voeradvies gevraagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

voeradvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 18:42

oke... het krachtvoer zit geramt, ze krijgen voer op maat van marstall, maar nu het ruwvoer nog.

we hebben drie paarden, vidar,fjord,4 jaar. sylke,tinker,13. mitchel,nrps,20.
al een paar jaar voeren we voerdroog dit halen we bij 1 boer. dit zit in van die grote groen omwikkelde balen. we halen het om het half jaar en de ene keer is het wat beter als de andere keer. (kwa stof en stokjes, niet kwa gras zelf) we waren het eigenlijk al beu met die stokjes, maar toen kregen we weer heel goed kuil. alleen wat zo vervelend is, als we aan het einde van het pak zijn is het heel stoffig geworden. (waarschijnlijk door dat het droogt) ik vraag me dus ook af of dit niet een soort schimmel is. voor de duidelijkheid er is geen schimmel te zien.

we betalen rond de 35 euro per pak, hier doen we 3 weken mee en het word gratis thuis gebracht. eigenlijk heel fijn dus, maar dat stof. nat maken willen we liever niet want dat word een kliederboel en het is echt in de laatste week. de eerste 2 weken is het mooi spul. onze paarden eten het wel als het zo stoffig is. we pluizen het altijd voor de uit in bakken.

nu vraag ik me af of als we hooi gaan voeren dit beter zou zijn kwa stof en misschien ook kwa voedingsstoffen. nu zijn de paarden echt super op gewicht, maar de oude van ons word vrij mager ondanks dat zijn tanden goed zijn en hij goed eet (geen wormen, voldoende eten, enz. enz.)

en weten jullie misschien ook het prijsverschil in hooi en kuil. en hoe lang kan je hooi nou het beste bewaren. (we voer 1 pak kuil in 3 weken, hoeveel hooi zouden we dan ongeveer moeten voeren)

natuurlijk ga ik ook nog veel zelf proberen uit te zoeken maar ik ben ook erg benieuwt naar jullie meningen en belevingen. alvast bedankt!

ikenindi

Re: voeradvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:43

ik weet niet of t mogelijk is, maar je kan ook de hele baal in de wei zetten en dan nat laten regenen mss?

kuil stoffig heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien, maar kan t niet komen van hoe en waar het staat? dan zou t namelijk met hooi t zelfde zijn...?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:50

volgen mij hoort kuil niet stoffig te zijn,hier in frankrijk hebben ze ook zo iets,met plastic gesealede ronde baal,mijn vriendin geeft dat.het ruikt lekker,zurig.
Ik heb dat eens bekeken ,maar zie toch duidelijke schimmelplekken er in na een week ofzo,het ruikt nog wel zurig.
Heb jij daar geen last van?
mijn vriendin voert het gewoon,schimmel of niet,ik ben daar toch wat bang voor...
Het is wat voedingstoffen rijker dan hooi,met hooi heb je meer kans op stof.
De prijs is hier(frankrijk)hetzelfde 10 euro voor een grote ronde baal....maar daar heb je in nederland niets aan...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 08:47

als je het in het plastic laat zitten word het inderdaad heel snel schimmelig, door het weer en omdat het toch net iets natter is als hooi.
daarom halen we een heel pak naar binnen. en spreiden het uit over de vloer. maar elke keer als we op het einde komen is dat heel stoffig, en dit komt niet uit onze stal maar het lijkt wel of het toch heeft geschimmeld en dan gaat stoffen. (de droge schimmel dus, want nat is het dan niet meer als het binnen ligt)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:43

Vreemd, voordroog of kuil hoort geen stof bevatten...

Maar 3 weken met zo'n baal doen is te lang.
Dan komen er schimmelsporen in en die kunnen wel een soort stof veroorzaken inderdaad...

Een open baal kuil of voordroog moet in principe binnen een week worden opgevoerd, waarschijnlijk zal daar jullie probleem liggen...

Misschien kun je eens een tijdje kleinere baaltjes proberen, kijken of dat verschil maakt...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 09:54

ja precies, het zal ook aan het weer liggen en de tijd dat het open is. zou het dan toch schelen om een deel in het pak te laten en dit weer goed af te sluiten?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:01

draaakje schreef:
ja precies, het zal ook aan het weer liggen en de tijd dat het open is. zou het dan toch schelen om een deel in het pak te laten en dit weer goed af te sluiten?

Ik weet het niet of dat werkt, er is dan toch al lucht bij gekomen, dus dan heb je toch kans op broeien en schimmelen...

Heeft die boer niet een slag kleinere pakken zodat je kunt kijken of dat werkt?
Kleinere baaltjes zijn vaak wel wat duurder, maar nu moet je uiteindelijk een deel weg gooien, dat is ook zonde...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 10:17

de boer waar we het halen heeft geen kleinere pakken, het vervelende is dat we het al een paar jaar bij hem halen, en dat de prijs daardoor heel mooi is, zomaar naar een ander gaan met de kans dat er het zelfde gebeurt (want het kuil zelf is gewoon echt de eerste 2 weken heel mooi) heeft best een risico.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:53

Dan kun je nog overwegen om het na 2 weken weg te gooien en een volgend pak te openen. Waarschijnlijk is dit de gezondste oplossing voor je paard en portemonnee (?)
Ik heb een tijd van die pakken gevoerd en hoorde dat je er maar 5 dagen mee kon doen!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:49

Nouvel schreef:
Een open baal kuil of voordroog moet in principe binnen een week worden opgevoerd, waarschijnlijk zal daar jullie probleem liggen...

voordroog blijft hier ook vaak 3 weken liggen. dan weer een nieuwe. soms zelfs langer, als we ze niet volop bijvoeren... nog nooit last van schimmel ofzo gehad hoor...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:06

ikenindi schreef:
voordroog blijft hier ook vaak 3 weken liggen. dan weer een nieuwe. soms zelfs langer, als we ze niet volop bijvoeren... nog nooit last van schimmel ofzo gehad hoor...

Oke, ik heb in principe altijd gehoord dat het met een week opgevoerd moet worden, vanwege kans op schimmels...

draaakje, als je nou eens probeert om elke dag de baal te controleren op schimmels en zelfs de kleinste beetje eruit haalt?
zou je het ergste schimmelen dan niet voor zijn?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 20:08

het is inderdaad het proberen waard. we hebben nu nog 4 pakken staan, en ik moet zeggen het is nu wel erger omdat we een weekje op vakantie zijn geweest (en de paarden ook weg van stal)

we gaan wel eens kijken bij een andere boer, deze zijn in ronde balen en dan zouden we ze ook zelf kunnen verplaatsen en bijvoorbeeld een rol met plastic erom binnen leggen. (anders is het of in plastic buiten, of los binnen, omdat de pakken niet te tillen zijn)

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:07

kan je niet bvb de voorkant van zo'n pak open snijden en dan met de tijd naar achteren opvoeren (net als je ziet bij boeren met zo'n voerberg) dan komt er bij de achterkant van het pak geen lucht en kan het ook niet schimmelen, toch?

bananios

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:49

je kunt voor je oude paard ook hippostar select slobber bijvoeren om je paard meer op gewicht te laten komen er zit nl. veel eiwitten & vetten in en het is zeer goed verteerbaar voor je oude paard.
ik hoop dat je er wat aan hebt. Knipoog