(Neiging tot) Bokhoef bij paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Noctua

(Neiging tot) Bokhoef bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:23

Hallo!

Naar aanleiding van een advertentie op internet, waarbij een 3 jarig paard werd aangeboden met neiging tot een bokhoef, stel ik hier mijn vraag:
Kan een paard met een neiging tot bokhoef (dressuurmatig) bereden worden? En dan doel ik dus niet op veulens, maar paarden die nog wel enigszins 'jong' zijn en welke uiteraard onder toezicht van een (goede) hoefsmid staan.

Tot ik de desbetreffende advertentie zag wist ik niet eens wat een bokhoef was, dus heb ik dit eerst even opgezocht. Nu kwam ik op bokt wel een aantal topics tegen, maar deze gingen veelal over veulens. Maar hoe zit het met de paarden die de veulentijd al voorbij zijn? Valt er dan nog bij een bokhoef het een en ander te corrigeren, of zal zo een soort paard hier last van ondervinden en enkel als weidemaatje kunnen fungeren?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties/visie hierop.

Laat ik trouwens even voorop stellen dat ik momenteel niet op zoek ben naar een eigen paard. Ik kijk graag rond op internet en kwam dit dier toevallig tegen. Daar ik altijd graag bijleer en dit soort zaken interessant vind open ik dit topic.

Leanne_Salvo

Re: (Neiging tot) Bokhoef bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:28

Onze veearts vertelde me dat de stand van de hoef tot ongeveer 14 maanden te corrigeren is. Daarna kan dat niet meer. Dus als een volwassen paard een bokhoef heeft kun je ervan uitgaan dat dat niet meer te corrigeren is. Ik heb overigens ook nog nooit meegemaakt dat een paard daar last van had. Waarschijnlijk beïnvloed het de beweging wel, maar hoe precies weet ik ook niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:29

Mijn paard heeft 1 steile hoef. Ik moet er op letten en eigenlijk is dat ook de enige hoef reden waarom hij regelmatig bekapt wordt, de andere hoeven blijft hij goed op staan (ook qua lengte). Er kan, mits het niet te extreem is, prima dressuur mee gereden worden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:48

Er zijn natuurlijk veel meer (oudere, vanaf 3-4 jaar) paarden met een (neiging tot) een "bokhoef'.
Maar is het een echte bokhoef, of een gewoon iets ongelijke hoefstand (ene ietsje steiler dan de ander).
Dat maakt nogal uit, maar is in elk geval iets, dat een goede (orthopedisch) hoefsmid tijdens het bekappen kan bij-corrigeren, d.m.v. de toon van de ene hoef iets langer te laten dan bij de andere. Weg/verholpen krijg je het bij een wat ouder paard natuurlijk niet meer, maar maatwerk-bekapping kan het zeker onder controle houden.

In principe staat er dan niets in de weg om gewoon dressuur met het paard te rijden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 06-03-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:51

Grotere kans op blessures door ongelijke belasting

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:53

Kwestie van zeer geregeld bij laten houden, zodat het "verschil" steeds zo minimaal mogelijk blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:55

Als de voetas ongelijk is kan je bijhouden wat je wil, toch ongelijk

Noctua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:55

Leanne_Salvo schreef:
Onze veearts vertelde me dat de stand van de hoef tot ongeveer 14 maanden te corrigeren is. Daarna kan dat niet meer. Dus als een volwassen paard een bokhoef heeft kun je ervan uitgaan dat dat niet meer te corrigeren is. Ik heb overigens ook nog nooit meegemaakt dat een paard daar last van had. Waarschijnlijk beïnvloed het de beweging wel, maar hoe precies weet ik ook niet.

Weer wat geleerd ;)

terpentijn schreef:
Er zijn natuurlijk veel meer (oudere, vanaf 3-4 jaar) paarden met een (neiging tot) een "bokhoef'.
Maar is het een echte bokhoef, of een gewoon iets ongelijke hoefstand (ene ietsje steiler dan de ander).
Dat maakt nogal uit, maar is in elk geval iets, dat een goede (orthopedisch) hoefsmid tijdens het bekappen kan bij-corrigeren, d.m.v. de toon van de ene hoef iets langer te laten dan bij de andere. Weg/verholpen krijg je het bij een wat ouder paard natuurlijk niet meer, maar maatwerk-bekapping kan het zeker onder controle houden.

