hoe oud (jong) is het ideale hooi?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

hoe oud (jong) is het ideale hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:15

Ik heb een merrie met veulen en een ruin van 1.76 die zo'n 4-5 x per week intensief wordt gereden.

Ik geef de ruin ongeveer 6 plakken hooi per dag. Dit verdeeld over de gehele dag tot 's avonds laat. We hebben hooi van de eerste snit (van mei). Daarnaast krijgt hij ruim 3 kilo sportbrok per dag ('s avonds met zonnebloemolie erover). Hij staat de hele dat buiten nu meestal in de bak. Als hij in de wei staat pas ik het hooi wat aan.

De reden van mijn vraag en dat ik het voedingspatroon aangeef is dat hij aardig rond is. Je kan niet zeggen echt te dik maar "aan de maat" zeg maar.

Zou mijn hooi nou zo voedingsrijk zijn dat hij daar zo rond van wordt want veel is het toch niet? Als je rijkelijk hooi wil voeren dan zou je dus beter hooi van een jaar oud kunnen nemen? En dat kan je zien aan datn het niet meer groen is maar nog wel lekker ruikt?

Van de winter heb ik voordroog gegeven, volgens mij ongeveer net zo veel en toen was hij wat slanker.

Ik laat de merrie even buiten beschouwing, zij heeft immers een veulen aan de voet. Ze is overigens ook best vol ondanks dat ze een veulen zoogt van bijna zes maanden. Op de club zei laatst nog iemand dat ze zo goed uit zag ondanks het veulen Nagelbijten / Gniffelen

Maris

Re: hoe oud (jong) is het ideale hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:03

Hoi

Hooi van de eerste snede bevat altijd meer voedingsstoffen etc als van de 2de snede. Dus zal idd voor meer kunnen aanzetten. Maar als het goed is is dat hooi buikvulling. Je ziet zeg maar het hooi in zijn darmen zitten, het vult zijn darmen. Dus als je minder geeft zal je paard ook de voglende dag al dunner zijn. Als het goed is.

Hooi van een jaar oud bevat daarentegen bijna geen voedingsstoffen meer en is echt alleen maar buikvulling. Vitaminen en mineralen moeten dan ergens anders ut gehaald worden.

Voordroog zet normaal gesproken meer aan omdat er meer suikers inzitten ( door de gisting die ontstaat in het hooi doordat er plastic omheen zit ).

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:05

Maris je hebt gedeeltelijk gelijk.
Uiteraard bevat hooi van de 1e snede meer voeding dan van de 2e. Maar dat wil niet zeggen dat hooi van de 2e snede al buikvulling is.
De voedingswaarde van hooi is van een aantal factoren afhankelijk. Waar onder: hoe wordt de weide onderhouden, hoeveel / hoe vaak wordt het bemest, in welke periode is het hooi gewonnen (voorjaar,zomer of najaar) en met welk weer is het hooi gewonnen. Zgn vogeltjeshooi bevat veel minder voedingstoffen dan hooi van goed onderhouden en bemest land.

TS ik vind 6 plakken hooi per dag ook wel erg veel. Volgens Pavo ga je uit van 1kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht van het paard. Indien het paard ook weidegang krijgt dan mag er per uur weide een 1kg ruwvoer worden afgehaald. De brok vind ik ook royaal al is het wel afhankelijk van de kwaliteit ruwvoer die je geeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:46

Ik zei, bedoelde dan ook niet dat hooi van de 2de snede slechts buikvulling is, dat zei ik over 1 jaar oude hooi .....

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:21

6 plakken hooi voor een paard van 1.76 is niet teveel hoor, precies goed, als je uitgaat van 1 plak hooi per 100 kilo lichaamsgewicht. De brok zou je wel kunnen minderen, mijn paard krijgt maar 1-2 kilo muesli per dag en is Z dressuur.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:27

Alani schreef:
Maris je hebt gedeeltelijk gelijk.
Uiteraard bevat hooi van de 1e snede meer voeding dan van de 2e. Maar dat wil niet zeggen dat hooi van de 2e snede al buikvulling is.
De voedingswaarde van hooi is van een aantal factoren afhankelijk. Waar onder: hoe wordt de weide onderhouden, hoeveel / hoe vaak wordt het bemest, in welke periode is het hooi gewonnen (voorjaar,zomer of najaar) en met welk weer is het hooi gewonnen. Zgn vogeltjeshooi bevat veel minder voedingstoffen dan hooi van goed onderhouden en bemest land.

TS ik vind 6 plakken hooi per dag ook wel erg veel. Volgens Pavo ga je uit van 1kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht van het paard. Indien het paard ook weidegang krijgt dan mag er per uur weide een 1kg ruwvoer worden afgehaald. De brok vind ik ook royaal al is het wel afhankelijk van de kwaliteit ruwvoer die je geeft.

