een vriendin van mij zei laatst dat appelsap heel gezond is voor paarden.. en dat ze er ook dikker van worden(mijne moet aankomen). ik vind het zelf een beetje raar verhaal, weten jullie of dit echt zo is?
Heb het weleens gehoord dat het aan jersey kalfjes (die kleine bruine met die grote ogen) gegeven wordt. Het zuur in appelsap schijnt heel goed te zijn voor de spijsvertering. Het bevordert het bacterie leven in de maag en darmen. Maar volgens mij worden ze er niet dikker door. Het zorgt er wel voor dat ze niet afvallen, misschien dat je vriendin dat bedoelde?
Bedoelde ze niet appelazijn? Dat is namelijk gezond voor paarden, maar ze vallen er eerder vanaf dan dat ze dikker worden. Appelsap wordt wel eens door het drinkwater gedaan, zodat paarden die moeilijk drinken op wedstrijd wel blijven drinken omdat het water vertrouwd smaakt.
Appelsap zit boordevol suikers. Teveel lijkt me dan ook wel degelijk kwaad kunnen.
Bij slechte drinkers word er wel eens een scheutje appelsap door gedaan. Om een paard aan te laten komen zou ik andere dingen gaan doen ipv appelsap geven.
Hier boven in het VS-forum staat een sticky-topic over te dunne paarden. Daar staan links in naar andere topics over paarden die te dun zijn en moeten aankomen, met tips over voeding, gebit, etc etc. Kijk daar eens in, staan veel nuttige tips in. Appelsap zou ik niet teveel geven, zoals al eerder werd gezegd hier: teveel suikers....