biergist

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

biergist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 11:52

Hoi,

Wie kan me meer vertellen over biergist en wat het doet/ hoe het werkt ?
Ik weet dat biergist veel vitamines B bevat.
Klopt het dat het de groei van goede bacterieen bevorderd in de darmen en daar ook verzuring tegengaat ?

morelia

Re: biergist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:58

Ik geef het al een behoorlijk tijd aan mijn paard, haar zomereczeem is praktisch niet meer aanwezig en ik heb sterk het vermoeden dat het dankzij de biergist komt. Het helpt inderdaad om verzuring te voorkomen mijn paard is losser geworden. Hieronder een tekst van internet geplukt voor je:

Biergist is een schimmel waarvan de cellen worden samengeperst en gedroogd. Het is een rijke bron van chroom, een mineraal dat onmisbaar is voor de aanmaak van de glucosetolerantiefactor. Deze stof stimuleert de activiteit van insuline, een hormoon dat de bloedsuikerspiegel (de hoeveelheid glucose in het bloed) reguleert. Door op insuline in te werken, kan de glucosetolerantiefactor onder meer de vetspiegel in het bloed verlagen, energie produceren, de bloedsuikerspiegel reguleren en de weerstand tegen infectie verhogen. Biergist mag niet worden verward met bakkersgist, torulagist of voedingsgist, die slechts kleine hoeveelheden chroom bevatten.

In biergist zitten vitaminen van het B-complex, die het lichaam gebruikt bij de reacties die energie uit voedsel vrijmaken. Daarnaast bevat biergist veel andere vitaminen en mineralen en ook alle essentiële aminozuren - de bouwstenen van eiwitten - die het lichaam nodig heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 15:22

Dank je wel voor je reactie. Maar zoals ik het nu lees is biergist in het bijzonder geschikt voor de huid en alvleesklier en niet zozeer voor de darmen ?!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:33

Biergist is een rijke bron van vitaminen B (B12). Deze zijn weerstand verhogend en geven een goede bescherming tegen o.a. zomereczeem.
Maar... in de vrije natuur heeft het paard NIET de beschikking over biergist! Hoe komt het dan aan vitaminen B??? Door kobalt.
Kobalt haalt het paard uit diverse planten/kruiden. Kobalt zorgt voor een goede darmflora met de juiste bacteriën die op hun beurt vitaminen B vormen.
Biergist alleen zorgt in zeer beperkte mate voor de juiste bacteriën in de darmen: Een paard met een tekort aan vitamine B kan TIJDELIJK geholpen worden met biergist, maar wat gebeurt er dan precies?
1. Als een paard verder helemaal gezond is en enkel een tekort heeft aan vit. B en daarvoor biergist krijgt, wordt 'lui'. De organen worden niet geprikkeld omdat zij op een te makkelijke manier aan vitaminen komen (geldt voor alle supplementen die worden bijgevoerd). Kobalt opname wordt daardoor minder omdat het dan niet meer nodig is. Paard wordt na een tijd afhankelijk van makkelijk opneembare vitaminen omdat het lichaam te 'lui' is geworden. Resultaat: kwakkelende paarden, slechte eters, etc. De zg 'kasplant paarden'.
2. Als een paard een ziekte heeft aan bepaalde organen waardoor de opname van kobalt stagneert, wordt dit slechter waargenomen wanneer men vitaminen gaat voeren. Het lichaam ontziet de toch al zwakke organen en haalt vitaminen uit de supplementen. Resultaat: de oorzaak wordt niet aangepakt, de organen blijven ziek; de ziekte kan zich uitbreiden (afhankelijk om welke ziekte het gaat), de ziekte kan erger worden waardoor genezing moeilijker wordt.
3. Een goede darmflora is belangrijk voor de gehele spijsvertering. Te weinig goede bacteriën in de darmflora zorgen in de regel voor andere 'vage' klachten.
Belangrijk blijft dus de opname van kobalt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 11:44

Dat is weer een duidelijk antwoord, dank je wel !
Ik geef ook liever geen dingen die een paard normaal "in het wild" of op de wei ook niet zou eten. En zeker niet voor langere tijd. Daarom snap ik ook echt niet dat er mensen zijn die hun paard yakult geven voor de darmen of supplementen van omega dmv levertraanolie.
Maar ..... omdat ik denk dat het hooi niet alle voedingsstoffen bevat die nodig zijn voor een goede gezondheid, moet je toch wat. In de Ursonne die ik geef zit ook biergist trouwens.

