kan een paard zich 'overeten' ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mic_haf

kan een paard zich 'overeten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:34

Mijn jaarling pony heeft 24/7 weidegang , maar het gras heeft niet veel meer te bieden .
Ik ben beginnen hooi bijvoeren en langzaam de hoeveelheid opgevoerd .
De hoeveelheid die ik geef (2-3kg , 3x per dag) eet hij telkens ineens op . Ik zou willen overschakelen naar onbeperkt , maar vraag mij zich af als die nu niet alles ineens zal willen opeten en zich dus zal 'overeten' als het ware .

Alvast bedankt voor de reakties

8nnemiek

Re: kan een paard zich 'overeten' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:05

Van hooi kunnen ze nooit teveel krijgen (tenzij ze te dik zijn natuurlijk, dan kun je beter minderen). Paarden zijn gebouwd om dag en nacht te eten, in totaal kunnen ze makkelijk 2 kilo hooi per 100 kg lichaamsgewicht op. En een veulen krijgt nog wel meer op omdat ze ook veel energie nodig hebben om te groeien en te spelen.
Grafiekje:
Afbeelding
Zoals je ziet zijn wilde paarden zo'n 14 tot 15 uur per dag aan t grazen. Voor ons lijkt dat al snel te veel. Maar voor paarden heel natuurlijk, en ze zullen zelf tussendoor lekker gaan spelen en slapen als ze genoeg gegeten hebben Lachen
Zeker als een paard weet dat er onbeperkt hooi is dan gaan ze meestal minder snel eten. Als je steeds kleine beetjes geeft dan hebben ze het idee van 'snel, snel eten voordat een ander paard het op heeft' Knipoog

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:11

Overeten kunnen ze zich niet, vind ik Lachen
Een paard hoort onbeperkt hooi te krijgen, vind ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:16

Zoals gezegd, hooi kan je onbeperkt geven (tenzij de pony te dik is, al betwijfel ik dat bij een pony in de groei)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:20

Hoef je niet bang voor te zijn met hooi Haha! Haha! kan je gewoon als baal neerleggen en een nieuwe als deze op is Knipoog

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:20

Eens!

Maar denk ik er wel aan dat je nooit meer dan 2 a 2,5 kg krachtvoer in 1 keer geeft, dit kan wel problemen geven namelijk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:22

Alleen denk ik niet dat je ej moet vergissen in het gras in september. DAt krijgt dan opnieuw een groeischeut dus rijk aan voedingsstoffen. Veel mensen houden hier geen rekening mee waardoor er bijv ook in september nog een hoop paarden hoefbevangen staan....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:24

KiWiKo schreef:
Hoef je niet bang voor te zijn met hooi Haha! Haha! kan je gewoon als baal neerleggen en een nieuwe als deze op is Knipoog

Maar er zijn uitzonderingen hoor!

Mijn paardje eet dan zo een baal binnen 2 uur weg.
En blijft door eten tot hij geen pap meer kan zeggen.
Heeft daar ook een paar x koliek van gekregen.

Het rare is, in de wei zelf blijft ze niet constant eten Verward
Ach, het is een byzonder beest Haha!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:29

Hier ook een pony die zich heeft overeten, met koliek als gevolg. Dus voorzichtig opbouwen en goed opletten zou ik wel doen!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:00

Ik ken ook een pony die zou blijven eten totdat ze klapt. Ik denk dat het bij 99.9% van de paarden geen kwaad kan om onbeperkt hooi te voeren, tenzij ze al te dik zijn. Maar uitzonderingen bevestigen de regel Knipoog .

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:24

Billy schreef:
Alleen denk ik niet dat je ej moet vergissen in het gras in september. DAt krijgt dan opnieuw een groeischeut dus rijk aan voedingsstoffen. Veel mensen houden hier geen rekening mee waardoor er bijv ook in september nog een hoop paarden hoefbevangen staan....

Dit wist ik niet, mijn paarden staan dag en nacht buiten, worden practisch nog niet bijgevoerd met hooi, alleen als ze binnen staan, maar verwei ze wel regelmatig. Moet zeggen dat er niet veel meer staat en ze krijgen de helft van een veld en na een paar dagen verzet ik het schrikdraad een beetje, krijgen dan een beetje erbij.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:29

mijn paardje staat nu weer binnen, maar hoervoor v.a de lente dag en nacht buiten. als er genoeg gras staat hoef je ze niet echt bij te voeren, ik geef mijne wel altjid wat bix bij maar is niet cht nodig.

mic_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:02

Ik ben langzaam de hoeveelheid aan het opvoeren en merk dat ie idd zo gulzig niet meer is als voordien . Toch blijft ie alle hooi dat ik hem geef , ineens opeten . Zijn gulzigheid heeft hem ook al eens een koliek opgeleverd , vandaar dat ik een beetje schrik had om een hele baal ineens te geven .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:30

Misschien een idee om uit een hooinet te voeren, dan moeten ze wat meer moeite doen en kunnen ze niet zo snel schrokken Lachen

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:31

ik weet wel dat een paard zich kan dood eten aan brok, maar aan hooi? dat weet ik niet.. Tong uitsteken

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:34

Ik weet van mijn paard dat ze door zal eten Ja maar dat is wel een haflinger, misschien scheelt dat.
Waarschijnlijk zal hij minder fanatiek eten als hij langere tijd merkt dat er onbeperkt hooi is, maar dan moet je eerst wel door de beginfase heen zien te komen.
Zou dus toch voor de zekerheid niet te snel opbouwen.

mic_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 08:41

Temeraire schreef:
Ik weet van mijn paard dat ze door zal eten Ja maar dat is wel een haflinger, misschien scheelt dat.

Laat de mijne nu ook een haflinger zijn Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:46

Een paard kan zich zeker overeten aan hooi..
Het levende bewijs staat op een stal waar ik ooit gewerkt heb, daar was de helft zeker 100 kg te zwaar...