voedingssuplementen voor lossere spieren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

voedingssuplementen voor lossere spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 17:08

ik merk bij mijn paard dat zodra het wat kouder wordt hij een heel stuk minder los is dan in de zomer.
soms krijg ik hem in de winter helemaal niet optimaal los waardoor ik gewoon weg niet verder met hem kan werken. qua training doe ik vrijwel niets anders in de zomer of winter, alleen werk ik hem dus veel langer los in de winter.

in mijn toppic hierover bij rijtechnisch kun je hier meer over lezen.
[RT-D] paard in de zomer veel losser dan in de winter

er zijn natuurlijk verschillende suplementen op de markt voor lossere spieren bij het paard. zou dit een uitkomst zijn voor mijn probleem? zoja wie heeft er goede ervaringen met specifiecke producten.

smurf26

Re: voedingssuplementen voor lossere spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:27

Misschien scheelt het als je je paard warm houdt, daar bedoel ik mee: heeft hij een deken op die hem warm genoeg houdt in de winter.
Verder helpt neutradex (is vloeibaar bij de dierenarts te krijgen).
Maar je kunt ook eens je paard na laten kijken door een osteopaat, en kijken of dat je paard helpt wat losser door de winter te komen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 18:30

hij staat vanaf september onder deken, verschillende diktes. ik heb niet echt het idee dat ie het te koud heeft overdag.
ik zou er inderdaad een osteopaat naar kunnen laten kijken.
wat doet neutradex precies?

smurf26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:29

Ik check altijd de oren, als die warm aanvoelen heeft ze het warm genoeg. Zo niet dan krijgt ze een dikker deken op.
Wat neutradex precies doet weet ik niet, maar het effect is wel dat je paard losser en soepeler begint. Het heeft te maken met het herstellen van de spieren na arbeid. Ik gebruikte dit ook een tijd voor mijn paard. Maar ik moet zeggen dat na een blessure waar bij mijn paard geheel werd nagekeken, het meeste effect kwam van een andere instructrice....
Dus de manier van rijden, goed in en uit-stappen maar ook losrijden en ontspannen tussendoor.....heeft mij het meest geholpen. De neutradex is daarna niet meer nodig geweest.
Ik let nog wel steeds op haar oren Knipoog in de winter.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:51

MSM helpt hier zeer goed bij.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 21:32

msn is voor gewrichten.

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:33

Mijn paard heeft hier 's winters ook last van. Komt vooral doordat ze dan niet in de wei staat overdag.
Wat is neutradex, wat zit erin? Ik heb nog nooit van dit supplement gehoord.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:34

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:35

Vit ESL van de paardendrogist.

Maar hier zijn echt al héel veel topics over hoor...

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:43

marloezzke schreef:
msn is voor gewrichten.

Niet alleen voor gewrichten!
Zwavel in de medicinale toepassing:
Een vorm van organisch gebonden zwavel : MSM
Het therapeutische effect van zwavel is al heel lang bekend. Al in de oudheid was het baden in de zwavelrijke hete bronnen, vaak van vulkanische oorsprong, een geliefde methode om van pijnklachten af te komen, vooral van reumatische aard. In veel hedendaagse kuuroorden blijkt het water ook vaak rijk te zijn aan zwavelverbindingen.
Zwavel bevindt zich in het organisme als een wezenlijk bestanddeel van 2 aminozuren en is hiermee een bestanddeel van de meeste eiwitsoorten. Zwavel is essentieel voor een groot aantal lichaamsfuncties. Het is een onderdeel van belangrijke aminozuren en vrijwel alle eiwitten. Bijvoorbeeld de synthese van collageen, essentieel voor de structuur van bindweefsel (huid) en kraakbeen, is sterk afhankelijk van voldoende zwavel. Zwavel verzorgt de disulfidebruggen, die voor structuur en elasticiteit zorgen. Bij tekorten worden de weefsels minder flexibel, met als gevolg: verstijving van spieren, vermindering van de stootkussenfunctie van kraakbeen, de vorming van rimpels in de huid en de afname van de elasticiteit van longweefsel, hart- en bloedvaten. Zwavelbruggen zijn ook bepalend voor de doorlaatbaarheid van de celmembraan. Ze zorgen voor een flexibele membraan en een goede werking van de transporteiwitten. Bij een slecht doorlatende membraan kunnen onvoldoende voedingsstoffen de cel in en kunnen afvalstoffen niet goed afgevoerd worden. Ook is zwavel essentieel bij vele ontgiftingsprocessen in het lichaam. Het is onderdeel van cysteïne, het bepalende aminozuur in glutathion.
Sulfur als mineraal wordt verdund in de homeopathie gebruikt als een reinigingsmiddel voor de carbo-nitrogene constitutie waarbij de ziektesymptomen vooral ontstaan door de opstapeling van schadelijke stofwisselingsprodukten.
De vele klachten die deze afvalprodukten kunnen veroorzaken ontstaan door een ontregeling van het gehele organisme en gaan vaak vergezeld met huiduitslag, puisten in combinatie met veneuze stuwingen, aambeien, poortaderstuwing, stuwingen naar het hoofd met hitte gevoel op de schedel, 's nachts brandende voeten die uit het bed gestoken worden e.d. Gebruik van zwavel heeft hier een sterk ontslakkend effect.
Toepassing bij:
huidaandoeningen, droog eczeem, acne, slechte leverfunctie, brandend rode oogranden, brandende ogen, chronische ontsteking van de luchtwegen, metaalvergiftiging, harde droge moeilijke stoelgang, chronische diarree, aderontsteking, reumatische klachten, jicht, stijve spieren, zenuwontsteking.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:45

