extra voedingssup. ja of nee??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vernaatje

extra voedingssup. ja of nee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 18:40

Ik heb een merrie van 6 jaar, die 4/5x per week gereden wordt voornamelijk dressuur, af en toe springen en buitenrijden... Ze is nu iets aan de magere kant (dit komt omdat ze bij de vorige eigenaar vrij niet bereden werd en nu vetmassa heeft omgezet naar spiermassa). Ze krijgt per 24uur: 2,5 kg basisbrok, minimaal 6 uur weidegang in normaal gevulde wei, 1/2kg muesli, schepje granenmix, bietenpulp en 2x per week zemelen, en elke dag gekookte lijnzaad. En behoorlijk veel hooi zo veel ze opkan mag ze hebben!
Ze is voor de rest helemaal gezond maar heeft wel gevoelige darmen snel last van diarree,

Nu is ze met dressuren niet echt voorwaarts en moet ze echt "opstarten" daarna komt ze echt goed los alleen lijkt het of ze het soms te zwaar vindt (trainen echt alleen nog de basisdingen) zou het helpen met extra voedingssupplementen of vitaminespuit of zou dit niet nodig moeten zijn???

marleenr

Re: extra voedingssup. ja of nee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:40

Tja het is net zoals bij mensen .... Als iemand te mager is dan raad je ook extra voeding ( calorierijk) aan. Dus ik zou haar wel extra supplementen geven

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:02

Een hard werkend paard mag per dag wel 4kg basisbrok hebben!
dus zeker jouw merrie mag wel een schepje erbij!

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:27

Ik zou zelf voor een schepje extra brok gaan voor de nodige enegie. Ben zelf niet meteen van de suplementen mits de dierenarts het adviseerd.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:09

en hoe gaat het nu?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:22

Hmm, ik vind dit best veel krachtvoer hoor. Is de kwaliteit ruwvoer wel voldoende? Als je de basisbrok nou 'ns vervangt door een hoogwaardiger brok. 4/5 x per week trainen -neem aan niet op nationaal niveau- is niet heel hard werken voor een paard. Dat ze een beetje futloos is, kan luiheid zijn. Maar ze is ook magere kant. Er is dus iets niet zoals het zou moeten. Wat voor hooi voer je? Weidehooi is van heel andere kwaliteit dan bijvoorbeeld overjarig vogeltjeshooi. Dat laatste is gewoon buikvulling.