onze haflinger heeft hoogstwaarschijnlijk een eiwit allergie
Eerst even het verhaal vooraf.
Wodan is in korte tijd 2 maal verhuisd, na de geboorte van onze zoon was de complete verzorging van een eigen wei teveel dus ben ik opzoek gegaan naar een gedeeltelijke verzorging.
Eerst bij een particulier doordat hij daar niet goed werd verzorgd naar een maand naar zijn stal nu, hier staat hij super
Ik meende altijd dat de bulten de laatste tijd zo erg waren door de dazen omdat hij hier erg gevoelig voor is, bij onze eigen weide stond hij dan met een deken op en werd het minder.
Maar sinds we met hem verhuisd zijn worden de bulten erger, ongeacht of ik hem inspuit met spul of niet, en dat terwijl de dazen tijd nu toch eigenlijk over is.
Een vriendin van ons was laatst op stal en zei dus gelijk, maar dat komt niet van de dazen maar door een overgevoeligheid voor eiwit, de bulten zijn ook anders nu ik erover nadenk.
Voor de rest kan ik niet echt zeggen dat hij feller ofdergelijke is, maar het is een 3 jarige dus gekke dagjes hebben ze allemaal dan wel eens
Wat is er anders aan zijn voedingspatroon dan bij ons, nou het volgende;
Hij heeft hier geregeld meer gras, minder kale weien.
Hij heeft op de beide plekken mueslie bij gevoerd gekregen in combi met brok, s'ochtends 0,5 en s'avonds 0,5 kilo, dit kreeg hij voorheen bij ons nooit, wel een kleine kilo brok waarvan hij nu nog hetzelfde merk krijgt.
Verder krijgt hij gewoon 2 x per dag hooi en word de mueslie gemengd met de basis brok van Havens waar we dus ook de mueslie zonder haver van hebben.
Zelf heb ik ook al aan schimmel gedacht, aangezin het bultjes zijn waarop een klein korstje onstaat en bij sommige valt dit eraf en is het wat nat, het plekje.
Maar aangezien geen enkel ander paard hier last van heeft lijkt het me sterk en hij is van de winter behandeld voor schimmel omdat hij toen gelijksoortige bultjes had en de DA maar zei behandel hem maar met imaverol, achteraf gezien kan hij toen natuurlijk last hebben gehad van het zelfde want ik kan niet zeggen dat het minder werd door de imaverol
De bultjs zitten nu voornamelijk op zijn rug, buik, hals en schouder.
Wie o wie herkent dit en kan me vertellen wat je een paard met een overgevoeligheid voor eiwit kunt voeren en wat niet?
Zou het van de mueslie komen, deze is zonder haver en ik meende dat dat juist heel goed was voor paarden met zulke overgevoeligheden?
Groetjes Loes