Melasse

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Melasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 14:54

Hallo,

Ik heb hier een oude zak melasse gevonden ( nog goed hoor), maar ik heb dit nog nooit gevoerd.
Mijn vraag is eigelijk waarom je melasse zou voeren en voor wat het goed is ?
+ hoe voer je het ? Vermengen met water of zo ?

Dankje!

x__laura

Re: Melasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:35

Waarom iemand melasse apart zou voeren is mij een raadsel (niet op jou bedoeld ofzo hoor), melasse is afval van suikerriet en wordt vaak gebruikt in paardenvoeders om ze 'stofvrij' (dus plakkerig) en lekkerder te maken. Het is heel slecht voor de tanden en als je een exceempaardje hebt bestaat de kans dat die exceem erger wordt door de melasse, vele paarden zijn nl. allergisch aan melasse zonder dat de eigenaar dit weet.

Waar het goed voor is? Voor zover ik weet, nergens voor, tenzij je een voerfabrikant bent...
Google maar eens op 'melasse', de enige die er iets goeds over te zeggen heeft zijn Pavo en consoorten...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:02

Ik zou mijn paard zeker geen melasse extra geven. Het is gewoon een smaakmaker, een pure suikerbom. Alleen voor hele slechte eters wil het wel eens handig zijn maar zelfs dan alleen als laatste nood oplossing.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 17:33

Melassevoeder 297 (20 kg)
Dit ruwvoeder op basis van vlaskaf en melasse is uiterst smakelijk en geeft een goed verzadigingsgevoel. Melassevoeder 297 kan een deel van het ruwvoeder vervangen (max. 1,5 kg per dag).

Opgepast: geen melasse aan drachtige merries geven. Dit geeft immers kans op abortus!

Dit staat op de website, als je nog meer info wil, kan ik het wel geven van wat nog op de zak staat.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:33

Alle soorten suikers zijn slecht voor paarden! Of het nu fructaan, koolhydraten in granen of melasse is.
Insuline resistentie en bevangenheid zijn er gevolg van!
Jouw paard wordt er dus alleen maar ziek van.
Je zou je moeten afvragen waarom een paard zijn eten niet wilt opeten......

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:24

Melassevoeder van de aveve zo te zien als ik je berichtje lees Haha!
Persoonlijk zou ik geen extra melasse bijvoeren aan mn paard ...
Melasse zit al in de meeste krachtvoeders en extra melasse bijvoeren, dan krijgt je paard heel veel suiker binnen. Teveel suiker is niet goed voor een paard. Teveel suiker kan hoefbevangenheid, spierbevangenheid, allergische reacties als exzeem veroorzaken.
Melasse kan soms goed zijn voor paarden die echt heel moeilijk op gewicht te houden ondanks ze goed gevoerd worden en medisch inorde zijn maar dan nog zijn er betere opties.
Als je gewoon deze zak wil opvoeren zou ik er niet zo'n probleem van maken...
Ik zou het dan in kleine hoeveelheden geven, eventueel mengen onder het hooi ofzo ...
Knipoog

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 06:12

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:34

Nooit geweten dat je dit ook los kon kopen, ik dacht dat dit enkel werd toegevoegd aan brokken om ze aan elkaar te plakken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:45

Het zou eventueel handig kunnen zijn als je paard medicijnen moet hebben en die niet lust. Dan kun je die tijdelijk mengen met een klein beetje melasse. Maar gewoon opvoeren omdat het er staat zou ik niet doen. Het heeft eigenlijk alleen maar slechte eigenschappen.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:53

Naar wat ik begrijp van wat er op de zak staat is het ook geen pure melasse, maar een melassevoeder met vlaskaf, pure (ongezonde) buikvulling lijkt me dat...

Ik zou het echt niet voeren om de zak maar op te krijgen, enkel zoals anderen al zeiden bij een paard dat zijn eten/medicijnen niet wil om het iets smakelijker te maken.