Wat is nu goed voer? (welk merk en waarom)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cojo79

Wat is nu goed voer? (welk merk en waarom)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:10

Hallo,

Ik ben erg nieuwschierig welk voer jullie voeren brok/musli/granen enz enz.

En dan ook hoeveel je voert en wat je met je paard doet recreatie/sport.

Ik ben vooral nieuweschierig wat de mensen voeren aan hun sport paarden.

En dan ervaring met het merk voer en dan waarom je het voert.

Ik ben er nog niet voormezelf uit welk voer ik mijn paard nu wil voeren.
Ik voer brokken van Hippostar (Prestatie)
En musli van Cavalor (perfomix)

Maar nu heb ik gehoord en gelezen dat er in de Cavalor E324 zit en dat is kankerverweekend.
Ik wil graag weten wat nu echt goed voer is en waarom.

Alle informatie over voer en merk is welkom!! Haha! Haha!

Groetjes,Corina

Woody2015

Re: Wat is nu goed voer? (welk merk en waarom)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:40

Ik denk dat je zulke vragen niet met een antwoord kunt beantwoorden, het is in mij ogen afhankelijk van het paard en wat hij aan arbeid moet verrichten.
Momenteel rijd ik geen wedstrijden en rijd ik op onze haflinger.
Hij krijgt altijd mueslie van Havens, en dan de coolmix zonder haver.
Deze soort krijgt hij omdat hier weinig eiwitten inzitten en voor de rest wel al nodige ingredienten die hij nodig heeft, hij is namelijk gevoelig voor teveel eiwit.
Hij krijgt in totaal 1 kilo per dag en dan nog wat brood, wortels en appelen erbij.
Onze andalusier voerde ik eigenlijk hetzelfde alleen dan met de basis brok van Havens erbij, nu staat hij 24/7 op de wei en krijgt hij niks bijgevoerd.
Toen ik nog meerdere paarden uitbracht in d sport, kwpn's, werd er anders gevoerd.
De paarden werden dagelijks getraind en kregen alleen 5 granenmix gevoerd, verschillend kwa paard tussen de 2 en de 5 kilo per dag.
Deze paarden kregen geen brokken omdat ik de ervaring heb dat sommige paarden bij zware training dan niet genoeg stoffen verbranden en dus met afvalstoffen blijven zitten en dan vervolgens spierverzuring kregen en dit heb ik bij de 5 granenmix nog nooit gehad, dit ben ik gaan voeren op advies van mijn trainer toendertijd Dave Maarsen, die voerde dit ook.
Maar voor haflingers endergelijke is dit geen geschikt voer.
Tja en waarom Havens, ik ben weleens over gestapt maar heb geen goede resultaten gehad, doffe vacht en er komt bij dat Havens voor mij goed te krijgen is en het in mijn ogen kwaliteit voer is.
Uiteraard krijgen mijn paarden ook hooi Knipoog

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 18:15

Pre > bedankt voor je antwoord.
Ik zit er zelf over na te denken om 50% brok 50% granen te gaan voeren.

Ik wil graag van mijn musli af omdat daar ook de stof E324 in zit en dat zit dus niet in de granenmix.
Im mijn brok zit het trouwens niet.

Wat is de algemene ervaring met granenmix ,worden ze er echt veel "heter" van??

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:24

Ik geef zelf mn pony de muesli mix van cavalor, en daar doet hij het super op en ziet er heel gezond uit. Ik doe dan ook 1 x per dag een scheutje lijnzaadolie erbij. Ik rijd alleen recreatief maar je hebt ook mixen voor sportpaarden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:42

Ik kan niet zeggen dat ik vind dat mijn paarden er veel heter van werden, mits ze gevoerd werden naar arbeid.
Bij teveel voeren worden ze te fel ja maar in mijn ogen is dat eigenlijk wel bij ieder voer waar je teveel van voert.
Ik vind het pluspunt van de granenmix dat er weinig tot geen afvalstoffen vrijkomen en dat het je helaas wel wat meer bij brokken en als je paard daar dus slechter tegen kan kun je onder andere problemen krijgen met de spieren, maar ook dat geld natuurlijk niet voor ieder paard. Je kunt zoals je zei de granenmix ook combineren met brokken, ik zou alleen opletten met haver endergelijke, geef ze daar niet teveel van want dat kan weer een slechte uitwerking hebben op bijvoorbeeld de werking van de nieren.

tini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:25

hoi. ik zou het voor je uit kunnen meten welk voer voor je paard goed is. Kijk eens op onze website,www.trekkersteam.nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:26

Onze paarden krijgen altijd een schep Subli bix met Pavo meusli na het rijden.
En meestal 's winters ook af en toe een Pavokoek.

Doen ze het hartstikke goed op.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:56

Wij voerden ons paard ook altijd de Havens Muesli zonder Haver. En daarnaast kreeg ze ook vijfgranenmix om toch wat energieker te worden. We voerden haar zo'n 4 scheppen per dag (verspreid over 2 voerbeurten).
Nu voeren we Marstall Optimaal (= ook muesli zonder haver), maar krijgt ze nog hooguit een halve tot driekwart schep per dag (!), een stuk minder dus dan voorheen. De hoeveelheid weidegang (hele dag weidegang) + hooi (2x per dag) is hetzelfde gebleven, maar mijn paard is dikker en energieker dan ooit. Momenteel heeft ze echt energie voor 10!