Een vriendin van mij heeft 3 ha landbouwgrond gekocht waarop aardappels hebben gestaan. Ze heeft het een paar maanden geleden omploegen, laten inzaaien met een paarden-grasmengsel en wil het nu laten hooien, de pakjes in plastic inpakken.
Ondanks dat het land met MCPA en MCPP bespoten is, zie ik nog vele aardappelplanten, het loof dus, de kop opsteken tussen het nieuwe gras.
Ik vraag me af of dit hooi/kuilgras, waartussen dus gedroogd aardappelloof zit, niet schadelijk is.
Volgens mij is de aardappel plant heel erg giftig. Hij behoort tot de familie van de nachtschade en ik zou het zeker niet in mijn kuil of hooi willen hebben. Weet niet of de giftigheid verminderd/verdwijnt na het drogen maar dacht van niet.
Bij een aantal giftige planten wordt het gif juist heftiger als het gedroogd is, bovendien herkennen veel paarden het dan niet meer als gif en eten het mee op.
Pfff, nou ik zou zeker geen enkel risico nemen! Nachtschadefamilie is echt hartstikke giftig! Zijn veel mensen aan doodgegaan in de 16e eeuw (dachten dat ze de planten konden eten, maar het ging om de aardappel. Die was toen net geïntroduceerd in Europa) Ik zet overigens ook vraagtekens bij bestrijdingsmiddelen als MCPA en MCPP.
Wikipedia: De aardappel behoort tot de nachtschadefamilie, net als de tomaat, de paprika en de tabak. De groene delen van de aardappel zijn dus giftig. Net als andere leden van de nachtschadefamilie bevat de plant alkaloïden.