[VS] Koevoer voor paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[VS] Koevoer voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:02

Hallo allemaal.

Mijn paard staat bij een melkveebedrijf. En mijn pony vind het koeienvoer dus lekker. Nu vraag ik me af is dit slecht? Of zou ze gewoon iedere dag een handje kunnen krijgen?

In dit voer zit:
-Kuilgras.
-Hooi.
-Mais (gekuild).
-Bierbostel/bietenpulp.

Zou dit erg slecht zijn?

Joltsje

Re: [VS] Koevoer voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:03

ik heb altijd meegekregen dat paarden geen koeienvoer mogen hebben. hoe en wat weet ik niet preciews maar werd er wel voor gewaarschuwd.

het voer zet uit in de buik van het paard of zo geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:05

Tja ik weet het zelf niet. Maar ik wil niks voor mijn paard wat slecht is, dus vandaar vraag ik het liever eerst even na Knipoog
Als het echt slecht is of alleen al minder goed, dan zorg ik ervoor dat ze er nooit meer bij in de buurt komt Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:26

ff andere meningen afwachten dus.. durf het niet met zekerheid te zeggen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:28

Is koeien voer niet veel eiwitrijker dan paarden voer?
Anders moet je eens een veearts bellen voor info, dan weet je het zeker.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:29

Bietenpulp mag je absoluut niet ongeweekt geven!
Dit kan uitzetten in de maag en slokdarm en kan ernstige verstoppingen en koliek veroorzaken (mijn verzorgpony is door het eten van koeienvoer overleden).
Daarnaast zou ik het sowieso niet geven omdat koeien hele andere voedselbehoeften hebben dan paarden. Er zijn vast wel dingen die je paard ook erg lekker vind, maar wel speciaal voor hem bestemd zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:39

Kuilvoer bevat veel melkzuur en daar kan een paardenmaag niet mee omgaan. Sommigen worden er heet en schrikkerig van en anderen juist vreselijk sloom/staken. Verder zit er veel eiwit en ook nog in een vorm die voor een paard slecht te verteren valt. Krijg je nogal eens spierproblemen en dikke benen van. Mais is verder een erge dikmaker met vaak veel suikers, waar een paard eigenlijk ook niet op ingesteld is.

Hooi an sich is goed paardenvoer, mits wat aan de groffe kant. Handje geweekte! bietenpulp is ook geen probleem.

Ik heb de indruk dat er een fosfortekort in dit voer zit voor je paard. Dat kan rare vage kreupelheden opleveren waavanr de oorzaak niet is aan te wijzen.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:45

Hoi,

Mijn paard staat ook op een melkveebedrijf, en vind het kuilgras ook erg lekker. Mara ze krijgt het niet, misschien een plukje/handje af en toe. In het voer voor de koeien zitten erg veel eiwitten, als je ze dit standaard geeft heeft ze zo koliek. beste is gewoon hooi. Wat je wel kunt doen is heel droog kuilgras, maar dan nog niet te veel doen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:47

mijn paard krijgt gewoon kuilgras op zijn pensionstal hoor. alleen dan wel zelf van het land gehaald en dus wat langer gedroogd als echte koeienkuil.
je moet alleen wat minder voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:30

Oke dus duidelijk iets wat ze ablosluut niet mag Ja Geen punt dan houd ze het maar bij der pluk hooi, en appel en worteltje! Ja Wil niet dat ze ziek wordt. Dan maar gewoon normaal voer, en af en toe een paardebrokje als lekkernij.
Ik wist niet dat het echt zo slecht was Nagelbijten / Gniffelen Gelukkig heeft ze het maar een keertje op en ook vrij weinig!

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:37

Kuilgras zit te veel eiwit in voor het paard mijn paard kreeg zo nu en dan een klein handje toen hij op de boerderij stond. En hij kreeg ook wel gekuild mais daar kreeg ie 1 keer per dag een halve emmer van. Meer was niet goed voor het paard want daar zat ook veel eiwit in. Dus zal wel uitkijken om welke hoeveelheid het gaat per dag

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:45

Vergeet niet dat een koe meerdere magen heeft (hoeveel ben ik verdorie even kwijt Boos! )en een paard maar één.Hun spijsverteringskanaal is heel verschillend. Knipoog

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:51

@ katchina, een koe heeft 4 magen. In de juiste volgorde: Pens, Netmaag, Boekmaag en Lebmaag.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:56

katchina schreef:
Vergeet niet dat een koe meerdere magen heeft (hoeveel ben ik verdorie even kwijt Boos! )en een paard maar één.Hun spijsverteringskanaal is heel verschillend. Knipoog

