Wat is goed voer ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Wat is goed voer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 14:53

Hallo,

Omdat de fouragehandel is gestopt met het verkopen van Equifyt moet ik op zoek naar een ander merk paardenvoer.
Wat voeren jullie en waarom. En dan vraag ik niet naar merken als Pavo en Havens......

Maar b.v. Marstall, St Hippolyt, Dodson en Horrell etc.

Ik vraag me af hoe gezond Marstall nog is omdat het zo aan alle kanten bewerkt is ( oa straling eroverheen vergelijkbaar met magnetron ).

Kabouterdans

Re: Wat is goed voer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:18

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:56

Ik heb nu voer van Treurniet, goed geprijsd en goede kwaliteit, ze eten het ook graag.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:29

Waar je paard het goed op doet. Ik heb in de afgelopen 5 jaar diverse merken gevoerd en heb eerlijk gezegd nagenoeg verschil gemerkt. De onze krijgen nu als basis Lavor muesli zonder haver. Per paard indien nodig wat anders erbij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:32

Ik heb dodson and horrel gevoerd en wel safe and sound. Ik was zeer tevreden over dit voer, maar er was in de buurt niet aan te komen. Ik moest dus iedere keer verzendkosten betalen voor een pak voer, dus dat schoot niet op.

Nu voer ik marstall en ben tot nu toe nog steeds tevreden over dit voer.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:50

Herken je probleem, voerde ook al een tijdje equifyt en was hier super tevreden over maar kan het ook niet meer in de buurt krijgen. Ben overgestapt op Pavo nature's best en lucerne.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:54

Volgens mij wordt er tegenwoordig niet meer slecht voer gemaakt. Het is maar net wat je doel is en wat voor type paard je hebt (energiek of juist sloom, gauw te dik of juist te mager etc). Daarop baseer ik de keuze voor mijn voer. Voerde eerder altijd Dodson&Horrell, maar dat is bijna nergens meer te krijgen. Diverse voeren geprobeerd en voer nu Pavo Sportsfit, Pavo Slobber en in de winter extra Hartog Lucerne erbij en dat bevalt prima.

Edit:Waarom vraag je niet naar merken zoals Pavo etc? Heb je daar slecht ervaringen mee?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:09

Goed voer is ruwvoer. Krachtvoer wordt gemaakt uit afvalmateriaal van andere sectoren is bevat dus veel ongezonde stoffen. Men zegt hier op bokt dat de pavokoeken over het algemeen minder slecht zijn dan biks, maar wat de waarheid precies is? Het beste is in ieder geval geen brok voeren. Onbeperkt ruwvoer is het beste, in combinatie met een mineralenblok. Mocht je paard dan nog te weinig energie hebben, dan kun je zonnebloemolie bij gaan voeren. Dit kun je opbouwen tot maximaal 250 ml per dag.

Eva_Maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:56

wij hebben hippostar en subli.

beide doen onze paarden het heel goed op en zijn ook bekende merken!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 10:36

Pavo en dat soort merken staan mijn holistische mensen niet zo goed bekend, te vervuilend. Voor mij van belang dat die merken weer BHT etc bevatten ( chemische houdbaarheidsmiddelen ) dat wil ik niet. Vandaar geen Pavo.

Natuurlijk is ruwvoer het belangrijkste. Maar bevat dat genoeg vitaminen en mineralen , dat is de vraag. Ik denk vaak niet. Vandaar dat ik toch wat krachtvoer bij wil geven. Zeker omdat hoe ouder een paard is hoe meer sporenelementen hij/zij nodig heeft etc.
Met alleen ruwvoer kan ik hem in de winter ook niet op gewicht houden.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:38

mijn holistische dierenarts was anders erg te spreken over pavo.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 10:40

_Sammie_ schreef:

Hmm zo zie je maar iedereen heeft een andere mening ! Pavo bevat wel nog steeds BHT etc.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:52

Volgens mij is het ook heel erg verschillend per paard. Iedereen loopt natuurlijk ook altijd maar te zeggen dat elk paard op de wei moet, want dan krijgen ze veel beweging en krijgen ze ruwvoer binnen, mijn paard kan daar juist weer niet tegen. Hij mag maximaal 5 uurtjes per dag op de wei, zijn lichaam kunnen de voedingsstoffen die in gras zitten niet goed verteren.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:03

_Sammie_ schreef:

Mag ik dan vragen wie dat is? Mag per pb, maar ik ken er een aantal en die moeten dus vanwege alle vervuiling niets van Pavo hebben. Zelf voer ik een klein handje Marstall zonder haver bij per dag, verder veel ruwvoer en 24/7 op de wei.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:06

Goed voer is bij mijn paard niet het extra geven van krachtvoer naast het ruwvoer/gras en fruit-/groenteafval. Voor mijn gemoedsrust geef ik haar wel een totaalsupplement bij in de vorm van Pavo Vital, dit geef ik weer vermengd met een minimale hoeveelheid graan, anders eet ze het niet Clown

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:41

_Sammie_ schreef:
Volgens mij is het ook heel erg verschillend per paard. Iedereen loopt natuurlijk ook altijd maar te zeggen dat elk paard op de wei moet, want dan krijgen ze veel beweging en krijgen ze ruwvoer binnen, mijn paard kan daar juist weer niet tegen. Hij mag maximaal 5 uurtjes per dag op de wei, zijn lichaam kunnen de voedingsstoffen die in gras zitten niet goed verteren.

