet de structuur waarin genageld wordt. Het hoefbeen hangt ook niet vast door de witte lijn aan de hoefwand...
Jammer dat "HN" en "afgevaardigden" dit blijven verkondigen. het leidt tot onnodige verwarringen...

Over de verbening, heb jij toevallig het artikel waaruit blijkt dat hoefijzers de oorzaak kunnen zijn van verbening in geval er veel bewogen wordt over asfalt ?

Alvast bedankt,
Fred. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 00:18

interessant! meer meer meer Knipoog

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 00:21

Arabesk schreef:
Wil je echt weten hoe je hieraan komt? Cool

Misselijk

Met neme een hoef van de slacht, grave hem in. Wachte een tijdje. Grave hem op, zodanig dat ie nog niet té verrot is. Op een gegeven moment laat het been los van de hoornschoen. Men visse de hoornschoen uit de grond, legt deze te drogen (schoonmaken).

Grave de rest van de hoef weer in, wacht nog wat langer totdat alles weggevreten is. Vis het bot op, gooi het in de H2O2. Klaar.

Als ik zin en tijd heb, zal ik ook een keer voor jullie de doormiddengezaagde hoef fotograferen die hier in de vriezer ligt voor de cursussen. Vork

dat dacht ik al dat het zo zou gaan.. overigens vind ik deze informatie heel boeiend!!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 00:48

cabcalor schreef:
Echter, nergens op de foto is de witte lijn te zien, dus ook niet de structuur waarin genageld wordt. Het hoefbeen hangt ook niet vast door de witte lijn aan de hoefwand...
Jammer dat "HN" en "afgevaardigden" dit blijven verkondigen. het leidt tot onnodige verwarringen...

Kun je dan vertellen hoe het dan wél zit? Aan zeggen dat iets niet zo is, hebben we weinig Knipoog
Overigens is dit wel hetgeen wat mij geleerd is tijdens traditionele hoefbekaples op school door een zeer bekende hoefsmid, dus het is niet zozeer 'HN' die dit verkondigen...

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 01:22

Bedankt voor deze info!! Een pony van mijn werk heeft wittelijn schimmel. Vroeg me altijd al af waar dat nou precies zat dan....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:44

cabcalor schreef:
Mooie foto's arabesk!

Over de verbening, heb jij toevallig het artikel waaruit blijkt dat hoefijzers de oorzaak kunnen zijn van verbening in geval er veel bewogen wordt over asfalt ?

Alvast bedankt,
Fred. Knipoog

Ik heb dit ook altijd zo geleerd hoor, zowel op school, als in wetenschappelijke boeken over hoeforthopedie als in bekapcursussen. Dus als dat allemaal niet waar is. Hoe zit het dan wel? Wat weerhoudt het hoefbeen dan op de zool de drukken en de zenuwen die daartussen lopen te beknellen?