4 magen: Pens, Netmaag, Boekmaag en de lebmaag Knipoog Koe

Mijn paard ( Arabisch Volbloed) krijgt in het voorjaar 2 keer per dag 0,5 kg gehakseld mais ( dat wat koeien ook krijgen) door de (sport)brokken omdat ik hem anders niet door de vacht heen krijg.
Het is een Arabisch Volbloed en loopt lekker het hele jaar buiten ( wel met deken en 's nachts op stal)

Tjah, kan wel allemaal ( dure) sublementen door zijn brokken doen en dat heb ik ook zonder of héél weinig resultaat geprobeerd maar dit is gratis ( hebben we toch voor de koeien) en was op aanraden van dierenarts en het werkt goed.
Hij krijgt dit nu 3 jaar lang van voorjaar tot zomer en is er nog nooit ziek kreupel of koliekerig van geweest.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:04

ik heb mijn vorige pony altijd snijmais bijgevoerd, is nooi een probleem geweest.
bierbostel heb ik ook een tijd gevoerd,vinden ze erg leker!
ook dat is nooit een probleem geweest.
anders even aan je dierenarts vragen.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:12

Bedankt voor het opfrissen van m'n geheugen Koe Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:28

Dat de koe vier magen heeft wist ik ook inderdaad *LOL* Daarom vroeg ik me het ook af, aangezien een koe een ander verteringsstelsel heeft, en dus meer kan hebben als een paard.

Wat ik zo lees zijn de reacties dus een beetje verdeelt?
Wat denken jullie, zou een bodempje van een emmer (Echt een laagje van 2/3 cm Knipoog ) Slecht zijn? 1x op een dag? Dus twee handjes voer zeg maar Knipoog

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:40

astridjhu schreef:
-Kuilgras.
-Hooi.
-Mais (gekuild).
-Bierbostel/bietenpulp.

Kuilgras kan je wel geven. Als het heel erg zuur ruikt of als het pijn aan je handen doet als je er wondjes op hebt, kan je het even wassen.
Hooi geeft ongeveer iedereen aan zijn paard dus waarom jij niet? Let er wel op dat het weide hooi is en niet goedkoop aangekocht berm hooi.
Kuilmais vinden de meeste paarden erg lekker maar, is wel een goede dikmaker. Dus als je paard op dieet staat / moet, NIET geven.
Mijn ervaring met bierborstel is dat ze uit hun mond gaan stinken. Maar, dit zal ook vast niet bij ieder paard zo zijn.
Bietenpulp kan je wel geven maar ABSOLUUT NIET ongeweekt. Liever een dag te lang in het water laten staan dan 5 minuten te kort.

Mijn 1e pony stond ook bij een veehouder en daar is nooit geen voer voor gekocht. Behalve dan af en toe een suikerklontje en een wortel. Zij kreeg zelf "koeien krachtvoer" (gewone A-brok en grasbrok) maar, nooit meer dan een handje omdat ze het niet echt nodig had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:03

Oke, mais is een dikmaken? Nagelbijten / Gniffelen

Dan vergeet het maar ROFL Maar pony wordt al dik van lucht Nagelbijten / Gniffelen Nee dan houd ze het maar bij haar appeltje en worteltje iedere avond Ja Ze is al wat fors. Wil niet dat ze straks bevangen raakt. Dan mischien iedere week een klein handje voor de lekker, als ze héél goed gewerkt heeft. Maar meer krijgt ze dan niet

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:38

Je kunt het mengsel dat voor de melkkoeien ligt, beter niet aan je paard geven.
Een melkkoe levert een topprestatie door elke dag een litertje of 30-50 melk te productie. Daar is hun voer op samengesteld.

Jouw paard heeft heel andere behoeften dan de koeien. Dat het spijsverteringsstelsel er bij een paard anders uitziet dan bij een koe, telt daar ook nog eens bij.

Af en toe een handje van het voer zal weinig kwaad kunnen, maar ik zou het zeker niet als standaard in het rantsoen van je paard opnemen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:39

als je het als verwennerij wilt doen kun je ook een zak musli of biks kopen en dan elked at daar wat van geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:38

Nou, in principe krijgt ze genoeg als verwennerij. Maar dit vind ze zo appart Tong uitsteken Staat ze helemaal te smakken en ja te knikken onder een klein hapje voer Tong uitsteken En helemaal kwijlen, en naderhand lekker gekke bekken trekken Huilen van het lachen

Verder heb ik altijd appels, wortels, pepermuntjes, paardebrokjes, Noem maar op.

Dus het is niet dat ze perse nog iets moet. Het is meer omdat ze het zoo onwijs lekker vind Tong uitsteken