Wat moet ik voeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Airiin

Wat moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 10:36

Aankomende zaterdag ga ik mijn paard verhuizen naar een plekje met 24/7 weidegang met schuilstal. Er is voldoende gras aanwezig en ze krijgen ook een heleboel hooi als het gras niet voldoende is. Vrijwel onbeperkt ruwvoer dus. Er staan ook likstenen (zo'n rotsgeval en ik neem mijn eigen KNZ liksteen mee), dus mineralen/zout zijn ook onbeperkt aanwezig.

Mijn paard is van zichzelf al best wel heet, en ik heb ook het idee dat ze nu veel te veel krachtvoer krijgt. Ze reageert nu overal hyperactief op en er is geen land mee te bezeilen. Omdat ik zelf aanvullend voer mag regelen op haar nieuwe plekje, ben ik rond aan het kijken naar haverloos voer met weinig suiker. Ik kwam uit bij Pavo's Natures Best muesli (het idee van 1 schep per dag) of Pavo koeken (1 per dag). Als ze zo heet blijft, misschien nog aanvullend Pavo NervControl.

Mijn paard is een KWPN merrie van 10 jaar oud, stokmaat ong. 1.74 en op het moment is ze niet bepaald dik (er mogen wel wat kilo's bij). Zit ik met mijn voerindicatie een beetje goed (onbeperkt ruwvoer, 1 schep muesli of 1 pavo koek) of moet het juist meer of minder zijn?

Patricia

Re: Wat moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:46

Wij voeren hier Horseflox vanHeidehof.
Dit is een muesli speciaal voor nerveuze, hete paarden.
Hieronder de ingredienten:
Ruw eiwit 10.5%
Ruw vet 4,3%
Ruwe celstof 13%
Ruwe as 7,2%

Vitamine A 13 000 I.E./kg
Vitamine D3 1300 I.E./kg
Vitamine E 60 mg/kg
Koper(II)sulfaat (pentahydraat) 15 mg/kg

Ingredienten: Gerstevlokken 26%, structuurkorrel 25%, luzerne 15%, maisvlokken 13%, kortmeelpellets 6%, gerst 6%, melasse 3,5%, lijnolie 1%, soyaolie 0,5%

De paarden hier staan overdag op de weide, 's avonds op stal, waar ze dan ook genoeg hooi of kuilvoer hebben. Dus eigenlijk zo'n beetje gelijke omstandigheden.
We voeren hiervan 3/4 tot één schep per dag. Afhankelijk van de hoeveelheid werk die ze doen. Ze lopen zowel onder het zadel als aangespannen.

Heidehof zit in Aalten. Ze bezorgen volgens hun bezorgroutes ook in Haaksbergen, dus misschien ook wel in Enschede? Je kunt er altijd even naar vragen.
Voordeel van dit voer vinden wij dat het kwalitatief gewoon goed is. Vergelijkbaar met Pavo/Havens wat we eerder hadden. De paarden vinden het zelf lekkerder dan Pavo, maar dat is natuurlijk ook per paard verschillend.
Wij hebben hiervoor gekozen doordat er geen kunstmatige toevoegingen inzitten en door de goede verhalen van anderen. Tot nog toe ook hier erg tevreden over dit voer. De paarden doen het er ook super op, die zien eruit als een spiegeltje.

Pavo Nerv Control zou ik trouwens niet zomaar gaan voeren. Laat je paard dan even eerst prikken op vitamines en mineralen. Dan kun je heel gericht gaan geven wat ze nodig hebben. Dat werkt voor ons beter dan Pavo Nerv control. Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:51

Pavo koeken zijn voor 1/3 deel van suiker, dus geen strak plan als je al een heethoofd hebt. Nature's Best heeft ook behoorlijk suiker, rietsuiker zowel als gewone zowel als melasse.

Maar als ik zo hoor, gaat je paard 24/7 op het gras en krijgt ze hooi bij. Zou je dan niet even gewoon aankijken of ze uberhaupt krachtvoer nodig heeft?

Mijn Fries is een heethoofd, en krijgt een handje (!!) muesli per dag omdat ze geen zoutblok gebruikt. Eén likje en dat was het weer, dus voor de pitamientjes krijgt ze iets. Nu is ze door meer hooi en lekker op het land een stuk makkelijker in de omgang en ik zorg ervoor dat ze geen gist (brood) suiker oid meer binnen krijgt.

Krachtvoer is aanvulling, geen hoofdvoeding dus ik vermoed dat je paardje het helemaal niet nodig gaat hebben, ze gaat uit het gras en hooi echt voldoende halen.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:55

ik zou ook eerst aankijken wat ze gaat doen op het land. Wat is er mis met een halfje basis brok als belonning? Want waarschijnlijk heeft ze genoeg. maar kijk uit met pavo koeken enzo, zit idd veel suiker in, worden ze nog onrustiger van. succes

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:07

Idd, eerst even aankijken! Moet wel zeggen dat het gras nu langzaam aan minder voedingsrijk gaat worden en ik weet niet of ze 's winters ook op t gras blijft? Dan zul je waarschijnlijk wel dagelijks een halfje of kilootje biks moeten bijvoeren.
Hier staan ze ook 24/7 op t land en krijgen niks bij, alleen af en toe na het rijden als we merken dat ze het nodig hebben. Een halfje simpele biks is dan echt voldoende. Overigens worden ze ook mega dik als ze elke dag biks zouden krijgen.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 12:08

Bedankt voor het advies Lachen Ik zit net te kijken op de site van pavo, en ik zie inderdaad dat de koeken en de muesli erg veel suiker bevatten. Ze staan in weides met echt voldoende gras, alleen nu de eerste tijd even in een wat schralere weide ivm het risico op hoefbevangenheid. Ze krijgen dan wel voldoende hooi bijgevoerd. De andere paarden krijgen echter wel een portie muesli/biks iedere avond. Ik zal het even aankijken, als mijn poownie daar jaloers van wordt geef ik hem toch maar een klein hapje iets zonder al teveel suikers.

In de winter staan ze ook buiten, in een andere weide met inloopschuur. Dan ga ik sowieso wat bijvoeren, ze staan ook zonder dekens en dan kan ze wel wat energie gebruiken om zichzelf warm te houden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:10

Om warm te worden is langzame verbranding nodig, en die bereik je simpel... hooi! Haha! Bix ed geeft een snelle verwarming, maar het is juist die kachel die je aan wil hebben. Onbeperkt hooi is in de winter het beste wat er is. En ik geef mijn peertie ook haar handje omdat haar weidemaatjes ook voer krijgen. Anders krijg je zo'n onrust in de kudde rond etenstijd, zit je ook niet op te wachten.