ik gebruik equilinbasic en ben er erg tevreden over
kijk maar eens op de site www.equilin.nl

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:48

Idd een deken helpt al veel : paardje van een stalgenoot begon in de winter ook zeer stroef te bewegen en zat heel vast. DA erbij gehaald en idd kwam doordat het paard het 'te koud' had en dus geen deken ophad. Paardje in kwestie maakt ook weinig wintervacht aan.

Zelf heb ik een al iets ouder paard : hij zat ook muurvast op sommige momenten en bewoog gewoon niet soepel.
Ik heb toen een andere instructrice en ben op een andere manier gaan rijden.
Sinds enkele maanden geef ik hem ook een supplement bij voor zijn spieren en om alles een beetje losser te maken.

Je kan zoiets bij je DA halen.
Ik ben eigenlijk ook wel tevreden over de 'Muscle fit' van PAVO.
Mijn instructrice gebruikt een gelatinaat van Primeval. Ook aan te raden zegt zij.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:33

marloezzke schreef:
msn is voor gewrichten.

das is niet helemaal waar Knipoog
edit: ik zie net dat oomaas al duidelijke informatie gegeven heeft.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:58

Neutradex neutraliseert de verzuring van de spieren en is uitermate geschikt ter verkoming en genezing van het "Tied up sydroom".
Neutradex bevat dinatrium waterstofcitraat in een siroop met caramelsmaak. Natrium bevordert de wateropname en dat is van belang bij het herstel van de zuurbalans, bijv. t.g.v. grote inspanning.

Heb dit maar even voor je opgezocht.
Het is echt heel goed spul, mijn ene paard heeft het ook een periode gekregen via de veearts om hem losser in de spieren te krijgen.
Hierna ben ik vit E gaan gebruiken en dat helpt ook heel goed.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:04

Ik ben erg tevreden over Myoplast. Ben dit gaan gebruiken op aanraden van de fysiotherapeut en hij doet het er erg goed op.

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:00

Aukelizzy schreef:
Neutradex neutraliseert de verzuring van de spieren en is uitermate geschikt ter verkoming en genezing van het "Tied up sydroom".
Neutradex bevat dinatrium waterstofcitraat in een siroop met caramelsmaak. Natrium bevordert de wateropname en dat is van belang bij het herstel van de zuurbalans, bijv. t.g.v. grote inspanning.

Het is echt heel goed spul, mijn ene paard heeft het ook een periode gekregen via de veearts om hem losser in de spieren te krijgen.

Als de werkzame stof natrium is, kun je dan niet gewoon keukenzout (natriumchloride)geven?

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:05

Myoplast en Neutradex Knipoog

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:35

anouska2 schreef:
Aukelizzy schreef:

Als de werkzame stof natrium is, kun je dan niet gewoon keukenzout (natriumchloride)geven?

Dinatrium waterstofcitraat is volgens mij niet helemaal hetzelfde als natriumchloride.
Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook niet helemaal precies weet hoor.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:47

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:03

Staat je paard op stal? Zo ja, dan ligt daar, in ieder geval al voor een groot deel, de oplossing. Of de kern van het probleem, 't is maar net hoe je het bekijkt. Vork
Mocht je paard inderdaad op stal staan, dan is het het beste dat je dat verandert zodat je paard de hele dag kan bewegen. Dit kan door hem in een loopstal te zetten, of beter nog in de weide of paddock. Het liefste met vriendjes; dat is beter voor zijn natuurlijke behoeften en paarden bewegen meer als ze niet in hun eentje staan Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 09:58

hij staat de hele dag buiten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:49

En 's nachts?