Als je op de verpakking van pavo leest wat een shet zou moeten hebben aan krachtvoer....tja... Wil zeggen dat een shet, die zo'n 200 kilo weegt dus 2 kilo bix zou moeten krijgen...beetje veel lijkt mij.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:30

Ik weet niet hoe groot/zwaar jullie plakken hooi zijn, maar bij bestaat een baal hooi uit 8 tot 9 plakken. Een baal weegt circa 23-25 kg. Als ik dan naga wat je hem voert, vind ik dat echt veel. Dit is het rantsoen voor een Shire.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:31

Maris schreef:
Ik zei, bedoelde dan ook niet dat hooi van de 2de snede slechts buikvulling is, dat zei ik over 1 jaar oude hooi .....

ik zie nu dat ik idd niet helemaal goed gelezen heb. Bloos

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 07:33

bedankt voor de reacties. Dit was de 1e snede hooi, gewonnen op een warme zonnige dag in mei. Toen wij het kregen kwam het rechtstreeks van het land, vandaar dat ik dat weet.

Toen Leo nog in pension stond kreeg hij 4 kilo sportbrok, ik heb het al geminderd naar 3 kilo. Omdat hij toch vaak wel intensief gereden wordt (springen, dressuur, wedstrijd) minder ik de brokken liever niet, hij doet het er goed op. Zin om te werken maar niet té.

Omdat ze vaak in de bak staan wil ik tegen de verveling toch wat hooi geven om te knabbelen maar goed, meneer is de laatste tijd een beetje rond. Misschien dat hij dan in de combi hooi en weidegang dan soms toch teveel hooi bij heeft gekregen.

Laatst stond op mijn coupon "paard in goede voedingsconditie" tsja, dat kan je uitleggen als te dik of dat deze jury het mooi vond Clown .

Maar even terug naar mijn vraag wat geven jullie dan het liefst of maakt dat niet uit want het hooi wordt aangepast al naar gelang van welke snede en hoe oud het is?

En zie ik dan aan de geur en kleur hoe oud het precies is? Het verschil tussen heel jong en oud zie ik ook wel maar als er minder tussen zit wordt het moeilijker volgens mij? Ik kan het natuurlijk ook gewoon vragen maar niet dat er een jaartje vanaf wordt gehaald oid Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:43

Als hij het goed doet op de hoeveelheid brok, dan zou ik dat niet veranderen.
Vwb het hooi. Het is belangrijk dat je weet wanneer en onder welke omstandigheden het hooi is gewonnen. Ook is belangrijk (en dat kun je zien) hoe stengelig het hooi is. Hiermee bedoel hoe lang was het gras toen het werd gemaaid? Hoe langer het gras, des te stengeliger. Hierdoor wordt de voedingswaarde minder.

Ik voer mijn paarden per paard en met het oog van de 'meester'. De een heeft meer nodig dan de ander, maar hou wel rekening hoeveel ze kunnen eten tijdens de weidegang. Hierop pas ik het verdere rantsoen aan.
Bij een paard in goede sportconditie kun je de ribben voelen zonder hard te hoeven drukken. Heb je ook een foto van je paard?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:31

Als je je paard alleen maar hooi wil geven tegen de verveling, dan is gedorst hooi het beste. Daar zit eigenlijk niets in en is dus echt alleen maar buikvulling. Ze worden daar natuurlijk wel dik van. Engels raai word het meest gevoerd dat is hard en stengelig...mijn paarden( die het vertikken om te eten trouwens) aten veldbeem beter. Dat is wat groener en ruikt lekkerder.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:51

Aerdenhout; bedoel je stro? Van gedorst hooi heb ik nog nooit gehoord. Of komt dit vrij na het verwijderen van de zaden bij kweekvelden?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 16:11

Nou, neit helemaal hoor mag ook wel wat in zitten maar wil wel lekker veel geven zodat ze toch een hele tijd wat te knabbelen hebben.

Ons hooi is trouwens vrij kort, viel me tegen. Als ik dat had geweten (dachten we toen al) had ik het niet genomen. Het is ongeveer 10-15 cm. Ik dacht dat het alleen ivm slokdarmverstopping en sneller eten van belang was maar dus ook de voedingswaarde is meer. Logisch misschien ook wel als het gras langer staat is het ook meer "uitgebloeid". Nog steeds veel te leren na een jaar paarden aan huis te hebben. Maar gelukkig is er bokt Haha! Haha! Clown

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:18

Als je hooi vrij rijk is en je wilt ze buiten toch wat te knabelen geven zou je wat minder kunnen geven en wat je geeft met wat stro kunnen mengen.
Dan hebben ze toch even wat te doen en het zet minder aan.