Vaak slokdarmverstopping -) Slobber blijven voeren??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wolken

Vaak slokdarmverstopping -) Slobber blijven voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 14:14

Mijn Pony heeft vorige week voor de tweede keer in 4 weken een slokdarmverstopping gehad. Na de eerste heb ik 3 weken slobber gegeven, en was net weer 3 dagen over op muesli. De DA heeft aangeraden om de rest van zijn leven (hij is nu 19) slobber te geven, omdat hij waarschijnlijk of een smalle maagingang, of een beschadiging bij zijn slokdarm (een soort zakje waarin voer zich opstapeld) heeft. Wil ik dit zeker weten moet hij voor onderzoek naar Utrecht, maar na 2 jaar in de medische molen te hebben gezetten wil ik hem dit niet weer aandoen. Ze kunnen het dan toch niet verhelpen.

Mijn pony vind muesli wel gewoon erg lekker en hij "schrokt" zijn eten niet naar binnen.

Wat zouden jullie doen: Slobber blijven geven of toch nog een keertje droog voer (mueslie, biks) geven?

omaas

Re: Vaak slokdarmverstopping -) Slobber blijven voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:22

Je kan jouw meusli toch ook nat maken (warm)?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:25

Ik denk dat je naar je dierenarts moet luisteren, die zegt dat niet voor niets.

Wil je dan toch muesli geven kan je dat denk ik het beste handje voor handje doen, om toch te voorkomen dat het 'te snel' gaat.

Mijn pony is ook gevoelig voor slokdarmverstopping maar dat is omdat ze echt te gulzig eet. Zij kan overigens wel gewoon muesli eten maar niet te draderig hooi.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:26

Ik geef mijn pony vaak slobber en dan een halve schep muesli erover heen of er door heen. Misschien dat dat ook een optie is? Ik geef mijn pony het gewoon omdat ze het lekker vind en niet om dezelfde reden als bij jou, maar misschien werkt het wel omdat het dan door de slobber toch lekker weg spoelt daarna?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:28

Ik zou ook naar het advies van mijn dierenarts luisteren, als je twijfelt dan moet je eerst verder onderzoek laten verrichten in bijv. een kliniek.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:01

Het is maar wat je onder slobber verstaat.
Denk je dat slobber, de-kant-en-klare slobber is uit de winkel, of:
"Pap" gemaakt van voer, die jezelf maakt.
In kant-en-klare slobber zit bijna altijd veel te veel suiker! Als je jouw slobber zelf maakt met warm water (dan wordt het lekker zacht), dan heb je de ingrediënten zelf meer in de hand.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:07

Heel vroeger hebben wij ook zo'n pony gehad.
Wij zijn nooit meer van slobber afgestapt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:30

Heb je de tandarts al eens laten komen? Haken op de kiezen kan ook een oorzaak zijn!

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:45

Een paard van mijn oom heeft dat ook gehad. Die gaf over de dag verdeelt kleine beetjes slobber. Scheen beter te zijn dan 2/3 keer per dag grote hoeveelheid.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:55

omaas schreef:
Je kan jouw meusli toch ook nat maken (warm)?

mueslie zet snel uit!

Wat je evt kan proberen is die kleine bixjes van Pavo. Waarom zeg ik dit en niet geef slobber.

Slobber bevat veel minder voedingsstoffen die ze opnemen. In de basisbrok van Pavo ( staan shetters op de verpakking zijn kleine korrels) Deze zetten pas heel laat uit. Waardoor je paard geen verstopping krijgt.

Een paard bij mij op stal heeft dit ook. Dit paard heeft een slokdarm verwijding. Wil je hier meer van weten, ervaringen endergelijke. Dan kan je haar een Pm sturen : UpToDance is haar naam op bokt!

gr Madieke

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:57

Wat je ook kan doen is van die fenegriek bakjes het gewoone hoeveelheid voer doen, en dan mat gekookt water een dag neer zetten, en dan geven als voer. Dat werkte bij Uppie ook prima!! En hij heeft het echt heel snel! Zelfs met hooi. Hij heeft zn eigen oplossing om het weg te krijgen. Maar om hem te helpen is wel zo lekker!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:31

Wij hadden ook zo'n paard op stal maar die schrokte z'n eten naar binnen. De eigenaar liet gewoon een kilo bix weken in water tot het vloeibaar was en dat kreeg t paard te eten (dus geen slobber uit een zak met water), dit ivm de voedingsstoffen die in slobber uit zak niet volledig aanwezig zijn.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:15

Is voor jou overstappen op Seniores Priores niet wat??
Dit is voor wat oudere paarden de oplossing, moet wel een paar uur weken ivm de bietenpulp die erin zit, maar werkt bij mijn pony super!!! Dan krijgt hij vloeibaar voedsel en geen slokdarm verstopping!