Ja maar dat komt waarschijnlijk omdat jouw paard op een koeienweide staat, en niet op een paardenweide. Of heb ik het mis? Is het echt een ziekte dat jouw paard heeft? Zo ja, welke dan? En wat gebeurt er als hij wel langer dan 5 uur op de weide gaat? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, ik vind dit bere interessant! Haha! Ja

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:19

dorientjuh schreef:
_Sammie_ schreef:

Ja maar dat komt waarschijnlijk omdat jouw paard op een koeienweide staat, en niet op een paardenweide. Of heb ik het mis? Is het echt een ziekte dat jouw paard heeft? Zo ja, welke dan? En wat gebeurt er als hij wel langer dan 5 uur op de weide gaat? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, ik vind dit bere interessant! Haha! Ja

Nee hij staat op een paardenweide Haha! , allemaal expres gedaan, maar het mocht helaas niet baten. Mijn paard krijgt last van zijn buik, van zijn darmen en zo. Het is ook best wel een ingewikkeld verhaal over stofwisselingsproblemen en insulineresisentie. Als hij te lang op de wei staat, krijgt hij weer last van zijn buik. Doordat hij zo'n last van zijn buik had, kreeg hij een slijmbeursontsteking door overbelasting. Het komt er iig op neer dat hij de voedingsstoffen uit gras niet goed kan verteren (biks trouwens ook niet)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:52

Veel gras zorgt ook voor een eiwitovermaat, eigenlijk helemaal niet goed voor paarden. Al helemaal niet als ze daarnaast dan geen hooi en extra sporenelementen krijgen.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:19

Mijn sportpaard (Z-niveau dressuur) krijgt sinds ongeveer een halfjaar Cavalor muesli (superforce) en brok (top action). Daar doet hij het geweldig op, beduidend veel beter dan op Horsefood en PAVO. Horsefood ruikt niet lekker, mijn paard at het slecht en daarom ben ik ermee gestopt. Pavo deed hij het best goed op, maar de granen uit de muesli kon je zo terugvinden in de mest en werd dus niet zo goed verteerd. Op advies van mijn trainer ben ik overgestapt op Cavalor en sinds die tijd zit hij veel beter in zijn vel, is energieker, glanst je tegemoet en bovendien is hij gek op het voer. Voor zover ik weet is Cavalor ook gemaakt uit 100% natuurlijke ingrediënten.

Kimm_Ramon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:36

wij voeren onze pony hippostar muesli en slobber bij. brokken voert de stal merk weet ik niet,, hij doet het wel erg goed op de brokken(sportbrok) en de muesli en slobber krijgt hij la 6 jaar van ons en gaat super alleen de brokken van hippostar, (basisbrok) eet hij niet graag..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:37

snater schreef:
Mijn sportpaard (Z-niveau dressuur) krijgt sinds ongeveer een halfjaar Cavalor muesli (superforce) en brok (top action). Daar doet hij het geweldig op, beduidend veel beter dan op Horsefood en PAVO. Horsefood ruikt niet lekker, mijn paard at het slecht en daarom ben ik ermee gestopt. Pavo deed hij het best goed op, maar de granen uit de muesli kon je zo terugvinden in de mest en werd dus niet zo goed verteerd. Op advies van mijn trainer ben ik overgestapt op Cavalor en sinds die tijd zit hij veel beter in zijn vel, is energieker, glanst je tegemoet en bovendien is hij gek op het voer. Voor zover ik weet is Cavalor ook gemaakt uit 100% natuurlijke ingrediënten.

Cavalor bevat als enig paardenvoer nog E 324 of terwijl etoxiquine. Kankerverwekkend mag niet meer voor "menseneten" gebruikt worden om die reden in duitsland, heel terecht , ook niet voor dierenvoer........

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:41

goed ruwvoer geven.
ik voer zelf voer van horsefood.
heb tijdje subli bijgevoerd maar paard kreeg mega brokkelhoeven en ook duffig. voer dit al jare en be er dik tevreden over en tot u toe vonden alle paarden het lekker

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:46

Nogmaals van alleen ruwvoer blijft hij niet op gewicht in de winter. En ik verdenk het ook van tekorten aan mineralen en sporenelementen .....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:47

Vandaar dus ook dat je een mineralenblok op moet hangen. Lachen Heb je zonnebloemolie al geprobeerd?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:57

Himalayaliksteen heeft hij. Zonnebloemolie schijnt ( zeker op langere duur ) niet gezond te zijn voor nieren en milt ( ik weet even niet waarom uit mijn hoofd ) En olie voeren zorgt voor Vit E tekort.
Trouwens alleen olie gaat natuurlijk ook al nooit lukken, om dat te voeren. Dus dan moet het toch weer ergens door ....