voeding mager paard met droes.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mijntjuh

voeding mager paard met droes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 15:54

Mijn paardje (quarter x arabier) heeft droes. Op dit moment is hij goed herstellende, geen neusuitvloeing meer, wond is schoon, geen koorst. ivm besmettingsgevaar moet hij nog wel in stal blijven. Hij is de laatste weken behoorlijk afgevallen. Hebben jullie advies voor voeding? Hij krijgt nu onbeperkt hooi over de dag. echter hij blijft ontzettend mager. weg zijn alle mooie spiertjes die erop zaten Huilen
krachtvoer kreeg hij voorheen ook al niet omdat hij daar te fel van wordt. wel geven we hem iedere dag een pavo summerfit blok. Zouden zemelen/slobber een optie zijn om nog bij te gaan voeren iemand tips die iets dergelijks meegemaakt hebben????

Kabouterdans

Re: voeding mager paard met droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:00

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:03

het senior voer van subli

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:06

Marstall is echt een aanrader!! Neem dan bijvoorbeeld de corn muesli, daar zit relatief veel mais in en dat zet lekker aan!

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 10:08

heb eens op hun site zitten kijken, helaas hebben ze hier in de buurt geen verkooppunten, maar toch bedankt!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:17

Heey Mijntje,
Wat vervelend voor je!
Ik weet nog, toen ik op de witvenstoeterij stage liep, dat ze een hengst die voor het oog wat te dun was een soort 'Meel' bij voerde. Dat was echt alleen maar om dikker te worden, verder zaten er geen hoge voedingstoffen in. En dat werkte goed. Maar ik weet echt niet meer hoe dat heette.

Misschien kan ik er achter komen. Ik ga het proberen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:04

Ik zou je de seniores priores van de Welkoop adviseren. De paarden vinden het lekker, het kan helemaal ruwvoer vervangen (indien nodig), maar er zitten niet veel koolhydraten (suikers en zetmeel) in waardoor ze weer andere problemen kunnen krijgen.
Enige nadeel is dat je het minimaal 6 uur moet laten wellen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:05

Femke L, dat zou wel eens maismeel geweest kunnen zijn. Dat maak je aan met water en daar krijgt je paard weer vlees van op de ribben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:27

Zo'n ziek/ herstellend paard heeft zeer zeker voer nodig voorlopig, ik zou iets van slobber of pulp in combinatie met brok of meusli doen.
Je kunt ook meusli zonder haver voeren ik heb zelf ook een arabier en die wordt daar niet heet van.
Maismeel kan ook goed werken, zemelen vind ik minder goed dit is puur buikvulling.
En dat onbeperkt hooi is al perfect.
En nu maar hopen dat ie snel beter wordt, je zou trouwens ook nog een vitaminespuit kunnen overwegen.

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 17:06

ik heb vandaag slobber van subli gehaald, zit toch behoorlijk wat energie van, maar hij is natuurlijk ook wel flink ziek geweest. Hopelijk mag hij weer snel naar buiten. dat stil staan is echt niets voor hem, hij stond straks al op zijn achterste benen van opwinding toen er een ander paardje voorbij kwam.

Femke: bedoel je niet gewoon zemelen ofzo?

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:51

mijn oude shet die snel te mager wilt worden geef ik veulenbrok omdat dat er voor zorgt dat ze goed op gewicht komen en veulenbrok zorgt voor een goede groei van de pezen enz. helpt erg goed bij mijn pony.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:16

mais wil inderdaad goed helpen voor wat extra vlees op het lijf Ja paarden op de manege kregen dan altijd wat haksel

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 08:42

Ze zijn even tijdelijk gestopt met mais voeren, omdat het mais door het warme weer is terug gelopen in kwaliteit geloof ik. Vrijdag mag hij trouwens weer voor het eerst naar buiten:-)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:13

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:35

Ik denk dat je in eerste instantie niet zo heel bang hoeft te zijn voor een te heet paard.
Alle voeding die hij binnen krijgt is in eerste instantie nodig voor het herstel. Ik heb mijn paard als extra een vette mueslie met olie gegeven.Nu hij het ergste achter de rug heeft zul je merken dat hij snel bijtrekt. Wanneer hij weer lekker naar buiten mag en meer beweging krijgt zet hij ook wel weer spieren aan.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:11

Zonnebloemolie bijvoeren is ook een goede optie. Opbouwen tot maximaal 250 ml per dag. Succes!
Edit: heel goed trouwens dat je onbeperkt hooi geeft! Misschien zou je hooi van een betere kwaliteit kunnen gaan voeren.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:26

Nee mijntje, ik bedoel niet zemelen.

Het zou inderdaad wel zoals capraibex70 zegt, Maismeel kunnen zijn. Maar dat weet ik niet meer. Ik kom er ook niet echt achter.

Gaat het al wat beter?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:32

dorientjuh schreef:
Zonnebloemolie bijvoeren is ook een goede optie. Opbouwen tot maximaal 250 ml per dag. Succes!
Edit: heel goed trouwens dat je onbeperkt hooi geeft! Misschien zou je hooi van een betere kwaliteit kunnen gaan voeren.

Hier sta ik achter!
Maïs, slobber, enz. zit veel te veel suiker in. Extra opletten voor bevangenheid! Olie zet aan (indien geen arbeid) en ze worden er niet heet of bevangen van! Ik denk dus, de veiligste oplossing.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:36

Ik ging zelf voor de basisbrok voor pony's en dat liet ik weken in warm water toen hij niet goed zelf kon eten. Dat gaf wel veel voedingswaarde zonder dat het mijn pony heet maakte.
Daarnaast kreeg hij om de dag wat slobber als afwisseling.
Dat hield zijn gewicht enigszins op peil (naast hooi) Lachen