Voer:musli/brok sobere rassen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voer:musli/brok sobere rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:15

Als alles goed gaat qua keuring komt zaterdag mijn nieuwe paardenvriendje.maar ook als deze niet doorgaat zal er snel een andere komen..Vandaar dat ik me weer wat verdiep in paardenvoer.
Ik ga nu even uit van het paard dat vrijdag wordt gekeurd..

*elke dag weidegang en dus gras,kan dit niet,dan de paddock in met hooi daarbij
*sowieso 3 maal daags flink hooi
*haflinger van 4,nu iets te stevig.Pittig karakter,zal zeker 4 keer in de week lopen licht dressuurmatig en langere rustige buitenritten
*staat op vlas
*zal dekens krijgen

Nu zal mijn paardje sowieso een haflinger of fjord gaan worden,ofwel een sober ras.
Qua voer zat ik zelf te denken aan een mengsel van brok/musli of een combinatie van musli/koeken.
En dan de combinatie kruidenmusli en Liga brok, of ponybrok,of summerfit.
Sowieso spreken die kruidenmusli's me wel aan...maar er is zoooooveel keuze..Ook een complete granenmix+ spreekt mij aan.

Waar baseer ik op,wat ik zal nemen(afgezien van de prijs en verkrijgbaarheid)en hoe heb ik enig idee,hoeveel?Hij krijgt nu ruim 2 kilo,en staat niet veel buiten en is behoorlijk bommetje..

Jeskim

Re: Voer:musli/brok sobere rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:25

De sobere rassen kunnen vaak toe met ruwvoer. Om te zorgen dat ze alles binnen krijgen kun je daar een pavokoek bij doen, 1 per dag of wat ik ook erg fijn vind is natures best.
wil je brokken geven dan raad ik ponybrok aan i.p.v. basisbrok.

Ik zou starten met een eenvoudig rantsoen, dus ruwvoer met een koek of gewoon een liksteen. Kijk daarna hoe het paard reageert. Wordt ze dun, lusteloos, erg druk o.i.d dan zou ik daar het rantsoen op aanpassen.
Zou houd je het eenvoudig, kun je echt goed bekijken wat ze nodig heeft en maak je geen overtollige kosten..

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:34

Onze haf krijgt onbeperkt ruwvoer. (weidegang/hooi)
Daarnaast een halve schep reform mix (kruidenmeusli) of een summer fit koek. Puur voor de vitaminen en mineralen.
En natuurlijk wortels en appels, en ze doet het er prima op!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:34

Ik voer een pavokoek en voer wat meusli 1/4 schep voor de lekker, dus eigenlijk onzin.
Is een beetje zoals wij snoepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:00

ik denk dat ik gewoon een handje musli en een halve koek erbij doe voor de mineralen en vitaminen inderdaad.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:28

Wij geven een tinker en haflinger idd hooi en een pavokoek per dag en doen het er prima op.
Wat zouden jullie een jaarling tinker voeren? Staat straks niet meer op het land.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:30

Ik voer mijn koudbloesen (shetlander en tinker) Dodson & horrell voer. Zitten alle vitamines en mineralen in maar niet al te veel suikers e.d. en geen schadelijke conserveermiddelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:45

Evelli schreef:
Ik voer mijn koudbloesen (shetlander en tinker) Dodson & horrell voer. Zitten alle vitamines en mineralen in maar niet al te veel suikers e.d. en geen schadelijke conserveermiddelen.

Klinkt goed, alleen heb ik het hier in limboland nog nergens gezien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:47

Granenmix+ zou ik niet doen, is teveel energie voor de sobere rassen (heb het destijds met mijn pony gedaan enne het was geen succes).