Het desbetreffende paard wordt omschreven met 'aanleg voor' een bokhoef. Lijkt mij dat als dit goed onder controle wordt gehouden er dan niet zo'n heel dramatisch probleem is (afgezien van de grotere kans op blessures)? Of zie ik dit verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Noctua op 06-03-13 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:56

Ik ken een dier met een bokhoef/graasvoetje. Op zich loopt die prima maar is bij die schouder wel altijd wat stijver en moet dus ook altijd heel zorgvuldig losgereden worden. Dit dier wordt vooral recreatief gebruikt, geen idee of het bij erg zware traininng problemen op zal leveren. Ik vermoed van niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:31

Zelfs in de hogere dressuurregionen lopen er paarden mee met een ongelijke voetas, en die staan dan in dat segment ook nog op ijzers.
Een wat steilere stand aan een van de voeten, zeker als het een voorvoet betreft, be"hoeft" meer aandacht en controle, en afhankelijk van de ernst, aangepaste bekap/besla methodes (maar dat lijkt me vanzelfsprekend), maar daar valt gewoon mee te trainen en te dressuren.
Het lijkt me sowieso duidelijk dat men zich in zo'n geval ook qua trainingsaanpak breder orienteert, en die aanpak daarop afstemt.

Noctua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:40

terpentijn schreef:
Zelfs in de hogere dressuurregionen lopen er paarden mee met een ongelijke voetas, en die staan dan in dat segment ook nog op ijzers.
Een wat steilere stand aan een van de voeten, zeker als het een voorvoet betreft, be"hoeft" meer aandacht en controle, en afhankelijk van de ernst, aangepaste bekap/besla methodes (maar dat lijkt me vanzelfsprekend), maar daar valt gewoon mee te trainen en te dressuren.
Het lijkt me sowieso duidelijk dat men zich in zo'n geval ook qua trainingsaanpak breder orienteert, en die aanpak daarop afstemt.

Lijkt mij inderdaad vanzelfsprekend dat een paard met zulk soort aandoeningen meer aandacht behoeft en men de training daarop afstemt.

Maar het is dus wel mogelijk een ouder paard met aanleg tot een bokhoef, na de nodige aandacht te berijden/te trainen? Uiteraard is het afhankelijk per geval en is een paard met een 'échte' bokhoef natuurlijk een iets ander verhaal dan een paard met 'enkel' de aanleg hiervoor.
Het verbaasde mij alleen dat op internet vooral verhalen over veulens te vinden waren en dat men er dan 'nog op tijd bij was'. Hierdoor kwam het op mij over dat een paard wat de veulentijd voorbij is dus niet echt te helpen is, of dat men alleen met een ellenlang traject van de hoefsmid het enigszins kan verbeteren maar dat het niet meer echt 'goed' komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:53

terpentijn schreef:
Zelfs in de hogere dressuurregionen lopen er paarden mee met een ongelijke voetas, en die staan dan in dat segment ook nog op ijzers..

O is dat zo? De krant het sportpaard heeft lange tijd een artikel gehad waarin sportpaarden op het hoogste niveau gescoord werden op exterieur. Conclusie: er werden alle soorten en maten paarden gescoord, maar ze waren allemaal opvallend correct in de benen zonder afwijkingen als ongelijke voeten. De paarden die dat hebben worden er in de weg naar het hoogste niveau toch uitgeselecteerd door uitval.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:10

@TS: ja, natuurlijk kan dat, een echte bokhoef ("veulenhoef/graasvoet") lijkt me iets anders dan een ongelijke hoefas-stand gezien over 4 paardenvoeten. Zo'n graasvoetje kan inderdaad voor een groor deel nog bijgecorrigeerd worden, als het veulen nog jong is.

Op hengsten/merrie keuringen zien we ook ongelijke voeten voorbij komen, en neem maar van mij aan dat die dan al aardig zijn bij-gecorrigeerd, maar het staat in geval van zelfs vaak in de rapporten er bij vermeld.

Het "hoeft" (hahaha) dus niet een echt probleem te zijn, ook niet bij al wat oudere paarden.
Het is meer: detecteer je het tijdig, en hoe pak je het vervolgens aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:35

Ongelijke hoeven of een ongelijke voetas zijn 2 verschillende dingen. En de paarden op keuringen zijn doorgaans 3 jaar en dus nog niet belast in de sport.

Het is niet voor niks dat paarden met een ongelijke voetas of bokhoef niet in het stamboek worden opgenomen
En ongelijke hoeven trouwens wel. Bij het KWPN tenminste

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:56

Ik rij Z2 dressuur met mijn paard met een bokvoet (eigenlijk grasvoet)