Maar goed je geeft dus aan dat kobalt heel belangrijk is. Waarin vinden we dat in de natuur ? In welke kruiden bv.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:47

Geven mensen aan hun paarden Yakult??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 11:53

Eponastable schreef:

Ja soms zelfs op aanraden van de dierenarts, voor de darmbacterieen. Vork

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:56

héhé Haha! nog nooit van gehoord!
Ik gaf ook biergist voor de vacht van mijn paarden. Goed spul vind ik Haha! en voor mezelf ook dat men haar wat langer wordt Knipoog

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:27

Ik geef biergist tegen de zomeczeem. Ze kna nu zonder deken naar buiten en is 99% jeukvrij. Als je paard geen specifieke klachten heeft, zou ik het niet zomaar gaan geven. Voor de spieren zou ik eerder vitamine e+selenium geven. Voor de darmbacterieen heb je speciale probiotica voor paarden. Dat is gelijk een stuk duurder, maar dan ben je toch meer verzekerd van een resultaat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 14:17

Mijn paard heeft ook last van jeuk ( geen zomerexceem gelukkig ), dus in combinatie met dat biergist goed is voor de darmen vroeg ik me af of het wat was om te gaan geven.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:14

Je kunt het altijd proberen. Het is geen rib uit je lijf, en voor de huid is het zeker weten goed. Alleen als je puur voor de darmen wil geven, zou ik eerder voor een probioticum gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:22

altijd biergist geven is niet goed....af en toe een kuurtje van 10 dagen kan geen kwaad...het ontgift het lichaam.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:24

Maris schreef:
Eponastable schreef:

Ja soms zelfs op aanraden van de dierenarts, voor de darmbacterieen. Vork

Yakult heeft geen enkele zin, want de meeste bacterien, die daar inzitten, kunnen niet tegen het maagzuur. Dus die bacterien halen niet eens levend je darmen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:57

Heb hier nog een hele emmer biergist staan. Iemand intresse?

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:45

waar is biergist te verkrijgen, wat zijn de doorsnee prijzen van biergist?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:50

over dat yalkult verhaal. Ik moest het bij mijn vorige paard geven omdat hij altijd aan de dunne was. En het hielp. hij kreeg 2 flesjes per dag. slurpte het naar binnen en met een paar dagen was het over. Dus het zal de darmen toch wel halen neem ik aan.

Biergist je kan je paard ook een bier kuurtje geven.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:57

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:03

een biertje op een dag kan geen kwaad,die van mij vinden het heerlijk!!!grote witte schuimsnor....biergist in poedervorm is geconcentreerder,ik heb toevallig gisteren een pot gekocht,1000ml(ik geloof niet dat het een kilo is,ik denk lichter)
voor 7,50 euro(bij de sportzaak,in frankrijk)

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:09

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:38

er waren er meerdere op stal die een biertje per dag gaven. een mens mag ook een glaasje alcohol per dag en weeg zeg maar 60 kilo een paard 600 dus dat ene biertje met alcohol zou geen kwaad moeten kunnen. Vogels eten straks ook de besjes als ze aan het gisten zijn = alcohol en ook zij kunnen er tegen om maar even wat te noemen. heb het een periode gegeven en werkte goed had ik het idee.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:18

splash1999 schreef:
er waren er meerdere op stal die een biertje per dag gaven. een mens mag ook een glaasje alcohol per dag en weeg zeg maar 60 kilo een paard 600 dus dat ene biertje met alcohol zou geen kwaad moeten kunnen. Vogels eten straks ook de besjes als ze aan het gisten zijn = alcohol en ook zij kunnen er tegen om maar even wat te noemen. heb het een periode gegeven en werkte goed had ik het idee.

oke, maar met flesjes en blikjes schouwen is ook niet handig, vandaar dat poeder oid makkelijk zou zijn voor mij. dus vandaar mijn vraag, waar verkrijgbaar?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:20

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:28

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:09

mmm, toch maar een blikje bier dan?

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:12

splash1999 schreef:
mmm, toch maar een blikje bier dan?

*gaat spontaan gestoord veel vies bier inslaan,zodat ze het zelf niet opdringt Clown *