Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Leanne_Salvo schreef:Onze veearts vertelde me dat de stand van de hoef tot ongeveer 14 maanden te corrigeren is. Daarna kan dat niet meer. Dus als een volwassen paard een bokhoef heeft kun je ervan uitgaan dat dat niet meer te corrigeren is. Ik heb overigens ook nog nooit meegemaakt dat een paard daar last van had. Waarschijnlijk beïnvloed het de beweging wel, maar hoe precies weet ik ook niet.
terpentijn schreef:Er zijn natuurlijk veel meer (oudere, vanaf 3-4 jaar) paarden met een (neiging tot) een "bokhoef'.
Maar is het een echte bokhoef, of een gewoon iets ongelijke hoefstand (ene ietsje steiler dan de ander).
Dat maakt nogal uit, maar is in elk geval iets, dat een goede (orthopedisch) hoefsmid tijdens het bekappen kan bij-corrigeren, d.m.v. de toon van de ene hoef iets langer te laten dan bij de andere. Weg/verholpen krijg je het bij een wat ouder paard natuurlijk niet meer, maar maatwerk-bekapping kan het zeker onder controle houden.
terpentijn schreef:Zelfs in de hogere dressuurregionen lopen er paarden mee met een ongelijke voetas, en die staan dan in dat segment ook nog op ijzers.
Een wat steilere stand aan een van de voeten, zeker als het een voorvoet betreft, be"hoeft" meer aandacht en controle, en afhankelijk van de ernst, aangepaste bekap/besla methodes (maar dat lijkt me vanzelfsprekend), maar daar valt gewoon mee te trainen en te dressuren.
Het lijkt me sowieso duidelijk dat men zich in zo'n geval ook qua trainingsaanpak breder orienteert, en die aanpak daarop afstemt.
terpentijn schreef:Zelfs in de hogere dressuurregionen lopen er paarden mee met een ongelijke voetas, en die staan dan in dat segment ook nog op ijzers..