Ik voer zelf alleen een handje basisbrok bij voor de lekkers Lachen Maar als je per se meer wilt, dan is muesli zonder haver wel een idee Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:49

moet je even naar http://www.rwdh.nl/ mailen, die kan je vertellen waar je bij je in de buurt het voer kan halen. Is niet erg bekend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:00

ik kan dodson hier in de buurt niet halen.
ik ga vanmiddag een zak kruidenmusli halen,en een zak pavo liga of summerfit koeken,en of brok/musli mixen,of dus 's ochtends halve koek en 's avonds halve musli. en dan na het rijden eventueel nog wat koek ofzo.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:02

dat is jammer zeg!
Maar met summerfit koeken moet je oppassen, zit een hoop melasse in
Kan je beter een goede muslie uitzoeken

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:06

Muesli heb ik ook een tijdje aan mijn fjorden gevoerd, maar was niks. Ze reageerden wat allergisch erop.
Summerfit koeken heb ik ook gevoerd, maar dat vonden de dieren zelf niet echt wat, die willen wel graag wat te smikkelen hebben.
2 kg brok is in ieder geval veel te veel. Ik zou beginnen met onbeperkt ruwvoer (worden ze niet echt dikker van, maar houdt de kachel aan het branden) en een goede liksteen. Brokken e.d. nog even mee wachten. Eerst kijken of hij het nodig heeft of eventueel zonder ook prima afkan. Hier krijgen ze alleen in de winter een handje, tenzij ze drachtig zijn.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:10

Ik zou ook niet zo gauw voor een muesli gaan, daar zitten vaak veel suikers in en dat is juist niet zo super voor een sober ras.
Verder kunnen sobere rassen die gewoon matige arbeid verrichten (uurtje rijden) het vaak wel af met goed ruwvoer, misschien een handje brok voor het idee. Maar dat verschilt natuurlijk ook per dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:12

dat is waar.vind het best lastig kiezen.
een liksteen is natuurlijk ideaal,die zal ik sowieso aanschaffen.
ruwvoer is belangrijk,en krijgt hij natuurlijk ook genoeg.
maar het is meer,omdat ie nu zoveel brokjes krijgt,om dan ineens te stoppen met brok...kan dat wel??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:16

Anoniem schreef:
ik kan dodson hier in de buurt niet halen.
ik ga vanmiddag een zak kruidenmusli halen,en een zak pavo liga of summerfit koeken,en of brok/musli mixen,of dus 's ochtends halve koek en 's avonds halve musli. en dan na het rijden eventueel nog wat koek ofzo.

ipv die pavokoek kan je pavo vital nemen, dat zijn mineralen brokjes. Die blijven beter goed ook onder vaak wat vochtige omstandigheden in een stal, omdat die in een 10kg plastic emmer zitten ipv kartonnen doos en is ook beter muisveilig. Voor een pony zit je aan 25-50gr per dag, samen met een handje muesli en hooi heb je dan alles wat je pony nodig heeft, plus lekkertje (nl de muesli) zonder teveel energie of snel dik worden. Ga niet en, en, en voeren, want dan zit je of met teveel energie, of je voer bederfd, omdat je niet snel genoeg kan voeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:17

Anoniem schreef:
dat is waar.vind het best lastig kiezen.
een liksteen is natuurlijk ideaal,die zal ik sowieso aanschaffen.
ruwvoer is belangrijk,en krijgt hij natuurlijk ook genoeg.
maar het is meer,omdat ie nu zoveel brokjes krijgt,om dan ineens te stoppen met brok...kan dat wel??

over een week afbouwen en tegelijk je nieuwe voer erdoorheen mengen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:18

Momenteel voeren we onze Tom (Fjord, zie profiel) 2x daags een kwart schep sportbrok en een half muesli (zonder haver en suikerarm) van Treurniet.
De sportbrok is nu puur om een goede wintervacht aan te maken (wat energie kost).
Kort samengevat: per dag een half sportbrok en een heel muesli. Hij heeft matige arbeid, 1 uur p/d.
Vooral met sobere rassen is het ruwvoer van groot belang.
Hebben ze geen arbeid dan kan ruwvoer (hooi, kuil) prima volstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:19

enig idee wat die pavo vital kost?kan je dat gewoon over je musli "strooien"of hoe moet ik dat zien?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:47

Een emmer is ongever €21. Het zijn gewoon kleine brokjes, lijkt een beetje op biks. Sommigen eten het zo, bij anderen moet je het even door de muesli mengen.
Ik heb zelf marstall force. Dat is bijna hetzelfde als de pavo vital, maar dan ietsje goedkoper. Verder krijgt ze pulp met zemelen, en een schep muesli zonder haver.