Welk voer voor dunne paarden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roverrr

Welk voer voor dunne paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:36

Bij ons op de manege hebben we aardig wat dunne paarden staan, en de eigenaaresse wilt ze gaan bijvoeren, en zo snel als het kan op een gezond gewicht hebben.
Laast heb ik hier op bokt iets gezien over een nieuw soort voer, ik weet helaas niet meer wat het was, maar vrij duur, en paarden zouden er snel dik van worden.
De paarden worden trouwens niet op maiismeel gezet, omdat ze vind dat paarden daar wel dikker van worden, maar ook niet meer.
Het zijn dus paarden die ik hard werken, en een ervan heeft iets aan haar darmen waardoor ze eten niet goed opneemt (of iets in die richting).
Maar iniedergeval, mijn vraag is hoe dat voer heet, of welk ander voer goed is voor manege paarden?

ellepelJarig

Re: Welk voer voor dunne paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:48

heeeeel veel ruwvoer Haha!

dus hooi,of goede paardenkuil en het liefst zoveel als ze opkunnen.

laat ze maar de hele dag eten,wat je dan nog te kort komt aan vitamines vul je aan met een goede brok.
paarden die iets met de darmen hebben kun je eventueel iets van probiotica geven,maar liever nog laten uitzoeken door een dierenarts wat er nou precies mis is.

ik heb vroeger op een manege rondgelopen waar de paarden wat weinig hooi kregen en dus wat schraal waren.
toen er een nieuwe eigenaar op kwam heeft die ze op dagelijks 7-8 plakken hooi per dier gezet, alles ging op en de paarden werden binnen no time tonnetje rond Knipoog

ohw enne:
[VS] Centraal topic voor paarden die te dun zijn

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:53

Ik heb mijn te dunne paard een tijd bijgevoerd met slobber van pavo.Heel goed voor paarden met darmproblemen.Ze gaan er enorm van glanzen,er zitten extra vitaminen in ,dus dat wordt ook gelijk aangevuld.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:54

Ik zou het bij ruwvoer houden en misschien is lucerne nog een optie?
Die van mij komt er in ieder geval goed van aan, naast zijn ruwvoer!

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:55

ellepel schreef:
heeeeel veel ruwvoer Haha!

dus hooi,of goede paardenkuil en het liefst zoveel als ze opkunnen.

laat ze maar de hele dag eten,wat je dan nog te kort komt aan vitamines vul je aan met een goede brok.
paarden die iets met de darmen hebben kun je eventueel iets van probiotica geven,maar liever nog laten uitzoeken door een dierenarts wat er nou precies mis is.

ik heb vroeger op een manege rondgelopen waar de paarden wat weinig hooi kregen en dus wat schraal waren.
toen er een nieuwe eigenaar op kwam heeft die ze op dagelijks 7-8 plakken hooi per dier gezet, alles ging op en de paarden werden binnen no time tonnetje rond Knipoog

ohw enne:
[VS] Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Dankje voor de snelle reactie Lachen
Hooi krijgen ze veel meer dan eerst.
Maar het is niet onbeperkt. Maar zowiezo de paarden krijgen 2 plakken per voerbeurt.
Maar daarnaast willen ze dus dat de paarden worden bijgevoerd, omdat ze niet echt aankomen.

Oh en dat topic had ik niet gezien Bloos
Ik ga gelijk kijken!

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:57

SuuZzel schreef:
Ik zou het bij ruwvoer houden en misschien is lucerne nog een optie?
Die van mij komt er in ieder geval goed van aan, naast zijn ruwvoer!

Ruwvoer houden ze inderdaad gewoon nog. Knipoog
En ik ga Lucrene even opzoeken & kijken wat het is Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:15

Ik zou inderdaad ook nog meer hooi (of beter nog, een gedeelte kuil, want daar zit meer in) bijvoeren. Een dun paard heeft 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 500 kilo is dat dus ongeveer 10 kilo hooi per dag. Dan zie je de paarden ook snel bijkomen Lachen
Teveel brok voeren is niet zo heel goed trouwens, en heeft ook weinig nut. Paarden zijn erop gebouwd om hooi en gras te verteren, en brok is gewoon te zwaar waardoor ze teveel brok in een keer niet kunnen verwerken en dus een deel weer gewoon uitpoepen. Zonde dus Knipoog
Zonnebloemolie schijnt trouwens ook te helpen, elke dag een scheutje over het voer.

En een andere goede tip: zorg dat de paarden allemaal gezond zijn Lachen Laat ze eens allemaal testen op wormen (is niet duurder dan een wormkuur, en dan weet je precies voor wélke wormen je moet gaan enten, want manegepaarden hebben niet altijd een strak wormschema waarbij genoeg wordt gewisseld met de verschillende werkende stoffen..
En let eens op of de paarden allemaal goed kunnen kauwen, of hun tanden nog in orde zijn..

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:35

Roverrr schreef:
Dankje voor de snelle reactie Lachen
Hooi krijgen ze veel meer dan eerst.
Maar het is niet onbeperkt. Maar zowiezo de paarden krijgen 2 plakken per voerbeurt.
Maar daarnaast willen ze dus dat de paarden worden bijgevoerd, omdat ze niet echt aankomen.

Oh en dat topic had ik niet gezien Bloos
Ik ga gelijk kijken!

2 plakken per voerbeurt...maar als er maar 2x gevoerd word is dat dus veel te weinig.
voor manegepaarden die hun rondjes moeten lopen moet je wel 8 plakken op een dag rekenen.

aanvullen met een berg kuil kan ook,als je goede hebt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:19

Zie gegeven link voor centraal topic...