komkommer en en ijsbergsla voor paarden??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

komkommer en en ijsbergsla voor paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:13

ik heb nog wat komkommer over en ijsbergsla en vind het eigenlijk zonde om weg te gooien

geven jullie bovenstaande wel eens aan jullie paarden??
Ik geef zelf eigenlijk alleen maar wortels, appels, brood

dus ik wilde het eens aan mijn paard gaan geven als ze het mogen hebben tenminste

hennyvanamon

Re: komkommer en en ijsbergsla voor paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:17

paarden moet je vrij somber houden dat houdt in zijn brok hooi/kuil. en evt een appetje/peen maar zeker niet meer een paardenmaag is snel van slag met als gevolg koliek.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:18

ja, dat dacht ik dus zelf ook al

maar op bokt zag ik vele topics van mensen die komkommer, sla, banaan, kersen, frambozen enz enz geven

ik geef mijn paard zulke dingen nooit en wilde weten of er meer mensen zo doen als mij

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:20

hennyvanamon schreef:
paarden moet je vrij somber houden

Ah... da's zielig... Ach gut Haha!

Ontopic: Ik ben zelf altijd nogal voorzichtig met wat ik aan mijn paarden geef. We hebben een buurman gehad die altijd groenteresten voerde aan zijn paarden, die zijn dus allebei aan koliek overleden. Geen idee of komkommer en ijsbergsla specifiek slecht zijn voor paarden, maar ik zou gewoon het risico niet nemen. Kun je het niet op een boterham voor jezelf doen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:22

mijn pony krijgt wel eens een stuk komkommer, een mandarijn, een peer, een appeltje
geen kilo's tegelijk, maar gewoon een stukje Lachen
Pas heeft hij ook een paar bramen mee naar binnen gesnoept, en een paar framboosjes
Sla heb ik nog nooit gezien/gedaan eigenlijk..
Ik heb het idee dat het niet zo drastisch veel kwaad kan als je het bij eens een keertje een beetje houdt..

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:23

hennyvanamon schreef:
paarden moet je vrij somber houden
ROFL

Maargoed: Volgens mij kan je het prima geven aan je paard. Tijdens endurance wedstrijden zijn er mensen die hun paard Komkommer geven omdat er veel vocht in zit. En een paar blaadjes ijsbergsla kan heus geen kwaad. Ik denk echt dat ze daar geen buikpijn van krijgen. Het is alleen nog de vraag of je paard het wel zal lusten.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 12:34

tja, ik durf het toch niet aan
ik heb het al weggegooid; durf het risico toch niet te nemen
hij krijgt dadelijk wel gewoon wortels Knipoog

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:11

mensen bij deze een stukje komkommer kan echt geen kwaad, maar een paard, heeft dat echt allemaal niet nodig hoor, geef ze na het werk een worteltje bijv dan zijn ze al gauw tevree, en ze worden niet lastig in de omgang, omdat er altijd wat voor ze klaar staat, en nogmaals de maak/darmen zijn er niet voorgemaakt, om veel tussendoortjes te geven geef ze gewoon brok.hooi.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:14

als je zo nu en dan eens wat geeft wat je overhebt, kan dat heus geen kwaad hoor...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:17

hennyvanamon schreef:
mensen bij deze een stukje komkommer kan echt geen kwaad, maar een paard, heeft dat echt allemaal niet nodig hoor, geef ze na het werk een worteltje bijv dan zijn ze al gauw tevree, en ze worden niet lastig in de omgang, omdat er altijd wat voor ze klaar staat, en nogmaals de maak/darmen zijn er niet voorgemaakt, om veel tussendoortjes te geven geef ze gewoon brok.hooi.

gaat er niet om of ze het wel of niet nodig hebben, ze wil weten of ze er tegen kunnen

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:26

ja dan kan je over dubben he, het ene paard eet het zonder problemen , terwijl de ander er flink koliek van kan krijgen, dus wat je dan zelf wilt proberen, toch mossel..

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:40

jep das de keuze van de eigenaar Lachen ik geef het ze niet, bij mij krigjen ze zelden een "tussendoortje"

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:26

die van mij krijgen wel is een stukje komkommer hoor.
vooral mijn vosje is er echt heel erg gek op.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:04

Komkommer, appel, wortel, aardbeien, brood.. Clown Die van mij krijgt en eet het allemaal. Niet vaak en zeker niet veel, maar zo heel af en toe. Vooral Flynn is verzot op aardbeien Huilen van het lachen
Ze hebben er geen last van, maar ze zijn dan ook wel gewend om van alles te eten. Staan 24/7 in het land en eten ook verschillende grassoorten, takken en riet. Heb Jessie nou meer dan zes jaar, en nog nooit last mee gehad. De enige keer dat ze naar was toen ze zandkoliek had, maar nooit van het geven van een beetje groenvoer Lachen

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:22

Ik geef ook wel een paar blaadjes sla als ik het over heb en ook wel banaan of andere fruitsoorten. Komkommer lusten ze niet. Volgens mij kan je ook overdrijven met dat ze van alles niet mogen hebben hoor. Het ene paard is wel gevoeliger dan het andere, net als bij mensen maar om nou te zeggen dat ze nergens tegen kunnen....Misschien is het zelfs wel zo dat als ze nooit wat anders eten ze ook minder weerbaar zijn maar dat is mijn boerenwijsheid dan maar. Ik geef liever dat soort dingen dan bijv. suikerklontjes.

Onze ruin heeft bij onze buurman het hele tuintje met soepgroenten leeg gegeten en het riet vond hij ook heerlijk Vingers aflikken Rolleyes . Niet dat ik het goed vond, heb nou de houten omheining nog maar eens extra beveiligd met een stroomdraad erover maar hij heeft ook nergens last van gehad.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:32

Mossel schreef:
hennyvanamon schreef:

gaat er niet om of ze het wel of niet nodig hebben, ze wil weten of ze er tegen kunnen

Ze begrijpt volgens mij niet waarom ze een aantal keren is gequote.

Somber of Sober? Haha!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:55

Onze paarden eten champignons Vork en niet een beetje, maar KILO's Haha! .
Dat krijg je als je een groothandel in champignons hebt en de oude paddestoelen in de mestkar gooit, die in de wei staat. Ik vind nog zelden veel champignons in de kar, als ik de dag erna weer aan het uitmesten ben. Ze vissen gewoon bijna alles van de kar af Koe .

Nu lust mijn Isabelleke ook graag een banaan, witlof en sla. Niet dat ze dat vaak krijgt, maar ze lust het wel!
Zolang je er maar niet te veel van voert, zal het geen kwaad kunnen. In geval van de champignons weet ik tenminste zeker dat het geen kwad kan! Haha! Maar die zitten voornamelijk ook vol water. Zitten weinig voedingsstoffen in.