Paardensnoepjes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Paardensnoepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:01

Een tijd terug heb ik een nieuwe zak paardensnoepjes gekocht, maar deze heb ik niet vaak genoeg gebruikt, waardoor de zak nu over de datum is gegaan. En wel een behoorlijk stukje ook, zeg maar. Uit voorzorg wilde ik ze maar weggooien, omdat ik niet wil dat mijn verzorgpony er ziek van wordt. Volgens mijn vader is dit onzin, omdat het krachtvoer is, zou het gewoon nog te voeren moeten zijn. Er staat geen schimmel op of iets in die richting, de snoepjes zien er nog precies zo uit als in het begin. Als ik de zak met datum niet had gehad, had ik niet getwijfeld en ze gewoon gegeven, omdat er niets vreemds aan te zien is. Wat zeggen de mensen met verstand van paardenvoer hiervan?

123321

Re: Paardensnoepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:29

voor de zekerheid zou ik er toch niet aan beginnen,
maar mij is het ook eens overkomen en er is niets gebeurd..

lisetteq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:30

inderdaad gewoon nieuwe kopen, stel je voor dat er wel wat inzit...

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:46

Weg gooien , staat niet voor niets een houdbaarheids datum op.

One

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:27

Als het geen kwaad kon zou er idd geen houdbaarheids datum op staan. Brokjes kunnen er nog goed uit zien, maar zitten mischien stoffen in die schadelijk zijn na een bepaalde tijd. Zou ze weggooien , het beste voor je paard.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:00

Je kan ze wel nog geven hoor ...paardensnoepjes worden niet slecht. Die houdbaarheidsdatum staat erop voor wanneer de vitaminen vervallen ...
Net hetzelfde als krachtvoer, het krachtvoer word opzich niet slecht maar de vitaminen gaan eruit...
Knipoog

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:03

ik zou ze weggooien. Ik eet zelf ook niks wat over datum is . zou niet het risico nemen dat je paard er ziek van word

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:37

Niisj schreef:
Je kan ze wel nog geven hoor ...paardensnoepjes worden niet slecht. Die houdbaarheidsdatum staat erop voor wanneer de vitaminen vervallen ...
Net hetzelfde als krachtvoer, het krachtvoer word opzich niet slecht maar de vitaminen gaan eruit...
Knipoog

Dat klopt; en een houdbaarheidsdatum moet ook volgens de wet erop.
Bij Rapide gebeurt het volgende: de snoepjes worden geperst in een voederfabriek in Woerden. Dan worden ze getransporteerd naar Haaksbergen, in bulkzakken van een ton, zonder etiket erop.
Daar staan ze in de opslag en pas wanneer er bestellingen binnenkomen (van alle bekende zaken in Nederland en daarbuiten) worden de snoepjes afgevuld in zakjes. Pas dan wordt er een houdbaarheidsdatum opgezet: deze geeft aan dat het produkt 3 weken houdbaar is. In werkelijkheid staan de snoepjes soms weken in voorraad: deze tijd wordt niet meegerekend.
Ditzelfde gebeurt met andere soorten krachtvoer (maar komt minder vaak voor omdat krachtvoer een snellere omloopsnelheid heeft en dus bijna nooit op voorraad bewaart wordt)
Zolang er geen vocht bij komt of ongedierte (dat laatste is bij Rapide wel het geval) dan blijven de brokken voor het oog lang houdbaar, maar de gehalten aan vitaminen verminderen.
Vandaar dat sommige paarden 'opeens' bultjes, diarree of gedragsveranderingen krijgen wanneer ze een nieuwe/andere partij voer/snoepjes krijgen van dezelfde fabrikant.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 16:39

madamX schreef:
Zolang er geen vocht bij komt of ongedierte (dat laatste is bij Rapide wel het geval) dan blijven de brokken voor het oog lang houdbaar, maar de gehalten aan vitaminen verminderen.

Dus zolang de zak ongeopend is, zou er geen probleem moeten zijn? Bloos

Ik neig nog steeds naar weggooien, maar de zak staat nog steeds in de gang.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:05

Nee. En van paardensnoepjes geef je normaal nooit veel, dus het kan zowieso geen kwaad. Paarden hebben ook een zeer goede neus; als het echt bedorven is eten ze het niet.

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:59

Mijn gevoel zegt weg gooien maar dat komt omdat ik zelf ook niks eet ofdrink wat over data is. Maar Het is waar dat je ze vaak nog wel kan geven (mits het niet te lang over datum is)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 08:37

Als het over datum is en je hebt ze netjes droog bewaard zie ik het probleem niet zo.
Alleen wanneer je ze op een vochtige plek bewaard kunnen ze gaan schimmelen, dat heeft dan niets met de houdbaarheids datum te maken maar met de manier van bewaren.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:34

stipperdestip, haha gezien ik vrij weinig snoepjes aan mijn paard voer (ik beloon mijn paard op andere manieren) gaan dei van mij ook hoogstwaarschijnlijk wel eens over datum.

Er is nog nooit iets gebeurd, maar toch als je weet dat de datum overschreden is, zou ik het gewoon lekker niet doen.