Vraagje over paard wat zand eet.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martin009

Vraagje over paard wat zand eet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 17:31

Hoi allemaal ik had een vraagje over onze fjord Benz en ons shetlander ponytje Amigo.
We hebben ze namelijk sinds kort in een bak staan met zo`n beetje alleen maar zwart zand en een paar kleine graspollen het was origineel niet zo maar ze hebben het ondertussen helemaal kaal gegeten Lachen
Maar het probleem is dus dat ze nu het zand aan het opeten zijn ! En we hebben nu Zand-weg voor ze gekocht wat het zand in hun maag tot een soort gelei verandert en het er veilig uit laat komen.
Ik vroeg me nu af of jullie weten of er een maximum aantal dagen is dat ik dat spul aan hun mag geven of maakt dat niks uit ?
Ik snap natuurlijk ook dat jullie zullen zeggen dat ik er iets aan moet gaan doen maar dat ben ik natuurlijk al aan het proberen, heb ook al een snoepjes bal voor ze gekocht om de verveling te verbreken maar heb het helaas nu nog even niet uit kunnen proberen Scheve mond

In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de reacties !!!

Martin.

romeorowan

Re: Vraagje over paard wat zand eet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:04

Meestal geef je Zand weg/Sand ex/Sand Clear in een kuur van 7 dagen. Eventueel kun over bijv. 4 weken weer een kuur geven. Ik heb toevallig laatst gelezen dat het afgeraden wordt om het constant te geven omdat de darmen dan lui zouden worden.
Zelf geef ik ook gekookte lijnzaad ongeveer 3 keer in de week en af en toe een scheut olie door het eten.

Om verveling tegen te gaan kun je denk ik het beste onbeperkt hooi voeren.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:25

de snoepjes die uit de bal vallen, eten ze ook uit het zand waardoor ze onbedoeld weer zand binnen kunnen krijgen. Geef voldoende ruwvoer als afleiding. Dit kun je eventueel in hooinetten doen, of in een krat met een stuk grofmazig gaas erover zodat ze minder snel kunnen eten.

Je kunt testen of ze te veel zand in hun darmen hebben voor je zo'n dure kuur geeft (die die van mij ook nog eens niet eet!). Los een paar mestballen op in water, even laten bezinken. Als er meer dan een theelepel zand onder in je emmer of doorzichtige plastic zak zit moet je behandelen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:44

1 van mijn paarden heeft net zandkoliek gehad en volgens de dierenarts is de mesttest (balletje mest op water zetten) niet altijd representatief.
Het wil dus niet zeggen dat als er geen zand in het water ligt, dat er ook geen zand in de darmen zit. Dan moet je meerdere keren per week, verschillende mestballen controleren.

En in inderdaad snoepjes in het zand, daar krijgen ze ook weer zand van binnen.

De Sand Clear van het merk Equimins bestaat uit kleine brokjes en eten de paarden gewoon op.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:08

Heej martin!
Als ik jou was zou ik gaan bijvoeren, over dat Zand-weg kan ik je geen advies geven, staat misschien wel op de verpakking? Knipoog

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 14:14

Hoi allemaal bedankt voor de reacties !

Ik had zelf inderdaad ook al het idee om hem onbeperkt hooi te laten eten maar er is mij verteld dat als ik met hem wil werken dat hij minstens een half uurtje niks meer gegeten mag hebben Haha!
Is dit waar en hoe denken jullie dan dat ik dat het beste zou kunnen oplossen ?
Over die bal met snoepjes is ook wel waar ja ! Wil niet dat ie alsnog zand daardoor binnen krijgt maar hij vondt het wel leuk Haha!
Ik zal dat testje ook eens proberen maar ik denk wel dat ik het antwoord toch al weet Bloos

Nogmaals bedankt voor de reacties en de toekomstige natuurlijk !

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:18

Doe je hem toch gewoon ff op stal, vooraleer je met hem werkt?

Bij ons kregen zo ook onbeperkt hooi, desondanks toch zandkoliek, merrie heeft het niet overleefd.

Ik wist helemaal niet dat er daar een product voor bestond, maar is wel goed voor de toekomst natuurlijk

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 21:09

Hoi lientjeds bedankt voor je reactie,

Bedankt voor het idee om hem stal te zetten maar ik heb het probleempje dat er op het moment geen deuren inzitten Bloos
Erg jammer om te horen van de merrie Verdrietig Hopelijk kun je het inderdaad in de toekomst voorkomen.
Kwam toenstraks ook weer bij ze in de wei en Benz zijn hele vacht zat onder het zand dus volgens mij hebben ze wat lol liggen maken met het spul Lachen Probeer ook zoveel mogelijk met hem te spelen en alles, hij vindt het vooral leuk om achter mij met een doos vol snoepjes aan te rennen zelfs in galop !
Maar weer bedankt voor de ideeen en als er iemand nog iets leuks weet om zo even met ze te gaan spelen ik hoor het HEEL ERG graag !

Gr,
Martin.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:01

Als ze onbeperkt hooi tot hun beschikking hebben dan eten ze veel rustiger en dan zal hun maag ook niet zo propvol zitten. Ik haal ze gewoon bij het hooi vandaan, zet ze vast en ga dan borstelen en opzadelen.
Dan ben je ook al gauw een half uurtje verder.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:21

Als je hem onbeperkt hooi geeft en je wilt met hem gaan rijden dan heeft hij hier geen last van hoor..

Als je hem poetst & opzadelt dan ben je zo 20min verder.. Lachen

Verder kan je is op paardendrogist.nl kijken voor dingen
tegen zandeten, daar hebben ze aardig wat 'middeltjes' voor!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:07

Ik heb hier een shet die zand eet en geef deze Psyllum zaad. Dat is het hoofdbestanddeel van Sand clear alleen veel goedkoper maar alleen in Duitsland verkrijgbaar. Ze moeten er even aan wennen maar eten het goed. Dit kan je 30 dagen lang als kuur geven. dan weer even stoppen en je kan weer opnieuw gaan voeren.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:17

Weer hoi allemaal !

Heb vanadaag iemand langs gehad die ook wel iets van paarden weet en die had nogal een simpele maar goede opmerking.
Ze zij namelijk eet ie het echt op of is ie alleen maar aan het zoeken naar wat hele kleine grasprietjes ?
En dat vond ik dus wel een goed idee om nu eens echt goed naar te kijken en het lijkt er dus op dat ie eigenlijk alleen maar wat aan het zoeken is naar gras enzo Haha! Bloos
De speelbal vind ie trouwens wel heel erg leuk nu die weet wat erin zit en krijg niet het idee dat ie daardoor toch extra zand opeet.
Dus ik denk dat ik hem nog twee a drie keer zandweg geef mischien maar de zorg dat ie het echt opeet is in elk geval voor nu even weg Lachen

Weer bedankt voor alle reacties en tot ziens op het forum !

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:43

Even een correctie van mijn kant: de psyllium brokjes van Equimins het Sand-Ex.